Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Oleje i ich właściwości
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 01.11.2024 00:04



Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 
Oleje i ich właściwości 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21.02.2007 17:39
Posty: 141
Miejscowość: Jaworze
Quad: Polaris X2 Sportsman 500
PostWysłany: 12.07.2007 12:21 
Oleje i ich właściwości
W różnych działach dużo mówi się o olejach, jakie, do jakiego quada itd.
Polemiki, czy 0W40 czy 10, czy syntetyczny czy nie, i co rekomendują producenci.
Nikt natomiast nie zadaje zasadniczego pytania dlaczego producent rekomenduje pewien rodzaj oleju i czym te oleje się różnią.

Forum w którym wszyscy uczestniczymy, jest dla nas nie tylko miejscem umawiania się na spotkania ale również />źródłem wiedzy. Mamy tu wielu specjalistów różnych branż rozpoczynając od prawników pewnie po piekarzy, a więc pomyślałem że może jest ktoś z doktoratem od "olejarstwa".

W związku z powyższym zdecydowałem się rozpocząć ten temat i mam nadzieję na liczne posty.

Do czego służy olej w silniku spalinowym?
1. Minimalizuje straty związane z tarciem oraz suwem powierzchni
2. Minimalizuje zużycie części powodowane tarciem
3. Chłodzi części mechaniczne które nie są bezpośrednio chłodzone cieczą
4. Oczyszcza silnik poprzez wypłukiwanie niepożądanych cząstek oraz elementów
5. Wspomaga szczelność w szczególności okolic pierścieni.

Tarcie redukuje użyteczną pracę lub moc wyprodukowaną przez silnik. Wszystkie elementy ruchome wchodzące w skład silnika, takie jak tłok, tłoczysko, wał korbowy, łożyska wymagają smarowania aby zredukować tarcie i ograniczyć przedwczesne zużycie.
Olej musi dostarczyć odpowiedni ekran (przylepność do materiału) aby wytrzymać ciśnienie w łożyskach i pierścieniach; musi posiadać wystarczająco niską lepkość aby swobodnie przepływał w niskich temperaturach; wystarczająco wysoką lepkość aby ekran się utrzymał ścian cylindra, tłoczyska korbowodu itd gdy temperatura jest wysoka.
Olej musi odprowadzić ciepło z części nie chłodzonych bezpośrednio, rozprowadzić go równomiernie po całym silniku, tym samym unikając nierównomiernych odkształceń elementów (tak zwanych efektów bananowych). Olej musi zneutralizować szkodliwe produkty spalania i je przechować do jego następnej wymiany.
Rezultatem powyższego jest REGULARNY SERWIS SYSTEMU SMAROWANIA I WYMIANY OLEJU !!!

Właściwości oleju
Lepkość
Lepkość jest krytyczną włąściwością oleju. Lepkość oznacza jego gęstość lub „niechęć” do przepływu. Olej o większej lepkości będzie przepływał bardziej opornie, jakkolwiek jego ekran będzie bardziej odporny na ścieranie z powierzchni smarowanych np. cylinder przez pierścieniami. Olej o większej lepkości będzie również przepływał wolniej w niskich temperaturach tym samym mniej smarując części ruchome. Dlatego jest to ważne aby zapewnić odpowiednią lepkość w wysokiej i niskiej skali temperatur w których silnik będzie pracował.

Symbole:
SAE 10 W40
Co to oznacza?
SAE jest jednostką lepkości
10 to zakres pracy temperatury minimalnej
40 to zakres pracy temperatury maksymalnej

A więc 10W40 nie mówi nam jaki jest lepki, o lepkości świadczy jednostka SAE

Oleje dzielimy na jedno i wieloskalowe
Jednoskalowy: SAE 30, ma określoną temperature minimalną oraz maksymalną
Wieloskalowy: SAE 0W40, ma zakres temperatury minimalnej oraz maksymalnej

Uwaga: 10W40 nie spełnia w pełni nory oleju mineralnego; nie będę na ten temat polemizował.

Niektóre oleje o wyższej lepkości zezwalają na chwilową pracę w niskich temperaturach (tak zwany rozruch).

Różne oleje mogą mieć różną lepkość w tym samym zakresie temperatur, zależy to od tak zwanej bazy oraz dodawanych elementów składowych.

Natępnym razem, przed zalaniem silnika, zastanówcie się co do niego wlewacie.
Nie zawsze cena idzie w parze z reklamą.

To na razie tyle.
Jeżeli będą zainteresowani to w następnym odcinku opiszę rodzaje olejów oraz ich dodatki.

PS. Nie jestem związany z branżą olejową, nie jestem producentem ani sprzedawcą oleju.
Po prostu go używam.

_________________
Ride easy, trail is long.


 
Profil Facebook

Rejestracja: 30.08.2006 12:59
Posty: 472
PostWysłany: 12.07.2007 13:25 
http://www.zss.pl/~moto/www_prace_dyplomowe/praca_6_oleje.htm

To chyba rozjaśnia sprawę :uśmiech: :uśmiech: :uśmiech:


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21.02.2007 17:39
Posty: 141
Miejscowość: Jaworze
Quad: Polaris X2 Sportsman 500
PostWysłany: 12.07.2007 13:48 
Na szczęście na forum nie piszemy pracy magisterskiej, a forumowicze, ci zainteresowani, w pigułce mogą mieć pojęcie co leją do silnika.
Na szczęście, nikogo nie musimy przepraszać za naruszenie prac autorskich :uśmiech:
Dla tych bardziej ciekawskich, z technicznym wykształceniem, wypracowanie w podanym linku na pewno może być ciekawe. ;)

_________________
Ride easy, trail is long.


 
Profil Facebook
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 3 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 11 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.