Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - [FAQ] Wymiana łańcuszka i ustawienie rozrządu 50 70 110 125
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 18.04.2024 12:30



Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
[FAQ] Wymiana łańcuszka i ustawienie rozrządu 50 70 110 125 
Autor Wiadomość
Q.T.B. Quad Team Bydgoszcz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19.08.2008 17:06
Posty: 2006
Miejscowość: Bydgoszcz
PostWysłany: 12.08.2012 12:53 
[FAQ] Wymiana łańcuszka i ustawienie rozrządu 50 70 110 125
Lekcja na dziś: Jak dobrać się do łańcuszka rozrządu w naszej chińskiej maszynie i złożyć wszystko do kupy?

Image

Potrzebne narzędzia:
- nasadowe 8', 10', 14'
- imbus 8'
- gumowy młotek
- płaski oraz krzyżowy śrubokręt
- klucz pneumatyczny (o ile posiadasz) dla ułatwienia pracy
- ściągacz do magneta Ogar 900, Łoś, Quad 110 z Allegro
Image
- (lub) ściągacz 3-ramienny
Image

Co i jak?

Silnik najwygodniej jest wyjąć z ramy by pozbyć się z niego wszelkiego brudu, który mógłby dostać się do silnika i później wpłynąć na jego żywotność.
Kiedy wyjmiemy silnik (lub nie, jak kto woli) zdejmujemy lewą, boczną pokrywę w celu dostania się do statora/magneta.

Image

Istnieją 2 wersje 110 z tego co udało mi się zauważyć. Jedna (nazwiemy ją A) z cewkami umieszczonymi na w/w pokrywie, którą uprzednio zdjęliśmy i "wklęsłym" magnetem jak to:
Image,
Oraz (B) z cewkami umieszczonymi za magnetem i przykręcanymi do karteru silnika
Image
W przypadku wersji B mój sposób na zdjęcie koła magnesowego nie sprawdzi się i będzie trzeba kupić specjalny ściągacz przystosowany do tego koła magnesowego, a następnie ściągnąć cewki znajdujące się pod nim. Reszta kroków będzie ta sama, z wyłączeniem zdejmowania i zakładania łańcuszka rozrusznika, którego wersja B nie posiada.

Wróćmy do wersji A z cewkami na pokrywie i "wklęsłym" magnetem. Przyszła pora by magneto zdjąć, co nie jest taka prostą sprawą. Pierwszą rzeczą jaką musimy zrobić jest zablokowanie magneta. Nie polecam blokowania francuzem bądź innym kluczem, gdyż wewnętrzna warstwa jest aluminiowa (tego nie pomalujesz :) ) i łatwo ulega uszkodzeniu i wygięciom. Polecam zastosowanie małego gumowego młotka i zaparcie go o wałem od biegów lub umieszczenie w imadle po uprzednim zabezpieczeniu magneta (np ścierką lub gumą z starej dętki) przed uszczerbkiem.
Przystępujemy do odkręcania głównej śruby magneta przy użyciu oczkowego klucza 14. Jeśli macie do dyspozycji pneumat to powinno się obejść bez całej procedury blokowania.

Z pomocą oryginalnego ściągacza
Jeśli mamy specjalny nakręcany ściągacz na nasze magneto, wtedy po prostu wkręcamy go na zewnętrzny gwint na magnecie, zapieramy i kręcimy kontrą aż magneto z "hukiem" zejdzie. Jeśli nie to czytamy kolejny akapit.

Z pomocą ściągacza 3 ramiennego.
Po odkręceniu głównej śruby magneta przyszła pora na imbusy. Są zwykle montowane na klej, więc by nie złamać imbusa warto włożyć go w rurkę zmniejszając tym samym naprężenia. Jeśli mieliście fizykę to wiecie również, że przedłużenie ułatwia odkręcenie :) Kiedy imbusy puszczą szukamy 3 długich (ok 7,5cm śrub, koniecznie 3 takie same!) o takim samym gwincie. Teraz do akzji wkracza nieco przerobiony 3 ramienny ściągacz.
Image
Zdejmujemy z niego ramiona i przekładamy śruby, o których wcześniej mowa w zaznaczonych miejscach a następnie wkręcamy w miejsca tych imbusowych. Kontrę ściągacza zapieramy na wale i kręcimy. (sprawdź uprzednio czy wszystkie łebki śrub zaparły się na ściągaczu, by nie uszkodzić kwintów). Magneto powinno po chwili zejść z hukiem.

Udało się, magneto zdjęte! Najgorsze za nami. Czas na rozrząd!
Zaznaczam, by pracę zaczynać od zdjęcia magneta, a nie głowicy, gdyż w innej kolejności łatwo o uszkodzenie kluczowych części silnika jak szpilki głowicy, tłok, gładź cylindra.
Możemy przystąpić do spuszczenia oleju o ile wcześniej tego nie zrobiliśmy.
Teraz zdejmujemy głowicę.
Odkręcamy 4 śruby na górze głowicy i kolejną poniżej tuż przy cylindrze.

Image
Image

Następnie zajmujemy się napinaczem rozrządu, zdejmując go przy pomocy tej śrubki

Image

Pozostaje nam zdjęcie zębatki rozrządu. Można lekko przesunąć wałek głowicy wgłąb, wtedy zębatka nam "zeskoczy". Oczywiście 3 śruby odkręcamy.

Image

Zdejmujemy głowicę

Image

Wracamy do lewego karteru, skąd uprzednio zdjęliśmy magneto. Musimy zdjąć ślizg łańcuszka, a następnie segger zabezpieczający małą zębatkę rozrusznika. Później duża zębatka z łańcuchem powinna bez problemu zejść. Śrubki krzyżowe odkręcamy. Uprzednio warto w nie puknąć przy pomocy krzyżowego i młotka, puszczą bez problemu:-

Image
Image

Pozostaje nam tylko zdjąć wieczko, które kryje za sobą lanuszek rozrządu. Wystarczy popukaś od góry w miejsce gdzie był ślizg łańcuszka rozrusznika i wieczko "odkręci się"

Image

Wyjmujemy mały napinacz i ściągamy łańcuszek

Image

Nowy łańcuszek przeciągamy pomagając sobie śrubokrętem i zakładamy na zębatkę + umieszczamy napinacz z powrotem

Image

Jeśli powodem wymiany łańcuszka było jego zerwanie lub spadnięcie, koniecznie sprawdź czy w silniku nie ma pozostałości metalu np. z uszkodzonego dekielka rozrządu, a w końcowej fazie przepłucz silnik.

Przystępujemy do składania silnika, zakładamy dekielek, zębatkę, łańcuszek rozrusznika, sprzęgło kierunkowe rozrusznika i magneto, porządnie skręcamy i zakładamy pokrywę. Pozostaje nam ustawić rozrząd i złożyć silnik.

Ustawiamy silnik w GMP (skrajne położenie tłoka), tak by znak "T" na magnecie pokrywał się z wyżłobieniem w pokrywie.

Image
Image

Teraz najtrudniejsza sprawa:
Przykręcamy napinacz łańcuszka. Zębatkę umieszczamy na łańcuszku, tak by znak na niej był równoległy z punktem odniesienia (dajmy na to śrubą napinacza. Później wkładamy lekko głowicę i ustawiamy zębatkę tak by pokryła się ze znakiem, ewentualnie korygując na ząbkach. Kiedy udaje się nam dojść do ładu, zakładany zębatkę, podważając ją śrubokrętem (niestety, tu nie da się inaczej). W tym momencie pamiętajmy by wałek miał taki sam luz w 2 strony i by otwory z wałka pokryły się z tymi z z zębatki.

Image

Sprawdzamy czy znaki się zgadzają i skręcamy całość do kupy.

Image

PAMIĘTAJ BY PO NAPRAWIE ZALAĆ SILNIK OLEJEM!

Warto ustawić zaworki, ale o tym już było.
Teraz pozostaje nam tylko kręcić aż odpali. Pozdrawiam :)

_________________
Jeb jeb jeb, lubię chleb.


Ostatnio zmieniony przez Marines 12.08.2012 12:53, edytowano w sumie 6 razy



 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26.06.2012 11:37
Posty: 96
Miejscowość: Rozprza
Quad: phyton 110cc : D
PostWysłany: 12.08.2012 14:11 
Re: [FAQ] Wymiana łańcuszka i ustawienie rozrządu 50 70 110
Świetny poradnik, gratuluję i na pewno się przyda.

_________________
''Nie maszyna, lecz technika czyni z ciebie zawodnika''


 
Profil Gadu-Gadu
Q.T.B. Quad Team Bydgoszcz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19.08.2008 17:06
Posty: 2006
Miejscowość: Bydgoszcz
PostWysłany: 12.08.2012 22:26 
Re: [FAQ] Wymiana łańcuszka i ustawienie rozrządu 50 70 110
BlackFiree

Dzięki :) Mam nadzieję, że komuś się przyda. Wkrótce kolejne jak dorwę jakiś sprzęt do naprawy. :)

_________________
Jeb jeb jeb, lubię chleb.


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 13.08.2017 16:27
Posty: 11
Imię: Patryk
Quad: Chinol 110cc
Poprzednie quady: Brak
PostWysłany: 15.08.2017 19:42 
Re: [FAQ] Wymiana łańcuszka i ustawienie rozrządu 50 70 110
Th


 
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 4 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 49 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.