Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 24.04.2024 07:48



Odpowiedz  [ 11 posty(ów) ] 
Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10.08.2006 11:04
Posty: 56
Miejscowość: Łobez
Quad: Grizzly 550FI EPS / Access 400 / YFM700R
Poprzednie quady: Access SP-300, Linhai 260 2x4
PostWysłany: 23.04.2014 21:02 
Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
Nie wiem, czy ktoś już na forum o tym pisał, ale z moich poszukiwań wynika, że nie. Na to co opiszę poniżej natknąłem się na forach zza wielkiej wody. Ponoć serwisy Yamahy z USA nawet mają przyzwolenie na robienie tego modu w pojazdach na gwarancji. Wykorzystują do tego oryginalne części Yamahy. Jest to niezwykle tani i polecany przez wielu sposób na poprawienie oddawania mocy przez maszynę w pojazdach po założeniu większych kół. Jak wiadomo na większych kołach gadzina traci trochę dynamiki, szczególnie jeśli jest to mniejszy silnik.

Cała modyfikacja polega na zwiększeniu odstępu pomiędzy talerzami przedniego koła przekładni CVT. Dokonujemy tego przez dołożenie podkładki pomiędzy wewnętrznym przednim talerzem a tuleją na której ślizga się zewnętrzny talerz.

W przypadku Yamahy dokłada się podkładki w zależności od oczekiwanego efektu od 1 mm do 2,5 mm.

Podkładki te powinny mieć w przypadku Yamahy Grizzly wymiary:
- średnica wewnętrzna 22 mm (mogą być trochę mniejsze, ale muszą wchodzić na wałek)
- średnica zewnętrzna do nie powinna przekraczać 36 mm

Grubość podkładki w zależności od tego jaki efekt jest pożądany, należy jednak uważać, aby przy składaniu przedniego koła pasowego było widać na zewnątrz nieco frezu. Zbyt wiele mm dołożonych może też spowodować ocieranie paska o obudowę w okolicach tylnego koła pasowego, bo pasek wychodzi nieco ponad talerze na wolnych obrotach.

Najbardziej polecane jest dokładanie podkładek zaczynając od 1 mm, stopniując co 0,5 mm. Można dokładać kilka podkładek, np. 1 mm + 0,5 mm + 0,5 mm gdy chcemy mieć 2 mm.

Jak wspomniałem wcześniej można dostać oryginalne podkładki, dla Yamahy mają one numery 90201-222FO # dla 0.5 mm 90201-225A4 # dla 1 mm.
Podkładki nieoryginalne powinny mieć równą grubość na całym obwodzie, więc nie należy używać podkładek wyciskanych maszynowo, bo one z jednej strony mają np. 1 mm a z drugiej 1,1 mm grubości.
Materiał nie może być też kruchy lub słabej jakości. Odpada więc np kiepskie aluminium.
Najlepsze są podkładki toczone stalowe.

Na zachodnich forach mod ten nazywa się "shim mod". Wpisując wyszukiwarkę to hasło można znaleźć wiele informacji na ten temat. Są też poradniki filmowe nayoutube itd. Występuje on też pod inną nazwą, której teraz nie pamiętam.

Po zwiększeniu odstępu między przednimi talerzami pasek schodzi z przodu nieco niżej a z tyłu nieco wyżej - mamy więc efekt jak w rowerze z przerzutkami - silnik ma lżej kręcić i zyskuje na dynamice przy niskich obrotach. Możemy też nieco stracić na prędkości, ale część osób twierdzi, że u nich V-max nie spadła, bo quad po prostu przy tej samej prędkości co wcześniej ma większe obroty (a przy większych kołach obroty przy v-max powracają do stanu z przed wymiany opon).

Dobrze wesprzeć taki mod wymianą sprężyny w tylnym kole pasowym na twardszą, co da nam mniejsze uślizgi paska.

W przeciwieństwie do wymiany ciężarków na lżejsze nie rosną tutaj obroty przy jakich następuje załączenie przekazania napędu - zmienia się tylko siła przekazywana przez przekładnię.

Ja u siebie wczoraj wykonałem shim mod, ponieważ po założeniu do mojego G550 felg SS i opon Bighorn 26" quad trochę osłabł. Założyłem więc u siebie podkładkę miedzianą o grubości 1,2 mm i wymiarach 22 mm wewnątrz i 30 mm na zewnątrz.

Po odpaleniu i przetestowaniu banan zagościł na mojej twarzy :diabeł: : maszyna odzyskała dawną zrywność a nawet trochę zyskała :diabeł: . Nie testowałem v-max ani zużycia paliwa bo nie jeździłem zbyt długo. Ogólne odczucia są bardzo pozytywne.

Z tego co się nauczyłem podczas tego zabiegu, to najtrudniejszym zadaniem jest odkręcenie przedniego talerza - niezbędny może okazać się udarowy klucz pneumatyczny. Problemem może być także unieruchomienie przedniego koła pasowego. Najprostszy domowy sposób to użycie pasa transportowego przyczepionego do wahacza i napiętego wokół koła pasowego. Można w ten sposób niestety uszkodzić łożysko.
Najlepiej więc kupić przyrząd lub wykonać go samodzielnie - wystarczą dwa sosnowe kołki o grubości około 5 cm x 5 cm połączone prętami gwintowanymi. Długość jednego kołka to średnica koła pasowego + lekki zapas na pręty. Drugi z kołków powinien być nieco dłuższy - ten który będzie przy zaciskaniu na kole u dołu - pozwoli on nam na unieruchomienie koła gdy zaprze się o stelaż podnóżków. Jeden kołek dajemy nad koło, drugi pod koło i przez otwory na końcach kołków przetykamy pręty w pionie, dajemy podkładki, śruby (robimy takie imadło). Podczas skręcania śrub kołki przybliżają się do siebie i zaciskają na kole. W miękkim drewnie robią się wgniecenia, które dodatkowo unieruchamiają koło. Jest to chyba najlepszy sposób na unieruchomienie tego koła.


Ogólnie cała operacja shim mod w przypadku grizzlaka wygląda tak:
1. Zdejmujemy prawy podest, osłonę pod licznikiem, osłonę nad filtrem powietrza, boczną osłonę z prawej strony.
2. Luzujemy linkę hamulca nożnego i jakimiś taśmami ściągamy dźwignię w dół, aby nie przeszkadzała nam w dalszej części.
3. Zdejmujemy pokrywę zewnętrzną przekładni CVT (w niektórych quadach cvt jest jednocześnie sprzęgłem).
4. Zdejmujemy stelaż podtrzymujący od zewnątrz wałek zdawczy silnika na którym jest przednie koło cvt (UWAGA! śruby mają różną długość)
5. Unieruchamiamy przednie koło pasowe (wariator) i luzujemy śrubę o rozmiarze 22 kluczem udarowym pneumatycznym. Śruby jeszcze nie odkręcamy, bo wysypie nam się środek - ciężarki i pokrywa.
6. W dwa otwory w tylnym kole pasowym wkręcamy równomiernie na zmianę dwie śrubki - rozszerzy to talerze i pozwoli poluzować pasek.
7. Odkręcamy do końca śrubę 22 z przedniego wałka i zdejmujemy podkładkę cały czas uważając na to aby nie wypadła nam zawartość przedniego zewnętrznego talerza.
8. Dociskamy wewnątrz kciukami pokrywę a resztą palców łapiemy za krawędź od zewnątrz i zdejmujemy talerz. Uwaga na to aby pasek nie ubrudził się w smarze, gdy talerz zejdzie razem z tuleją.
9. Zdejmujemy pasek.
10. Zdejmujemy wewnętrzny przedni talerz.
11. Czyścimy i smarujemy wałek (najlepiej odpowiedni smar Yamalube).
12. Czyścimy pozostałe elementy i smarujemy je tam gdzie były wcześniej nasmarowane (wnętrze zewnętrznego przedniego talerza).
13. Zakładamy wewnętrzny talerz.
14. Zakładamy podkładkę "shim mod"
15. Zakładamy tuleję.
16. Zakładamy pasek transmisyjny.
17. Na tuleję zakładamy zewnętrzny talerz tak aby się nie rozsypał i by było widać frez na wałku - w przeciwnym wypadku musimy zmienić dołożoną podkładkę na cieńszą. Frez musi być widoczny!
18. Zakładamy podkładkę i nakrętkę 22.
19. Dokręcamy nakrętkę 22 odpowiednim momentem ( 100 funtów/stopę czyli około 135 Nm)
20. Wykręcamy dwie śrubki z tylnego koła pasowego.
21. Obracamy kołami pasowymi aby ułożył się na nich odpowiednio pasek.
22. Zakładamy stelaż przedniego koła pamiętając o długości śrub.
23. Można na próbę odpalić gadzinę i lekkim przegazowaniem sprawdzić, czy wszystko kręci się jak należy.
24. Zakładamy zewnętrzną plastikową pokrywę.
25. Przywracamy hamulcowi nożnemu stan wyjściowy.
26. Zakładamy pokrywy nadwozia.
27. Jazda testowa.

Podczas tej operacji możemy także wymienić ciężarki na lżejsze, aby przekładnia łapała przy wyższych obrotach. Do wymiany sprężyny na twardszą potrzeby jest demontaż tylnego koła pasowego i ściskacz sprężyny lub pomocnik :D .

Mam nadzieję, że nie naklepałem się w klawiaturę na marne i komuś się to przyda. Pozdrawiam!

-- dodano 24.03.2014 21:20 --

Tutaj link który może nieco pomóc w temacie szczególnie przez zdjęcia:
http://www.grizzlycentral.com/forum/grizzly-engine-transmission/23005-how-do-shim-mod.html

-- dodano 24.03.2014 22:53 --

PS: Podkładki miedzianej użyłem tylko na próbę, nie nadaje się ona zbytnio, gdyż może ulec wypracowaniu. W planach mam jak najszybszą zmianę jej na prawidłową stalową. Przy okazji wymienię też sprężynę, ciężarki, pasek.

-- dodano 23.04.2014 21:02 --

Ok, to dzisiaj przyszedł czas na raport z jazd.
Pierwsze co odczułem po ruszeniu, to quad odzyskał dawny wigor, zaczął być żwawy jak przed założeniem bighornów 2 26" na alufelgach SS. Większe kapcie bardzo go spowolniły i osłabiły reakcję na gaz. Po założeniu podkładki wszystko wróciło do normy, a nawet może się poprawiło. Pewnie shim mod jest tak mocno odczuwalny, bo mój misiek to tylko 550 i mocą nie grzeszy - więc każda zmiana jest tak bardzo odczuwalna.

Jeśli chodzi o prędkość maksymalną, to:
- 102 km/h na standardowych felgach i rozmiarze 25" mudlite xtr (ciężkie agresywne błotniaki) bez shim moda
- 98 km/h na bighornach 2 26" i alufelgach SS bez shim moda
- 97 km/h na bighornach 2 26" i alufelgach SS Z SHIM MODEM.

Spadek prędkości w zasadzie żaden, a przyjemność z jazdy poprawiona.

Spalania nie sprawdzałem, ale pewnie wiele się nie zmieni.

Kolega pytał mnie czy warto - muszę powiedzieć, że według mnie bardzo warto, szczególnie jeśli komuś zaczęło brakować dawnej dynamiki po zmianie opon na większe. Taka jest moja opinia wynikająca z
doświadczenia. Cudów się spodziewać nie należy, ale efekt jest odczuwalny. Tak samo zresztą jak przy innych modach takich jak sportowe sprzęgło, sterownik ECU, wydech. Tyle, że koszt shim moda jest praktycznie zerowy w porównaniu do power commanderów itp. Itd.

Niestety shim mod nie zastąpi zestawu tuningowego sprzęgła i jeśli chcemy stawiać quada samym gazem na tylnych kołach, to trzeba trochę zainwestować. Ja myślę o kompletnym zestawie EPI, włącznie z wymianą sprężynek w mokrym sprzęgle. Jak coś zmodzę to opiszę co i jak.

_________________
"Partie polityczne mają wiele członków... To znaczy wielu! - Pomyłka - W porządku?
Słowo polityka z greckiego pochodzi - POLI znaczy WIELU, TYKA znaczy ZŁODZIEJ!"


Ostatnio zmieniony przez MC_focus 23.04.2014 21:02, edytowano w sumie 3 razy



 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.09.2011 17:37
Posty: 3420
Miejscowość: wielkopolska wschodnia
Imię: Robert
Quad: g700 2014 camam 800xxc 2015
Poprzednie quady: Eiger, KVF 650, g700 2012
PostWysłany: 23.04.2014 21:10 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
Nie warto z tym sprzęgłem, mam w roczniku 2012 , szału nie ma w porównaniu z org.
Nigdy nie lubiłem stawiania na gume ale w misku bez zmian z tego roku (2012) robi się to bez problemu, a po zmianach jest to samo.
Nowy z 2014 ma start znacznie lepszy z dołu.


 
Profil

Rejestracja: 24.04.2014 16:36
Posty: 346
Miejscowość: Wodzisław Śl
Imię: Stefan
Quad: Suzuki Kingquad 750
Poprzednie quady: Kymco Maxxer 450 irs
PostWysłany: 27.09.2014 21:58 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
pytanko mam a nawet dwa :P
dodatnie samej podkładki jak to się ładnie z angielska zowie shim mode bez zmiany sprężyny na drugim kole może odbić się negatywnie na pasku? czy ten 1mm ma aż taki duży wpływ na siłę docisku tej sprężyny?


a idąc dalej wymiana sprężynek w mokrym sprzęgle co daje? jaki jest cel tego moda względem fabrycznych jakie się tam wstawia sprężyny słabsze czy mocniejsze?


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10.08.2006 11:04
Posty: 56
Miejscowość: Łobez
Quad: Grizzly 550FI EPS / Access 400 / YFM700R
Poprzednie quady: Access SP-300, Linhai 260 2x4
PostWysłany: 28.09.2014 06:14 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
dodanie shim mod może w niewielkim stopniu wpłynąć na żywotność paska, ja proponowałbym łączyć ten zabieg z założeniem mocniejszej sprężyny, np pomarańczowa lub purpurowa epi.

wymiana sprężynek na mokrym sprzęgle daje tzw. strzał z obrotów. zakłada się mocniejsze sprężyny => sprzęgło załącza się o 500 lub 1000 rpm później (zależnie od wersji) i robi to nieco gwałtowniej. Przy większych kołach z agresywnym bieżnikiem w błocie daje to potrzebną moc do ruszenia nimi gdy są zagrzebane. Pomaga też w stawaniu na tylne koła :diabeł: Ta modyfikacja ma znaczenie, gdy sprzęgło jest zatrzymane, po wprawieniu paska w ruch nie już znaczenia.

-- dodano 28.09.2014 06:14 --

Ok. Modyfikacje sprzęgła mam już za sobą.

1. Shim mod 0,5 do 1mm + sprężyna i lżejsze rolki: Polecam, bo koszt niewielki a efekty fajne przy G550 na 26".

2. Shim mod 0,5mm + sprężyna i lżejsze rolki + stall springs 500 rpm (mocniejsze sprężyny na mokrym sprzęgle): Nie polecam na opony 26' i mniejsze. Na większych pewnie będzie ok, ale przy 26" ten zestaw modyfikacji sprzęgła się nie sprawdza, quad ma zbyt duże obroty przy niskich prędkościach, hałasuje, zbytnio spada v-max.

dlatego ja dla mojego miśka zastosuję:

3. sprężyna + lżejsze rolki + stall springs 500 rpm (kompletny zestaw)

Mógłbym pokombinować z zakładaniem cięższych rolek (np. co druga fabryczna), ale najlepszy efekt będzie jeśli już zainwestowałem w kompletny zestaw EPI, pozostawienie go bez shim moda.

Jeśli ktoś nie chce inwestować w rolki i sprężyny (czy też czły zestaw) to shim mod jest naprawdę fajnym rozwiązaniem które daje efekt za parę groszy. Warunkiem jest tylko znalezienie dobrej jakości podkładki.
Ja swoje kupiłem tu: http://www.sodemann-sprezyny.pl/sklep-internetowy/podk%C5%82adka-dystansowa-regulacyjna/passkiver

_________________
"Partie polityczne mają wiele członków... To znaczy wielu! - Pomyłka - W porządku?
Słowo polityka z greckiego pochodzi - POLI znaczy WIELU, TYKA znaczy ZŁODZIEJ!"


Ostatnio zmieniony przez MC_focus, 28.09.2014 06:14, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil WWW

Rejestracja: 24.04.2014 16:36
Posty: 346
Miejscowość: Wodzisław Śl
Imię: Stefan
Quad: Suzuki Kingquad 750
Poprzednie quady: Kymco Maxxer 450 irs
PostWysłany: 28.09.2014 06:22 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
dzięki za szybka odpowiedz :)
powoli wiem co bym chciał wymodzić :) a idzie wyczaić jaki są różnice między sprężynami pomarańczowa , purpurowa
bo rozumiem że jak przesadzę z tylną sprężyną to mogę przestać przyśpieszać
no i jesio jedno :P na stronce epi jak dobrze kumam te sprężyn są schowane pod clutch springs >> secondary?

-- dodano 28.09.2014 07:22 --

przy modach trza uważać co by nie skończyć jak ten kotek :)
https://www.youtube.com/watch?v=_yPSe5oy0mk


Ostatnio zmieniony przez stegos, 28.09.2014 06:22, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10.08.2006 11:04
Posty: 56
Miejscowość: Łobez
Quad: Grizzly 550FI EPS / Access 400 / YFM700R
Poprzednie quady: Access SP-300, Linhai 260 2x4
PostWysłany: 28.09.2014 06:48 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
stegos napisał(a):
na stronce epi jak dobrze kumam te sprężyn są schowane pod clutch springs >> secondary?

dokładnie, primary są do mokrego sprzęgła

stegos napisał(a):
idzie wyczaić jaki są różnice między sprężynami pomarańczowa , purpurowa
bo rozumiem że jak przesadzę z tylną sprężyną to mogę przestać przyśpieszać

purpurowa jest nieznacznie mocniejsza od pomarańczowej, najlepiej przy kołach poniżej 27" nie wchodzić w mocniejszą.

Quad przy zbyt mocnej sprężynie nie przestanie przyspieszać. Jeśli przesadzisz ze sprężyną, to quad może zacząć zbyt mocno hamować tylnymi kołami gdy zdejmiesz palec z gazu. Może to stanowić problem przy szybkiej jeździe, a szczególnie przy zjazdach z górki, gdy tylne koła są odciążone i ciężar spoczywa na przedzie. Niechciane zblokowanie tylnych kół przy zjeździe => prawdopodobieństwo rolki.

Jeśli nie masz większych kół, załóż pomarańczową sprężynę. W zupełności wystarczy. Nieco lżejsze rolki też nie zaszkodzą. Sprężyny na mokrym sprzęgle sobie daruj. Secondary spring + rolki w zupełności wystarczą. Gdy założysz większe koła, to możesz pomyśleć o primary spring lub shim mod. Nie polecam zakładania tych dwóch elementów jednocześnie, chyba, że myślisz o naprawdę ogromnych kołach.

-- dodano 28.09.2014 06:44 --

stegos napisał(a):
a idzie wyczaić jaki są różnice między sprężynami pomarańczowa , purpurowa

sprawdź katalog: http://www.epiperformance.com/content/EPI_atvutvcatalog2014.pdf
Kurcze, tylko nie widzę w epi sprężyny do maxxera 450.

-- dodano 28.09.2014 06:48 --

stegos napisał(a):
przy modach trza uważać co by nie skończyć jak ten kotek
https://www.youtube.com/watch?v=_yPSe5oy0mk

Temu panu zdecydowanie zabrakło mocnej sprężyny, chyba że nasmarował za mocno swojego :kotek:

_________________
"Partie polityczne mają wiele członków... To znaczy wielu! - Pomyłka - W porządku?
Słowo polityka z greckiego pochodzi - POLI znaczy WIELU, TYKA znaczy ZŁODZIEJ!"


Ostatnio zmieniony przez MC_focus 28.09.2014 06:48, edytowano w sumie 2 razy



 
Profil WWW

Rejestracja: 24.04.2014 16:36
Posty: 346
Miejscowość: Wodzisław Śl
Imię: Stefan
Quad: Suzuki Kingquad 750
Poprzednie quady: Kymco Maxxer 450 irs
PostWysłany: 28.09.2014 06:57 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
aktualnie na seryjnych oponach gadzina ładnie się zbiera i elegancko hamuje silnikiem, ale chodzi mi po glowie komplet opon większy o 2'' (teraz mam 23'' a chce dać 25'') a że gadzik nie tylko lata w terenie ale również jest pomocny w ogrodzie :) (polata z jakaś przyczepką, czy bronami :P) to mocniejsza sprężyna oraz shim mod powinien mi pomoc :)
na szczęście Arctic Cat xc 450 i mój maxxer to to samo :) więc jest szansa ze jakieś zestawy się pojawią - ale wiedzę wolę nabyć wcześniej :P

dzięki za link jakoś latając po ich stronie do niego nie dotarłem :P


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10.08.2006 11:04
Posty: 56
Miejscowość: Łobez
Quad: Grizzly 550FI EPS / Access 400 / YFM700R
Poprzednie quady: Access SP-300, Linhai 260 2x4
PostWysłany: 20.10.2014 08:36 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)

_________________
"Partie polityczne mają wiele członków... To znaczy wielu! - Pomyłka - W porządku?
Słowo polityka z greckiego pochodzi - POLI znaczy WIELU, TYKA znaczy ZŁODZIEJ!"


 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03.01.2012 01:29
Posty: 142
Quad: Grizzly 700 banshee 350
Poprzednie quady: Grizzly 660 ,banshee 350, Raptor 350, TRX 450
PostWysłany: 21.10.2014 22:20 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
a macie jakiś patent na poprawienie prędkości w misiu? :)


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26.07.2012 18:41
Posty: 275
Miejscowość: Bieszczady
Quad: Suzuki Kingquad 750 AXI (2010r)
Poprzednie quady: Buyang FA-D300, CF Moto 500, Arctic Cat 700D, Kymco MXU,...
PostWysłany: 10.02.2015 23:16 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
...co się stanie jak przesadzimy z grubością podkładki? Czy różnica pomiędzy 1,5mm, 1,8mm a 2,0mm dla tego mod'u to dużo? Czy te 2, 3 setki robią AŻ taką różnicę? Mam bardzo dokładnego tokarza, który zrobi mi takie podkładki z "nierdzewki". Myślałem o: 1,5;1,8 i 2,0mm.


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30.03.2009 16:30
Posty: 172
Miejscowość: Jędrzejów
Quad: 1000
Poprzednie quady: G700 LS 300 CF 500 i dużo innych
PostWysłany: 11.02.2015 08:37 
Re: Najtańszy mod sprzęgła / CVT (Grizzly i inne)
będzie tarł pasek o obudowe.


 
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 11 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 18 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.