Hamowanie hamulcami bębnowymi po wyjechaniu z wody to totalna porażka, do tego mróz który kiedys mi zablokował hamulce, pomysł - zmiana na tarcze.
No dobra, cała rzecz zakończona, teraz mała dokumentacja.
Jako, że zwrotnica Bashanowska nie podpasowała ani żadna inna, którą przymierzałem trzeba było pomyśleć jak do oryginalnej przymocować zacisk hamulcowy, wymysliłem coś takiego z blachy 10mm a w miejscu gdzie jest zacisk przykręcany jest zebrane do 6mm i generalnie robiłbym właśnie z blachy 6mm ale nie miałem takiej poprostu.
Po zdjęciu tego ze zwrotnicy wygląda to trochę jak proca
ta wąska część jest nasunięta na ten element na który jest zakładany mechanizm od bębnowych hamulców. z tyłu jest taka mała śrubka którą wstępnie ustaliłem połozenie tego elementu, Oto ona.
Po dopasowaniu tej "procy" wysmarowałem miejsce styku ze zwrotnicą poxipolem i nałożyłem, pozostałe luki wypełniłem również klejem.
Po tym wszystkim pomalowałem to ładnie na czarno
Kolej na piastę. Piasta prawie idealnie pasuje od Bashana, rozstaw śrub podobny, łozyska te same, tylko od wewnętrznej strony jest większy simering i brak uszczelnia jest z tego powodu. Ale spokojnie, dotoczyłem tuleje teflonową i tak to wygląda na zwrotnicy.
Na pierwszym zdjęciu tuleja na zwrotnicy a na drugim z jeszcze dołożoną piastą i widać gdzie jest ale dosyć mało jej widać.
Piasta nie wymaga więcej pracy jeżeli koło jest zakładane normalnie. Ja jednak założyłem koło odrotnie i musiałem lekko podtoczyć piastę żeby felga doszła do piasty jak należy i przy okazji zrobiły się takie centrujące występki. Felga opiera się dzięki temu właśnie na tych wystepkach i przejmuje obciążenie a nie tylko śruby.
W felgach ze względu na inny rozstaw śrub w piaście Bashana (jest większy o 3mm) rozwierciłem otwory z 10mm na 11mm. Do przykręcenia felg użyłem oryginalnych śrub Bashanowskich ale dołożyłem taki elemnt wzmacniający. Nie mam niestety jego fotki
ale to wygląda tak jak powierzchnia na bębnie do której przylega felga.
Dobra, czas na załozenie do zawieszenia tych elementów.
Tak to wygląda
Aha sama tarcza chyba nie jest Bashana tylko z Eagla ale nie jestem pewny bo pan który był bardzo pomocny w przymierzaniu części nie był do końca pewny. A przy okazji bardzo dziękuję panu z Rudy sląskiej, który poświęcił swój czas i cierpliwość aby pomóc mi w doborze częsći. Pan handluje teraz już głównie Eaglami i ma te nowe modele, bardzo ładne tak swoją drogą. Ale lećmy dalej. Czas na hydraulike i przeróbki przy kierownicy. dźwignia hamulca z pompą jest z Keeway Huricane (chyba tak się to pisze) a dzwognia gazu z Bashana.
Trzeba było usunąć z kierownicy poprzedni zespół dzwigni hamulca i gazu które są całością i było ciężko z umiejscowieniem lusterka ale się udało.
Wyglądało to tak
a teraz wygląda tak
Oczywiście jeszcze trzeba było podłączyć czujnik stopu ale to nie problem.
Przewody hamulcowe również z Bashana wraz z trójnikiem
trójnik zamontowany w tym miejscu, za lampa przednią, do wymienionej na szpilkę jednej śruby co trzyma łoże kolumny kierownicy. A przy okazji z prawej strony widać podniesiony mocno wąż ssący powietrze do wariatora, który został przedłuzony peszlem.
Uzupełniłem układ płynem DOT4, odpowietrzyłem hamulce i czas na założenie kół. Ale nie tak szybko. Jako, że koła zakładam odwrotnie musiały i one przejść modyfikację. W poprzednim układzie felga załozona odwrotnie nie stanowiła problemu, a raczej wentyl. Teraz okazał się za długi. Pomysł z zakładaniem dodatkowego wentyla z drugiej strony felgi nie bardzo mi się podobał, bo jest problem z zślepieniem otworu po tym przeszkadzającym wentylku. W takim razie trzeba załozyć wentyle wewnętrzne. I tak się stało.
Było tak
a jest tak
Koła założone no i pierwsza jazda, hmmm hamulce słabe
ale myślę, że powinny się trochę dotrzeć, ułozyć. Pojeździłem chwile, nie miałem za bardzo czasu, i poprawiło się. Nie trzeba takiej siły uzywać jak poprzednio w bębnach i jest pewien komfort.
Teraz może o kosztach troszke
Pierwszym wydatkiem była zwrotnica Bashana, która jednak po moich modyfikacja nie spełniła swojego zadania
i teraz to tylko złom. Poźniej już prawie wszystko odrazu zakupione u wcześnie wspomnianego pana w Rudzie Śląskiej.
Poszczególne ceny:
Tarcze hamulcowe 2x30zł - 60zł
Piasta 2x35zł - 70zł
przewody hamulcowe - 80zł
Pompa z dzwignią hamulca - 90zł
zaciski hamulcowe z klockami 2x50 - 100zł
wentylki wewnętrzne komplet 4szt - 50zł
dźwignia gazu - 30zł
-----------
480zł
DOT4 miałem, farbę miałem, toczenie we własnym zakresie, blache miałem, poskładanie do kupy tego wszystkiego własnoręcznie.
Jeszcze jedna fotka jak to wygląda po przejechaniu kawałka
Nie wiem czy ktoś pójdzie w moje ślady, a jak tak to mam nadzieję że komus przyda się wiedza, że można to wykonać, bo hamulce bębnowe jak sa mokre po wyjeździe z wody to poprostu nie hamują, a do tego zdarzyło mi się że mi zamarzły raz i dowiedziałem się o tym jak musiałem się zatrzymać na skrzyżowaniu. Uff, cięzko było i wtedy narodził się pomysł.
Mam nadzieję że o niczym nie zapomniałem.
Pozdrawiam