Moje podsumowanie porównania oświetlenia Off-Road ( część pierwsza )W ramach wstępu należy wyjaśnić jakie przyjąłem kryteria oceny oświetlenia. Wszystkie właściwości oświetlenia w zastosowaniu Off-Road sprowadzają się do kilku najważniejszych - ma świecić daleko lub szeroko ( zależnie od preferencji ridera ) przy czym nie może zuyżywać dużo prądu. Ma mieć niewielkie gabaryty aby udało się je zamontować na ubogim w wolne miejsce quadzie, najlepiej jeszcze aby się nie popsuło od razu po pierwszym zamoczeniu lub byle wywrotce. Dobrze byłoby aby nie kosztowało zbyt wiele ale nie było zrobione z papieru. Oczywiście kryteria oceny muszą być zgodne z oczekiwaniami jakie stawiamy przed oświetleniem, z jednego produktu będzie zadowolony ścigant, a znów przeprawowiec niekoniecznie.
Kilka słów o samych lampach. Sprawność oddawania światła wyrażana jest w lumenach - teoretycznie im więcej tym powinno lepiej świecić. Następnym ważnym elementem światła jest jego barwa. Określa się to mianem ciepłoty światła i wyraża w Kelwinach. Najlepsza barwa światła to ta najbardziej zbliżona do barwy światła słonecznego - takiego w ładny słoneczny dzień w samo południe.
Kolejnym elementem porządnej lampy jest widomo światła, tą właściwość producenci określają najczęściej jako lampa robocza lub dalekosiężna, chociaż ostatnio moda dla nazewnictwa przyszła zza wielkiej wody czyli SPOT - punktowe, WIDE - szerokie, niektórzy określają je również wersją lampki np. EURO - skupione dalekie. Odpowiednie widmo światła uzyskuje się przez zastosowanie odpowiedniej soczewki.
Zacznijmy od produktów tradycyjnych - czyli tych ze zwykłą, przestarzałą żarówką halogenową. Na tę chwilę dobre żarówki/lampy halogenowe potrafią wycisnąć około 1000-1500 LM i ciepłotę światła nawet 4000 K, przykładem mogą tu być świetne żarówki Osram Night Braker Plus lub specjalnie wzmacniane żarówki Osram Night Racer i X-Racer , które wytrzymują większe wstrząsy. Aby to jednak osiągnąć żarówka musi ciągnąć sporo prądu przy czym skraca to jej żywot. Tu najczęściej spotykane są żarówki H3 i H7 o mocy 55W.
Ram Spotlight - wodoszczelna lampa do montażu na kierownicy typu SPOT o mocy 40W. Świeci kiepsko barwą żółtą. Światło jest dość skupione ale i tak nie dalekie. Lampa sprzedawana jest w zestawie z mocowaniem RAM Mount na kierownice i długą nóżką. Ma fajny długi rozciągliwy przewód bardzo elastyczny dlatego można z nią odejść od pojazdu aby go obejrzeć lub przestawiać kierunek świecenia w zależności od chwilowej potrzeby. Jej zastosowanie widze tylko podczas nocnych przepraw kiedy musimy dokładnie obejrzeć teren przed wjechaniem lub pojazd po trudnym przejeździe. Lampa kosztuje stanowczo za dużo i nie warto się w nią zaopatrywać. Lepsze oświetlenie uzyskamy kupując dobrą LEdową latarkę czołową ( montowaną za pomocą gumek na kask lub głowę ) , która zawsze będzie świecić tam gdzie trzeba przy czym zasilana jest bateryjnie i żadne kable nie będą nam przeszkadzać.
Wesem LKR5 - lampa teoretycznie wodoszczelna ( po dłuższym użytkowaniu potrafi się rozszczelnić ). Zaopatrzona w żarówkę H3 o mocy 55W. Świeci kiepsko barwą żółtą, zbliżona do zachodzącego słońca. Jest to typowa lampa robocza świecąca bardzo szeroko ale bardzo krótko. Kiepska ale mocna obudowa plastykowa, metalowa podstawa do montażu na płaskiej powierzchni. Jej jedyną zaletą jest bardzo niska cena. Sprzedawana pojedynczo jednak warto zaopatrzeć się od razu w dwie sztuki. Kluczowym elementem uzyskania odpowiedniej sprawności lamp LKR5 jest ich umiejscowienie na pojeździe. Należy montować je możliwie daleko od siebie oraz wysoko na pojeździe - tylko wtedy uzyskamy optymalne widmo światła. W teście wypadła zadziwiająco dobrze jednak w rzeczywistości nie daje zbyt dobrego światła. Jej zastosowanie widzę tylko w połączeniu z żarówką Xenonową o barwie światła nie większej niż 6000K lub jako samodzielna lampę ( ze standardową żarówką ) cofania. Jednak tu należy pamiętać o sporym poborze prądu, dlatego lepiej podłączyc ją na ręcznie uruchamianym niezależnym włączniku.
Hella FF75 - lampa dalekosiężna, nie jest wodoszczelna. Zasila ją żarówka H7 o mocy 55W. Uzyskane światło dzięki efektywnie wykorzystanym odbłyśniku wykonanym metodą magnezową jest silne i świeci bardzo daleko jednak widmo światła jest mocno płaskie, barwa światła jest bardzo zadowalająca. Sprzedawana w bogatym zestawie : dwie lampy, okablowanie, system montażowy, przekaźnik i włącznik. Cena zestawu jest rozsądna. Z Helli FF75 będzie zadowolony każdy rider lubiący szybką jazde po szuterkach. Podczas montażu należy pamiętać aby lamp nie montować jedna nad drugą lub zbyt blisko siebie. Dwie lampki Hella FF75 są prądożerne i potrafią podczas kilku godzin nocnej jazdy wyciagnąć prąd z akumulatora nawet jeśli pojazd ma prawidłowe ładowanie, wskazane jest podłączenie dodatkowej baterii w pojeździe.
.... reszta jutro, dziś już nie dam rady nic sensownego napisać