Zużyta pompa wody to dla właścicieli rinconów przypadłość z którą trzeba będzie się prędzej czy później zmierzyć. Według krążących wypowiedzi części zamienne do pompy nie występują. Nie ma opcji wymiany zużytych części a problemu można się pozbyć kupując nową pompę za 1000zł w serwisie. Ale nie do końca jest to prawdą. Co prawda nie występują części zamienne dedykowane do rincona ale podobno można dopasować zestaw naprawczy pompy od jakiegoś motocykla. Można i to bez większego problemu bo zestaw naprawczy użyty w rinconie jest wykorzystywany w kilkudziesięciu modelach motocykli Hondy. Nie mam pojęcia dlaczego ten zestaw nie jest wystawiany jako zestaw do rincona-być może ludzie tego nie wiedzą.Nie wiem jaki przebieg uzyska mój zestaw naprawczy ale od nowości oryginalne pompy zużywają się po około 6tyś km i jak dla mnie to nie widzę sensu wydać 1000zł żeby powtórzyć to samo za jakiś czas. W tym temacie spróbuję pokazać jak działa pompa wody i jak ją naprawić gdy zacznie cięknąć.
Zużycie pompy wody objawia się wyciekaniem płynu z pompy poprzez specjalnie zrobiony wypust/kranik. Pompa jest zamontowana w quadzie w taki sposób, że nawet mając zamontowane osłony spodu widać pompę oraz ten kranik, patrząc z prawej strony quada. Na początku umieściłem zdjęcie poglądowe po krótce pokazujące budowę pompy.(Na zdjęciu kranik jest na samym dole pompy pod kątem 45,wygląda jakby na niego miał nachodzić wężyk) Pierwszą sprawą jest napęd przekazywany od silnika wałkiem. Pompa nie posiada żadnego łożyska-wałek pracuje w obudowie, w tulejce czy w panewce-jak kto woli to nazwać i jest w kąpieli oleju silnikowego który smaruje tą panewkę. Wałek wchodzi do obudowy i nie jest już nigdzie podparty.
a poniżej panewka wałka
Od wewnątrz obudowy wałek uszczelnia simering olejowy 12x22x5
Następnie idąc po wałku w stronę wirnika pompy, powinno być wprasowane uszczelnienie na pierścieniu aluminiowym,tak że nie widać tego simeringu który pokazałem powyżej, a powinno to wyglądać następująco
Jest to element wymienny który nas najbardziej interesuje i którego nie udało mi się wyciągnąć bez totalnego zniszczenia go. Po prostu był tak wprasowany że musiałem go giąć i wyrywać kawałkami. Być może opalarka rozpuściłaby trochę klej uszczelniający i rozszerzyła obudowe-nie wiem,nie próbowałem. Ten pierścień jest uszczelnieniem pompy. W tulei aluminiowej umieszczony jest gumowy uszczelniacz w kształcie klepsydry wokół którego jest sprężyna. Od strony wirnika założony jest jakiś materiał ślizgowy który jest końcowym uszczelnieniem. Cały uszczelniacz ze sprężyną jest stały i nie obraca się. Współpracuje on z pierścieniem oporowym wkładanym do wirnika z gumową uszczelką,i to ten pierścień opiera się o uszczelniacz. Złożony uszczelniacz sprężyna dopycha do białego pierścienia. Biały pierścień opiera się o uszczelniacz i obraca wraz z wirnikiem i wałkiem pompy. W ten sposób działa uszczelnienie pompy. Poniżej cały zestaw naprawczy(uszczelniacz,pierścień,simering olejowy) oraz wszystko założone
Skoro już wiemy co się wytarło i cieknie to teraz dowiedzmy się gdzie to można kupić. Zestawy do rincona nie są u nas ogłaszane i na początku miałem chwilę zawahania czy uda się dopasować z innego modelu skoro nigdzie nie można znaleźć wymiarów. Byłem gotowy dotrzeć do producenta lub przebudować nieco zasadę uszczelnienia a nawet zamontować pompę z motocykla napędzaną takim samym wałkiem. Jednak postanowiłem spisać wymiary poszczególnych elementów i wysłałem zapytanie do sprzedawcy uszczelnień z allegro,który pomierzył to co ma na stanie i okazało się że wymiary pasują na zestaw naprawczy od Hondy CRF450X z tym że simering olejowy był na 14mm a nasz jest na 12mm wałek. Kupiłem go osobno za 10zł. Jak się okazuje po zbadaniu tematu jest kilkadziesiąt motocykli z tym samym zestawem naprawczym.
Poniżej podaje numery seryjne poszczególnych części z linkiem do strony,gdzie jest wyszczególnione w jakich modelach część jest użyta w pompie wody,czyli od tego modelu można dopasować zestaw:
-Uszczelniacz złożony z pierścieniem aluminiowym
19217-MAL-300
http://www.partzilla.com/parts/detail/h ... L-300.html-biały pierścień oporowy uszczelniający (7.2X13X1.2)
90447-KE1-000
http://www.partzilla.com/parts/detail/h ... 1-000.html-simering wałka 12x22x5
http://www.partzilla.com/parts/detail/h ... 5-000.htmlDo naprawy pompy będziemy potrzebować prasy bo inaczej nie umieścimy pierścienia aluminiowego w obudowie pompy a i do simeringu olejowego też się przydała. Kolejność następująca:
1. Stawiamy quada w pion żeby po wyjęciu pompy nie wylał się olej silnikowy( stawiamy na tylnym bagażniku,w żadnym wypadku na przednim:D)
2.Odkręcamy węże i 2 śruby mocujące pompę (chyba 10mm), Pompa wychodzi i mamy ja na wierzchu.
3. Rozkręcamy obudowę i UWAGA: po wyjęciu uszczelniacza jeśli operacją będzie trwała dłużej np. gdy mamy czekać na zestaw naprawczy-proponuję złożyć obudowę wraz z uszczelką i zakręcić bo moja uszczelka przez kilka dni rozciągnęła się i była dużo za duża.
4. Montujemy nowy zestaw naprawczy. Oprócz wyrywania i wprasowywania aluminiowego pierścienia za pomocą prasy, z resztą poradzimy sobie rękami i śrubokrętem więc nie ma sensu o tym pisać. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
Mamy zaoszczędzone 900zł i sprawną pompę która nie cieknie i chyba działa prawidłowo.
5.
https://www.youtube.com/watch?v=Hc48vtb ... e=youtu.be