Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Poradnik - planowanie i wyznaczanie tras turystycznych
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 27.04.2024 22:19



Odpowiedz  [ 1 post ] 
Poradnik - planowanie i wyznaczanie tras turystycznych 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13.12.2009 19:06
Posty: 1552
Miejscowość: Olsztyn
Quad: G550
Poprzednie quady: Inca Yeti 700
PostWysłany: 29.11.2013 21:05 
Poradnik - planowanie i wyznaczanie tras turystycznych
Poradnik – planowanie i wyznaczanie tras turystycznych

Quad jak inne pojazdy świetnie nadaje się do podróżowania. Turystyka quadowa jest coraz bardziej popularna. Tylko pojazd tego typu daje nam prawdziwą wolność i nie ogranicza nas podczas pokonywania kolejnych kilometrów do poruszania się po głównych drogach. W tym poradniku opiszę Wam jak skutecznie zaplanować trasę turystyczną po Polsce, z wykorzystaniem odbiornika GPS marki Garmin ( w moim przypadku Garmin Oregon 550 )

Do zaplanowania trasy będzie nam potrzebnych kilka rzeczy, dlatego działamy wg listy:

1. punkt startu i cel podróży
2. określić odstępy między tankowaniami i pkt. Tankowań
3. wyznaczyć pkt. Noclegowe jeśli wyjazd ma być kilku dniowy
4. szkic trasy
5. atrakcje jakie chcemy zobaczyć po drodze do celu
6. odpowiednie mapy
7. rysowanie trasy wyjazdu
8. określić pkt. Kontrolne
9. zapoznać się z terenami przez, które będziemy jechać jeszcze przed ich przejechaniem
10. sprawdzić czy tereny przez, które chcemy przejechać nie są szczególnie chronione
11. wgrać trasę i pkt. Do urządzenia GPS
12. sprawdzić czy nasze urządzenie GPS poprawnie wyświetla wyznaczoną trasę

Do wyznaczenia trasy będzie potrzebnych nam kilka programów, dlatego najpierw należy przeszukać internet i zainstalować oprogramowanie :

Google Earth w dalszym opracowaniu będę używać w skrócie GE ( http://www.google.pl/intl/pl/earth/down ... agree.html )
Basecamp ( http://www8.Garmin.com/support/download ... sp?id=4435 )

W tym poradniku nie będę zanudzać was zagadnieniami technicznymi oprogramowania, tworzenia map, właściwości map i innych rzeczy, które nie są istotne. Pokażę na prostym przykładzie jak wyznaczyć trasę.

Zaczynamy planować wyjazd wg założeń : trasa turystyczna, coś zobaczyć po drodze, wyjazd dwu dniowy, nocleg pod dachem, jadą z nami koledzy na swoich quadach, posiłki z tego co wieziemy ze sobą.

Odpalamy program Google Earth i odznaczamy interesujące nas opcje jak na obrazku.

Image

Większa liczba danych nie będzie nam potrzebna.
Chcemy widzieć : granice, obszary zamieszkane, zdjęcia, panoramio, 360 cities, drogi.

Po odhaczeniu czego trzeba klikamy prawy przycisk myszki na moje miejsca, dodaj, folder.

Image

W kolejnym okienku nic nie zmieniamy, wpisujemy tylko nazwę np. WYJAZD i klikamy OK.

Image

Teraz na liście z lewej mamy od ptaszkowany nowy folder o nazwie WYJAZD. Wszystko co będziemy dalej planować będziemy zapisywać w tym folderze.

Image

1. Cel podróży

Wbrew pozorom to jeden z najistotniejszych elementów planowania, bez którego nie da się planować kolejnych. Jeśli planujecie wyjazd kilku dniowy to przyjmijcie jeden cel na każdy dzień. Może to być np. baza noclegowa. W programie GE rozejrzyjcie się za swoim celem podróży. Podczas planowania celu podróży pamiętajcie o dobraniu odpowiedniego zasięgu od startu do celu. Z doświadczenia wiem, że podczas wyjazdu turystycznego w kilku osobowej grupie odległość 100-150 km to maximum na 8-12 godzin jazdy. Trzeba mieć również na uwadze długość dnia, wiosną, zimą i jesienią dni są krótkie, o zapasie czasu na zwiedzanie, posiłek, tankowanie i inne rzeczy jakie chcecie zrobić po drodze. Musicie mieć też na uwadze potrzeby Waszych kolegów i koleżanek – czym więcej uczestników wyjazdu tym więcej przystanków na odcedzenie kartofelków itp.

Zacznijmy od zaznaczenia punktu startowego, w moim przypadku będzie to tor motocrosowy w Olsztynie.

Aby zaznaczyć pkt. W programie GE klikam na ikonkę „Dodaj oznaczenie miejsca”, pamiętajcie przy tym aby cały czas pracować z podświetlonym folderem WYJAZD.

Image

Pinezka pojawi się na środku ekranu, nie koniecznie w tym miejscu jakim trzeba. Można teraz przesunąć pinezkę w odpowiednie miejsce na ekranie łapiąc ją myszką, można również poruszać się po świecie aby znaleźć odpowiednie miejsce. W okienku ustawień mojego nowego punktu wpisuję jego nazwę „START” i klikam OK.

Image

Mój punkt startowy zapisał się i pojawił na liście WYJAZD.

Image


W analogiczny sposób tworzę punkt pod nazwą CEL. Pamiętam przy tym, aby realnym było dojechanie do niego w odpowiednim czasie, tak jak już pisałem na początku.

W moim przypadku, wyjazdu dwudniowego CEL będzie też bazą noclegową pierwszego dnia.

Wyszukujemy bazę noclegową na mapie i tworzymy nowy pkt. Pamiętamy przy tym aby cały czas mieć podświetlony folder WYJAZD, jeśli go nie podświetlicie to nowy pkt. Zapisze się w innym dowolnym miejscu. W takim przypadku należy go przenieść na liście moich miejsc, złapać myszką i przeciągnąć, do folderu WYJAZD.

Mój cel podróży to ośrodek w miejscowości ZGON. Aby szybko przenieść się w odpowiednie miejsce na mapie, w pole wyszukiwania wpisz nazwę miejscowości i kliknij SZUKAJ.

Image

Zostaniesz przeniesiony w okolicę miejsca, które wyszukałeś. Jeśli jest więcej jak jeden wynik to musisz kliknąć na jeden ze znalezionych wyników. Program przeniesie cię w wybrane miejsce. Po przeniesieniu w miejsce, które szukasz najlepiej wyczyść wyniki wyszukiwania klikając na krzyżyk w dolnym rogu wyszukiwania.

Image

Tworzę pkt. O nazwie CEL , podobnie jak wcześniej klikam na Pinezkę u góry, pamiętam aby mieć podświetlony folder WYJAZD, podaję nazwę mojego nowego pkt. I klikam OK.

Image

W tym momencie mamy już stworzone dwa pkt. START i CEL . W dalszej części będziemy jeszcze tworzyć kolejne pkt. W analogiczny sposób, dlatego nie będę już opisywał tak dokładnie samej techniki tworzenia pkt. W programie GE , jeśli nie będziecie mogli utworzyć kolejnych pkt. To wróćcie na początek poradnika i przypomnijcie sobie jak tworzyliście START i CEL.

Teraz jest też dobry moment aby orientacyjnie określić odległość startu do celu. Użyjemy linijki. Klikamy na narzędzie Pokaż miarkę.

Image

Oddalamy widok w taki sposób aby było widać nasz START i CEL, klikamy najpierw w pobliżu naszego startu, a później w pobliżu celu. Program narysuje linię, a w okienku ustawień wyświetli odległość. Nie zapisujemy nic z naszego pomiaru, klikamy WYCZYŚĆ i zamykamy krzyżykiem okienko ustawień linijki.

Pamiętajcie, że program wskazał nam odległość po linii prostej. Przeważnie później wychodzi, że nasza trasa ma nawet połowę więcej km niż pokazała nam linijka. Weźcie to pod uwagę planując trasę.

Image

2. Punkty tankowań

Teraz należy określić pkt. Tankowań. Pamiętajcie, że jeśli nawet wystarczy Wam paliwa na dojechanie do CELu to niekoniecznie wystarczy Wam paliwa na powrót. Nie jest źle jeśli w pkt. Docelowym znajduje się stacja paliw jednak przeważnie planując wyjazd quadem staramy się omijać większe miasta i może się okazać , że w okolicy nie ma żadnej stacji. Należy też pamiętać , że wiele stacji w mniejszych miejscowościach jest nieczynnych w sobotę i niedzielę lub są otwarte bardzo krótko. Przed wyjazdem należy sprawdzić czy w pobliżu pkt. Docelowego jest stacja paliw i te , które planujemy odwiedzić są czynne w dniu i godzinie naszego przejazdu.

Aby znaleźć stację paliw w okolicy naszego przejazdu w szukajkę wpisujemy stacja paliw i naciskamy szukaj.

Jeśli szukajka nic nie znajduje lub nie ma stacji w bliskiej okolicy to spróbujcie przybliżyć widok i jeszcze raz wcisnąć szukanie.

Na liście wyszukiwania i na mapie pojawiają się dostępne stacje paliw. Klikamy na jedną z nich a program przeniesie nas tam gdzie się znajdują. Tu znów mała uwaga, często prywatne, mniejsze stacje są zarejestrowane w systemie na adres zamieszkania właściciela a stacja znajduje się zupełnie gdzie indziej, dlatego zbliżcie widok i oceńcie czy stacja faktycznie jest w tym miejscu gdzie kieruje was GE.

Image

Zaznaczamy stacje paliw w której będziemy się tankować po drodze do celu i podczas powrotu. Robimy to tak samo jak w przypadku zaznaczania startu i celu. Klikamy na pinezkę, ustawiamy w odpowiednim miejscu, podajemy nazwę i potwierdzamy przyciskiem OK. Na naszej liście wyjazdowej pojawiły się kolejne pkt.. Tu mała uwaga, warto zaznaczyć więcej stacji paliw niż ta niezbędna, w razie gdyby okazała się zamknięta będziemy mogli szybko znaleźć kolejną AWARYJNĄ stacje paliw. Po zaznaczeniu pkt. Tankowania czyścimy szukajkę krzyżykiem w dolnym jej rogu.

Image

3. Noclegi

Cel podróży nie zawsze musi być miejscem noclegowym tak jak w moim przypadku. Jeśli planujecie daleki wyjazd to należy też zaznaczyć w waszym WYJEŹDZIE gdzie będziecie nocować. Tu odsyłam was do wujka Google, chociaż równie dobrze możecie w GE wpisać kilka haseł w szukajkę. Polecam : agroturystyka, kwatery, noclegi itp.

Zaznaczacie noclegi analogicznie jak inne pkt.

4. Szkic trasy

Szkic trasy to nic innego jak orientacyjny przebieg naszej trasy z uwzględnieniem pkt. Jakie mamy zaznaczone do tej pory.

Aby wykonać szkic trasy oddalamy widok w taki sposób aby widzieć wszystkie pkt. Jakie do tej pory zaznaczyliśmy i naciskamy w GE na przycisk Dodaj ścieżkę

Image


W okienku właściwości ścieżki wpisujemy nazwę np. SZKIC TRASY i przeciągamy okienko do boku w taki sposób aby nie zasłaniało nam widoku.

Image

UWAGA !! nie klikamy jeszcze OK w okienku. Jeśli kliknęliście OK to możecie wrócić do edycji ścieżki znajdując ją na liście moje miejsca, klikając na niej prawym przyciskiem myszki i wybierając właściwości.

Image

Teraz klikamy na pierwszym punkcie naszej trasy , START i kolejnych do których mamy dojechać. Ścieżka połączy nasze punkty linią po prostej. UWAGA !! Podczas otwartej edycji ścieżki możemy poruszać się po widoku używając pilota w prawym górnym rogu programu GE.

Image

Po połączeniu wszystkich punktów ścieżką przesuwamy okienko właściwości ścieżki na środek ekranu. Możemy oprócz nazwy podejrzeć jak długa jest nasza trasa z uwzględnieniem odwiedzin wszystkich dotychczas zaznaczonych punktów. Musimy tylko pamiętać, że odległości są liczone po prostej.

Image

Warto jeszcze w ustawieniach naszego szkicu ustawić jego kolor i grubość wyświetlania, klikamy na karcie Kolor i styl i modyfikujemy ustawienia wg własnego uznania.

Image

Teraz możemy kliknąć OK aby wyjść z edycji szkicu naszej trasy. Po kliknięciu OK na naszym monitorze pojawi się żółta linia łącząca pkt. Jakie zaznaczyliśmy do tej pory.

Image

5. Atrakcje turystyczne i inne

Wyszukiwanie atrakcji turystycznych i innych wbrew pozorom nie jest łatwe. Najlepiej i najłatwiej jest kupić mapę turystyczną gdzie potencjalne atrakcje są zaznaczone i wyszukać je w GE.

Dla każdego co innego jest atrakcją więc warto skorzystać z podpowiedzi wujka Google. Technika jest dowolna. Ale mam też jedną poradę, która nie raz zaprowadziła mnie w bardzo fajne miejsca, które niekoniecznie są tak popularne wśród turystów. Czasami był to bunkier w lesie, czasami zapomniany most czy ruiny.

Teraz przydadzą nam się zdjęcia z Panoramio wyświetlane w GE. Panoramio to serwis internetowy gdzie ludzie tacy jak my umieszczają zdjęcia, a wiele z nich jest później wyświetlanych w programie GE w miejscu gdzie zostały wykonane ( pod warunkiem, że autor dobrze je zaznaczył lub miał sprzęt z automatycznym geotagowaniem zdjęć ).

Nie pozostaje nam nic innego jak rozejrzeć się w okolicy naszego szkicu trasy. Aby to zrobić klikamy na ikonki zdjęć w pobliżu szkicu naszej trasy.

Image

Jeśli znajdziemy zdjęcie jakiegoś ciekawego miejsca i będziemy chcieli je zobaczyć na żywo to należy oznaczyć miejsce zrobienia zdjęcia kolejną pinezką, tak jak oznaczaliśmy wcześniej CEL i pkt. START. Aby dokładniej zaznaczyć pkt. Należy zbliżyć widok. Szukamy więc kolejnych pkt. Wartych zobaczenia podczas naszego wyjazdu i zaznaczamy je pinezkami.

Ostatecznie na naszej liście WYAZD mamy zaznaczonych trochę punktów tj. start, cel, bunkier itp.

Image

6. Przygotowanie mapy

Podczas wyznaczania trasy wyjazdu używam różnych map, jednak najwygodniej jest je mieć w jednym programie, w którym będziemy rysować naszą trasę. Najdokładniejsze mapy jakie możemy wykorzystać znajdują się na portalu geoportal ( http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/ )
Importowanie map z geportalu do programu GE i później do naszego odbiornika GPS nie jest najłatwiejsze, ale nie niemożliwe. Aby zdobyć potrzebną nam mapę musimy użyć kolejnych programów. Na tym etapie zapraszam was do przeczytania poradnika jak zaimportować mapy z geoportalu do odbiornika Garmina i programu Google Earth. Znajdziecie go tutaj : viewtopic.php?f=44&t=60410

7. Rysowanie trasy

Najpierw włączamy w widoku wcześniej przygotowaną mapę, wystarczy zaznaczyć przy niej ptaszka.

Image

Z podświetlonym folderem WYJAZD klikamy na Dodaj ścieżkę.

Image

W oknie jakie wyskoczy wpisujemy nazwę ścieżki np. Dzień 1, ustawiamy od razu kolor i grubość ścieżki.

Image

Nie klikamy jeszcze OK! Przeciągamy okienko właściwości naszej ścieżki do boku aby nie zasłaniało nam widoku. Jeśli kliknęliście OK, to możecie wrócić do edycji ścieżki klikając na niej prawy przycisk myszki i wybierając WŁAŚCIWOŚCI, wtedy ponownie otworzy się okienko ustawień ścieżki, które należy odsunąć do boku.

Image

Teraz przybliżamy widok na nasz punkt startowy. Podczas rysowania ścieżki do nawigowania widokiem używamy pilota znajdującego się w prawy górnym rogu programu GE. Pisałem o nim już wcześniej.

Image

Rysujemy ścieżkę wg wcześniej utworzonej mapy topograficznej. Cienkie czarne linie i linie przerywane to mniejsze drogi gruntowe, szersze białe to dobre drogi szutrowe. Należy uważać jedynie aby nie rysować po liniach energetycznych które są podobne do oznaczeń dróg. Legendę do map topograficznych znajdziecie w pliku PDF ( http://zk.gik.pw.edu.pl/Edukacja/Instru ... izacja.pdf )

Klikamy pierwszy punkt ścieżki na naszym pkt. Startowym, i dalej kolejno wg mapy, prowadząc do kolejnego pkt. Na trasie. Zobaczycie, że ścieżka buduje się z kostek/kropek które są połączone linią i tworzą naszą ścieżkę. Każdą kropkę możecie złapać myszką aby poprawić jej położenie. Możecie dodawać kolejne kropki ( punkty połączone linią – ścieżką ) między sobą jeśli najpierw zaznaczycie któryś z punktów pośrodku ścieżki, a później klikniecie w dowolnym miejscu na ekranie. Aby rysować dalszą część ścieżki kliknijcie na ostatnim punkcie, kolejny w wolnym miejscu wydłuży ścieżkę. Aby usunąć punkt ścieżki klikacie w dowolnym miejscu prawy przycisk myszki. Generalnie trzeba się chwilę pobawić aby załapać o co chodzi.

Drobna uwaga do rysowania : nie musicie pilnować aby wasza ścieżka przebiegała dokładnie po wyrysowanej na mapie drodze, dopuszczone są drobne wyjścia poza mapę, podczas późniejszej jazdy i tak nie ma to większego znaczenia czy ścieżkę wyrysowaliście 5 metrów z lewej czy prawej. Dokładność radzę zachować tylko podczas zjazdu w inną drogę, podczas pokonywania skrzyżowań itp. tam gdzie dokładność jest potrzebna. Czym bardziej będziecie starać się rysować w dokładnym odwzorowaniu drogi na mapie tym więcej otrzymacie punktów. W efekcie wasza ścieżka może nie wyświetlać się później właściwie w odbiorniku GPS, dotyczy to szczególnie starszych modeli. Bywa że zbyt długa trasa wyświetla się tylko do połowy bo zawiera za dużo „kropek” . Można to później poprawić w innym programie, ale po co robić sobie dodatkowej roboty.

Image

Na obrazku : żółta linia to szkic trasy , niebieska to moja trasa. Jak widzicie staram się trzymać blisko żółtej linii – szkicu, jaki wcześniej utworzyłem.

Rysujemy dalej trasę. Można oddalać widok co jakiś czas aby rozejrzeć się za odpowiednią drogą po , której będziemy dalej rysować.

W ten sposób dojechaliśmy do celu dnia pierwszego, zaczepiliśmy po drodze o jakieś miejsca turystyczne i zatankowaliśmy. Teraz możemy podejrzeć długość trasy na pierwszy dzień. Klikamy OK i kończymy edycję ścieżki.

Image

Czerwone kropki na naszej ścieżce to punkty przez które ciągnie trasa.

W tym momencie weryfikujemy naszą trasę ze zdjęciami satelitarnymi. W tym celu odptaszkujemy mapę z geoprtalu aby przestała się wyświetlać i zbliżamy widok na początku wyrysowanej przed chwilą trasy. Oglądamy powoli trasę czy czasem nie wyjechaliśmy w jakimś polu lub w czyjeś podwórko. Sprawdzamy też czy droga z mapy geoportalu czasem już nie istnieje. Mapy umieszczone na geoportalu, czyli te po których rysowaliśmy trasę, są dość stare i niektóre drogi mogły przestać istnieć. Sprawdzamy trasę i nanosimy poprawki. Szczególnie tam gdzie wymagana jest dokładność do skrętu lub przejazd przez łączenia wielu dróg. Np. jak na obrazku , trasę skręciłem zbyt wcześnie, podczas nawigowania będę zbyt wcześnie szukać skrętu, co spowolni wycieczkę. Należy edytować ścieżkę i przesunąć pkt. Ścieżki w odpowiednie miejsce.

Image
Image

I poprawiamy dalej

Image


Dalej trafiamy na zanikającą w pola uprawne drogę. Lepiej nie ryzykować i poprowadzić wycieczkę lepszą i pewniejszą trasą. Widać , że dużo lepsza droga znajduje się trochę wyżej i prowadzi dalej do tej samej drogi przez , którą chcieliśmy jechać.

Image

Image

Takich poprawek może przytrafić się więcej.

Po naniesieniu poprawek możemy się wziąć za rysowanie kolejnej ścieżki na dzień drugi. Tym razem to droga powrotna. Działamy analogicznie jak za pierwszym razem. Włączamy odpowiednią mapę. Podświetlamy folder WYJAZD i klikamy dodaj ścieżkę, wprowadzamy nazwę, poprawiamy kolor i rysujemy trasę. Po wyrysowaniu wyłączamy nakładkę mapy, sprawdzamy na zdjęciach satelitarnych jak wygląda trasa, nanosimy poprawki.

Tym sposobem doszliśmy do momentu, w którym mamy mamy dwie zaplanowane trasy.

Image

Szkic trasy możemy już usunąć, nie będzie nam potrzebny.

8. Punkty kontrolne

Punkty kontrolne to nic innego jak miejsca zborne, do których łatwo dojechać i których położenie łatwo określić. Punkty kontrolne stosujemy na wypadek gdyby nasza wycieczka podzieliła się lub ktoś się zgubił. Na punkty kontrolne najlepiej wybrać miejsca blisko głównych dróg lub w przejeżdżanych miejscowościach. Gdyby zaszła potrzeba można w łatwy sposób określić miejsce gdzie zaczeka się na zagubionych, a oni w łatwy sposób przy pomocy swoich nawigacji zostaną szybko doprowadzeni do punktu kontrolnego. Ilość punktów kontrolnych zależy od złożoności trasy. Należy pamiętać aby przypisać im nazwy np. miejscowości przy których się znajdują aby nie szukać na mapie w urządzeniu najbliższego miasta do , którego ma się kierować zagubiona grupa. Punkty kontrolne tworzymy jak wszystkie inne punkty.

Image

9. Poznać teren

Jeszcze przed wyjazdem warto dokładnie przejrzeć jeszcze raz okolice wyrysowanej trasy. Można również zasięgnąć informacji u wujka google na temat miejscowości w okolicy, których będziemy przejeżdżać. W ten sposób dowiemy się dodatkowych ciekawych rzeczy. Często małe wsie kryją w swojej okolicy ciekawe historie.

10. Tereny chronione i o dużym znaczeniu przyrodniczym

Przed wyjazdem należy sprawdzić czy nasza trasa nie przecina jakiś szczególnie chronionych i wartościowych terenów. Należy unikać przejazdu przez rezerwaty i tereny ścisłej ochrony. Prowadząc trasę po drogach leśnych najlepiej wybrać te najładniejsze, najczęściej jeżdżone, szerokie dukty i podobne. Wjazd do lasu jest zabroniony ale występują pewne ustępstwa, którymi możemy się kierować przy wyznaczaniu trasy. Generalnie drogi leśne prowadzące między miejscowościami lub do domostw usytuowanych pośrodku lasu są dopuszczone do ruchu. Na mapach topograficznych widać dobrze przy których drogach stoją ukryte w lesie domy, a drogi do nich są drogami dojazdowymi którymi można się poruszać nawet jeśli prowadzą w głąb lasu.

Główne tereny chronione można sprawdzić na mapach Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska : http://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/ .

Oczywiście nie jesteśmy w stanie określić wszystkich „przeszkód”, ale w razie konieczności można jeszcze zmodyfikować trasę. Resztę poprawek naniesiecie na żywo pokonując kolejne kilometry waszej trasy. W wielu przypadkach możecie natrafić na ostoję zwierzyny, drogi pozamykane szlabanami itp., wtedy radzę zastosować objazd, nie bójcie się wtedy podjechania kilku kilometrów asfaltem, nie szukajcie dróg gruntowych na siłę. Z doświadczenia wiem, że szukanie objazdów na siłę drogami gruntowymi kończy się często powrotem do punktu startowego i ostatecznie objazdu tym asfaltowym odcinkiem, którego tak chcieliśmy uniknąć.

11. Wgrywanie trasy do urządzenia GPS

Najpierw musicie zapisać wszystkie dane jakie utworzyliście Google Earth do pliku KMZ. W tym celu klikamy prawy przycisk myszki na folderze, w którym wszystko zapisywaliśmy i z menu kontekstowego wybieramy Zapisz miejsce jako. Zanim zaczniecie zapis sprawdźcie czy wszystkie dane ( trasy, punkty kontrolne ) znajdują się w waszym folderze, jeśli nie to przenieście je do niego.

Image


W następnym okienku znajdujecie miejsce gdzie plik ma się zapisać, podajcie jego nazwę i co najważniejsze ustawiacie na format pliku KMZ.

Image

Klikamy Zapisz. Teraz możecie wyłączyć program Google Earth.

11. Wgrywanie trasy i punktów do urządzenia Garmin

Przechodzimy do programu Basecamp ( program można pobrać za darmo z http://www8.Garmin.com/support/download ... sp?id=4435 ).

W głównym oknie programu podświetlamy Mój zbiór, klikamy Plik > Importuj do Mój zbiór

Image

Znajdujemy zapisany wcześniej plik KMZ z nasza trasą i pkt. I otwieramy go.

Na liście w programie BC pojawią się nasze punkty i trasy jakie przygotowaliśmy wcześniej w programie GE.

Image

Podłączamy nasze urządzenie GPS do komputera. Urządzenie powinno pokazać się na liście podłączonych w programie BC. Teraz wystarczy przeciągnąć wszystkie nasze punkty i trasy do pamięci wewnętrznej urządzenia.

Image

Teraz podświetlamy Pamięć wewnętrzna i sprawdzamy czy wszystkie dane wgrały się właściwie.

Image

Po sprawdzeniu odłączamy urządzenie od komputera.

12. Sprawdzamy czy nasze urządzenie GPS poprawnie wyświetla wyznaczoną trasę
Teraz uruchamiamy samo urządzenie aby sprawdzić czy nasze trasy wyświetlają się właściwie w urządzeniu.

W urządzeniu szukamy Menadżera śladów lub śladów. Na liście zapisanych szukamy naszego Dzień 1, wchodzimy w ślad i wybieramy pokaż na mapie i podglądamy czy ślad prowadzi nas od startu do celu. W starszych urządzeniach ślad może urywać się w połowie lub mieć inne problemy z wyświetlaniem, dlatego należy się najpierw upewnić , że wszystko jest w porządku.

Jeśli wszystko wygląda poprawnie to możemy ruszać na wyprawę.

W przypadku gdy urządzenie nie wyświetla całej trasy to należy ją podzielić na mniejsze fragmenty w programie Base Camp.

Poradnik możecie pobrać w formacie PDF do wygodnego wydruku i łatwiejszej pracy na komputerze :

http://vhdd.pl/1iNH
http://www.sendspace.com/file/1h5cmm
http://www52.zippyshare.com/v/62996469/file.html

Wszystkim życzę udanych wypraw i wyjazdów.

Jeśli macie jakieś pytania to piszcie śmiało w tym temacie.

Polecam i proszę tych, którzy podobnie jak ja chcieliby podzielić się swoimi metodami na planowanie wyjazdów, o dopisywania ich do poradnika. Każdy ma swoje techniki, moja nie koniecznie musi być najlepsza.

Inne tematy na forum do których warto zajrzeć :

Obsługa funkcji i ustawień odbiorników GPS. ( viewtopic.php?f=44&t=44585 )

Poradnik - Geoportal w odbiorniku GPS i Google Earth ( viewtopic.php?f=44&t=60410 )

Wyprawy po Polsce - tworzenie tras ( viewtopic.php?f=44&t=60243 )

Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja ( viewtopic.php?f=44&t=60313 )

Pozdrawiam

Image

Fabiq/Mudmarker
MotoBracia Off-Road Team

_________________
Na quadzie - Mudmarker , na motocyklu - Fabiq :)
MotoBracia Off-Road Team , MotoBracia.pl


 
Profil WWW
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 1 post ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 28 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.