ATV Polska
A A A

Can-Am DS 450 EFI - Pierwsze jazdy testowe

Robert Giedronowicz 05.01.2008
Prezentujemy pierwsze jazdy testowe najnowszym Can-Am DS 450 EFI. Ten nowy pojazd w klasie quadów z napędem na tylną oś, może być wkrótce najgroźniejszym rywalem premierowego KTM 450 XC, a także zostawić w polu sprawdzone konstrukcje Yamahy, Hondy czy Suzuki.

W naszym teście na nowiutkim Can-Am DS 450 EFI odbył pierwsze jazdy Damian Rajczyk - obecnie najlepszy zawodnik w klasie ATV 4K, który w 2007 roku zdobył najważniejsze trofea w krajowych zawodach w tej klasie: Puchary PZM w Enduro i Cross Country quadów.
Obecnie rozważa przejście do klasy 2K i w kręgu jego zainteresowań znalazł się najnowszy model Can-Am w klasie 450.
Pierwsze jazdy potwierdziły, że ten quadzik jest wprost stworzony do sportu.

Silnik i skrzynia biegów
Sercem tego pojazdu jest jednocylidrowy, czterozaworowy silnik o pojemności 449 ccm z wtryskiem paliwa pochodzący ze stajni Rotaxa. I na tym można by zakończyć, bo to jest wystarczającą rekomendacją najwyższej jakości i doskonałych osiągów. W porównaniu do konkurentów dysponuje niesamowitą mocą 44 KM. Przy tej pojemności tylko KTM go przewyższa. Skrzynia biegów jak przystało na sportowca w tej klasie to pięciobiegowy manual.



Rama
Jak zwykle w quadach Can-Ama, konstukcja ramy jest nowatorska i niepowtarzalna. W DS450 także poszukiwano rozwiązań poprawiających wytrzymałość, a jednocześnie zmniejszających masę i opracowano konstrukcję nazwaną ALTEC dual-pyramidal aluminum. Inżynierowie Can-Ama wyliczyli, że najlepiej przenosić naprężenia będzie konstrukcja w kształcie dwóch piramid sklejonych podstawami. W uproszczeniu tak ona wygląda, z dołożoną od dołu szyną nośną oraz dodatkowym wspornikiem górnym pod siedzenie kanapy i mocowaniem tylnego wahacza. Połączenia w ramie wykonane są za pomocą specjalnych złączy by uniknąć mniej trwałego spawania. Boczna aluminiowa listwa dodaje sztywności i pozwala konstrukcji odpowiednio pracować.

Zawieszenie
Podobnie jak w Renegade dostawcą amortyzatorów do DS450 jest Kayaba. W czasie jazd testowych można było je wyłącznie chwalić. Zawieszenie jest sztywne i całkiem dobrze wybierało zmarznięte, twarde koleiny w czasie szybko pokonywanych przejazdów. Jeśli dołożymy do tego bardzo dobrze wykonane aluminiowe podwójne wahacze przednie i lekki, nowoczesny wahacz tylny to trzeba przyznać, że zawieszenie DS-a prezentuje się bardzo dobrze.




Hamulce
Przy dobrych osiągach do sportu konieczne są sprawne hamulce, a w Can-Amie są bardzo skuteczne. Z przodu dwutłoczkowe hamulce tarczowe, a z tyłu także tarczówka o bardzo ciekawym kształcie wielokrotnej koniczynki, co umożliwia samoczyszczenie tarczy z błota i piachu.




Obsługa
Ten model Can-Am jest dość skąpo wyposażony. Nie ma liczników, kontrolki ograniczono do minimum. Brakuje mu nerfarów i osłon. Błotniki są króciutkie i nie chronią dostatecznie przed błotem. Jedyny przełącznik poza starterem rozrusznika i wyłącznika bezpieczeństwa to suwak zmieniający światła na drogowe. Ale do sportu można to traktować także jako zalety. Pojazd powinien być prosty, ale z możliwościami tuningowymi. Can-Am te wymagania spełnia. Co prawda nie posiada chłodnicy oleju, ale zewnętrzny zbiornik olejowy ma przygotowane wyjścia do takiej modyfikacji. Nie posiada także nerfabrów czy handbarów, ale łatwo je zamontować według indywidualnych potrzeb. Dzięki lekkiej ramie pojazd waży zaledwie 156 kg suchy i 170 kg gotowy do jazdy - to dobre parametry dla sportowca.




Wygląd
Stylistycznie DS450 jest bardzo podobny do mniejszego brata DS250 - wygląda jak jego większa kopia. Niestety nie jest to dla nas dobra wiadomość, bo DS250 nie grzeszył pięknością. Szczerze mówiąc, gdybyśmy mieli wybierać quada na podstawie jego wyglądu, DS450 byłby jednym z ostatnich. Kształt plastików jest w porządku, oszpecają je okrągłe przednie lampy, niczym z pojazdu retro. Jednak tak naprawdę, wygląd w quadzie ma drugorzędne znaczenie, bo najważniejsze jest jak ten sprzęt jeździ.



Jazda
Trzeba powiedzieć, że 450-tka Can-Ama potrafi wiele. Przesiadając się z silniejszych 800-tek naprawdę mieliśmy sporo respektu do DS-a, czując jak mocny jest ten o połowę mniejszy silniczek. Skrzynia biegów jest dość precyzyjna, ale wymaga przyzwyczajenia. Jedynka jest krótka, ale nie bardziej niż w innych sportowych 450-tkach. Na dalszych biegach zadziwiała nas elastyczność. Zwalniając znacznie, nie trzeba było redukować niżej niż na trzeci bieg, bo mocy było na tyle dużo, że natychmiast wchodził na obroty i "gnał" do przodu. Sprzęgło trochę sztywne, ale dało się wyczuć. Przy każdym gwałtownym dodanu gazu łatwo podrzucał przednimi kołami, mimo dość sporego rozstawu osi. Jedyny problem jaki mieliśmy w czasie naszych jazd to odpalenie silnika po jakimś przypadkowym zgaśnięciu. Nie zdiagnozowaliśmy co było przyczyną, ale trzeba dodać w tym miejscu, że pojazd był zupełnie nowy - jeszcze nie dotarty, a temperatura w czasie jazd wynosiła od -12 do - 5 stopni Celsjusza. Być może to jest jakimś wytłumaczeniem.




A to jak radzi sobie Can-Am DS450 w praktyce można zobaczyć na zdjęciach. DS450 w ocenie Damiana Rajczyka jest znacznie mocniejszy od innych 450tek i jest przez niego poważnie rozważany jako bazowy pojazd do startów w przyszłym roku w klasie 2K do 450 ccm:
RG: Damian jak oceniasz tego DS-a po intensywnym dniu jazd testowych ?
Damian Rajczyk: Uważam, że DS450 to świetny quad z mocnym silnikiem. Prowadzi się go lekko i jest bardzo zwinny. Zawieszenie jest sztywne, ale bardzo dobrze wybiera każde najmniejsze nierówności. Jestem przekonany, że po lekkich modyfikacjach może z dużym powodzeniem konkurować z innymi pojazdami w tej klasie.

Tekst i zdjęcia: Robert Giedronowicz.

Dane techniczne CAN-AM DS 450 EFI:

Silnik: 449 cm3, jednocylindrowy, DOHC 4-valve, chłodzony cieczą
Cylinder & Skok: 97 x 60,8mm
Moc: 44KM (33kW)
Wtrysk: EFI w/46mm Throttle Body, 16 bit CPU w/ 32 MHz clock speed
Rozrusznik: Elektryczny
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Przeniesienie napędu: Łańcuch
Rama: ALTEC dual-pyramidal aluminum
Przednie zawieszenie: podwójne wahacze aluminiowe / Kayaba HPG Aluminum z regulacją twardości/ skok 9.5"
Tylne zawieszenie: wahacz wleczony aluminiowy/ Kayaba HPG Aluminum z regulacją twardości/ skok 10.5"
Przednie hamulce: Podwójne tarcze 182mm z zaciskami dwutłoczkowymi
Tylne hamulce: tarczowy 198mm
Opony przód: ITP Holeshot SR 21 x 7R-10
Opony tył: ITP Holeshot SR 20 x 10R-9
Wymiary (dług x wys x szer): 1,839 x 1,168 x 1,064 mm
Rozstaw osi: 1,267 mm
Wysokość siedziska: 831 mm
Waga: 156 kg (suchy), 170 kg (gotowy do jazdy)
Zbiornik paliwa: 11.5L
Kontrolki: Low fuel, check engine, neutral
Kolor dostępny: żółty