Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Zawieszenie- wielka dyskusja
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 27.04.2024 17:45



Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
Zawieszenie- wielka dyskusja 
Autor Wiadomość

Rejestracja: 17.01.2012 16:15
Posty: 7
Miejscowość: Gdynia
Quad: Banshee
PostWysłany: 27.02.2013 21:11 
Zawieszenie- wielka dyskusja
Witam.
Chce poruszyć dwa nurtujące mnie pytania:
-kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
-rozmiar koła- obniżenie środka ciężkości quada

Pierwsze pytanie: czy ktoś spotkał się z korzyściami po zmianie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Wydaje mi się że ma to ogromny wpływ w ośkach na to jak przednie koła pokonują nierówności. Otóż zmieniając kąt wyprzedzenia zwrotnicy umożliwiamy kołom na pokonywanie "przeszkody" w "delikatniejszy" sposób gdyż inaczej siła przenoszona jest na zawieszenie. Spotkałem się z tym w modelach RC gdzie była możliwość zmiany położenia górnego wahacza względem ramy co zmieniało kąt zwrotnicy.


Drugie to rozmiar kół przednich. Wydaje mi się że gdyby zwiększyć ich rozmiar (adoptując je z jakiejś innej maszyny) zyskalibyśmy większy prześwit pod ramą, który zredukowało by się następnie zmiana mocowania amortyzatora do wahacza bądź krótszymi amortyzatorami. Modyfikacje te sprawiły by że środek ciężkości maszyny obniżył by się co poprawiło by prowadzenie się jej zarówno w zakrętach jak i na prostej na nierównościach. ALE zwiększa to masę nieresorowana bo większe koło to większa masa a co za tym idzie pogarsza wybieranie nierówności przez zawieszenie. Większa masa nieresorowana=wolniejsza reakcja zawieszenia.

Jak według Was wygląda teoria w praktyce?

-- dodano 27.02.2013 21:11 --

Chyba zmienię nazwę tematu... wielkiej dyskusji brak

To może podam choć link do strony o tematyce modelarskiej, gdzie modelarze zwracają znaczną uwagę na to jak jedzie ich pojazd.

http://www.rcmodelsport.pl/b,57,rcmodel,podstawy_regulacji_zawieszenia_i_ukladu_napedowego__czyli_tuning_mechaniczny_.html <-- Wiem że może być śmieszne porównywanie quada do modelu samochodu a jednak technologia jest wszędzie taka sama.


Ostatnio zmieniony przez DeeX, 27.02.2013 21:11, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 28.08.2011 14:09
Posty: 488
Miejscowość: Nowy Żmigród/Krakow
Quad: Warrior 350, bashan200, wsk175 quad
PostWysłany: 05.03.2013 17:50 
Re: Zawieszenie- wielka dyskusja
Witaj.
Zmiana kąta wyprzedzenia a konkretnie cofnięcie górnego sworznia zmienia prowadzenie maszyny, koła łatwiej prostują się po skręcie.
Co do zwiększenia samych kół - dobry trop, w mojej opinii duże koło lepiej wybiera nierówności przez kąt pod jakim bierze nierówności, zwróć uwagę na obecne trendy w rowerach górskich - idą w stronę obręczy 29 calowych, które łatwiej pokonują nierówności, popatrz na to od strony praktycznej, wjedź na wysoki krawężnik daewoo tico gdzie masz 12 a wjedź choćby pseudo terenówką gdzie masz już 16 cali. Duże koło prawie nie poczuje przeszkody z którą tico mogło by sobie w ogóle nie poradzić.

Wydaje mi się, że korzyści były by warte próby podjęcia takiej modyfikacji. Nie koniecznie trzeba zmieniać felgi, są dostępne opony 23-24cale do kół 10calowych. Efekty mogą być bardzo pozytywne przy jeździe po wybojach.
Pozdrówka.


 
Profil Facebook Gadu-Gadu WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03.10.2011 20:53
Posty: 878
Miejscowość: Tłustomosty / Wrocław
Quad: Sprzedany ale są już plany nowej zabawki :D
PostWysłany: 05.03.2013 19:15 
Re: Zawieszenie- wielka dyskusja
Co do samych większych kół to plusy jak piszesz sam mam górala na 29 (tak naprawdę 28 na większych balonach). Lepiej i pewniej się zapierdziela ale jednak pojazd staje się mniej zwrotny taki jakby bardziej ociężały (porównanie do górala na 26). Sam to też zauważyłem w quadzie jak miałem zille 27". Co do kąta to sam kiedyś w swoim chciałem to przerobić ale po rozmowie ze swoim promotorem stwierdziłem, że nie bo pojazd robi się wtedy taki bardziej nerwowy czuły na każdy ruch. W sumie zależy to od stopnia w jakim to zmienisz. Pewnie te parę stopni które chcesz uzyskać poprawi wymieranie dziur i nie powinno się zbytnio odczuć ale to zależy od całej geometrii środka ciężkości i wielu innych wartości.

_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych ...


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 17.01.2012 16:15
Posty: 7
Miejscowość: Gdynia
Quad: Banshee
PostWysłany: 06.03.2013 20:54 
Re: Zawieszenie- wielka dyskusja
Prawda że rower na kołach 29" jest mnie zwrotny ale to przez inny offset amortyzatora i przez to że kolo o większej średnicy ma większą masę wirującą co poprawia prowadzenie roweru na wprost. W quadzie najbardziej chodzi mi o obniżenie środka ciężkości a plusem dodatkowym było by właśnie nie wpadanie koła o większej średnicy w małe dziurki... Tyle co z tą masą nieresorowana? W motocrossie aby przednie zawieszenie działało sprawniej-szybciej zastosowano amortyzatory typu USD (up site down) bo takie amortyzatory mają masę nieresorowaną niższą... Tylko jak duży wpływ będzie miało wstawienie opony o "trochę" większej masie na pracę zawieszenia? http://bansheehq.com/forums/index.php?showtopic=147072 <--przepiękny banshee z dużymi przednimi kołami

A co do zmiany kąta wychylenia zwrotnicy to znalazłem stronę http://www.lsracing.com/img/Guide_21.pdf tjuningową, która pisze że właśnie ów kąt zmniejszają bo ustawienie zawieszenia jakie otrzymujemy z fabryki jest dla dzieciaczków :lol: Jak to w końcu jest?


 
Profil Gadu-Gadu
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 4 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 45 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.