Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Waga opon - prawda i mity
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 16.04.2024 11:42



Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 
Waga opon - prawda i mity 
Autor Wiadomość
1000opon.pl
1000opon.pl

Rejestracja: 06.12.2004 21:17
Posty: 297
Miejscowość: Łódź
PostWysłany: 25.08.2014 10:01 
Waga opon - prawda i mity
Często spotykam się ze stwierdzeniem, że czym lżejsza opona tym lepiej . Nie mogę oprzeć się wrażeniu , że jest to co najwyżej pół prawdy.
Według mnie sprawa ma się mniej więcej tak:
Najlepiej by było gdyby opona ważyła zero kilogramów i miała wszystkie właściwości których oczekujemy od opony do quada. Wtedy quad miałby najlepsze przyspieszenie i najmniej obciążony byłby układ jezdny .
Z drugiej strony wymagamy aby opona quadowa była - odporna na przebicia - najlepiej aby była 6 warstwowa ( coraz częściej 8 warstwowa ) , aby bieżnik był agresywny ( wysoki ) , aby były elementy chroniące bok opony , aby była dobra ochrona felgi ( rim protector ) . Każdy z tych elementów dodaje oponie sporo wagi. Dlatego do wagi opon należy podchodzić ze zrozumieniem, warto zdawać sobie sprawę na których cechach opony nam najbardziej zależy.
Jeżeli zależy nam głównie na śmiganiu po szutrach to warto poszukać lekkiej opony, Jeżeli czas spędzamy w ciężkim ternie to warto aby opona była bardzo odporna na przebicia , miała agresywny bieżnik, miała dobrą ochronę boków oraz felgi - a to oznacza ciężką oponę.
Warto też pamiętać , że materiał z którego wykonana jest opona sporo kosztuje i producenci rzadko używają do jej produkcji więcej materiału tylko po to aby zrobić gorszą oponę. Najczęściej ( jeżeli opona pochodzi od dobrego producenta ) wraz z wagą opony poprawia się któraś z cech których oczekujemy od opony quadowej.
Spróbuję pokazać to na przykładzie opony All Trak i Bighorn Radial
Producent oferuje oponę Bighorn Radail 6 warstwowa - jako oponę dobrą na :
pustynię, twardy teren , średni teren, piach, miękki teren, skały
All Traka 2 warstwowego - jako oponę dobrą na :
twardy, średni i miękki teren

Dlaczego Bighorn Radial jest droższy skoro All Trak to taka świetna ( jak piszą niektórzy ) w każdy teren opona.
Wytłumaczenie jest dość proste :
Dla uproszczenia można powiedzieć że All Trak powstał z Bighorna Radail po odjęciu, pogorszeniu następujących cech:
- All Trak nie jest radialny - gorsze prowadzenie na zakrętach i przy dużych prędkościach
- All Trak jest 2 warstwowy czyli wielokrotnie łatwiej go przebić niż oponę 6 warstwową
- All Trak nie ma praktycznie elementów chroniących bok opony
- All Trak ma znacznie słabsza ochronę felgi
To wszystko powoduje, że All Trak jest lżejszy i tańszy od Bighorna Radial . Która opona lepsza , musi sobie odpowiedzieć sam mając na uwadze gdzie i jak ją będzie wykorzystywał .
Reasumując , według mnie nie ma zasady lżejsza to lepsza. Warto mieć świadomość na których parametrach opony nam najbardziej zależy i pod tym kontem wybierać świadomie oponę. Przy oponie od dobrego producenta waga jest elementem wtórnym wynikającym z cech i parametrów opony.

_________________
pozdrawaim
Andrzej Gawroński


 
Profil Facebook Gadu-Gadu WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04.07.2007 19:36
Posty: 3431
Miejscowość: W-wa
Imię: Paweł
Quad: Renia 1000 XXC
Poprzednie quady: Outlander 800 XT, Kawasaki Brute Force 750i, Dinli Centhor 700
PostWysłany: 25.08.2014 10:31 
Re: Waga opon - prawda i mity
Prawda leży pośrodku .
Może dwuwarstwowy alltrack nie jest tak odporny jak sześcio lub ośmiowarstwowa opona ale przebicie zależy od terenów w jakiś się poruszamy oraz od szczęścia. Przebić można każdą oponę .
Ja tylko raz złapałem gwozdzia i to fakt że na alltracku. Czy ten gwózdz wszedłby w BH, Zillę,Growlera? Pewnie tak.

Kupując oponę do quada każdy próbuje jakoś uniwerslanie się wyposażyć. Ekstremalny ciężar nawet kosztem teoretycznej odporności na przebicie nie będzie raczej dla wielu z nas do przyjęcia.
Nawet na mojej kawie odczułem spadki osiągów na tak ciężkich oponach , co mają powiedzieć właściciele quadów z mniejszymi silnikami?

Dlatego najrozsądniejszym wyjściem jest właśnie BH 1.0 25" . Odporny ale nie za ciężki.

_________________
zilla 27", hmf 2" end cap, Outlander rear rack, extreme front bumper, 4Xled moto3 off, 2" cvt outlet snorkel, 1,5" wheel spacers, ROX SPEED FX 2" PIVOTING ALUMINUM RISER, HD 4500 winch, canam overfender set, twin air filtr, led rear light


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27.07.2011 18:41
Posty: 2586
Miejscowość: Dolny Śląsk
Imię: Jarek
Quad: TraktoReX 680 :)
Poprzednie quady: Kawka w ciapki 650
PostWysłany: 25.08.2014 10:58 
Re: Waga opon - prawda i mity
[quote="Andrzej G."
- All Trak nie jest radialny - gorsze prowadzenie na zakrętach i przy dużych prędkościach
[/quote]
Tu bym się nie zgodził, ta opona jest stworzona do szybkiej jazdy i bardzo dobrze się trzyma powierzchni, z resztą widać to na rajdach cc jedna z najbardziej popularnych opon.


 
Profil
1000opon.pl
1000opon.pl

Rejestracja: 06.12.2004 21:17
Posty: 297
Miejscowość: Łódź
PostWysłany: 25.08.2014 11:32 
Re: Waga opon - prawda i mity
To, że nie ma rzeczy całkowicie dobrych albo całkowicie złych to się z Tobą zgadzam. Pisząc o łatwości przebicia danej opony pisze o jej fizycznej odporności . Oczywiście sam znam kilka osób ( szczęściarzy ) którzy nigdy nie przebili żadnej opony. Chyba wszyscy rozumiemy, że pisałem o prawdopodobieństwie przebicia opony .
Oczywiście gwoździe "zbieramy" bardzo często ale one dla jako-tako przygotowanego quadowca nie stanowią problemu . Prawdziwe zagrożenie to uszkodzenie ( rozdarcie ) boku opony o korzenie, krawężniki itd.., W swojej historii widziałem takie przypadki wielokrotnie . Jakoś tak się zazwyczaj składało, że uszkodzeniom tym ulegały opony bez ochrony boku. Słabo jest wtedy kiedy ciągniesz quada na drugi koniec Polski aby pojeździć cały weekend i pierwszego dnia rozdzierasz oponę. Nikomu tego nie życzę ale to się zdarza.
Jeżeli chodzi o quady o mniejszej mocy ( 200-500cm3) to nikogo nie będę namawiał na extremalne opony . Nie ma to sensu zarówno z powodu osiągów jak i tego że quady te rzadko zapuszczają się w bardzo ciężki teren - co powoduje, że zwyczajnie szkoda inwestować w drogie opony.

Jeżeli chodzi o twojego faworyta to na 100% jest to ciągle bardzo dobra opona. Czy ja bym ją wybrał dla siebie, na 100% nie. Nie dlatego, że jest zła a dlatego, że za praktycznie te same pieniądze będzie można za chwilę dostać oponę pod wieloma względami lepszą . ( tylko tyle mogę teraz napisać , szczegółowe informację i porównanie prawdopodobnie napiszę do 15.09.2014 - w strefie komercyjnej naszego sklepu . )
Jest olbrzymi wybór opon na rynku i warto aby quadowcy wiedzieli na co zwrócić uwagę przy zakupie. Wiedza jeszcze nikomu nie zaszkodziła ( no może za wyjątkiem tych których palili w dawnych czasach na stosach ) :-)

-- dodano 25.08.2014 11:32 --

Mam świadomość , że All Trak jest dość popularny i używany w CC . Co oczywiście nie oznacza, że nie ma znacznie lepszej opony do tego celu. All Trak to bardzo stary bieżnik ( jeszcze sporo starszy do Bighorna ). Na świat od tego czasu przyszły minimum 2 znacznie lepsze opony ( miłośnicy Maxxisa mają Razr 4-Speed a miłośnicy ITP Holeshot ATR ). Obie są radialne , obie 6-warstwowe , relatywnie lekkie . Na korzyść All Traka w porównaniu z tymi dwoma oponami działa tylko cena i większa dostępność na rynku. A dlaczego są tańsze to każdy kto czyta temat od początku wie.

_________________
pozdrawaim
Andrzej Gawroński


Ostatnio zmieniony przez Andrzej G., 25.08.2014 11:32, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil Facebook Gadu-Gadu WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27.07.2011 18:41
Posty: 2586
Miejscowość: Dolny Śląsk
Imię: Jarek
Quad: TraktoReX 680 :)
Poprzednie quady: Kawka w ciapki 650
PostWysłany: 25.08.2014 11:57 
Re: Waga opon - prawda i mity
Ja nie mówię ,że jest lepszy czy gorszy po prostu tak jak napisałeś stosunek ceny do jakości jest na + minus tej opony to rozmiar niecałe 25'', osobiście teraz jak bym miał coś brać to bym brał bh1 lub bh2 z większym naciskiem na bh2 i do tego jakaś jodełkę- pewnie mayhem 26''


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23.01.2014 10:53
Posty: 3005
Imię: Jacek
Quad: Renegade 850XXC, CF Moto 500
Poprzednie quady: MXU 500i IRS,KingKaczka 750, Renegade 800X
PostWysłany: 29.08.2014 13:21 
Re: Waga opon - prawda i mity
Temat rozpoczął się bardzo słusznie, o wadze opon, a zboczył trochę na boczne tory.

Czy stwierdzenie że im opona lżejsza tym lepsza to pół prawdy? Nie to aksjomat niepodważalny bo minusów małej wagi opony nie ma.
Trudno argumentować, że cięższa opona to lepsza bo wytrzymalsza (zakładamy na potrzeby dyskusji że tak jest bo są oczywiście wyjątki), argument jest trochę bez sensu gdy zaczynamy porównywać ze sobą opony o różnym przeznaczeniu.
Jak podano w przykładzie BH jest cięższy od AT ale dzięki temu również wytrzymalszy na przebicia, na ścieranie, odkształcanie itd. To wszystko prawda, ale porównujemy opony o różnych zastosowaniach i charakterystykach
Porównywanie poprzez wagę ma sens w obrębie tej samej klasy opony czyli np Alltrak, Holeshot, Razor 4 speed, i chyba Abbuz. Lub nawet Alltrak vs. Abbuz i Holeshot vs.Razor
Przy takich porównaniach waga jest ważnym wyznacznikiem , mimo wszystko kilka kg więcej przyspiesza zużycie zawieszenia,pogarsza osiągi i prowadzenie.
Jeżeli mówimy już o wadze też powinniśmy wspomnieć o granicy do której różnica w wadze nie jest aż tak bardzo znacząca. Fabryczne opony w większości quadów ważą w granicach 30kg, Holeshoty około 35 kg a np Zille 26 jakieś 39kg, myślę w tej granicy jeszcze możemy swobodnie wybierać, zwiększenie masy resorującej o 1,5-2,5kg tak wiele szkody nie uczynią, natomiast przeskok na Kendy Executionery czy opony nazwijmy je X które ważą 50kg+doposaży każde koło o dodatkowe 5kg+ masy co czuje i kierowca i sprzęt.

_________________
Szukam towarzyszy do wspólnych wypadów z okolic Babic, Ożarowa Mazowieckiego i ogólnie zachodniej części Wa-wy


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.09.2011 17:37
Posty: 3420
Miejscowość: wielkopolska wschodnia
Imię: Robert
Quad: g700 2014 camam 800xxc 2015
Poprzednie quady: Eiger, KVF 650, g700 2012
PostWysłany: 29.08.2014 13:34 
Re: Waga opon - prawda i mity
Punkt widzenia jest zależny od punku siedzenia.
Na czym nam zależ, to do tego dobieramy oponę. Temat lekkości opony związany jest z wpływem na zawieszenie i układ napędowy i tu im lżejsza tym lepsza i innego wyjścia z tematu nie ma, a dalsze rozważania są odpowiednikiem punktu siedzenia.
Mam AT 25 i Meyhema 26 i obie opony się sprwdzają i są bardzo dobre. Tylko zależy kiedy która jest lepsza.


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27.07.2011 18:41
Posty: 2586
Miejscowość: Dolny Śląsk
Imię: Jarek
Quad: TraktoReX 680 :)
Poprzednie quady: Kawka w ciapki 650
PostWysłany: 29.08.2014 22:44 
Re: Waga opon - prawda i mity
Słuszna racje te dwie są :okok: ale teraz porównajcie wszyscy wagę opon do ich bieżników, niby zilla 26 lekka ale bieżnik dużo wysoki i w błocie obciążenie na napęd większy niż np przy bh1 które są wiele cięższe, moim zdaniem zawsze trzeba mieć dwa komplety opon tak jak ma ROBERT ;)


 
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 8 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 12 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.