Autor |
Wiadomość |
dagg3r
Rejestracja: 08.02.2009 18:33 Posty: 34
Quad: budowany
|
Wysłany: 22.02.2009 20:53
Uklad kierowniczy w quadzie
Witam, mam problem z zaprojektowaniem trapezu kierowniczego w naszym quadzie. Zbudowany jest na bazie kolumny kierowniczej wykonanej z rury, ulozyskowanej, do ktorej będzie przymocowana plytka z otworami pod przeguby kuliste. Drazki kierownicze od Fiata 126p z dwoch stron posiadaja przeguby kuliste takze nadaja się idealnie. Problem tkwi jak uzyskac trapez kierowniczy, skoro zwrotnice od Fiata 126p maja raczej prostopadle skierowane wasy? Jest odchylenie ale bardzo niewielkie. Macie jakies pomysly?
będę bardzo wdzieczny za zalaczenie jakis skanow z instrukcji quadow pokazujacych jak zbudowane sa uklady w quadach i jak rozwiazano problem niesymetrycznosci skretu kol kierowanych.
|
|
|
|
Benon
Rejestracja: 09.12.2007 15:55 Posty: 253 Miejscowość: Brzeziny
Quad: Homemade Honda 500 2x4
|
Wysłany: 24.02.2009 06:59
Znalazłem coś takiego na forum kit-carów. Nie znam i nie sprawdzałem teorii pokazanej na obrazku ale sądzę, że sprawdzić się może przy klasycznej przekładni kierowniczej. Przy rozwiązaniu "quadowym" to raczej tylko teoria ponieważ nie da się przegubów kulistych na kolumnie kierowniczej zamocować w tym samym punkcie.
To rozwiązanie jest najbardziej właściwe. Jednakże w quadzie ze sztywną tylną osią to tylko teoria. Nie da się uzyskać takiego promienia zawracania (tylko przy mechaniźmie różnicowym). Przy sztywnej osi promień zawracania zwiększy się ponieważ koła będą obracały się z tą samą prędkością.
Jak pokazuje ten obrazek przy dokładnie prostopadłym wąsie zwrotnicy i tych samych długościach wąsów na zwrotnicach i kolumnie koło wewnętrzne uzyska większy kąt skrętu. Przy quadzie długość wąsa na kolumnie musi być mniejsza bo inaczej "ręce Wam poobrywa" a dzięki temu lżej będzie się kierowało. W zwrotnicy malucha wąs nie jest prostopadły więc różnica kątów się zwiększy. Jeżeli to będzie jeszcze za mało w/g Was można podgrzać wąs i lekko go odgiąć. Przez podgrzanie wąsa można także zmienić płaszczyznę poziomą mocowania przegubu kulistego. Ja tak musiałem zrobić ponieważ przegub miał za mały kąt przy nie ściśniętych amortyzatorach i blokował pełen zakres obrotu zwrotnicy. Musicie to dobrać niestety doświadczalnie i nie bierzcie pod uwagę proporcji.
REASUMUJĄC: nie przejmujcie się zbytnio kątami trapezu:)
_________________ Nie ważne czym, ważne jak... http://picasaweb.google.com/Benon75/BudowaQuada# Nowy film: http://www.youtube.com/watch?v=3478lTYh1bI
|
|
|
|
dagg3r
Rejestracja: 08.02.2009 18:33 Posty: 34
Quad: budowany
|
Wysłany: 24.02.2009 19:52
Uklad zlozylismy tak jak moglismy i narazie wydaje się ze jest dobrze:)
dzięki za porady i RYSUNKI. Fajnie to forum, naprawde.
Zwrotnice od malca wg mnie maja i rozwarty trapez, czyli wasy sa tak zrobione, ze sa tak jakby odgiete na zewnatrz pojazdu a nie standardowo do srodka quada. Dlatego też nie wiem jak mogles Benon odgiac wasy - robiac to zmniejszyles trapez zawarty w zwrotnicach. Chyba ze Ty odgianales w innym celu.
Zeby Ci na drazkach nie wisialo zawieszenie to trzeba tak zamontowac amorka zeby on pierwszy się skonczyl niz drazek:) To co mowisz, ze mamy zrobic prfzelozenie redukujace pomiedzy plytka a kolami dobry pomysl:) I tak robimy z drewna to na poczatek i zobaczymy jak będzie zakrecalo ciezko.
Odginanie wasa do poziomu na zwrotnicy od malca nie powinno miec miejsca, gdyz tak powinienies uniesc przod quada o tyle stopni zeby was zwrotnicy byl w okolicach poziomu po zamontowaniu wahaczy. Wowczas wszystkie katy odchylen i wyprzedzen sa zachowane.
Benon wykonales może pomiary katow maksylamych zwrotnic od Malca? Przyda mi się to przy projektowaniu drewnianej na poczatek plytki do przegubow. Mi wyszly 24 i 28 stopni ale ostatnio pomiar rzeczywisty po zmontowaniu pokazal 25 i 31stopni i nie wiem w ktorym mialem blad
|
|
|
|
Benon
Rejestracja: 09.12.2007 15:55 Posty: 253 Miejscowość: Brzeziny
Quad: Homemade Honda 500 2x4
|
Wysłany: 25.02.2009 07:28
Moment moment bo się pogubiłem. Z tego co pamiętam mieliście piasty zamienić miejscami, prawa na lewo i lewa na prawo. Pojawiło się takie pytanie! Tego się trzymałem ale okazało się, że jednak piasty będą zamontowane normalnie. W związku z tym cały mój poprzedni wywód bierze w łeb
Wobec powyższych symulacji rysunkowych najwłaściwsze wydaje się być rozwiązanie z rys.3 gdzie przeguby kuliste na kolumnie kierowniczej będą jak najbliżej Weźcie to pod uwagę gdyż widziałem u Was na zdjęciach, że odległość B jest chyba większa niż A.
Co do kątów pracy zwrotnic 126p to nie pomogę Wam gdyż nie dysponuję ani jedną
_________________ Nie ważne czym, ważne jak... http://picasaweb.google.com/Benon75/BudowaQuada# Nowy film: http://www.youtube.com/watch?v=3478lTYh1bI
|
|
|
|
dagg3r
Rejestracja: 08.02.2009 18:33 Posty: 34
Quad: budowany
|
Wysłany: 25.02.2009 09:36
dzięki za odpowiedzi:) Nadal nie wiem na ile może się skrecac zwrotnica z malucha w jedna i druga strone - ona ma tam swoje ograniczenia. Twoje rozwazania sa poprawne. Bierzesz te rysunki z jakiegos programu czy sam rysujesz?
Zwrotnice mamy tak jak w maluchu bo wowczas uniknelismy wielu problemow a nie wolno kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy dac odwrotnie bo będzie beznadzieja.
Ja ostatnio staralem się dac bardzo blisko siebie przeguby kuliste a mimo to uzyskalismy skret kola wewnetrznego od zakretu 31stopni a kola zewnetrznego 25stopni czyli zadowalajacy wynik ale trzeba pomiar powtorzyc dokladniej:)
|
|
|
|
Benon
Rejestracja: 09.12.2007 15:55 Posty: 253 Miejscowość: Brzeziny
Quad: Homemade Honda 500 2x4
|
Wysłany: 25.02.2009 11:39
dagg3r napisał(a): Bierzesz te rysunki z jakiegos programu czy sam rysujesz?
W sumie to biorę je z programu... Corel Draw
Trochę czasu i dobra znajomość oprogramowania pozwalają na naprawdę wiele:)
_________________ Nie ważne czym, ważne jak... http://picasaweb.google.com/Benon75/BudowaQuada# Nowy film: http://www.youtube.com/watch?v=3478lTYh1bI
|
|
|
|
Blackbird
Rejestracja: 08.10.2004 09:47 Posty: 203 Miejscowość: Giżycko
Quad: Samoróbka
|
Wysłany: 25.02.2009 23:21
Dzięki Benon za podpowiedź związaną z wielkościami A i B. Nigdy nawet tego nie brałem pod uwagę.
Co do tych wszystkich kątów, to i tak nie uzyska się wszystkiego według zasad panujących przy projektowaniu układu kierowniczego. Jak jedno wyjdzie to drugie będzie inne i właśnie zależne od tego pierwszego. Quad i tak się ślizga w zakrętach, więc te kąty raczej aż tak na niego nie wpływają.
A co do programów. Fajny jest, tylko że nie można zapisywać pliku - Design View http://www.kkiem.agh.edu.pl/dydakt/dv3/index.htm
Program nadzwyczaj prosty, a możliwości bardzo duże.
|
|
|
|
dagg3r
Rejestracja: 08.02.2009 18:33 Posty: 34
Quad: budowany
|
Wysłany: 27.02.2009 09:53
Nastal czas wprowadzenia ukladu do Inventora
Co się okazalo - jak napisal Benon, ze z jego rys. 3 gdy odleglosc wasa będzie wieksza niz odleglosc zamocowania koncowki na plytce to będzie dobrze. Tak ukazal dokladnie program.
Uwaga:
plytka zostanie skrocona ze 126,7 na mniej ponieważ ma być redukujace przelozenie pomiedzy kolami a kierownica, ale to ma bardzo maly wplyt na geometrie.
Wyniki geometrii:
was odsadzony jest w maluchu o 31mm w strone bebna
koncowke odsadzilem na plytce najblizej jak moge czyli 22mm
plytka ma dlugosc taka sama jak zwrotnica wiec 126,7mm (pelna rownoleglosc)
skret plytki o 10stopni = kolo wew 9,98 a kolo zew 9,86
skret plytki o 20stopni = kolo wew 20,1 a kolo zew 19,61
skret plytki o 30stopni = kolo wew 30,41 a kolo zew 29,24 (jednak na tyle nie pozwola zwrotnice)
jak widac nie jest zle ale to za male roznice w skrecie kol
(optymalnie by bylo aby: kolo wew 28stopni a kolo zew kilka stopni mniej)
Macie pomysly co przerobic w plytce lub zwrotnicach aby mocniejsza roznice otrzymac?
|
|
|
|
dagg3r
Rejestracja: 08.02.2009 18:33 Posty: 34
Quad: budowany
|
Wysłany: 27.02.2009 09:59
Znalazlem super rozwiazanie jednak to tylko teoria, ponieważ w praktyce sprawa się komplikuje trochę
Otoz: można zamontowac koncowki na plytce naprzemiennie, czyli patrzac z gory i gdy kola sa ustawione na wprost prawa koncowka polaczona jest z lewym kolem i lewa z prawym (analogicznie). Daje to bardzo dobre efekty jednak nie wiem czy w ogole da się zrealizowac technologicznie ponieważ jedna koncowka musialaby być wbita od dolu a druga od gory w plytce co z koleji jakies bledy będzie dalej powodowalo.
Ale mimo to popatrzcie na geometrie
|
|
|
|
Benon
Rejestracja: 09.12.2007 15:55 Posty: 253 Miejscowość: Brzeziny
Quad: Homemade Honda 500 2x4
|
Wysłany: 28.02.2009 07:52
Po przeanalizowaniu dokładnych wymiarów stwierdzam - niewykonalne! Jeżeli zmniejszy się odległość mocowania przegubów od kolumny (tak aby uzyskać przełożenie kierownicy) nie da się tego wykonać. Kąty się rozjeżdżają nie w tą stronę co potrzeba. Nie da się tego obejść. Jeżeli nie zastosujecie "przełożenia" kierownicy to będą koła niemal równoległe ale da się jeździć. Kierownica będzie mocno "dawała po rękach".
Co do zamiany mocowania przegubów na płytce - niewykonalne! Niestety. Jeżeli zamocujecie tylko jeden wyżej drugi niżej stracicie geometrię w momencie pracy wahaczy. Środki kul przegubów powinny na płytce znajdować się na tej samej płaszczyźnie poziomej w przeciwnym razie np w momencie ściskania sprężyn koła zaczną skręcać w lewo lub w prawo w zależności od tego który przegub będzie wyżej a który niżej. Da się ustawić zbieżność przy nie ściskanych amortyzatorach na postoju, ale rozwiązanie jest NIE do przyjęcia.
Sugestia: sprawdźcie czy da radę zamienić tnopy miejscami w obejmach i jak to by wpłynęło na pochylenie koła. Chodzi mi o to aby wąsy zwrotnic były skierowane do tyłu a 'widełki" obejm nadal były skierowane do góry (czy oś obrotu koła jest prostopadła do osi sworznia tnopa - w internecie na zdjęciach nie jestem w stanie tego stwierdzić.
_________________ Nie ważne czym, ważne jak... http://picasaweb.google.com/Benon75/BudowaQuada# Nowy film: http://www.youtube.com/watch?v=3478lTYh1bI
|
|
|
|
dagg3r
Rejestracja: 08.02.2009 18:33 Posty: 34
Quad: budowany
|
Wysłany: 28.02.2009 10:00
dzięki za podpowiedz, przeanalizuje jeszcze geometrie.
Zwrotnica w maluchu ma sworzen obrotu pod katem a wowczws was zwrotnicy jest w poziomie. można zamienic miejscami zwrotnice ale wtedy kopia się wyprzedzenia sworzni zwrotnic.
Mam pomysl zeby sprobowac sam srodek zwrotnicy obrocic o 180stopni. Wowczas jej os będzie pochylona tak sam, a was pojdzie do tylu tyle ze w dol chyba ze przelozyc wtedy też prawy was z lewym. Gdyby się udalo to zostal by tylko problem odkrecania się nakretek piast kol bo gwinty beda odwrotnie.
|
|
|
|
dagg3r
Rejestracja: 08.02.2009 18:33 Posty: 34
Quad: budowany
|
Wysłany: 28.02.2009 10:07
P.S. Dotyczy plytki z przeciwleglymi przegubami
Podejme probe zrealizowania tego z drewna, może się uda wiem, ze zawieszenie pracujac będzie mi lekko skrecalo kolami, szczegolnie będzie to widac przy ostrym hamowaniu przednimi hamulcami. Jednak, da się przecież tak ustawic polozenie plytki w pionie, aby srednia z dwoch niesymetrycznie lezacych drazkow w plaszczyznie poziomej rownoleglej do wahaczy. Promotor mi mowil, ze przesuniecia zarowno mocowan przegubow na plycte wzdluz pojazdu oraz w osi pionowej maja bardzo maly wplyw na "kopanie" calego trapezu i skretow kol, ponieważ to sa na tyle male katy ze nawet można je pomijac, moga wplywac na skrecanie kol w okolicach 1stopnia. Ja to oczywiscie sam zamodeluje w Inventorze i zobacze jak mi to obraca kolami:) będę probowal jakos tak zrobic ta plytke, aby jaknajbardziej rownolegle to wykonac wzgledem wahaczy:)
Benon, przecież i tak zawsze wahacze sa krotsze od drazkow, wiec zawsze przy pracy zawieszenia dochodzi do skopania rownleglosci drazka wzgledem wahacza (po innych promieniach nastepuje przemieszczanie wahacza i drazka) tyle ze po prostu jak masz symetryczny idealnie uklad to kola albo ida w wieksza zbieżność lub w rozbieznosc przy pracy wahaczy.
|
|
|
|
Benon
Rejestracja: 09.12.2007 15:55 Posty: 253 Miejscowość: Brzeziny
Quad: Homemade Honda 500 2x4
|
Wysłany: 28.02.2009 22:06
dagg3r napisał(a): Promotor mi mowil, ze przesuniecia zarowno mocowan przegubow na plycte wzdluz pojazdu oraz w osi pionowej maja bardzo maly wplyw na "kopanie" calego trapezu i skretow kol, ponieważ to sa na tyle male katy ze nawet można je pomijac, moga wplywac na skrecanie kol w okolicach 1stopnia.
No nie mogę się z tym do końca zgodzić. Będzie to prawdą tylko przy małych skokach zawieszeń w stosunku do szerokości. W przypadku quada który ma dość małą szerokość i duże skoki zawieszenia ta teoria raczej nie ma zastosowania. Wiem to z doświadczenia. 1 stopnia czy 2 nie zobaczy się okiem a wierz mi, że podczas doświadczeń z geometrią przodu u mnie różnice pomiędzy max wychyleniami wahacza były dość znaczne i na pewno nie do przyjęcia. Quad powinien mieć ze 200 mm skoku kołach co przy długości wahacza powiedzmy 370mm (jak u mnie) daje spory kąt pracy. Byłoby to do przyjęcia gdyby wahacz pracował w okolicy poziomego położenia natomiast w quadach wahacz jest mocno skierowany do dołu, a zakres pracy kończy się zaraz za poziomem choć i to niekoniecznie
Nie chciałbym wyjść na ksenofoba ale postarałem się w moim projekcie o geometrię zawieszenia:) Przesunięcie przegubu od sworznia przy kole w kierunku środka jest takie samo jak odległość mocowania łożyska wahacza od wewnętrznego przegubu patrząc w rzucie prostokątnym pionowym Nie bez powodu quady mają drążki za sworzniami i wąsy zwrotnic przesunięte do środka:) To pozwala na idealne ustawienie geometrii. Wąsy poloneza (zastosowane u mnie) są sporo przesunięte do środka i dlatego zdecydowałem się na rozstaw łożysk wahaczy na 160mm a nie jak np. w projekcie Kołka na pojedynczej dolnej belce.
Reasumując: próbujcie bo jak wiadomo każda potrzeba jest matką wynalazku. Powodzenia i czekam na wyniki doświadczeń
_________________ Nie ważne czym, ważne jak... http://picasaweb.google.com/Benon75/BudowaQuada# Nowy film: http://www.youtube.com/watch?v=3478lTYh1bI
|
|
|
|
dagg3r
Rejestracja: 08.02.2009 18:33 Posty: 34
Quad: budowany
|
Wysłany: 22.03.2009 18:26
Mala wizualizacja ukladu kierowniczego oraz zawieszenia. Przelozenie pomiedzy kolami a plytka kierownicza będzie pomagalo skrecac pojazdem (redukcyjne), kola nie beda idealnie skrecone ale lepiej niz rownolegle dodatkowo, wplyw zawieszenia będzie odczuwalny lekko bo do 3stopni skrecenia kol przy maksymalnym ugieciu do ktorego prawdopodobnie nigdy nie dojdzie:)
Co ciekawe, podczas skrecenia na maxa kol i uginaniu się zawieszenia zaczyna się znacznie poprawiac ustawienie kola zewnetrzego i wewnetrznego a wiec?
Przy ostrym hamowaniu i mocnym skrecaniu pojazd będzie skrecal wrecz idealnie:D takze będzie kontrolowalny:)
http://wyslijto.pl/files/download/9aq5e03gdz
zapraszam do ogladania animacji
|
|
|
|
cypis.z
Rejestracja: 08.07.2008 07:55 Posty: 83 Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Quad: w trakcie budowy
|
Wysłany: 04.05.2009 10:41
Re: Uklad kierowniczy w quadzie
Jestem na etapie projektowania układu kierowniczego w swoim quadzie a nie bardzo się na tym znam dlatego proszę o jakieś podpowiedzi czym mam się kierować. Mam piasty od poloneza, nie wiem jaka długa ma być płytka kierownicza i jak szeroko rozstawione sworznie na tej płytce.
_________________ Galeria z budowy: http://picasaweb.google.pl/zbyszek8/BudowaQuada#
|
|
|
|