Witam
Mam nadzieje, że poradnik przyda się zarówno nowym jak i starym użytkownikom, gdyż podstawowe czynności serwisowe (zmiana filtrów, oleju czy płynów eksploatacyjnych) nie są niczym skomplikowanym, a mogą dać możliwość poznania swojej maszyny oraz wychwycenia sygnałów o zbliżających się usterkach, dzięki czemu można im zapobiec no i zawsze to parę złotych w kieszeni, bo wiadomo, jakie ceny są w serwisach
. Myślę, że po lekturze poradnika nowicjuszom będzie łatwiej przygotować się do pierwszego serwisu.
Wiele informacji jest zaczerpnięte moimi pytaniami od kolegów czy to na forum czy w inny sposób, oraz z własnego dłubania przy quadzie, dlatego myślę, że dobrze zgromadzić je w jednym miejscu.
Jeżeli chodzi o Suzuki KINGQUAD-a z silnikiem 700 / 750 czynności serwisowe wyglądają identycznie, także mam nadzieje, że wielu użytkownikom się przyda.
W skrócie przedstawię spis treści, dzięki któremu będzie można łatwiej znaleźć poradę na dany temat:
1. WYMIANA OLEJU W SILNIKU WRAZ Z FILTREM OLEJU.
2. WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM DYFRZE
3. WYMIANA OLEJU W TYLNYM DYFRZE
4. WYMIANA PŁYNU CHŁODNICZEGO.
5. WYMIANA FILTRA POWIETRZA NA GĄBKOWY TWIN AIR.
6. CZYSZCZENIE OSADNIKA SADZY W TŁUMIKU.
7. WYMIANA ŚWIECY.
8. SPRAWDZANIE LUZÓW ZAWIESZENIA.1. WYMIANA OLEJU W SILNIKU WRAZ Z FILTREM OLEJU.Potrzebne materiały i narzędzia to:
- 2,5 litra oleju np. MOTUL 5100 10W40 4T - półsyntetyk,
- filtr oleju Suzuki lub zamiennik: średnica gwintu 19 mm, średnica zewnętrzna filtra - 68 mm, wysokość filtra - 68 mm,
- miedziana lub aluminiowa podkładka uszczelniająca korek spustowy oleju – średnica wewnętrzna 12 mm,
- klucz nasadowy 17 mm z przedłużeniem ok. 15 -20 cm (do korka spustowego),
- klucz łańcuszkowy do odkręcania filtra oleju,
- płaski i krzyżakowy śrubokręt do demontażu kołków mocujących plastiki,
- lejek do zalania świeżego oleju,
- naczynie na przepracowany olej (min 2,5 litra pojemności),
- pojemniczek na olej z filtra oleju – najlepiej z DELMY itp.
Zanim przystąpimy do wymiany oleju w silniku pamiętajmy, aby dobrze go rozgrzać przed spuszczeniem, gdyż ciepły olej jest rzadszy, co pozwoli na dokładne opróżnienie starego oleju z silnika.
Żeby dostać się do korka wlewu oleju zdejmujemy plastikową osłonę znajdującą się z lewej strony nad podnóżkiem. Zamocowana jest ona na trzech kołkach rozporowych,
które demontujemy wyciągając w pierwszej kolejności środkowy bolec rozporowy a następnie kołek.
Miejsca, z których demontujemy kołeczki znajdują się na poniższym zdjęciu:
Mamy teraz świetny dostęp do korka (bagnetu) wlewu oleju.
Następnie żeby uzyskać dostęp do filtra oleju zdejmujemy plastikową osłonę znajdującą się w lewym przednim nadkolu.
Jest zamocowana w trzech miejscach widocznych na zdjęciu poniżej.
Na górze mocowana jest kołkiem, który demontujemy wciskając delikatnie jego środek, po czym wyjmujemy cały kołek. W środku odkręcamy od zewnętrznej strony śrubkę śrubokrętem krzyżakowym, natomiast na dole znajduje się kołek tego samego typu, co przy osłonie wlewu oleju do silnika i postępujemy z nim w analogiczny sposób.
Zdejmujemy plastikową osłonę i mamy dostęp do filtra oleju.
Jeśli podczas czynności demontażu osłon nasz silnik cały czas pracował mamy pewność, że jest dostatecznie nagrzany
Możemy go wyłączyć. Mając quada ustawionego na płaskiej w poziomie powierzchni możemy przed spuszczeniem starego oleju sprawdzić jego stan na bagnecie, odkręcając go należy wytrzeć czystą szmatką, lub papierowym ręcznikiem następnie nie wkręcając przyłożyć do otworu wlewu oleju i sprawdzić na miarce jego stan.
Jeżeli stan oleju mieści się w normie, a po wzrokowych oględzinach silnika nie stwierdzamy żadnych wycieków mamy pewność, że nasz silnik nie zużywa oleju i możemy przystąpić do jego wymiany.
Przy odkręconym bagnecie odkręcamy korek spustowy oleju znajdujący się pod silnikiem kluczem nasadowym 17 mm, podstawiamy naczynko i spuszczamy stary olej z silnika uważając, aby się nie poparzyć.
Następnie możemy przystąpić do odkręcania starego filtra oleju przy pomocy specjalnego klucza łańcuszkowego, pamiętajmy, aby pod filtrem umieścić plastikowy pojemniczek, (idealnie pasuje z DELMY 500g), unikniemy w ten sposób rozlania oleju na osłonach i silniku po wykręceniu filtra.
Po dokładnym opróżnieniu starego oleju z silnika, oraz demontażu starego filtra zakładamy nowy filtr oleju, pamiętając, aby zwilżyć uszczelkę filtra olejem, co poprawi jego szczelność.
WAŻNE !!!Przy demontażu filtra należy zwrócić uwagę na to czy przypadkiem uszczelka ze starego filtra oleju nie przykleiła się do bloku silnika, gdyż zakładając przypadkiem na nią nowy filtr oleju fundujemy sobie kolejną jego wymianę.
Przypadek niestety stwierdzony na własnej skórze, przez nie zwrócenie na to uwagi, cały świeży olej wylądował na osłonach po uruchomieniu silnika.
Po prawidłowym zamontowaniu filtra oleju możemy zakręcić korek spustowy oleju (z siłą 21 Nm) zakładając na niego nową uszczelkę miedzianą i zalać ok. 2,5 litra nowego oleju.
Po zalaniu silnika nowym olejem i zakręceniu korka – bagnetu, odpalamy na moment quada, żeby silnik nieco się rozgrzał a także olej dotarł we wszystkie zakamarki.
Po chwili jeszcze raz sprawdzamy poziom na bagnecie i ewentualnie uzupełniamy braki do odpowiedniego stanu. Zarówno nadmiar jak i niedomiar oleju są niewskazane.
Pamiętajmy o środowisku i o oddaniu przepracowanego oleju do odpowiedniego punktu, lub skorzystamy z pojawiających się często akcji RECYKLINGU i oddajmy go w zamian za drzewka lub krzewy ogrodowe
.
Olej w silniku zaleca się wymieniać co 2000 km, osobiście wymieniam co ok. 1000 km.
2. WYMIANA OLEJU W PRZEDNIM DYFRZEPotrzebne materiały i narzędzia to:
- ok. 0,5 litra przekładniowego oleju mineralnego np. MOBIL MOBILUBE 85W90 spełniający normę GL-5,
- podkładka miedziana lub aluminiowa uszczelniająca korek spustowy oleju - 14 mm wewnątrz podkładki
- klucz nasadowy 21 mm z przedłużeniem ok. 15 – 20 cm (do korka spustowego),
- płaski klucz oczkowy 10 mm (do korka maksymalnego napełnienia),
- klucz imbusowy sześciokątny 10 mm (do odkręcenia korka wlewu oleju),
- lejek do wlania oleju i ok. 20 cm wężyka gumowego,
- naczynie na zużyty olej.
Przed przystąpieniem do wymiany możemy przejechać quadem z załączonym przednim napędem, pozwoli to na wymieszanie się starego oleju i dokładniejsze jego opróżnienie z przekładni.
W pierwszej kolejności próbujemy odkręcić korek wlewowy kluczem imbusowym 10 mm,
następnie odkręcamy śrubę stanowiącą przelew kontrolny nadmiaru wlanego oleju kluczem płaskim lub lekko odgiętym oczkowym 10 mm.
Po odkręceniu obydwu korków możemy odkręcić korek spustowy oleju kluczem nasadowym 21 mm i spuszczamy zużyty olej. Zawsze czekam jakieś 15-20 min., żeby dokładnie opróżnić stary olej. (w tym czasie można przeskoczyć do innego punku działań
).
Po wylaniu starego oleju, zakręcamy korek spustowy z nową uszczelką miedzianą z siłą 32 Nm, podkładamy szmatkę pod korek przelewowy, aby uniknąć rozlania niepotrzebnie oleju, wkładamy do wlewu wężyk z lejkiem i zalewamy przekładnie nowym olejem do momentu przelania przez przelew nadmiaru oleju.
Po napełnieniu odpowiednią ilością oleju przekładni, zakręcamy korek przelewowy, oraz wlewowy oleju i możemy przejść do następnych punktów.
Olej w przekładni przedniej zaleca się wymieniać co 4 lata, jednak osobiście wymieniam przy każdej zmianie oleju w silniku czyli co 1000 km.
3. WYMIANA OLEJU W TYLNYM DYFRZEPotrzebne materiały i narzędzia to:
- 770 ml oleju MOBILFLUID 424,
- podkładka miedziana 12 mm wewnątrz, pod korek spustowy oleju,
- klucz nasadowy 19 mm z przedłużeniem 15-20 cm do odkręcenia korka spustowego oleju,
- lejek do zalania nowego oleju,
- naczynie na zużyty olej.
Przed przystąpieniem do wymiany oleju, można przejechać jakiś odcinek w celu wymieszania się oleju w przekładni, co przy okazji podniesie jego temperaturę i ułatwi opróżnienie przekładni.
W pierwszej kolejności odkręcamy ręką korek wlewowy oleju, następnie za pomocą klucza nasadowego 19 mm, odkręcamy korek spustowy oleju i spuszczamy olej do przygotowanego naczynia.
Warto przed odkręceniem korka dokładnie wyczyścić jego okolice z zalegającego piasku czy błota, żeby uniknąć dostania się tych zanieczyszczeń do środka przekładni co mogło by przyspieszyć jej zużycie lub zniszczyć.
Po dokładnym opróżnieniu zużytego oleju, zakręcamy korek spustowy z nową podkładką miedzianą z siłą 23 Nm, i zalewamy przekładnie nowym olejem.
Olej w przekładni głównej zaleca się wymieniać co 2 lata, jednak osobiście wymieniam wraz z każdą wymianą oleju w silniku czyli co 1000 km.
4. WYMIANA PŁYNU CHŁODNICZEGO.Potrzebne materiały i narzędzia to:
- 2,5 litra płynu chłodniczego np. MOTUL MOTOCOOL FACTORY LINE,
- klucz płaski 10 mm do odkręcenia korka spustowego na pompie wody,
- plaski i krzyżakowy śrubokręt do demontażu osłony w lewym przednim nadkolu,
- naczynie na stary płyn chłodniczy,
- lejek do spuszczenia zużytego płynu chłodniczego.
W pierwszej kolejności zdejmujemy osłonę w lewym przednim nadkolu.
Na górze mocowana jest kołkiem, który demontujemy wciskając delikatnie jego środek, po czym wyjmujemy cały kołek. W środku odkręcamy od zewnętrznej strony śrubkę śrubokrętem krzyżakowym, natomiast na dole znajduje się kołek tego samego typu, co przy osłonie wlewu oleju do silnika i postępujemy z nim w analogiczny sposób.
Po zdjęciu osłony mamy dostęp do pompy wody.
Następnie zdejmujemy pod przednim bagażnikiem klapkę pociągając delikatnie do siebie, pod którą znajduje się dostęp do korka od chłodnicy oraz zbiorniczka chłodniczego.
Następnie odkręcamy śrubkę spustową z pompy wody podkładając wcześniej lejek z wężykiem do spuszczenia starego płynu chłodniczego wraz z naczyniem po pojemności min. 2,5 litra.
Po spuszczeniu całego płynu z pompy wody (najniżej położone miejsce) spuszczamy płyn ze zbiorniczka wyrównawczego odpinając gumowy wężyk na dole zbiorniczka.
Po opróżnieniu całego starego płynu chłodniczego układu, zakręcamy śrubkę spustową na pompie wody z siłą 13 Nm, i możemy napełnić układ nowym płynem poprzez korek znajdujący się na górze chłodnicy.
Napełniając chłodnicę nowym płynem, ważną rzeczą jest dobre odpowietrzenie całego układu. Po zalaniu chłodnicy do pełna, płyn mysi dotrzeć we wszystkie zakamarki całego układu. W tym celu zakręcamy korek na chłodnicy i zapalamy quada na ok. min. tak żeby płyn pokrążył po silniku, ale żeby nie nagrzał się do wysokiej temperatury. Po upewnieniu się że płyn nie jest gorący (otwarcie chłodnicy z gorącym płynem może spowodować jego rozprężenie i możemy zostać poparzeni) kontrolujemy układ dolewając ubytek płynu.
Czynność powtarzamy kilkakrotnie do momentu napełnienia całego układu oraz braku widocznych ubytków płynu po kolejnych próbach odpalenia i pracy silnika.
Płyn chłodniczy zaleca się wymieniać co 2 lata.
5. WYMIANA FILTRA POWIETRZA NA GĄBKOWY TWIN AIR.Potrzebne materiały i narzędzia to:
- filtr gąbkowy TWIN AIR,
- koszyczek do zamocowania filtra oraz dekielek,
- olej do nasączenia filtra gąbkowego MOTUL AIR filtr OIL SPRAY
- płaski śrubokręt do demontażu kołków mocujących osłonę filtra powietrza.
W pierwszej kolejności przygotowujemy nasz nowy filtr gąbkowy Twin Air spryskując go lub mocząc dokładnie specjalnym olejem przeznaczonym do gąbkowych filtrów powietrza i odstawiamy na kilkanaście minut. Dobrze jest to zrobić w np. jakimś worku lub, chociaż w reklamówce jednorazowej, gdyż przez delikatne nagniatanie (nie wykręcanie!!!) możemy jeszcze dokładniej nasączyć całą objętość gąbki filtra.
WAŻNE !!!Operacje nasączania filtra olejem w aerozolu przeprowadzamy w temperaturze pokojowej. W niskich temperaturach, a co najgorsza w ujemnych olej przyjmuje konsystencje gęstego żelu, i nie ma możliwości dokładnego zwilżenia całej powierzchni filtra, olej wydostaje się przez dyfuzor punktowo, czego efektem są zbyt duże ilości oleju w jednym miejscu na filtrze widoczne na zdjęciu poniżej.
Przystępując do wymiany filtra powietrza z papierowego na gąbkowy Twin Air, zdejmujemy siedzenie, uzyskując dostęp do dwóch kołków mocujących plastik nad filtrem powietrza.
Następnie za pomocą płaskiego śrubokręta zdejmujemy dwa kołki mocujące plastik karoseryjny, a następnie delikatnie pociągając w stronę tyłu quada owy plastik, rozszerzamy na jedną stronę na bok plastik i wyciągamy uważając, aby nie urwać małych wąsów mocujących plastik pomiędzy całą obudową.
W ten sposób uzyskaliśmy dostęp do filtra powietrza.
Następnie odkręcamy nakrętkę motylkową i wyjmujemy oryginalny filtr powietrza.
Po wcześniejszym przygotowaniu filtra Twin Air poprzez nasączenie odpowiednim olejem, nakładamy go na koszyczek dołączony do zestawu i umieszczamy go wewnątrz obudowy filtra powietrza analogicznie jak oryginalny filtr.
Po umieszczeniu zakładamy dekielek uszczelniający z zestawu Twin Air i zakręcamy oryginalną nakrętką motylkową.
Przy okazji każdego przeglądu oryginalnego czyszczenia filtra należy skontrolować przewód spustowy filtra powietrza na zawartość zanieczyszczeń, i w razie konieczności zdjąć obejmę zaciskową, zdjąć rurkę i wyczyścić.
Aby mieć łatwy dostęp do rurki spustowej, należy zdemontować boczny plastik mocowany za pomocą 4 kołków.
Ku mojemu zdziwieniu w mojej rurce było coś w rodzaju mysich odchodów
. Skąd to się tam wzięło nie mam pojęcia, quada kupiłem nowego
.
Wymianę oryginalnego filtra powietrza zaleca się zaraz po kupnie quada, gdyż oryginalny papierowy filtr nie gwarantuje 100 % ochrony naszego silnika przed dostaniem się zanieczyszczeń wraz z powietrzem, zwłaszcza w trudnych warunkach.
Dla przykładu pokaże jak wygląda filtr gąbkowy po przejechaniu ok. 500 km, w warunkach „mało kurzącego” terenu:
6. CZYSZCZENIE OSADNIKA SADZY W TŁUMIKU.Potrzebne materiały i narzędzia to:
- klucz imbusowy sześciokątny 4 mm ,
- klucz imbusowy sześciokątny 5 mm,
- kompresor do przedmuchania wyjętego osadnika,
- mała szczotka druciana do wyczyszczenia powierzchni osadnika.
Osadnik sadzy w tłumiku zaleca się czyścić co 2000 km, warto jednak zrobić to częściej, choćby ze względu nie na samo wyczyszczenie ale odkręcenie i zakręcenie śrubek którymi jest zamocowana osłona osadnika:
Śrubki niestety lubią się „zapiec” do tego jak ktoś „mocno” używa quada w warunkach błotnych dodatkowo mogą nieco przerdzewieć. Sam niestety mam problem z ich odkręceniem. Po odkręceniu 3 śrubek kluczem imbusowym 4 mm mamy dostęp do osadnika sadzy. Po zdjęciu osłonki osadnika możemy odkręcić go kluczem imbusowym 5 mm,
a następnie za pomocą niewielkiej szczotki drucianej wyczyścić osadnik z sadzy. Dysponując kompresorem możemy przedmuchać cały osadnik sprężonym powietrzem. Mamy pewność, że czynność wykonaliśmy z należytą dokładnością.
7. WYMIANA ŚWIECY. Potrzebne materiały i narzędzia to:
- śrubokręt płaski i krzyżakowy do demontażu osłony nadkola,
- specjalny klucz do świec 16 mm,
- świeca NGK CR6E.
Przystępując do wymiany lub sprawdzenia stanu świecy, należy zdemontować osłonę z prawej lub lewej strony nadkola.
Po demontażu osłony mamy dostęp do świecy. Ściągamy z niej fajkę i możemy założyć klucz, niezbyt długi, bo miejsca nie mamy zbyt wiele i odkręcić świece.
Jeżeli kontrolujemy świece, możemy sprawdzić szczelinę między elektrodami, za pomocą szczelinomierza, powinna ona wynosić w granicach 0,7 – 0,8 mm.
Zaleca się kontrolę świecy zapłonowej co 2000 km, natomiast wymianę co 6000 km.
8. SPRAWDZANIE LUZÓW ZAWIESZENIA.Niewątpliwie przy każdej zmianie olejów i filtrów jak i przed większą wyprawą istotną sprawą dla naszego bezpieczeństwa i bezawaryjnej jazdy jest kontrola zawieszenia pod względem występujących luzów.
Elementy, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na sworznie
oraz tulejki wahaczy.
Tulejki, jako że nie są oryginalnie wyposażone w smarowniczki (kalamitki) wymagają częstej kontroli. Możemy je sprawdzić poruszając przodem i tyłem quada na boki oraz góra dół. Większe luzy będą w ten sposób zauważalne. Warto przy tym skorzystać z pomocy drugiej osoby, będziemy mogli dokładnie obejrzeć prace zawieszenia, gdy ktoś będzie mogł „poszarpać” nam quadem.
Luzy na sworzniach wahaczy możemy sprawdzić w podobny sposób.
Wzrokowo możemy skontrolować manszety przegubów, czy na gumach nie występują jakieś uszkodzenia ani pęknięcia. Wcześnie wykryta usterka pozwoli zaoszczędzić sporo niepotrzebnych wydatków.
Warto również sprawdzić stan końcówek drążków kierowniczych oraz łączników stabilizatora.
Powinniśmy kontrolować również, co pewien czas stan klocków hamulcowych, nadmierne ich zużycie może spowodować zwiększone zużycie tarcz hamulcowych, oraz obniżenie skuteczności hamowania.
Myślę, że tak wykonany przegląd naszego quada pozwoli uchronić nas lub wcześnie wykryć pewne usterki. Pamiętajmy żeby działać w myśl zasady: „Jak dbam tak mam”
Quad na pewno odwdzięczy się bezawaryjnym działaniem i niezawiedzie nas w najmniej oczekiwanym momencie.
Pozdrawiam z nad zbiornika wodnego Dziećkowice i życzę miłej lektury
Marcin