Nadchodzi nowe - czyli oświetlenie oparte na diodach LED. Zalety stosowania oświetlenia LED wydają się oczywiste. Ledy zużywają znacznie mniej prądu przy czym osiągają znacznie lepszą sprawność świetlną w porównaniu do tradycyjnych żarówek, a nawet do palników xenonowych. Są znacznie wytrzymalsze i żyją dużo dłużej. Z uwagi na małe gabaryty można używać ich do budowy skomplikowanych, o dużej wydajności lamp, które nawet w efekcie zastosowania wielu LED'ów w jednej obudowie i tak są rozsądnej wielkości. Obecnie technologia LED poszła mocno do przodu, dzięki czemu lampa oparta na małej ilości LED potrafi wygenerować światło dorównując lub przewyższając starsze wieloledowe konstrukcje. Dlatego też nie należy z góry zakładać, że lampa oparta na 40-tu ledach będzie świecić lepiej od lampy z 10-cioma ledami wewnątrz. Porządne lampy ledowe generują od 3000 lumenów i najczęściej używane są jako daleko-świecące konstrukcje. Mocno świecące mieszczą się w granicy powyżej 2000 lumenów. Resztę lampek ledowych mieszczącą się poniżej 2000 lumenów używa się najczęściej jako lampy robocze i doświetleniowe. Oprócz tego lampy ledowe dysponują dużym wyborem ciepłoty światła dzięki czemu można dokładnie dobrać optymalna barwę światła do zadanych warunków użytkowania. Przykładem mogą tu być barwy niebieskawe i białe ( zimne ), które sprawdzają się bardziej podczas szybkich szutrowych przelotów przy dobrym przejrzystym powietrzu. Nie sprawdzą się jednak podczas mgły, deszczu lub też jeżdżeniu zimą. Odwrotnie będzie z barwą jasnożółtą i żółtą ( ciepłe ) , która da mniejszy komfort świetlny przy szybkich przejazdach jednak znacznie lepiej sprawdzi się w deszczu, mgle czy jeździe w kurzu. Dodatkowo nie męczy.
Wersję ( widmo światła ) w lampach ledowych opisuje się nazwami anglojęzycznymi jednak są to odpowiedniki naszych standardowych lamp dalekosiężnych lub roboczych. Dodatkowo można spotkać się z pośrednimi, nowymi i mieszanymi nazwami.
Typ lampy EURO – oznacza, że lampa będzie dawać widmo średnio szerokie rozchodzące się na końcu ale dość dalekie
Typ lampy FLOOD – oznacza, że lampa będzie dawać widmo szerokie, rozproszone jednak będzie świecić blisko
Przeważnie od typu lampy zależy również barwa światła.
Świetnie zobrazował to Cisza w swoim zestawieniu :
FLAT ( panoramiczne ) – tak opisuje się lampy z soczewkami skupiającymi światło na boki, widmo światła jest owalne spłaszczone
WIDE ( rozproszone ) - tak opisuje się lampy z soczewkami rozpraszającymi wkoło, widmo światła będzie bardzo szerokie jednak będzie świecić blisko
SPOT ( skupione ) - tak opisuje się lampy z soczewkami skupiającymi w jednym miejscu, widmo światła będzie wąskie ale dalekie
W lampach SPOT i EURO długość oświetlonej drogi będzie najbardziej zależeć od wartości osiąganych lumenów – w starych konstrukcjach czym więcej ledów tym więcej lumenów w nowszych mocniejsze i bardziej sprawne ledy generujące więcej lumenów. Lampa o lepszej sprawności świeci dalej przy czym należy pamiętać że, pobór prądu znacznie wzrasta.
W lampach typu FLOOD i WIDE długość oświetlonej drogi nie powinna być brana pod uwagę ponieważ lampa tego rodzaju ma z założenia świecić szeroko ( światłem rozproszonym ) , a nie daleko.
VisionX Solstice – mała lampka doświetleniowa zasilana jednym ledem generującym 800 lumenów o mocy 10W. Lampka dzięki swoim bardzo małym gabarytom umożliwia montaż prawie w dowolnym miejscu na pojeździe. Wydaje się być wodoszczelna. Świeci słabym światłem niebieskawym przy czym w opisywanej wersji światło jest skupione. Można stosować ją jako lampę pomocniczą lub jako światło cofania. Jednak stosunek ceny do osiągniętych wyników jest zupełnie nietrafiony i nie warto w nią inwestować.
Tani led roboczy – tania lampa ledowa, bezfirmowa, oferowana w bardzo dobrej cenie. Jakość wykonania szkła jak i obudowy jest bardzo dobra przy czym wygląda na w pełni wodoszczelną. Świeci silnym światłem niebieskim osiągając sprawność ( jak podaje opakowanie ) 1350 lumenów. Zasilana jest sześcioma ledami , które łącznie osiągają pobór mocy 18 wat. Osiąga dość dobry wynik co widać również na porównawczych zdjęciach i w zestawieniu. Punktuje ją wysoko za dobrą obudowę i niezłą siłę światła w porównaniu do jej kosztu zakupu. Nadaje się świetnie na lampę cofania, może również być stosowana jako światło doświetleniowe. Nie stosowałbym jej jednak jako główne źródło oświetlenia przedniego. Użytkowanie nawet dwóch lamp nie daje większej różnicy w jakości oświetlenia dlatego nie warto inwestować w więcej niż jedna sztukę. Znakomicie może zastąpić lampę roboczą z tradycyjną żarówką halogenową taką jak Wesem LKR5
4XLED 9X30 – świetna nowoczesna konstrukcja produkowana w Polsce. Charakteryzuje ją bardzo porządna aluminiowa obudowa z możliwością wymiany szkła w razie uszkodzenia lub porysowania i płynnie regulowanym kącie nachylenia lampy do podstawy, przy czym gabaryty lampy są bardzo niewielkie. Wygląda na zupełnie wodoszczelną. Wersja jaką miałem przyjemność testować była wyposażona w 9 ledów o mocy 3 watów osiągając sprawność 3200 lumenów, w połączeniu z soczewkami 6 typu SPOT plus 3 typu FLAT. Jest to dość nowatorskie rozwiązanie , które łączy w jednej konstrukcji właściwości lampy dalekosiężnej i rozproszonej bocznej. Dodatkowo, co jest bardzo komfortowym rozwiązaniem, każdy rząd ledów danego typu widma światła możemy uruchomić niezależnie jednak wymaga to zastosowania oddzielnego włącznika odpowiedzialnego za daną sekcję ( dwóch włączników lampy ) . Dzięki temu rozwiązaniu przy pomocy jednej lampy ( zintegrowanych dwóch w jednej obudowie : dalekosiężnej+roboczej ) mamy możliwość dodatkowej oszczędności prądu lub po prostu stosowania odpowiedniego oświetlenia do panujących warunków ( np. podczas szybkiego przelotu uruchamiamy pełną moc, podczas używania wyciągarki lub przeprawy tylko szeroko świecącą sekcję oszczędzając prąd lub po prostu we mgle lub kurzu kiedy światło dalekosiężne jest bezużyteczne, a światło rozproszone będzie pomocne ) . Dodatkowym plusem takiego mixu jest brak potrzeby stosowania kilku różnych wersji lamp do uzyskania odpowiedniego widma światła do potrzeb. Niestety podczas moich testów nie miałem drugiego włącznika dlatego testowałem lampkę na pełnej mocy z włączonymi obiema sekcjami. Lampa świeci dość daleko i szeroko światłem zbliżonym do dziennego. Barwa światła jest dość neutralna przez co nie męczy oczu i nadaje się do użytku w trudnych warunkach pogodowych i zimą. Widmo światła jest zarówno wysokie jak i szerokie, średnio skupione na środku ale dość dalekie jednak nie świeci mocno bezpośrednio przed pojazdem, rozszerza się dopiero po kilkunastu centymetrach. Jest to produkt bardzo uniwersalny. Jedna lampa wystarczy do całkowitego oświetlenia pola widzenia przed pojazdem. Oceniam ja najwyżej w porównaniu ze względu na uniwersalność, bardzo dobrą jakość wykonania, świetną sprawność świetlną przy małym poborze prądu, możliwość wymiany szkła i stosunkowo niską cenę w porównaniu do konkurencyjnych produktów.
VisionX 20LED – bardzo dobra tradycyjna konstrukcja, zasilana 20-toma ledami o łącznej mocy 60 wat, osiągająca sprawność 3600 lumenów. Obudowa i mocowanie bardzo porządnie wykonane, wygląda na wodoszczelną. Gabaryty lampy są rozsądne, chociaż użytkownicy ubogich w bagażniki i zderzaki sprzętów takich jak np. Can-Am Renegate lub Susuki Kingquad mogą mieć problemy z jej zamontowaniem, natomiast lampa świetnie mieści się na przednim zderzaku Yamahy Grizzly. Porównywana wersja lampy to Euro. Widmo światła rozkłada się średnio szeroko jednak jest dość skupione. Rozszerza się dopiero daleko przy czym świeci dość wysoko. Świeci daleko światłem niebieskawym dając dobry obraz daleko oddalonego terenu. Upodobają ją sobie wszyscy lubiący jeździć szybko w dobrych warunkach pogodowych. Lampa nie doświetla boków i tylko dostatecznie oświetla teren zaraz przed pojazdem. Prawdziwy przeprawowiec może nie być do końca usatysfakcjonowany osiągami tej lampy i może zechcieć doposażyć pojazd o dodatkowe oświetlenie robocze ( szeroko-świecące ). Lampę w porównaniu plasuję na drugiej pozycji ze względu na jednorodną funkcję, męczącą barwę światła, spory gabaryt, spory pobór mocy ( w porównaniu do konkurencji ) i najwyższą cenę spośród wszystkich porównywanych lampek.
Kilka słów podsumowania : lampa 4XLED w porównaniu do VisionX 20LED jest przyjemniejsza w użyciu, mniejsza gabarytowo ma świetną sprawność i jest mniej prądo-żerna, dodatkowo można wybrać jakiego oświetlenia potrzebujemy w danej chwili włączając tylko jednego rodzaju sekcję lub wszystkie na raz. Świeci naprawdę dobrze i najbardziej uniwersalnie ze wszystkich porównywanych lampek jednak w porównaniu do VisionX 20LED daje nieco krótsze widmo światła ( świeci krócej/bliżej ). Różnica jest niewielka ale jednak jest, ma na to wpływ niższa sprawność lampki, mniejsza ilość ledów jak również barwa światła. Jednak patrząc bardziej ogólnikowo bardziej opłaca się stosować 4XLED'a 9X30 ze względu na sporo niższą cenę zakupu jednej lampy i braku potrzeby dokupowania dodatkowych lamp doświetleniowych w przypadku opisywanej wersji SPOT+FLAT.
Drobne wyjaśnienie odnośnie używanych w porównaniu pojęć. Niektóre rzeczy uprościłem aby mniej uczony czytelnik mógł zrozumieć zależności barwy,lumenów i mocy. To samo dotyczy się widma światła, sprawności lampy itp. Jednak uproszczenia te nie przekłamują wiedzy przekazywanej dla standardowego odbiorcy , który nie jest fachowcem z dziedziny elektryki i oświetlenia.
Fachowo :
Na obrazku pokazującym zależność barwy światła od ciepłoty – fachowo obrazek powinien nazywać się „Temperatura barwowa w Kelwinach” - Kelwin nie wymyślił skali, a barwa światła jest określana jako temperatura ciała idealnie czarnego rozgrzanego do temperatury wyrażonej w Kelwinach, uzyskującego poszczególne barwy światła w poszczególnych zakresach temperatury.
Za sprawność lampy przyjąłem ilość lumenów, fachowo lumen - to strumień świetlny wysłany w jednostkowy kąt bryłowy (steradian) przez izotropowe punktowe źródło światła o światłości jednej kandeli umieszczone w wierzchołku tego kąta. Sprawność światła jest wyrażona w lm/W czyli lumen przez Wat. Lumen- czyli strumień wysyłany przez źródło światła, a pomierzona "światłość" np. na stanowisku pracy natężenie oświetlenia w pkt wyrażona jest w LX czyli lux'ach.
Za fachową pomoc w napisaniu artykułu dziękuje użytkownikowi pod nickiem AdarG
Na forum znajduje się kilka tematów na temat różnego oświetlenia. Zachęcam do przejrzenia kilku wątków :
LED vs. HID autorstwa Sanola >
viewtopic.php?f=26&t=26947Nowe lampy LED >
viewtopic.php?f=26&t=20470Lampa LED home made >
viewtopic.php?f=26&t=45470Xenon i lampy Wesem >
viewtopic.php?f=26&t=26404Dodatkowe halogeny do quada >
viewtopic.php?f=26&t=7947Test ledów 4XLED >
viewtopic.php?f=26&t=38849Porównanie LED vs HID autorstwa Mihau'a >
viewtopic.php?f=26&t=38734Test ledów firmy LEDHIDER(18W overal i 24W quadra) autorstwa Ruszko >
viewtopic.php?f=26&t=38385Jakie LEDY / w co warto zainwestować? >
viewtopic.php?f=26&t=39764Test ledów Super Vision autorstwa Ruszko >
viewtopic.php?f=26&t=37087Porównanie LED - wersja FLOOD vs EURO autorstwa Sheltona >
viewtopic.php?f=26&t=24829LED SPOT wersja 1100 >
viewtopic.php?f=26&t=24831Tylne białe światło cofania w quadzie. Ktoś ma? >
viewtopic.php?f=26&t=12873Zdjęcia dodatkowego oświetlenia innych użytkowników :
2xksenon
listwa led
5 led
2xksenon+led
listwa rigid 20 led
listwa rigid 20 led wersja amber
2xwesem LKR5 na standardowych żarówkach halogenowych
rigid 20 led 38w
dwa spoty6100+swiatla standard Polaris rzr
2x tani led roboczy 6x3w
visionx 20 led wersja euro
visionx 4x10w wersja spot
visionx 6x10w wersja spot
visionx 1x10w led wersja spot
visionx 4x3w led wersja euro
visionx 8x3w wersja euro
visionx 8x3w led wersja flood
halogen 1x55w
rigid 8x3w led spot
rigid 12x3w led wersja spot
rigid 20x3w led wersja spot
rigid 20x3w led wersja spot, swiatło amber
rigid 40x3w led wersja spot
moda poproszę o scalenie moich tekstów do pierwszego postu
jak znajdę chwilę wolnego czasu to zmontuje filmik z porównywanym oświetleniem, jednak może to nastąpić dopiero w przeciągu kilku dni