TEST The '06 Honda TRX680 Rincon -- The sport-utility that’s heavy on sport!
Artykuł z ATVScene.com
Przetłumaczyłem to co najważniejsze:
Autor:
Lance Schwartz
Rincon
Honda Rincon zawsze była przeznaczona do czegoś więcej niż tylko do ciężkiej pracy. Faktycznie, w 2002 roku Hondy Rincon zakończyły na 1 i 3 miejscu wyścigu Baja 1000. Honda zawsze była zwolennikiem teorii, że większy nie koniecznie znaczy lepszy. Z konserwatywnego podejścia do inżynierii wynikają mało zdecydowane zmiany w modelu TRX680 2006. Ta twarda maszyna została zaprojektowana z przeznaczeniem do trialowej jazdy sportowej zdolną podjąć pracę pojazdu użytkowego.
Silnik
Honda zaczęła swoją pracę od zmian w konstrukcji silnika. Zbudowali: chłodzony cieczą jednocylindrowy czterozaworowy silnik 675cc. Rozmieszczenie silnika w ramie pozwala potężnemu Rinconowi bardziej skutecznie położyć siły przy ziemi. W Rinconie wykorzystano suchą miskę olejową silnika, co zmniejszyło całkowity wzrost silnika i stworzono niższej środek ciężkości. Silnik z zastosowanym wtryskiem, nowym piankowym filtrem powietrza, przeprojektowanym wydechem osiąga 7 % więcej mocy i o 8 % większy moment obrotowy, a to wszystko przy niezwiększonym hałasie.
Wtrysk paliwa
Honda nie była pierwszym producentem wykorzystującym wtrysk paliwa w quadzie. Ale Honda twierdzi, że lepiej zaprojektować najlepszy system niż być pierwszym. Większość systemów wtryskowych ma jedną dużą końcówkę wtryskową . Honda wprowadziła własne podejście do wtrysku paliwa i dostarczyło PGM-FI 12 otworowy wtrysk maksymalizujący dostawę paliwa.
Dodatkowo, Honda zdecydowała się zamontować aluminiową pompę paliwa przed silnkiem. Konkurenci lokują pompę paliwa w zbiorniku paliwa. To powoduje zmniejszenie zbiornika paliwa i utrudnia naprawę w przypadku niespodziewanego zatopienia quada (PS. coś o tym wiem). Umieszczenie pompy w Rinocnie ułatwia wyczyszczenie układu paliwa z zanieczyszczeń. Od tej pory nigdy więcej duszenia silnika przy uruchamianiu w zimny poranek. System PGM-FI kontroluje temperaturę, wysokość, warunki atmosferyczne i dostosowuje się do potrzeb silnika.
Przesyłanie napędu
Honda szczyci się jedynym samochodowym sposobem przesyłania napędu w przemyśle ATV. Kiedy konkurencja korzysta z przekładni i kół pasowych do automatycznego przesyłania napędu, Honda wybrała użycie automatu z obrotowym konwerterem napędzanym hydraulicznie olejem. Ten napęd Rincona cieszył się wielkim sukcesem w poprzednim modelu. Jednak były też skargi, więc inżynierowie Hondy dokonali pewnych zmian z konstrukcją napędzania konwertera przez olej dla modelu 2006. Najbardziej znakomita poprawę osiagnięto przy niskich obrotach i do bardziej agresywnego hamowania silnikiem. Przy zjeżdzaniu z góry po puszczeniu gazu nowy Rincon wyraźnie zaczyna hamować. I nie jest to zbyt agresywne, ale to jest zdecydowanie bardziej wyraźne niż w poprzednim modelu, co jest dużą poprawą. Kolejną zmianą jest prowadzenie strumienia oleju bezpośrednio do konwertera. W wyniku tych zmian możemy się spodziewać bardziej dokładnego przełączania biegów. W końcu mocniejsza skrzynia biegów lepiej wykorzysta zwiększoną moc nowej maszyny.
Hamulce
Poprzedni Rincon miał tylny hamulec na wale napędowym, a z przodu miał bębny. W modelu 2006 jesteśmy szczęśliwi powiadomić, że inżynierowie Hondy zamontowali przednie hamulce tarczowe. Większość producentów stosuje rowiązania motocyklowe w swoich maszynach. Ale Honda buduje najlepsze pojazdy oraz motocykle i quady, więc użyli technologii samochodowej do zbudowania hamulców tarczowych jakich nie ma inny producent ATV. Zbudowano łopatkowe tarcze mogące usuwać błoto, śnieg i lód z wnętrza koła. To pozwala działać hamulcom bardziej skutecznie w ekstremalnych warunkach i zwiększa trwałość klocków hamulcowych. Rincon 680 posiada klocki hamulcowe 1.5 raza większe niż normalnie stosowane z czujnikiem informującym o konieczności wymiany klocków. Tarcze, klocki i zaciski hamulcowe na tarczy hamulcowej są w pełni szczelne. Kolejna zmiana to możliwość ruszania na biegu. Wyścigowcy tego potrzebują. Jeśli chcesz szybko wystartować możesz trzymać maszynę na biegu trzymając go na wciśniętym przednim hamulcu. Przycisnąć gaz kciukiem i do przodu. Czas stania na neutralu i czekania na włącznie biegu już nie wrócą. Dzięki Honda!
Zawieszenie
Miękkie i sterowne zawieszenie zawsze było jedną z cech które Rincon posiadał. Jeśli przejedziesz się modelem 2006 zauważysz, że Honda nie spoczęła na laurach. Nowe opony Dunlopa (poprzednie Ohtsu były gorsze) dają miękką, luksusową jazdę i pozwalają ostro się wspinać w trialu przy niskim hałasie. TRX680 ma aluminiowe tylne wahacze. To lekkie, trwałe rozwiązanie. Warte odnotowania w tylnym niezależnym zawieszeniu w porównaniu do konkurencji jest długość ramion wahaczy. Jak wyjaśniają inżynierowie projektujący Rincona, dłuższe wahacze to lepsze kąty pracy zawieszenia w podróży i położenie osi. W dodatku, dłuższe wahacze pozwalają położyć amortyzatory bardziej w kącie, mniej pionowo. To pozwala na użycie dłuższych amortyzatorów, co znowu pozwala użyć więcej oleju w amortyzatorze. Większa objętość oleju pozwala amortyzatorom pracować gładko przez długi czas, także gdy są nadużywane. Rincon model 2006 stawia na połączenie między dobrym balansowaniem, poręcznością i komfortem. Można się zdziwić jak jeżdzi ta 280- kg użytkowa maszyna.
Plastik camo
Honda ma reputację konserwatywnego podejścia do projektowania i inżynierii wszystkiego co robią. Gdy inni producenci produkowali camo od wielu lat, to dla Hondy model 2006 będzie pierwszym rokiem pojawienia się kamuflażu. Główna przyczyna dla długiego oczekiwanie jest że Honda wyłącznie używa polyethylenu plastiku w swoich obudowach, w przeciwieństwie do polypropylenu stosowanego przez innych producentów. Poliethylen ma dużo większą odporność na uderzenie i elastyczność. Pozostaje elastyczny i trwały, nawet w przypadku niskich temperatur. Każdy kto widział motocykl 250R z lat 80-tych z oryginalnymi plastikami to wie jak trwałe są materiały Hondy.
Honda wybrała Naturalal GearTM jako wzór swojego camo. Wzór wygląda fenomenalnie z dużą ilością czarnego wokół kół. Kiedy maszyna z tym camo wyjedzie w teren na tle krajobrazu widać jak dobry jest Natural GearTM jako wzór obudowy.
Przeznaczenie
Rincon jest prezentowany na rynku jako SUV, Sport Utility Vehicle. Po jazdach łatwo zobaczyć większe nastawienie na sport niż utility.
Honda zaprosiła prawie 30 dziennikarzy z US i Kanada do spróbowania nowego Rincona na północy Kanady wśród dzikiej przyrody rezerwatu i jeziora Sacacomie. Do takich testów to był prawdziwy raj!
Ulubioną cechą Rincona jest jego poręczność. Jeżdziłem i ścigałem się w przeszłości i obecnie na wielu różnych dostępnych na rynku quadach. Honda Rincon TRX680 jest bez wątpienia najbardziej sprawnym i najmniej męczącym quadem 4x4 na rynku. W moich rozmowach z innymi jeźdźcami, robiłem porównania do 450R i innych quadów. To jest rzeczywiście trudno uwierzyć że jeździsz 280 kilogramowym quadem 4x4. Maszyna prowadzi się jak po szynach. Ma zdolność wchodzenia w poślizg, skręty i pokonywanie trudnych technicznie terenów jak żaden inny 4x4 ATV !
Po kilku niebezpiecznych momentach autor stwierdza, że Rincon jest jednym z najbezpieczniejszych quadów na świecie.
Poprzednie Rincony (2003-2005) miały reputację będących z nieco przyduszoną mocą (underpowered). Poręczność i obsługa doskonała, ale moc nieco anemiczna. Wiemy, że spodziewacie się prawdy. Czy Rincon 2006 jest lepszy ? Odpowiedź: całkowicie! Wystarczyło 5 sekund żeby poczuć, że to nie jest Rincon z zeszłego roku. Maszyna ma potężną moc do maksymalnych obrotów.
Często czytałem w Internecie na forum takie pytanie: Czy mogę zrobić wheelie (stójkę) na tym quadzie ? ". Moi koledzy mogą potwierdzić, że robiłem w nadmiarze 100 jardowe stójki w tą i z powrotem na pasie startowym lotniska.
GPS
Rincon jest wyposażony w GPS w technologii geek. Pozwala to na ustawienie 100 waypoints gdziekolwiek na naszej planecie, dzięki komunikacji z satelitami okrążający ziemię. Maszyna dokładnie śledzi pozycję w granicach o 5 stóp. Przydało się to w Kanadzie. Jeśli sięzgubisz to raczej zostaiesz zjedzony przez niedźwiedzia zanim wyczekasz się na ratunek. Byłem rzeczywiście zaskoczony usłyszeć że ten GPS ma wbudowaną pamięć, która trzyma wprowadzone waypointy przez 10 lat, nawet jeśli bateria jest zupełnie martwa. Świetnie, co nie ?
Czy wymiar ma znaczenie
To całkiem łatwo wyczuć co myślimy o Hondzie Rincon TRX680 model 2006. Ta maszyna jest zjawiskowa! Nasze społeczeństwa porównują największe z najlepszymi. W przypadku ATV użytkowych rozmiar nie ma takiego znaczenia. Rincon nie jest może najbardziej potężny, nie pociągnie najcięższego ładunku itd. Jakkolwiek, to ma coś co wyróżnia go. Jest zwinny i sprawny, wydaje się być mały w porównaniu do konkurencji, ale ma otrzymał wiele usprawnień, przez co stał się zupełnie inną maszyną niz dotychczas. W dodatku, Rincon ma stabilność i wyczucie jak żaden inny plus solidność i mała utrata wartości przy odsprzedaży co jest właściwe dla Hondy.
Szczęśliwych szlaków !
Uff. Dużo pisania.
Autor artykułu: Lance Schwartz
Tłumaczenie: GALILEUSZ
Link do artykułu w oryginale:
http://www.atvscene.com/machines/Honda/ ... st-06.htm#