Budowa dużego quada.
Witam z gór!
Chciałbym się Was poradzić w sprawie budowy dużego quada.
Planuje zbudować pojazd o pełnych możliwościach terenowych, niezależnym zawieszeniu opartym na wahaczach, piastach ze starego Pajero, wąskimi dyferencjałami blokowanymi jak np. w Grand Vitarze.
Silnik samochodowy o pojemności ok. 1,2l umieszczony wzdłużnie. Wyprowadzenie napędu jedną półośką na wałek pośredniczący i rozdzielający napęd na przedni oraz tylny dyfer (schemat rys.1)
Rys.1
I tu zaczyna się zasadnicze pytanie - nie chciałbym mieć zblokowanego (zaspawanego) na stałe mechanizmu różnicowego w skrzyni biegów (który w tym przypadku działał by jako centralny mechanizm różnicowy). Wpadłem na pomysł, aby na wałku łączącym umieścić sprzęgło jednokierunkowe którego wolne obroty byłyby w przednią stronę ponieważ na zakręcie przednie koła pokonują dłuższą drogę, jeśli oczywiście mamy otwarte dyferencjały (rys.2).
Rys.2
Jeśli dobrze rozumuję to na suchej nawierzchni na zakręcie napęd byłby przenoszony na tył, a w razie uślizgu gdy prędkość tylnych kół zrówna się z prędkością przednich sprzęgło zblokuje się i zacznie przenosić napęd również na przód.
Tego rodzaju sprzęgła można zakupić jako sprzęgła jednokierunkowe WOM do maszyn rolniczych.
Proszę o opinie i uwagi