Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Technika jazdy a awarie sprzętu
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 26.04.2024 12:23



Odpowiedz  [ 26 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Technika jazdy a awarie sprzętu 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31.12.2010 12:09
Posty: 93
Miejscowość: Płock
Imię: Wojtek
Quad: CF Moto
Poprzednie quady: CF Moto 500l, keewey
PostWysłany: 31.01.2012 14:38 
Technika jazdy a awarie sprzętu
Witam
Proponują nowy wątek dotyczący ogólnie wpływu techniki jazdy na awarie sprzętu. Czy odpowiednie obchodzenie się quadem może pozwolić uniknąć awarii?

Mam CF Moto. Niedawno uszkodziłem przegub przedni prawy. Jechałem przez trzciny wzdłuż krzaków, drzew. Teren był podmokły, w pewnym momencie quad się zakopał. Pod dywanem z trzcin okazało się bagienko. Drzewa w zasięgu znajdowały się z prawej strony. Podczepiłem wyciągarkę i zacząłem akcję ratunkową. Quad mocno się przechylił w prawo, prawe koło chyba się zaparło w jakiś konar i wykręciło do oporu w prawo. Próbowałem wyjechać z włączonym napędem 4x4 i blokadą dyferencjału. W pewnym momencie spostrzegłem, że prawe przednie koło się nie kręci (nie jest na nie przekazywany napęd) :zalamka: .

Pytanie: czy fakt, że prawe koło było maksymalnie wykręcone w prawą stronę mógł spowodować, że przegub się pokruszył przy dodaniu gazu :?: W błocie operowałem gazem raczej spokojnie. Błoto samo z siebie nie stawiało chyba jakiegoś specjalnego oporu.

Pozdrawiam


 
Profil

Rejestracja: 01.11.2010 19:12
Posty: 171
Quad: alpinus 200hmr
PostWysłany: 31.01.2012 14:56 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
Bardzo możliwe tak samo jak w samochodach przeguby się psuja przy maksymalnym skręcie gdy przegub jest wyrobiony wybadają kulki i po przegubie . Gdy koło nie było maksymalnie skręcone prawdopodobnie dalej byś jeździł bez wymiany przegubu .


 
Profil
Awatar użytkownika
Zbanowany

Rejestracja: 28.03.2010 21:13
Posty: 427
Miejscowość: okolice Łodzi
Quad: 680 powodów do szczęścia :)
PostWysłany: 31.01.2012 14:57 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
Pytanie, czy to na pewno przegub, czy też dyfer ? Zapięta blokada i skręcone koła, zobacz co masz w instrukcji napisane na temat blokady dyfra.

Pozdrawiam

_________________
Czyszczenie gaźnika - poradnik


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03.06.2009 09:02
Posty: 270
Miejscowość: Szczecinek
Quad: Arktyczny Kotek 2005 400cm
PostWysłany: 31.01.2012 15:01 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
a czy przypadkiem nie masz przekazywanego napędu tylko na 3 koła?? zdaje się że w niektórych quadach tak jest, że załączenie przodu wiąże się z załączeniem jednego koła przedniego

_________________
było Eagle 203 jest Arctic Cat


 
Profil

Rejestracja: 01.11.2010 19:12
Posty: 171
Quad: alpinus 200hmr
PostWysłany: 31.01.2012 15:21 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
Jeśli włączasz przód i kręci się koło które ma lżej się kręcić to wtedy nie masz blokady przedniego dyfru i nie powinno włączać się blokad przy skręconych kołach .


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.09.2008 19:22
Posty: 387
Miejscowość: Siedlce
Quad: Yamaha Grizzly 700FI EPS
PostWysłany: 01.02.2012 16:04 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
Wojtek63
Z blokadą dyfra to jest tak, że zaleca się jej używać tylko przy kierownicy ustawionej prosto, to normalne, że połamałeś przegub w takiej sytuacji ;)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13.12.2009 19:06
Posty: 1552
Miejscowość: Olsztyn
Quad: G550
Poprzednie quady: Inca Yeti 700
PostWysłany: 01.02.2012 17:44 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
świetny temat ! gratuluję pomysłu :) , większość awarii wynika z używania pojazdu w taki a nie inny sposób, znam to doskonale na swoim przykładzie

sytuacja podobna do twojej

wyjazd z zaspy, zawieszam się podłoga, włączam przedni napęd, wycofuję, próbuje z rozpędu - ale znów stoję, włączam blokadę, próbuję, znów staję w tym samym miejscu, próbuję cofnąć jedno koło nie kręci - jest zblokowane, wyciągam quada ze śniegu - okazuje się że konar leżał w zaspie a jak walczyłem na blokadzie, konar ten zblokował koło i przegub pękł a alu felga się połamała

kolejna akcja - podjazd po stromą górkę na końcu zwalone drzewo, idę ogniem na drzewie nie odpuszczam, quad staje na tylne koła ( aż rejestracja z tyłu się złożyła ) próbuje się ratować, wciskam hamulec, quad uderza środkiem podłogi o zwalone drzewo i gaśnie, próbuję odpalić - pierdzi, wyrwało tłumik, próbuję włączyć bieg - nie da się - silnik wyrwało z poduszek w ramie

i dalej ... zajeżdżam nad jezioro opłukać sprzęt po błotnym dniu, robię kilka rundek w tą i z powrotem, plaży nie ma jest tylko takie zejście dla wędkarzy, wyjeżdżam, na półosi nawinięta spora ilość żyłki - porwana osłona przegubu i wycięty uszczelniacz w moście

rów przy drodze, wjeżdżam aby przejechać z asfaltu w lasek , trochę przymrożone, idę na 4x4, nie mogę wjechać, odwracam quada tyłem i próbuje tyłem, daje sporo gazu quad pięknie wyjeżdża i uderza tyłem w drzewo - połamane tylne plastyki i lampa

zima, próbuję nie za duży podjazd między drzewami, trzeba iść troszkę po skosie, 4x4 i ogień, tylko pędem mogłoby się udać, niestety qauada na lekkim skosie znosi i uderzam z impetem przodem w drzewo - połamany błotnik i złożony przedni zderzak

żwirownia, fajne błotko po deszczu, godzinka zabawy z pełnym napędem, dłubanie w wodzie i piasku - wracam do domu coś trzeszczy w kole - zatarte łożysko koła

wyjazd turystyczny, droga powrotna do domu 100 km, w połowie drogi jest już noc, idę ogniem przez teren po zrębie drzew, widzę przedemną spory wystający pieniek, próbuję ominąć, skręcam, moim oczom ukazuje się dwa razy taki pieniek w który uderzam jednym kołem, quad aż podskakuje do góry, ja ląduję na przednim bagażniku - wyrwana kolumna kierownicza z frezu

poligon wojskowy, lato, wysoka trawa, bardzo wolno jadę przed siebie uważnie obserwując co się dzieje, w jednej chwili wystrzeliwuję przez kierownice i ląduję przed quadem, quad wpadł w metrową dziurę i staną na przednim zderzaku w pionie, szybko gaszę sprzęt aby się nie zatarł silnik - pogięta kierownica i zderzak

zima, trochę poniżej -10, piękna rzeczka, pokryta pękającym lodem, próbuję się przebić na brzeg, kilka prób nieudanych w końcu wyciągam się z pomocą wyciągarki, patrzę kapeć? - lód duży kawał lodu wszedł miedzy wahacz a felgę, zawieszenie to ścisnęło - połamana felga

_________________
Na quadzie - Mudmarker , na motocyklu - Fabiq :)
MotoBracia Off-Road Team , MotoBracia.pl


 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03.06.2009 09:02
Posty: 270
Miejscowość: Szczecinek
Quad: Arktyczny Kotek 2005 400cm
PostWysłany: 01.02.2012 18:20 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
mudmarker to wszystko jednym quadem?? :D

_________________
było Eagle 203 jest Arctic Cat


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13.12.2009 19:06
Posty: 1552
Miejscowość: Olsztyn
Quad: G550
Poprzednie quady: Inca Yeti 700
PostWysłany: 02.02.2012 22:52 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
nie, tak różnie, ten co mam teraz to już mój piąty sprzęt, przeważnie po roku sprzedaje stary i kupuje nowy

-- dodano 02.02.2012 22:52 --

inna akcja, płukanie quada w jeziorku, późna jesień dość zimno i wietrznie, spora fala, robię kilka rundek dość głęboko aby sprzęt ładnie się opłukał, zawsze nawracam na płytką wodę, ostatni przejazd nawracam przodem do jeziora, nadlatuje duża fala i przelewa się przez górę, quad się dusi, zeskakuje przez kierownice i podnoszę przód, wody po cycki, po chwili silnik gaśnie - woda w filtrze powietrza i gaźniku - wywalam filtr, spuszczam wodę i wracam do domu na kołach

quad odebrany z salonu, pierwsza jazda, jadę wzdłuż jeziora, są krzaki, lato, ślimacze tempo, w pewnym miejscu quad się zatrzymuje, włączam przedni napęd, próbuje tył - przód, nic z tego, schodzę, quad zawiesił się na wysoko obciętym patyku - połamana osłona wahacza, porwana osłona przegubu

kolejny quad, na liczniku 50 km, jedziemy teren, rozlewiska i wycięte przez bobry krzaki, zaczepiam o wystający pieniek - połamany błotnik

jedziemy nasypem kolejowym, jest stromo, balansuje na podnóżku, w pewnym miejscu krecia kupa piachu, quad zaczyna się przewracać, nie sięgnąłem gazu, zeskakuje, quad robi dwie rolki przez bok - pogięta kierownica, quad odpala i jedziemy dalej

rozlewisko, wiele razy jeżdżone, ale kilka miesięcy nie odwiedzane, kilka dni z rzędu padało widać trochę więcej wody, idę ogniem, jest głęboko, tłumika już nie słychać, jedyne wyjście postawić gada na tylne koła i próbować przejść ogniem, cisnę opór, jest dobrze, sprzęt idzie ładnie, metr od drugiego brzegu najeżdżam na zwalone drzewo którego nie było widać spod wody, quad zawiesza się podłogą, zeskakuje próbuję go ściagnąć trzymając na obrotach, wkońcu się udało ale poszedł przodem pod wodę - za drzewem było trochę głębiej, dusi się i gaśnie - woda w gaźniku, cylindrze, oleju ( quad ma na liczniku 60 km ) - reanimacja w terenie niemożliwa, spore problemy z wyciągnięciem quada na brzeg

zima, kanał skuty lodem, jadę niczym autostradą, jest fajnie, ślisko ale równo, omijam kolejne drzewka, w pewnej chwili lód pod jednym kołem łamie się, quad zaczyna wpadać w wodę, szybko sięgam guzika zapłonu i gaszę silnik, zeskakuję na brzeg ( jak się okazało też lód ) kładę się na lodzie i łapie line z tyłu zaczepiona za hak, quad tonie pod lodem a nurt wody ciagnie go w głąb, trzymam tylko za linkę - quada nie widać, czekam na pomoc kolegów którzy zagrzebali się w śniegu 50 metrów wcześniej - woda absolutnie wszędzie, bardzo duże trudności z wyciągnięciem sprzętu

_________________
Na quadzie - Mudmarker , na motocyklu - Fabiq :)
MotoBracia Off-Road Team , MotoBracia.pl


Ostatnio zmieniony przez mudmarker, 02.02.2012 22:52, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22.10.2010 17:18
Posty: 516
Imię: Maciek
Quad: Suzuki LTZ 400 k8 & Polaris rzr 800s<3
Poprzednie quady: Hummer ATV 110 Bashan bs200-s7 Yamaha Blaster 200 Yamaha Raptor 700r
PostWysłany: 03.02.2012 13:21 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
mudmarker
Ładne Akcje. ;)
Przygód widać ci nie brakowało. :wizi:

_________________
Robię to co lubię i lubię to co robię. ;)
Pozdrawiam Maciek. :)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.10.2010 21:09
Posty: 380
Miejscowość: Konin WLKP.
Quad: LTZ 400 K7
PostWysłany: 16.02.2012 22:32 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
Dołączam swoje pytanie do tematu:
Czy przy jeździe endurowej po płaskiem terenie na niskich obrotach szkodzi ?? dokładnie ktoś mi mówił, że wpływa to źle na rozrząd. Lepiej jeździć na średnich, czy silnik męczy się jeżdżąc na niskich obrotach ?


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03.07.2008 13:14
Posty: 2653
Miejscowość: Dąbrowa Górnicza Przy samej pustyni
Quad: Suzuki LTR 450
Poprzednie quady: Bashan 200 -> Suzuki LTZ 400
PostWysłany: 17.02.2012 22:54 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
Męczy się ja swoim jeździłem na niskich obrotach i miałem luz na łożyskach w skrzyni biegów.


 
Profil Gadu-Gadu WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.10.2010 21:09
Posty: 380
Miejscowość: Konin WLKP.
Quad: LTZ 400 K7
PostWysłany: 19.02.2012 23:48 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
Pytanie tylko czy to bezpośrednia przyczyna - niby takie głupia zmiana stylu jazdy a jak wpływa...


 
Profil Gadu-Gadu
Zbanowany

Rejestracja: 24.09.2008 06:31
Posty: 2921
PostWysłany: 20.02.2012 00:06 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
mudmarker

to jakiś horror, szczególnie ostatni opis :)

jesteś kilerem :)


 
Profil
Zawodnik ATV Polska
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04.07.2007 19:59
Posty: 3233
Miejscowość: Drezdenko
Imię: Bartosz
Quad: KTM wkrótce
Poprzednie quady: wiele ich było :)
PostWysłany: 20.02.2012 00:08 
Re: Technika jazdy a awarie sprzętu
Niskie obroty szkodzą silnikowi, ale muszą być one na tyle niskie, że dosłownie Tobą telepie.
To jest ten moment, w którym działają największe siły na rozrząd i może on przeskoczyć jeśli jest ciut za luźny...

_________________
www.soundbase.pl


 
Profil WWW
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 26 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 17 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.