Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Zapytanko do użytkowników 4x4
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 16.04.2024 15:19



Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 
Zapytanko do użytkowników 4x4 
Autor Wiadomość

Rejestracja: 13.04.2005 15:41
Posty: 4
Miejscowość: Kraków
PostWysłany: 15.04.2005 17:10 
Zapytanko do użytkowników 4x4
Hej.

Jakiś czas temu postanowiłem zmierzyć się z problemem budowy quada 4x4, a żeby było śmieszniej - to z silnikiem 900ccm :)

Zacząłem od przygotowywania częsci mechanicznej, która
w zasadzie jest gotowa.

Skrzynia biegów jest 5'cio biegowa+wsteczny. Zawieszenie
całkowicie niezależne: przednie na McPhersonach a tył na
wahaczach a-arm+stabilizator.

Mam teraz problem z przeniesieniem napędu z wałka przedniego
i tylnego na półosie. Samo przeniesienie nie stanowi problemu,
a jedynie nie wiem jakie rozwiązanie wybrać.
Mam takie opcje:

1. Dyfer bez tarcia z reduktorem 1:2,
2. Reduktor 1:2 (bez dyfra),
3. Dyfer+Reduktor 1:2+elektryczna blokada dyfra (niestety
trochę drogi).

Problem taki, że ze względu na gabaryty silnika, nie mam
gdzie umieścić sprzęgła odcinającego napęd na przód.
Dlatego też musi to być "all time 4WD" ;)

Jakie rozwiązanie zastosowalibyście?
Najmniejsza gabarytowo i najlżejsza byłaby opcja 1 zarówno z przodu jak i z tyłu. Ale jak by się to spisywało w terenie?
Ewentualnie z przodu dyfer bez tarcia a z tyłu tylko reduktor bez
dyfra?

Wiem że jeśli zastosuję z przodu reduktor bez dyfra, to pojazd
będzie trudny w opanowaniu (szczególnie przy dużych prędkościach). Jak duży wpływ na kierowanie pojazdu ma
brak dyfra z przodu?

Czy stosowanie dyfra bez tarcia z przodu+a z tyłu reduktora bez
dyfra ma sens? Jak to się będzie spisywać w terenie?


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17.04.2005 17:27
Posty: 92
Miejscowość: Jelenia Góra
Quad: Polaris 350L 4x4 Trail Boss
PostWysłany: 19.05.2005 23:31 
Witam!
Dobrze myślisz... Tył zrób na sztywno a z przodu dyferek bez tarcia...
Zdaje to egzamin... Mam Polarisa i ma takie rozwiązanie.
Jeżeli z przodu, dasz przekładnie bez szpery, to będzie się dobrze kierować i w przypadku, gdy zacznie się kopać, to tył ciebie wypchnie...
A napęd na przód mam załączany elektrycznie, za pomocą sprzęgieł elektromagnetycznych, które znajdują się w piastach napędowych.
Pozdrawiam! :D


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 13.04.2005 15:41
Posty: 4
Miejscowość: Kraków
PostWysłany: 20.05.2005 17:11 
krzysztof24 napisał(a):
Jeżeli z przodu, dasz przekładnie bez szpery, to będzie się dobrze kierować i w przypadku, gdy zacznie się kopać, to tył ciebie wypchnie...


Tak właśnie zrobiłem. Zawieszenie przód to McPhersony,
tył to wahacze poprzeczne.
Czekam teraz jeczcze na kilka elementów wzmacniających
do ramy (tną się laserowo), i w przyszłą sobotę mam nadzieję
oddać ramę do cynkowania :)

A potem już tylko poskładać ponownie do kupy i można zacząć
objeżdżać :diabeł:


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17.04.2005 17:27
Posty: 92
Miejscowość: Jelenia Góra
Quad: Polaris 350L 4x4 Trail Boss
PostWysłany: 20.05.2005 17:20 
Widze, że profesjonalnie zabierasz się do roboty...
I masz racje, jak zrobisz dobrze, to długo pojeździsz!
Mam nadzieje, że podeślesz jakieś fotki. :D


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 13.04.2005 15:41
Posty: 4
Miejscowość: Kraków
PostWysłany: 20.05.2005 21:04 
Jak na razie po pierwszym złożeniu i przejechaniu kilkuset metrów projekt
przerósł moje oczekiwania. Jedynym minusem jest waga - 240kg. Liczyłem
że zejdę poniżej 200kg :( A pojazd jeszcze nie obudowany...
No, ale w zamian z przodu duże tarcze, wytrzymałe zawieszenie,
duży moment obrotowy :)

W zasadzie 90% części mechanicznych to Cinquecento 900, więc z awaryjnością nie powinno być problemów. Jedyny minus wykorzystania
takiego silnika to jego gabaryty. Ale nie jest źle - jeździ się wygodnie.
No i ten prześwit - 32cm :)

Pozostało jeszcze masę drobnej pracy, ale już bliżej końca niż dalej.
Wszelkie "plastiki" będą robione jako laminat na żywicy. Sprawą wyglądu
zajmie się znajomy studiujący na ASP - to jego praca zaliczająca rok.

Gdy pojazd już zostanie ukończony, planuję zrobić stronkę www na której
zaprezentuję kolejne fazy powstawania quada. Ale to dopiero na
jesień...


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14.04.2005 13:49
Posty: 1429
Miejscowość: małopolska
Quad: Can-Am wszystkie modele :D
PostWysłany: 20.05.2005 21:30 
No_Way napisał(a):
Jedynym minusem jest waga - 240kg. Liczyłem
że zejdę poniżej 200kg


No co Ty - grizzlak wazy 290kg z pelnym bakiem paliwa :lol: .... chyba ze w zalozeniu to ma być scigacz typu Raptor :uśmiech:

_________________
Nigdy nie kłóć się z głupcem - ktoś mógłby nie zauważyć różnicy.
Nie polemizuj z idiotą - najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a później pobije doświadczeniem.


 
Profil Gadu-Gadu WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14.04.2005 13:49
Posty: 1429
Miejscowość: małopolska
Quad: Can-Am wszystkie modele :D
PostWysłany: 20.05.2005 21:33 
Zrzera mnie ciekawosc jak on wyglada - mozesz zrobic kilka fotek w takim stanie jak jest i wrzucic np . na
http://www.atv.cp.win.pl/gal/index.php ?

_________________
Nigdy nie kłóć się z głupcem - ktoś mógłby nie zauważyć różnicy.
Nie polemizuj z idiotą - najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a później pobije doświadczeniem.


 
Profil Gadu-Gadu WWW

Rejestracja: 13.04.2005 15:41
Posty: 4
Miejscowość: Kraków
PostWysłany: 21.05.2005 14:33 
He he he :)
Będziecie musieli trochę poczekać. Fotki ostateczne zrobię dopiero
wtedy gdy będę robił końcowy montaż. Silnik będzie umyty i wtedy
zrobię fotki przy odpowiednim oświetleniu.

Co do wagi, to obniżona została przez użycie w dużej częsci aluminium.
Główna, nośna część ramy jest zrobiona z wysokowytrzymałej stali, natomiast górna część z aluminium. Wszystko skręcone jest razem tworząc kratownicową ramę przestrzenną.
Wszystko po to, by przenieść środek ciężkości jak najniżej.


 
Profil

Rejestracja: 15.12.2012 15:19
Posty: 229
Miejscowość: Lisy
Imię: Bartek
Quad: Kingway 150, Yamaha dt 50
PostWysłany: 31.08.2013 11:56 
Re: Zapytanko do użytkowników 4x4
Siemka

Silnik 900cc rozumiem że od auta? czy od czego innego masz w tym pojeździe skoro nie musiałeś bawić się w różne przekładnie tak, jakby to wyglądało przy silniku z motocykla??


 
Profil Facebook Gadu-Gadu

Rejestracja: 28.08.2011 14:09
Posty: 488
Miejscowość: Nowy Żmigród/Krakow
Quad: Warrior 350, bashan200, wsk175 quad
PostWysłany: 06.09.2013 10:01 
Re: Zapytanko do użytkowników 4x4
BARTEK150 widzę, że nie masz zbytnio pojęcia o tym co kolega zrobił.
Silnik z cinquecento umieszczony poprzecznie, półosie napędzają przekładnie z przodu i z tyłu ot cała filozofia.


 
Profil Facebook Gadu-Gadu WWW
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 10 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 15 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.