Witam.
Chce poruszyć dwa nurtujące mnie pytania:
-kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
-rozmiar koła- obniżenie środka ciężkości quada
Pierwsze pytanie: czy ktoś spotkał się z korzyściami po zmianie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Wydaje mi się że ma to ogromny wpływ w ośkach na to jak przednie koła pokonują nierówności. Otóż zmieniając kąt wyprzedzenia zwrotnicy umożliwiamy kołom na pokonywanie "przeszkody" w "delikatniejszy" sposób gdyż inaczej siła przenoszona jest na zawieszenie. Spotkałem się z tym w modelach RC gdzie była możliwość zmiany położenia górnego wahacza względem ramy co zmieniało kąt zwrotnicy.
Drugie to rozmiar kół przednich. Wydaje mi się że gdyby zwiększyć ich rozmiar (adoptując je z jakiejś innej maszyny) zyskalibyśmy większy prześwit pod ramą, który zredukowało by się następnie zmiana mocowania amortyzatora do wahacza bądź krótszymi amortyzatorami. Modyfikacje te sprawiły by że środek ciężkości maszyny obniżył by się co poprawiło by prowadzenie się jej zarówno w zakrętach jak i na prostej na nierównościach. ALE zwiększa to masę nieresorowana bo większe koło to większa masa a co za tym idzie pogarsza wybieranie nierówności przez zawieszenie. Większa masa nieresorowana=wolniejsza reakcja zawieszenia.
Jak według Was wygląda teoria w praktyce?
-- dodano 27.02.2013 21:11 --Chyba zmienię nazwę tematu... wielkiej dyskusji brak
To może podam choć link do strony o tematyce modelarskiej, gdzie modelarze zwracają znaczną uwagę na to jak jedzie ich pojazd.
http://www.rcmodelsport.pl/b,57,rcmodel,podstawy_regulacji_zawieszenia_i_ukladu_napedowego__czyli_tuning_mechaniczny_.html <-- Wiem że może być śmieszne porównywanie quada do modelu samochodu a jednak technologia jest wszędzie taka sama.