Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 16.04.2024 21:04



Odpowiedz  [ 16 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :) 
Autor Wiadomość
Moderator Działu Suzuki
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.10.2008 18:35
Posty: 2937
Miejscowość: Warszawa
Quad: Suzuki Kingquad 750 & Kingway miniTraper 70ccm
PostWysłany: 02.04.2012 19:33 
Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
W prawdzie montaż manetek nie jest zabiegiem trudnym ale jednak może ten manual się komuś przyda..

zaczynamy


Image

Potrzebne narzędzia

Do prawidłowego podłączenia zestawu potrzebujemy następujące narzędzia:
Wkrętak krzyżakowy mały
Wkrętak płaski średni
Klucze nasadowe 8 – 10
Okrągły pilnik zdzierak
Papier ścierny
Opaski zaciskowe „trytytki”
Papier ścierny
Silikon w aerozolu lub inny środek smarny
Benzyna ekstrakcyjna lub zmywacz do etykiet


Demontaż starych manetek

Image

Na początek musimy zająć się demontażem starych manetek. Nie jest to skomplikowane, ale zabiera dużo czasu i może przysporzyć nerwów.
Najłatwiej wziąć nóż do tapet i delikatnie rozciąć seryjne manetki wzdłuż kierownicy. Jednak, jeśli nie chcemy ich zniszczyć, to musimy trochę ruszyć głową.
Ja zawsze staram się wcisnąć cienki płaski wkrętak pomiędzy manetkę a kierownice. Gdy to się uda, staram się obrócić wkrętak dookoła rury tak, aby zerwać klej (jeśli manetki były klejone), albo aby po prostu wpuścić powietrze pomiędzy rurę kierownicy a gumowe manetki. Można sobie przy tym sobie pomagać środkami smarującymi, jak np. silikon czy wd40. Przyda się wszystko, co da trochę poślizgu.

Image

Gdy już stare gumki uda się ściągnąć, trzeba zadbać o staranne wyczyszczenie kierownicy z resztek kleju. Do tego celu używam preparatu do zmywania etykiet. Świetnie nadaje się też benzyna ekstrakcyjna lub zmywacz do tarcz hamulcowych.

Przygotowanie kierownicy

Image

Producent manetek ściśle określa średnicę nominalną, do jakiej przystosowane są manetki. W naszym przypadku są to 22 mm. Kierownica w Kingquadzie, a także innych markowych sprzętach, zazwyczaj trzyma ten wymiar. Jeśli jednak średnica kierownicy jest większa niż zaleca producent, to musimy ją dostosować. Aby nowa manetka lepiej przylegała do kierownicy i jej montaż był łatwiejszy, zdecydowałem się na zmatowienie powierzchni kierownicy przy pomocy papieru ściernego. Dzięki temu oczyściłem kierownicę z resztek kleju i wyrównałem powierzchnię kierownicy.

Przygotowanie manetek

Nadeszła długo oczekiwana chwila montażu nowych manetek - chwila jednak
przerodziła się w walkę z niedoskonałościami produktu. Producent wprawdzie pisze w swojej
Instrukcji o konieczności jak to nazwał „usunięcia nadmiaru gumy” ale nie myślałem że zabieg ten
będzie tak trudny a sam proces montażu manetki wydłuży się o 1h

Image

Nadmiar gumy która mogła wyciec poprzez szczelinę ekspansyjną podczas produkcji - takimi ładnymi słowami nazywa producent tą wypływkę ( bubel – niedoskonałość formy wtryskowej)


Aby pozbyć się tej niespodzianki konieczne było stworzenie prymitywnego narzędzia do wyszlifowania tej nadlewki. Z racji że pilnika nie posiadałem to musiałem radzić sobie inaczej. Za sztyft posłużyła mi przedłużka od klucza nasadowego a za element szlifujący papier ścierny. I tak po 3 minutach miałem narzędzie które miało rozwiązać problem z wypływką.

Image
Potrzeba jest matka wynalazku. Tak więc budowa pilnika nie zajęła więcej niz 3 minuty 


Image

Szlifowanie nadlewki wewnątrz maneteki. Żmudna praca


Gdy już nasze manetki są wyszlifowane tak że nie ma w nich żadnych zadziorów możemy przystąpić do ich wsunięcia.
Producent zaleca sklejenie manetek „klejem szybkoschnącym” przed tym zabiegiem zaleca tgz „pasowanie na scuho”
Tak też zrobiłem. Jednak pasowanie szło bardzo opornie wręcz powiedział bym stanęło w miejscu i gdyby nie silikon w sprayu który przywrócił możliwość „pasowania:” to nie dał bym rady. Po bardzo ciasnym spasowaniu na sucho doszedłem do wniosku że nie stosuje żadnego kleju. Manetki siedzą tak mocno i ciasno że ich wklejenie nie było by możliwe.
Z patrząc z punktu widzenia konsumenta znowu bubel! Nie dość że trzeba szlifować wnętrze manetki to jeszcze przydało by się przetoczenie kierownicy do wymiaru 11.8mm wtedy manetka dała by się wkleić na dołączony do zestawu klej
tak więc kolejny MINUS

Kablologia


Kolejnym etapem naszego montażu jest poprowadzenie kabli zarówno zasilających manetek jak i przewodów do panelu sterowania.

Image

Od lewej strony kabel z manetki wypuściłem w dół tak aby był zasłonięty przez korpus sterowania. Następnie przewód przymocowałem za pomocą opaski kablowej do seryjnego przepustu kablowego. Dalej wzdłuż seryjnej instalacji. Całość spinana trytytkami co 5 -6 cm. Ważne jest aby przewody układać nie naprężone, W miejscach gdzie jest potencjalne ryzyko wystąpienia naprężeń robić małe zapasy.

Od strony manetki gazu przymocowanie przewodów było utrudnione. Zdecydowałem się na dodatkowe zabezpieczenie przewodu płócienna taśmą ochronną w miejscach gdzie przewód jest narażony na kontakt z ciągle ruszającą się manetką gazu. Taśma ta ochroni przewód prze przetarciem i dysfunkcją systemu

Image

Image
Gdy przewody mamy już poprowadzone wzdłuż kierownicy dwa przewody manetek należy spiąć razem

Image

Patrząc na rodzaj zastosowanych konektorów to produkt ten powinien nadawać się do roweru treningowego a nie pojazdu atv. Złącza nie są w najmniejszej mierze złączami bryzgo szczelnymi. To zwykłe najtańsze terminale.
W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest taśma samo wulkanizująca się lub koszulka termokurczliwa.
Ta druga w tym przypadku nie bedz jednak idealna ze względu na duża różnice średnicy konektorów a samego przewodu.
Ja użyłem taśmy samowulkanizujacej. Złącza starannie zaizolowane



Montaż sterowania

Używając wkrętaka krzyżakowego i dwóch wkrętów z zestawu należy przykręcić wspornik stertowania do panelu. Między blachę a panel nie zapomnijmy zamontować gąbki dystansującej.

Image

Kolejnym etapem jest przymiarka panelu i mocowania do kierownicy . W tym przypadku robi się trochę problemów szczególnie wtedy gdy nasz kierownica wygląda już jak prom kosmiczny
Nie mniej jednak zawsze znajdzie się miejsce
Ja sterowanie przykręciłem do śruby trzymającej lewą klamkę hamulcową . W różnych quadach są różne możliwości montażu panelu.

Image

Pozostaje nam teraz poprowadzenia kabla wzdłuż kabla od manetki. Ważne jest to aby kabel od sterowania i główny kable łączący manetki ze sterownikiem był puszczony razem po ramie w taki sposób aby wyeliminować możliwości przepalania czy przerwania przewodów. Nie bez znaczenia jest też umiejscowienie akumulatora.

Image
Obie wiązki spiąłem razem i zabezpieczyłem ochronną taśmą izolacyjną.
Taśma ta ma chronić przez przetarciami .

Image
Nowa wiązka ułożona wzdłuż seryjnej wiązki. Wg instrukcji jest to błąd ale jakoś nie stwierdziłem żadnych niepokojących objawów. Producent jednak ostrzega prze ewentualnymi zakłóceniami jakie może spowodować instalacja. Tak więc jeśli masz BRP lub inny pojazd naszpikowany elektroniką rodem z citroena to lepiej wybierz inną drogę dla swoich kabli..

Image

Upragniony koniec – już widać koniec tunelu 
Kable wyprowadza pod przysłowiową maskę czytaj siedzenie. Wszystko pospinane trytytkami tak aby ograniczyć ruch do minimum. Kable wyprowadzone seryjnym przepustem..

Finalne podłączenie
Nadszedł duło oczekiwany finał. Wszystkie kable mamy już w miejscu przeznaczenia, Już widać akumulator – jesteśmy naprawdę blisko

Pozostało jeszcze zamontować sterownik, podpiąć główny kabel manetek, kabel sterowania i wszystko zasilić
Nie możemy zapomnieć że główny kabel sterowania jest łączony za pomocom złącza DIN które też nie należy do hermetycznych

Image
Standardowe złącze 5 DIN wymaga użycia taśmy izolacyjnej lub termokurczki

Image
Sterownik już w miejscu docelowym czeka na prąd :D

Po stacyjce czy nie ?

Oxford w swojej instrukcji wskazuje dwa sposoby podłączenia manetek
1) Bezpośrednio do akumulatora czyli najprościej –
2) Podłączenie poprzez stacyjkę dla bardziej wymagających klientów 

Pierwsze rozwiązanie ma sens w przypadku gdy jesteśmy pewni tego ze nasze manetki będą działać tylko wtedy kiedy MY tego chcemy.
A i my będziemy pamiętać o tym aby manetki wyłączyć gdy np jesteśmy na postoju w zimie i palimiy ognicho  W przeciwnym razie pozbędziemy się prądu z akumulatora .
Na szczęście nasze manetki sa wyposażone w inteligentne zabezpieczenie które odłączy ich prace gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej 11.0 V szkoda ze 11 v dla akumulatora
to już jest śmierć kliniczna a rozrusznik już nam nie zastartuje. Właśnie w takich okolicznościach poznałem się z Oxfordami w Kawie Słomczyna . Jego oxfordy podłączone na krótko wyciągnęły prąd z kawy i zabiły akumulator.
Nie bez kozery producent pisze „Oxford Product's nie ponosi odpowiedzialności za rozładowanie akumulatorów”
Skoro pierwsze rozwiązanie nadaje się do roweru treningowego w salonie trzeba skupić się na zasileniu po stacyjce.
Rozwiązanie to ma same zalety :
1) kontrolujemy prace manetek w 100%
2) nigdy z ich powodu nie stracimy aku
3) nie musimy pamiętać o włączeniu i wyłączeniu manetek ( pamięć - gdy manetki pracują a wyłączymy zapłon i ponownie włączymy to manetki będą nadal pracowały ( niestety nie na tej samej mocy ale zawsze)
Minusy ? – pracochłonność i dodatkowe koszta
Co nam potrzeba?
przekaźnik samochodowy – 6 – 16 pln
minimum 5 wsuwek żeńskich
oczka kablowe 2 -3 sztuki
koszulka termokurczliwa
obcęgi lub przyrząd do zaciskania / szczypce płaskie

Image

Image

Zacznijmy od schematu

Image
Opis schematu.
Na styki 30 i 86 podajemy odpowiednio + i – z akumulatora
Na styk 85 podajmy +12v „po stacyjce” możemy pobrać prawie dowolne +12v które pojawia sam się w momencie przekręcenie stacyjki. Ja pobrałem to ze sterowania radiolini od wincha. ( a wcześniej z zapalniczki)
W chwili przekręcenia zapłonu na styk 85 dostaje się napięcie +12 v które uruchamia cewkę przekaźnika. Cewka oddziaływuje na styki i zwiera styk 30 – 87 i przekazuje napięcie bezpośrednio z akumulatora na styk 87 do którego podłączamy zasilanie sterownika manetek.
Zalety używania przekaźnika ?
Sterowanie niskim prądem
Nie obciąża układu sterującego
Może być sterowany poprzez przełącznik lub układ


W moim przypadku użyłem przekaźnika 12vdc 30/40A dodatkowo w celu łatwej wymiany przekaźnika zastosowałem uniwersalną podstawkę.
Z racji że na klemach akumulatora nie miałem już miejsca główną linie +12 V i -12V pobrałem ze styku zasilającego przekaźnik wyciągarki. Sygnał sterowania „po stacyjce „ podpiąłem do istniejącego styku sterowania radiolini wincha.
W przypadku gdy nie mamy pewnego sygnału „po stacyjce” pod siedzeniem / maską konieczne jest pociągniecie dodatkowego przewodu z miejsca gdzie +12v pojawia się tylko gdy zapłon jest włączony
Przestrzegam przed pobieraniem +12v z obojętnego miejsca. Może to spowodować przeciążenie instalacji. Dla tego należy z uwagą przeanalizować routing przewodów w quadzie tak aby np nie wpiąć się w zasilanie ECU quada czy innego ważnego elementu. Zawsze polecam pobrać +12V z zapalniczki. Ten obwód jest często dodatkowo zabezpieczony fabrycznym bezpiecznikiem co dodatkowo chroni nasz uquad.

Image
Główna linia zasilająca pobrana z przekaźnika wincha.


Image
Podstawka uzbrojona w przewody i przekaźnik na swoim miejscu

Image
Przewody zabezpieczone do wiązki wyciągarki. Przekaźnik w miejscu przeznaczenia


TEST

Image


I nadszedł czas na ostatnie sprawdzenie czy nasza instalacja jest poprawna. Zaraz przekręcimy zapłon wiec szybko wszystko się zweryfikuje. Jeszcze raz sprawdzamy czy nie pomyliliśmy polaryzacji przy przekaźniku. To ważne bo układ manetek nie jest zabezpieczony przed odwrotną polaryzacją i z całą pewnością przy takiej próbie ulegnie zniszczeniu.


Przekręcamy zapłon – przekaźnik powinien wydać z siebie charakterystyczne cyknięcie – to znak że ukłąd sterowania działa poprawnie.

Image

Pora na test manetek – wciskamy przycisk On/off – i zaświeca nam się niebieska dioda 30%. Naciskamy przycisk + i zwiększamy moc na 100%, Po chwili nasze manetki są już cieple!
Gdy wyłączymy zapłon przekręcamy stacyjkę na Off – manetki gasną – Tak ma być nasze sterowanie działa.
I to koniec tej instrukcji.
Chciałem nadmienić ze przy robieniu takich instalacji nie wolno się spieszyć i robić coś prowizorycznie.! Jeśli nie mamy odpowiednich narzędzi, części lepiej odłożyć instalacje do czasu skompletowania całości sprzętu. Zastosowany tu schemat podłączenia przekaźnika z łatwością możemy adaptować w rożne miejsca np oświetlenie dodatkowe HID .LED czy inne potrzebne gadżety.

Biorąc pod uwagę dość duże zużycie prądu warto jest sprawdzić stan naszego układu ładowania. W tym celu należy zaopatrzyć się w multimetr i zmierzyć nim napięcie na zaciskach akumulatora podczas pracy silnika na biegu jałowym przy włączonych światłach. Prawidłowe wartości które zabezpieczą nas przed nieoczekiwanym zanikiem prądu to 14.4 V napięcie poniżej 13V jest już praktycznie na granicy braku ładowania naszego akumulatora.

serdeczne podziękowania dla Grzegorza G.

_________________
vqsoft = Jape ....

no i nie mamy szmat trupa :) wreszcie na swoim!


Lampa Led home made


Ostatnio zmieniony przez D.L-G 13.04.2012 06:54, edytowano w sumie 2 razy



 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19.12.2008 13:25
Posty: 489
Miejscowość: Stryszawa
Quad: Honda TRX420 FE BIG BEAR 400 CC
PostWysłany: 02.04.2012 19:59 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
Niezły poradnik- dzięki!

_________________
jeśli wiesz dokąd idziesz nie musisz się spieszyć
https://www.facebook.com/jarekstryszawa


 
Profil
Mod-Team Member & Moderator Działu Kawasaki
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24.10.2010 15:53
Posty: 5477
Miejscowość: Zamość
Imię: Kamil
Quad: 2015 Maverick 1000
Poprzednie quady: BF750, Kymco MXU
PostWysłany: 02.04.2012 20:24 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
Brawo, dobry poradnik :okok: :okok:

_________________
Był: BF 750 - MSD tuned by VFJ, Muzzy Pro Full System, Lift 2", Snorkle, DW 3500 hd, Zilla 26", Dwt diablo 12", Overfenders, Twin air, Teryx Belt, Temp gauge, Epi maroon primary, almond secondery springs, Protraper bar mount, Fasstco Flexx bar, Airscreen removed, Oil cooler, xVision LED bar, XRW spacers, smoked tail light
! Kanał Youtube !


 
Profil Facebook Gadu-Gadu WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29.09.2009 11:05
Posty: 1026
Imię: Marcin
Quad: Yamaha Grizzly 700
Poprzednie quady: Bashan 200
PostWysłany: 02.04.2012 20:35 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
:brawo1: bardzo dobra robota !!

_________________
Jest Yamaha Grizzly 700 FI
Kupię plastikowe osłony wahaczy tył do Yamahy Grizzly 700. Jak coś to PW.


 
Profil Facebook
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03.06.2009 09:02
Posty: 270
Miejscowość: Szczecinek
Quad: Arktyczny Kotek 2005 400cm
PostWysłany: 02.04.2012 20:49 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
:brawo1:

_________________
było Eagle 203 jest Arctic Cat


 
Profil

Rejestracja: 19.05.2009 22:50
Posty: 564
Miejscowość: Warszawa
Imię: Paweł
Quad: Grizzly 700 EPS CAMO '13, Grizzly 700 EPS RED '08
Poprzednie quady: Yamaha Grizzly 700 EPS GREEN '08
PostWysłany: 03.04.2012 15:17 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
No No Kuba , pięknie :D :D :D


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12.02.2012 16:54
Posty: 178
Miejscowość: W-wa Bemowo
Imię: Damian
Quad: na etapie kupna
PostWysłany: 03.04.2012 16:02 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
i to rozumiem. Na naszym forum powinno być takie kompendium wiedzy i powinno zawierać poradnik dla takich elementów jak zmiana łańcucha, zmiana oleju, zmiana klocków itd. Dla początkujących lub leniwych genialna sprawa... I obyło by się bez zbędnych tematów na forum :)
vqsoft świetna robota, grtz.

_________________
Face The Enemy!


 
Profil

Rejestracja: 25.04.2010 06:48
Posty: 1171
PostWysłany: 03.04.2012 20:36 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
vqsoft
zdjęcia mam nadzieje wrzuciłeś na jakiś zarejestrowany hosting bo dużo takich poradników po 30 dniach jest bez zdjęć bo ludzie nie ogarniają że jak wstawiają zdjęcia to warto je wstawić tak żeby nie znikały.

Poradnik super, zakładałem te manetki kiedyś do g660 i nie kojarze żebym musiał piłować środek, albo miałem jakiś lepszy odlew albo kierownica g660 jest ciut mniejsza niż 22mm :)


Ostatnio zmieniony przez K3m0T1989, 03.04.2012 20:36, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil Gadu-Gadu
Moderator Działu Suzuki
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.10.2008 18:35
Posty: 2937
Miejscowość: Warszawa
Quad: Suzuki Kingquad 750 & Kingway miniTraper 70ccm
PostWysłany: 03.04.2012 21:07 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
fotki są na PF więc nie znikną
dla potomności zrobię jeszcze pdf'a

no niestety w kingu i tym egzemplarzu manetek musiałem nadlewkę szlifować!

_________________
vqsoft = Jape ....

no i nie mamy szmat trupa :) wreszcie na swoim!


Lampa Led home made


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.01.2009 23:55
Posty: 1604
Quad: Suzuki Eiger
PostWysłany: 17.04.2012 21:15 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
Co do kleju... u mnie ciężko manetki weszły na kierownicę, wręcz trzeba było je wbijać razem z klejem... jedyny minus, to po dłuższym nagrzaniu manetek na maksa zaczynają się ruszać...;/ później co prawda dodałem "zwykłej kropelki" i wydaje mi się, że pomogło, aczkolwiek już tak długo nie jeździłem z grzanymi manetkami jak za pierwszym razem..

Poradnik super.

-- dodano 17.04.2012 22:15 --

Czym "wykończyłeś" manetki. chodzi mi dokładnie o zaślepienie dziur w kierownicy od zewnętrznych stron..?

_________________
Jaworek to nie ksywa, Jaworek to styl życia i stan umysłu :D
ATV-IRBIS-SQUAD


Ostatnio zmieniony przez JAWOREK, 17.04.2012 21:15, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil
Moderator Działu Suzuki
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.10.2008 18:35
Posty: 2937
Miejscowość: Warszawa
Quad: Suzuki Kingquad 750 & Kingway miniTraper 70ccm
PostWysłany: 17.04.2012 21:33 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
ja dałem u siebie handbary i temat się rozwiązał
ale wcześniej miałem fajne zaślepki z systemów rurowych Trilogiq

_________________
vqsoft = Jape ....

no i nie mamy szmat trupa :) wreszcie na swoim!


Lampa Led home made


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.01.2009 23:55
Posty: 1604
Quad: Suzuki Eiger
PostWysłany: 18.04.2012 10:44 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
Gdzie to mogę dostać? Potrzebuję, aż dwie..;]

_________________
Jaworek to nie ksywa, Jaworek to styl życia i stan umysłu :D
ATV-IRBIS-SQUAD


 
Profil
Moderator Działu Suzuki
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.10.2008 18:35
Posty: 2937
Miejscowość: Warszawa
Quad: Suzuki Kingquad 750 & Kingway miniTraper 70ccm
PostWysłany: 22.04.2012 19:06 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
hmm napisz do nich
http://www.trilogiq.pl/

_________________
vqsoft = Jape ....

no i nie mamy szmat trupa :) wreszcie na swoim!


Lampa Led home made


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 25.04.2011 15:36
Posty: 46
PostWysłany: 31.10.2012 21:48 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
Świetna instrukcja podłączyłem się pod stacyjkę, a dokładniej to pod gniazdko zapalniczki i wszystko działa :D


 
Profil

Rejestracja: 25.04.2010 06:48
Posty: 1171
PostWysłany: 01.11.2012 08:49 
Re: Montaż manetek oxford - poradnik dla chcących inaczej :)
tom1989
żebyś nie upalił kabli czasem bo kable od zapalniczki są bardzo cienkie. Jak podepniesz coś pod zapalniczke i będziesz mieć włączone ogrzewanie nie wiem czy nie będzie za dużo już na tych kablach i zaczną się grzać bardzo. Lepiej trzeba było normalnie pociągnąć z aku kablami a z zapalniczki wziąc tylko sygnał i dać przekaźnik. Miałbyś je po zapłonie ale na grubych kablach z aku.


 
Profil Gadu-Gadu
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 16 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.