30 edycja rajdu Dakar - Argentyna-Chile
Informacje ogólne:
Już tylko 2 dni dzieli nas od rozpoczęcia rajdu na, który wszyscy chyba czekamy z wielkimi emocjami. Jeden temat o rajdzie Dakar już jest i zawarte w nim informacje to kopalnia wiedzy, jednak pora aby powstał temat stricte o 30 edycji rajdu. Tak więc podsumujmy najważniejsze informacje:
Tegoroczny Dakar zacznie się 3 stycznia i będzie trwał do 17 stycznia. Jak już wszyscy wiemy (a może jednak nie?) Tegoroczna edycja nie odbędzie się w Afryce. Zamiast tego zawodnicy będą explorować tereny Ameryki Południowej. W najnowszej edycji rajdu, która będzie prowadziła przez Argentynę i Chile, cały rajd będzie jedną wielką pętlą, która zaczynać się będzie i kończyć w Buenos Aires. Całkowita długość trasy jaką pokonają zawodnicy wyniesie 9574 km z czego 5652 km to odcinki specjalne. Poniżej mapka aby lepiej zobrazować jak będzie wyglądała trasa:
W 2009 roku łączna suma pojazdów jakie wezmą udział w rajdzie wyniosła 820 ! (ok 710 pojazdów zawodników łącznie z serwisami i samochodami wsparcia, 50 pojazdów mediów oraz 60 dla organizatorów ). Jeśli chodzi o dokładniejsze dane - 188 samochodów,230 motocykli, 82 ciężarówki i aż 30 quadów ! Liczba ta sprawia, że 30 edycja rajdu Dakar jest szczególna ponieważ zgromadziła największą liczbę quadowców w historii rajdu.
Polacy w 30 edycji Rajdu Dakar:
Oczywiście jak co roku Polskę reprezentować będzie Orlen Team w składzie Jacek Czachor, Marek Dąbrowski i Jakub Przygoński na jednośladach oraz Krzysztof Hołowczyć i Jean-Marc Fortin w samochodzie. Jeśli chodzi o sprzęt, Hołek i Foritn jak co roku stawią czoła nieznanym terenom w swoim Nissanie Navara T1 Super Production (oto krótka specyfikacja):
Długość: 5220 mm
Szerokość: 1850 mm
Rozstaw osi: 3200 mm
Waga: 1825 kg (bez paliwa)
Silnik: VQ40 (benzynowy), na bazie seryjnego VQ40 ze zmienną długością faz rozrządu, z systemem zasilania sterowanym i kontrolowanym przez Pectel ECU, 3954 ccm
Moc: 290 KM
Skrzynia biegów: SADEV, sekwencyjna 6-biegowa
Zawieszenie: przednie – podwójny wahacz z inegralnym systemem hydraulicznym,tylne
– specyfikacja Dakar z pojedynczym tłumikiem drgań i integralnym systemem hydraulicznym,
skok: przód – 250 mm, tył – 300 mm
Hamulce: wentylowane tarcze hamulcowe przednie i tylne, regulowana twardość
Zbiornik paliwa: 500 l
Nadwozie: pick-up
Ogumienie: BF Goodrich
Motocykliści natomiast zasiąda za sterami KTM'ów model LC4 660 rally.
Quady:
Mówiąc o quadach w tegorocznej edycji rajdu Dakar, należy powiedzieć o pierwszym Polaku, który stawi czoła tysiącom kilometrów bezdroży Ameryki Południowej. Mowa tutaj o Prezesie Polskiego Stowarzyszenia Czterokołowców, Rafale Soniku, który postanowił spełnić marzenie niejednego offroadcowca i wystartować w tym arcytrudnym rajdzie. Rafał wystartuje na quadzie Yamaha Raptor 700R, specjalnie przygotowanym przez mechaników firmy Meca System. Jego numer startowy to 262 - miejmy nadzieje, że przyniesie polakowi szczęście
Dla tych wszystkich, którzy chcieliby poznać osiągnięcia Rafała Sonika, zapraszam na stronę:
http://www.tvp.pl/sport/rajd-dakar-2009 ... afal-sonik
Jak już we wcześniejszym temacie zostało powiedziane, niestety w rajdzie ostatecznie nie wystartował Jacek Bujański, z powodów wycofania się sponsorów w ostatniej chwili.
Poniżej prezentuje liste zawodników, którzy wezmą udział w rajdzie w tym roku:
250 MACHACEK Josef (CZE) Yamaha
251 AVENDANO Carlos (ESP) Suzuki
252 PENA Jose maria (ESP) Yamaha
254 GONZALEZ Joan Manuel (ESP) Yamaha
255 DELTRIEU Hubert (FRA) Polaris
256 FOGLIANI Pietro (ITA) Polaris
258 DECLERCK Christophe (FRA) Yamaha
259 HERBE Philippe (FRA) Yamaha
260 BRUSSELERS Alex (NLD) Bombardier
261 VAN GASTEL Martijn (NLD) Yamaha
262 SONIK Rafal (POL) Yamaha
263 NESTERCHUK Vadym (UKR) Polaris
264 AUERT Brice (FRA) CAN - AM
265 AUERT Jean-Claude (FRA) CAN - AM
266 DUBOIS Corine (FRA) CAN - AM
267 CARLINI Eric (FRA) Polaris
268 KRAFT Elisabeth (FRA) Polaris
269 JANSEN Jos (BEL) Yamaha
270 HENDERSON Luis (URY) Suzuki
271 PUIG COTET Joan (ESP) Polaris
272 BRAZINA Oldrich (CZE) Yamaha
273 PATRONELLI Marcos (ARG) CAN - AM
274 COLLET Carlo (BRA) CAN - AM
275 LIPAROTI Camélia (ITA) KTM
276 POTTIER Olivier (FRA) CAN - AM
277 GONNISSEN Anton (BEL) Yamaha
278 DUJARDYN Kurt (BEL) Yamaha
279 PIGNET Yann (FRA) BRP
Co ciekawe, należy także wspomnieć o wejściu Polarisa do rozgrywki. Firma ta wystawiła swój team na 30 edycje rajdu Dakar a ich głównym riderem ma być Hubert Deltrieu, który sukcesywnie przez wcześniejsze lata zdobył czołowe miejsca w prestiżowych rajdach długodystansowych
- np. wygrana w Rajdzie Faraonów w swojej klasie oraz w Pax Rally. Polaris ma nadzieje na równe współzawodnictwo z Yamahą oraz Bombardierem.
Miłą niespodzianką jest także fakt, iż na quadach w tym roku zobaczymy także płeć piękną
Corinne Dubois, Elizabeth Kraft i Camelia Liparoti - te Panie postanowiły rzucić wyzwanie Ameryce Południowej.
Na pewno będziemy trzymać za nie kciuki i obserwować ich poczynania,
Ta która dotrze do mety zapisze się na łamach historii rajdu jako pierwsza kobieta, która ukończyła Dakar za sterami quada.
Na razie to by było na tyle. Na bieżąco będę się starał dostarczać świeżych informacji z pola bitwy. Dużo informacji będzie też można, oczywiście znaleźć na stronie głównej ATVpolska.
Miejmy nadzieje, że mimo iż w tym roku zawodnicy nie zobaczą legendarnego jeziora Lac Rose, rajd przyniesie nam dużo emocji i wrażeń tak samo jak w poprzednich latach