Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Tytanowe części tuningowe?
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 14.05.2024 15:47



Odpowiedz  [ 13 posty(ów) ] 
Tytanowe części tuningowe? 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25.04.2009 07:25
Posty: 119
Miejscowość: 71!
Quad: ds450xmx
PostWysłany: 16.08.2009 08:47 
Tytanowe części tuningowe?
Siema, temat czysto teoretyczny. Zastanawiałem się jakie części tuningowe opłacałoby się robić z tytanu, przeczytałem masę postów z forów amerykańskich, ale chciałbym to zebrać do kupy. Tytan jest o 43% lżejszy od stali i o wiele bardziej wytrzymalszy. Nie wiem tylko jakie są koszty takich akcesoriów.

Rama. Zacznę od ram. W stanach robią tytanowe ramy do drag racingu, ale do mx się one nie nadają, bo pękają. W Polsce raczej nikt czegoś takiego nie potrzebuje. Chociaż może są śmiałkowie którzy w nowej yamasze wymienią stalową część ramy na tytanową? Wydaje się, że wtedy część drgań byłaby przekazywana na aluminiową resztę ramy, może wtedy by wytrzymywały?

Kolumna kierownicza. Wydaje mi się że świetną rzeczą byłaby tytanowa kolumna kierownicza. Główną zaletą (poza tymi oczywistymi) to to że nie przekazuje drgań. Ktoś wie jaka byłaby cena takiej kolumny?

Oś. Tytanowa ośka wydaje się mistrzowskim pomysłem bo bardzo trudno byłoby ją uszkodzić, ale czy nie będzie za sztywna i tak samo jak ramy nie będzie pękać? Cena?

Piasty. Tutaj głównie chodziłoby o redukcję wagi, chociaż w amerykańskich sklepach sprzedają aluminiowe - ja bym chyba takiej piaście nie zaufał ;) Myślę że waga mogłaby być zredukowana jeszcze bardziej ponieważ można by zredukować objętość. Piasty nie są chyba często uszkadzanymi częściami podczas wypadków? Cena?

Sprężyna. Popularny temat. Redukcja wagi. Ktoś się orientuje co do ceny? Znalazłem cenę w amerykańskim sklepie 450$ - 500$. Ta druga cena dotyczyła sprężyny do crossa więc to cyba cena za jedną sprężynę?

Zębatka. Rzadsza wymiana, redukcja wagi. Cena warta produktu?

Śruby. Super pomysł, wymieniasz wszystkie śruby i redukujesz wagę do 3 kg. Gdzieś na forum zobaczyłem cenę 400$ za set, całkiem przystępnie, co? Wydaje mi się warte swojej ceny.

Wahacze. Waslh ma w swojej ofercie górny wahacz z tytanu, cena?

Zawory. Wytrzymalsze - w nowej eRce są chyba fabrycznie, tak?

To tyle co na razie znalazłem, ktoś ma pomysł jakie jeszcze akcesoria można zrobić z tytanu? Ktoś z polskich riderów jeździ na tytanowych akcesoriach? Jakie są opinie o tych produktach? No i przede wszystkim ktoś wie jakie są ceny na Starym Kontynencie? No i jak jest z dostępnością? Pisać!

-- dodano 16.08.2009 09:47 --

A teraz wyobraźcie sobie śmiganie na 130 - 140 kg quadzie po torze mx. mmm ;)

_________________
#101


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15.07.2004 14:33
Posty: 409
Miejscowość: Miasto Świętej Wieży =>+
Quad: G7
PostWysłany: 16.08.2009 09:21 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Tytan jest dość drogim materiałem, więc nie ma się co nastawiać na wielką sprzedaż. Jeśli już uda Ci się coś zrobić z tytanu to więcej jak kilka sztuk w Polsce tego nie sprzedaż, a wiadomo największą kasę robi się na amatorach którzy podglądają nowinki u zawodników.

Niewiem dokładnie jakie właściwości ma tytan w porównaniu do stali czy aluminium, ale najważniejsza wydaje mi się udarność i odporność na uderzenia. Redukcja wagi to oczywista zaleta, ale na ile bardziej tytan jest wytrzymały na skręcanie i uderzenia od stali czy aluminium. Dlatego takie komponenty jak rama, oś czy wachach nie koniecznie się sprawdzą. Tu można podać za przykład tłumiki karbonowe. Fajne, lekkie, drogie, ale jak piźnie w niego większy kamień to masz dziurę wielkości pięści i spore koszta naprawy. Szanse widzę jedynie dla sprężyny lub kolumny. Choć zapewne są to różne stopy, bo sprężyna się ugina, a jak sam podałeś tytan nie jest na to odporny

Obniżenie wagi do 130-140kg fajnie wygląda na papierze lub demo pojeździe, ale jest cholernie drogie no i niewiadomo przedewszystkim czy wytrzymalsze.

Mogę tylko coś powiedzieć na temat zaworów tyanowych. Teraz praktycznie w prawie wszystkich silnikach są one używane właśnie ze względu na zmniejszoną wagę, co pozwala zastosować mniejsze sprężyny i pozwala się wkręcać silnikowi na wyższe obroty. Niestety zawory te dość szybko się zużywają, a tym bardziej jeśli ktoś lubi trzymać silnik na obrotach i walić po rev limitrze. Często później jeśli ktoś nie wymaga Bóg wie czego od silnika, wymieniają zawory na stalowe właśnie ze względu na cenę i dłuższą wytrzymałość.

_________________
...::: Ból przemija - chwała jest wieczna :::...
#633


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22.04.2009 14:25
Posty: 86
Miejscowość: Płońsk
Quad: YFZ 450 SE
PostWysłany: 17.08.2009 00:10 
Re: Tytanowe części tuningowe?
na pewno do tytanowych części tuningowych można zaliczyć wydech np akrapovic. :>


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21.12.2007 18:46
Posty: 31
Miejscowość: Białystok
Quad: Polaris Outlaw 525
PostWysłany: 17.08.2009 08:26 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Co do wytrzymałości mechanicznej tytanu to bym polemizował. Czysty tytan ma porównywalną wytrzymałość do zwykłej stali, natomiast stal chromowo-molibdenowa ma znacznie wyższą niż dowolny stop tytanu. Jednak dla zastosowań quadowych i tak wystarczy. Przyszłość to kompozyty: włókna węglowe chociażby. Są o wiele lżejsze od tytanu (może dwukrotnie około) oraz poprzez zastosowanie różnych wypełnień i żywic możesz prawie dowolnie kształtować właściwości.


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 21.08.2007 11:22
Posty: 677
Quad: Renegade 570, DS450, Rotax 125 kart
Poprzednie quady: 300EX, R660, Outlaw 525
PostWysłany: 17.08.2009 08:47 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Najbardziej użyteczne własności tytanu ,to jego odporność na korozję i najwyższy stosunek wytrzymałości mechanicznej do jego ciężaru.

Kolumna-Wimmer taką posiada/ł w LTRce.

Sprężyny-są popularnym sposobem na obniżenie masy.

Wahacze-Tak, Walsh produkuje górne wahacze z tytanu, cena ok. 1200$.

Tytanowe zawory-W trosce o szybkobieżność silnika.

Image

Warto wspomnieć o tytanowych układach wydechowych i podnóżkach.


 
Profil
MultiMoto
MultiMoto
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2005 14:23
Posty: 13123
Miejscowość: Warszawa i okolice
Quad: Quad czy motocykl - nie ma znaczenia ;)
PostWysłany: 17.08.2009 10:54 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Problem w tym jak ktoś zauważył, że sprężystoś tytanu i odporność na zerwanie już nie są takie spektakularne. Oczwiście są różne stopy.

Problem tkwi w obróbce - w twatdosći. Koszt narzędzi i nakład czasu często powoduje, że pomimo ceny materiału obróbka jest nie opłacalna.

Myślę, że lepszym rozwiązaniem są kompozyty połączone w tzw. sandwitche np. z aluminium, stalą etc.


 
Profil Facebook WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25.04.2009 07:25
Posty: 119
Miejscowość: 71!
Quad: ds450xmx
PostWysłany: 17.08.2009 11:34 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Mały update. Używany najczęściej stop to stop wanadu i aluminium - Grade 5.
Osie tytanowe do MX się nie nadają, bo pękają. Szkoda, bo warto:
Cytuj:
1hp every 4 pounds of rotational weight

1KM więcej na każde 1,8kg mniej wagi rotacyjnej. Myślę że tytanowe piasty i zębatki spokojnie dodałyby ta jedynkę.
Ile to może kosztować? Myślę że z 1000$ maksymalnie.

znalazłem też
Cytuj:
1 hp every 10 pounds of dead weight
1KM na 4,5kg masy pojazdu
Jeśli wymienisz wszystkie śruby zmniejszasz wagę o 8 -10 lbs więc od 3,63 do 4,54 czyli zyskujesz około 1KM.
400$ - 500$

Sprężyny? z trzech co najmniej 1KM
Koszt do 1500$? W zależności od tego ile kosztują.

Czyli za niecałe 3000$ masz co najmniej 3KM więcej. Ile kosztuje nowy wydech? 3 500 + mapa, filtry, adaptery do filtrów itd. i to jest najprostszy sposób dodania mocy. Później koszty rosną o wiele szybciej. Więc tytanowa alternatywa wydaje się kusząca ;) Po tych zmianach quad waży już prawie 11kg mniej ;)

_________________
#101


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30.05.2008 13:24
Posty: 717
Imię: Michał
Quad: Szukam może xp 850 a może jakieś moto turys...
Poprzednie quady: Bomba Out 800,BF 750,LS 300,
PostWysłany: 17.08.2009 11:36 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Ale 3000 $ to będzie ponad 9000 złotych + transport podatki i nerwy.
Konie są ważne ale błędne wejście w zakręt może doprowadzić do stracenia już kilku do kilkunastu sekund.

Gdyby to było takie dobre to co by robili w crossach ?


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10.04.2005 13:52
Posty: 690
Miejscowość: Brzeźnica
Quad: Honda TRX450R - Lonestar/Motowoz
PostWysłany: 17.08.2009 11:52 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Podstawową rzeczą jaką robią wszyscy zawodowcy w USA to jest tytanowy komplet śrub, podkładek i nakrętek. Każda jedna fabryczna śruba zostaje zastąpiona tytanowym zamiennikiem. Można zrobić tytanowe felgi, kierownice.
Lotnik, widzę, że sprytnie kombinujesz ;) Czyżby miało się niedługo okazać, że powstanie firma produkująca tytanowe części tuningowe w Chinach ?

_________________
Race Ready ! - Quadimodo Racing Team - #42


 
Profil Gadu-Gadu WWW
MultiMoto
MultiMoto
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2005 14:23
Posty: 13123
Miejscowość: Warszawa i okolice
Quad: Quad czy motocykl - nie ma znaczenia ;)
PostWysłany: 17.08.2009 13:29 
Re: Tytanowe części tuningowe?
KTM był prekursorem takiego rozwązania - śruby były stopowe.

Są też wady. Po pierwsze nie zawsze dobrym jest, żeby śruba była twardsza od materiału w który jest wkręcana. Naprawy też są znacznie kosztowniejsze i trudniejsze w przypadku zerwania.

Wymiana śrub to dobry pomysł, ale zaczął bym od felg, opon, stelaży. Tam można zyskać naprawdę sporo, a na koniec dołożyłbym śruby.


 
Profil Facebook WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25.04.2009 07:25
Posty: 119
Miejscowość: 71!
Quad: ds450xmx
PostWysłany: 17.08.2009 13:45 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Nie no tak sobie tylko teoretyzuje... to jest chyba ciekawy temat do gdybania, czy nie?
Prawie od początku mojego śmigania mx uważam, że ładowanie kasy w wydech itd jest trochę bez sensu, kiedy ma się w quadzie liczniki, lampki, guziki kable i inne niepotrzebne śmieci. Pierwszą rzeczą jaką zrobię, kiedy uzbieram w końcu na eRkę, to będzie wywalenie wszystkich zbędnych akcesoriów i czekanie z niecierpliwością na wydanie kickstartera.

To ktoś wie ile kosztują tytanowe sprężyny? ;)

_________________
#101


 
Profil
MultiMoto
MultiMoto
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2005 14:23
Posty: 13123
Miejscowość: Warszawa i okolice
Quad: Quad czy motocykl - nie ma znaczenia ;)
PostWysłany: 17.08.2009 13:52 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Ten wydech to pare metrów więcej przed następnym zakrętem. Niestety nie jest to tani sport, bynajmniej tytanowe sprężyny nie są tanie jeśli sprężyna Ohlinsa potrafi kosztować od 300pln za sztukę w górę.


 
Profil Facebook WWW
Mod-Team Member & Moderator Działu Zawody Polskie & Zagraniczne & Zawodnik ATV Polska
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22.05.2007 20:37
Posty: 6686
Miejscowość: Wrocław :-)
Imię: Krzysiek
Quad: 2xKFX450
Poprzednie quady: KFX250 TRX250 YFM200 2xYFM350 YFZ350 LTZ400 2xYFZ450 2xLTR450
PostWysłany: 18.08.2009 06:11 
Re: Tytanowe części tuningowe?
Jest jeszcze jedna korzyść z obniżenia wagi - lepsze panowanie nad maszyną w locie. Zatem warto pozbyć się zbędnych akcesoriów, a niektóre części wymienić na lżejsze tytanowe. Ale w kombinacji z tuningiem silnika efekty będą najbardziej zadowalające. Trzeba tylko przeprowadzić to z głową i ...kalkulatorem w ręku, bo kasę wydać łatwo ;)
BTW -lotnik, czekamy melduj się po powrocie 8)

_________________
Facebook ATV Polska - codziennie nowe ciekawostki dla miłośników quadów


 
Profil Facebook
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 13 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 22 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.