Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 16.04.2024 20:10



Odpowiedz  [ 48 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna
FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska 
Autor Wiadomość

Rejestracja: 28.09.2014 18:30
Posty: 41
Imię: robert
Quad: Honda TRX 680 Rincon
PostWysłany: 10.05.2015 20:24 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
witam potrzebuje wymienic olej w swojej hondzie 680 Rincon jakim olejem zalać


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01.06.2014 18:57
Posty: 1220
Miejscowość: Polska
Imię: Dominik
Quad: BRP 1000
Poprzednie quady: Było ich trochę:)
PostWysłany: 30.10.2016 12:17 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Eh... Masakra... Jeden chwali olej drugi pisze że jest do d*py... Natomiast drugi chwali sobie inny olej to pierwszemu on nie podchodzi... Motul w końcu jest dobry czy nie ? Może Mobil ? A może Castrol ? Cieszył bym się jak by ktoś napisał mi jaki olej lać do quada z automatyczną skrzynią biegów, chłodzonego powietrzem, z chłodnicą oleju i napędem na wał na tylną oś. Dokładnie to Yamaha wolverine 350 06r. Quadem poruszam się po polnych drogach, lasach, jakieś błota czy coś, nigdy nie topiony powyżej podnóżków :) Jazda bardziej rekreacyjna. Jakieś pomysły ? Tylko znów ktoś napisze lej motul a drugi lej castrol a trzeci lej coś tam jeszcze... Chciałbym żeby wypowiedziały się osoby które jeżdżą podobnie co ja oraz quadem podobnym do mojego (2x4, chłodzony powietrzem, automat) Liczę na odpowiedź która zakończy mój dylemat co do oleju silnikowego bo jak się okazuje wybór oleju jest trudniejszy niż myslałem ...


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17.06.2015 18:00
Posty: 435
Quad: LS 450 / LS 300 / Shineray 250 STXE / ATV 150
PostWysłany: 30.10.2016 16:19 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
ja leje Millers Oils ZFS 10W40 4L - do automatu i manuala - wymieniam co 2 tyś, i jest ok - cena przystępna około 120 zł


 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01.06.2014 18:57
Posty: 1220
Miejscowość: Polska
Imię: Dominik
Quad: BRP 1000
Poprzednie quady: Było ich trochę:)
PostWysłany: 02.01.2017 18:19 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Jako iż link do poradnika odsyła mnie do str. głównej mam do Was pytanie.
Czy w quadzie który ma nabite ok. 9000 km (ok. 1300km od remontu generalnego tj. wymiana cylindra, tłoka, zaworów, uszczelek, pierścieni, regeneracji głowicy, regeneracji wału, wymianie korbowodu, wymianie łożysk) można zalać taki silnik olejem mineralnym ? Do tej pory leje półsyntetyk 10W40 od Motula (Motul 5100 10W40). Takowy też obecnie zakupiłem. Słyszałem, że zmiana na syntetyka może spowodować wypłukanie osadów i rozszczelnienie całego korpusu. A co się stanie jeśli zalejemy silnik, który pracował na półsyntetyku olejem mineralnym ? Dedykowanym specjalnie dla quadów czy też dla motocykli.


 
Profil

Rejestracja: 24.04.2014 16:36
Posty: 346
Miejscowość: Wodzisław Śl
Imię: Stefan
Quad: Suzuki Kingquad 750
Poprzednie quady: Kymco Maxxer 450 irs
PostWysłany: 03.01.2017 22:08 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
dominik011298 można też pić wodę z kibla... tylko po co?!? w dól można zawsze zalewać ale jak teraz się nic nie dzieje a gruby remont był niedawno to nie ma sensu schodzić z oleje o klasę niżej - oleje mineralne są gęstsze co w zimie nie nastraja optymistycznie a dodatkowo szybciej nie przywierają tak do smarowanego element - czyt. jak gad postoi dłużej to pierwsze odpalenie masz na "sucho" zanim oleje się rozprowadzi - dodaj do tego niskie temperatury i remontujesz 2x szybciej niż normalnie.

co nie oznacza ze ten olej jest całkowicie do bani - kiedyś był tylko taki i wszystko grało - ale kiedyś też silniki były "luźniej" spasowane


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01.06.2014 18:57
Posty: 1220
Miejscowość: Polska
Imię: Dominik
Quad: BRP 1000
Poprzednie quady: Było ich trochę:)
PostWysłany: 09.02.2017 17:24 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Tak wracałem teraz do domu i nurtowała mnie pewna rzecz. Mianowicie jak zmieni się objętość (nie gęstość) oleju w temp. -10 stopni C np. do temp. 20-25 stopni C ? Wiadomo że każda subs. w postaci stałej, ciekłej lub gazowej ma swoją objętość w danej temp. Pytam, ponieważ zawsze ale to zawsze gdy sprawdzam olej na rozgrzanym silniku jest go znacznie więcej.


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27.07.2011 18:41
Posty: 2586
Miejscowość: Dolny Śląsk
Imię: Jarek
Quad: TraktoReX 680 :)
Poprzednie quady: Kawka w ciapki 650
PostWysłany: 09.02.2017 20:28 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Bo tak będzie ;) , sprawdzaj na zimnym i patrz czy jest różnica po przebyciu 200-300-400 km ;) , tak dla sprostowania płynu w chłodnicy też przybywa , no może nie w chłodnicy a w zbiorniczku wyrównawczym ;) temperatura robi swoje


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01.06.2014 18:57
Posty: 1220
Miejscowość: Polska
Imię: Dominik
Quad: BRP 1000
Poprzednie quady: Było ich trochę:)
PostWysłany: 09.02.2017 20:54 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
To wiem, po to właśnie jest ten zbiornik między innymi, chroni to również też przed zapowietrzeniem się układu. :P

Na wkręconym bagnecie przy zimnym silniku są 3 kreski. Temp. to jakieś -4 stopnie C, przy rozgrzanym przy wykręconym bagnecie są 2 kreski. Dodam, że 3-4 miałem jak wlałem zalecane 2,3L oleju. Dolałem nadmiar ale i tak to lądowało w filtrze powietrza bo wywalało przez odmę. Przestałem dolewać oleju i zostawiłem tyle ile jest. Bo co wlałem to wywaliło... Teraz filterek jest czysty, w airboxie brak oleju i jest okej. Stan oleju przed jazdą i po jeździe ( zrobiłem coś koło 50km ) pozostał niezmieniony, wycieków oleju nie zauważyłem, specjalnie jeszcze quada wywalałem na bok żeby sprawdzić pod silnikiem. SUCHO. Z tłumika kopci po nocnym postoju podczas odpalania ale to normalne z powodu temp. Sprawdzone, odparowuje woda z układu wydechowego (zapach zwyczajny, kolor biały, po przyłożeniu szmatki bądź ręki czuć same spaliny i widać kropelki wody ) Po osiągnięciu wysokiej tj. eksploatacyjnej temperatury ukł. wydechowego problem znika. Będę sprawdzał wszystko na bieżąco po każdej jeździe i dam znać


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13.12.2007 22:29
Posty: 1783
Miejscowość: Zachodniopomorskie
PostWysłany: 10.02.2017 12:07 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
dominik011298 napisał(a):
zawsze ale to zawsze gdy sprawdzam olej na rozgrzanym silniku jest go znacznie więcej
Olej silnikowy pełni cztery niezwykle ważne funkcje. Smaruje współpracujące ze sobą elementy jednostki napędowej, radykalnie zmniejszając tempo ich zużywania się. Kilka litrów oleju krążącego wewnątrz silnika dba o jego temperaturę. Olej dociera w miejsca położone w dużej odległości od płaszcza wodnego – m.in. odbiera ciepło z denek tłoków. Olej silnikowy chroni także motor przed korozją, jak również wychwytuje różnego rodzaju zanieczyszczenia i opiłki metalu, które są wychwytywane przez filtr oleju oraz na magnes korka spustowego.

Poziom oleju można sprawdzać na zimnym, jak i rozgrzanym silniku. W pierwszym przypadku olej będzie gęstszy, w skutek czego granica jego stanu na bagnecie może być bardziej wyraźna. Wraz ze wzrostem temperatury rośnie objętość oleju. Zmiany są na tyle duże, że na niektórych bagnetach zostało oznaczone maksimum dla rozgrzanego silnika, stosowane w samochodach, w przypadku silników montowanych w czterokołowcach raczej nie stosowane.

Która z metod jest lepsza? Jeżeli sprawdzamy na zimno, mamy pewność, że cały olej z silnika spłynął do miski olejowej, a pomiar jest obarczony najmniejszym błędem.

Kontrole „na gorąco” przydają się natomiast w trasie. Szczególnie podczas szybkiej, jazdy obciążony i pracujący na wysokich obrotach silnik może spalać znacznie ilości oleju.

Kontrole na rozgrzanym silniku należy przeprowadzać przynajmniej kilka minut to jego wyłączeniu. Czas jest niezbędny, by olej z górnej części przewodów zdążył spłynąć do miski olejowej. Sam proces kontroli poziomu oleju nie jest skomplikowany. Wyjmujemy bagnet, przecieramy go czystą szmatką lub kawałkiem chusteczki higienicznej, po czym wprowadzamy bagnet na jego miejsce w silniku. Po ponownym wyjęciu odczytujemy z miarki na jego końcu poziom oleju, który powinien znajdować się między dolną i górną granicą. Jeżeli wynik budzi wątpliwości, powtarzamy pomiar, przecierając wcześniej bagnet.

Jaki poziom można uznać za optymalny? Teoretycznie można jeździć, jeżeli poziom oleju znajduje się choć trochę powyżej połowy stanu ,,Min,, i ,,Max,,. Z kolei o wysoki stan oleju powinni koniecznie dbać amatorzy dynamicznej jazdy. Jeżeli jego poziom w misce będzie niewielki, a siła odśrodkowa spowoduje takie przemieszczenie oleju, że pompa nawet przez krótką chwilę nie będzie w stanie zassać odpowiedniej ilości środka smarnego, znacznie wzrasta ryzyko uszkodzenia wału korbowego/panewek.

Oczywiście wlewanie oleju ponad stan jest niewskazane. Jego nadmiar zwiększy obciążenie uszczelek, a także może przedostawać się do odmy, czyli odpowietrzenia skrzyni korbowej. Stamtąd olej trafi do cylindrów, gdzie ulegnie spaleniu, co nie wpływa korzystnie na kondycję katalizatora jeżeli taki jest przewidziany.

_________________
I nikt mnie nie przekona że ,,czarne jest białe a białe jest czarne


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01.06.2014 18:57
Posty: 1220
Miejscowość: Polska
Imię: Dominik
Quad: BRP 1000
Poprzednie quady: Było ich trochę:)
PostWysłany: 18.02.2017 17:55 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Dodatkowo olej pełni również funkcję pochłaniana drgań wywołanych przez silnik :)

Przybycie oleju wygląda następująco. Po kilku min pracy silnika i odstawieniu go na kilka minut pzm. oleju od stanu zimnego zwiększył się o 1,5-2 kreski na bagnecie. Przy gorącym silniku poziom tego oleju pewnie wzrósł by o 3 kreski.
Na zimnym silniku sprawdzam olej na wkręconym bagnecie choć zalecane jest na wykręconym. Ma się to nijak ponieważ wymagane 2,3L oleju sięga mniej więcej 3 kreski z 5 na wkręconym bagnecie. Nadmiar oleju wywala i można stwierdzić, że quad "bierze" olej. Jednak że po sprawdzeniu stwierdziłem wadę konstrukcyjną. Olej na obecnym poziome jest dobry, jest go pełno. Na zimnym silniku przy wkręconym bagnecie są 3 kreski, na rozgrzanym silniku przy wykręconym bagnecie również są 3 kreski. Różnica wynosi niewiele jakieś 150ml max. Właśnie wskoczyło mi 9 tyś przejechanych km na bagnecie, jeszcze 500 i będzie zmiana :) Akurat kiedy przyjdzie wiosna. Na początku podejrzewałem że coś jest nie tak i zawsze dolewałem do pełna i zawsze go ubywało. Teraz zostawiam jak jest i oleju nie ubywa. Odma drożna i na filtrze powietrza brak oleju silnikowego. Nim to stwierdziłem ubyło mi z 1,5L oleju. ( poprzez częste dolewanie )

-- dodano 18.02.2017 18:55 --

Wczoraj zrobiłem dłuższą trasę (dokładnie 182km) Zauważyłem ubytek oleju. Na wkręconym bagnecie i gorącym silniku było maksimum. Zauważyłem również olej silnikowy na filtrze powietrza wydostający się z odmy. W obudowie filtra również był olej. Sprawdziłem również czy quad nie połknął trochę oleju ale nie. Nie zauważyłem kopcenia, jakich kolwiek cząst. oleju wydostających się z tłumika, kolor świecy znakomity. Co do tej odmy i oleju na filtrze. Quad często był w różnych pozycjach, ponieważ byłem na takim amatorskim torze zrobionym przez innych quadowców. Różnego rodzaju zjazdy i podjazdy (dość strome). Czy z tego powodu quad mógł wypluć olej ?


Ostatnio zmieniony przez dominik011298 18.02.2017 17:55, edytowano w sumie 2 razy



 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18.11.2006 21:18
Posty: 791
Miejscowość: na płd od KRK
Imię: Tomcat
Quad: Bruteforce 750EPS +Kingquad 750AXI +V6
Poprzednie quady: Kingquad 700, Linhai 300
PostWysłany: 24.10.2017 12:56 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Zależy jak strome, oczywiście nie powinien, ale mogło mu się to zdarzyć jak było go dużo a jechałeś ostro.

_________________
Odwiedź nas na: facebook.com/TokaSquad

Filmy z wyjazdów na quadach

Zapraszamy do naszego serwisu quadów mieszczącego się w Radziszowie
tel:733 010 507 tokaSerwis - naprawy i przeróbki


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01.06.2014 18:57
Posty: 1220
Miejscowość: Polska
Imię: Dominik
Quad: BRP 1000
Poprzednie quady: Było ich trochę:)
PostWysłany: 08.11.2018 22:57 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Teraz już nie mam pojęcia. Quad sprzedany, a w odwecie przyszło Kymco, gdzie to o olej martwić się nie muszę :D

-- dodano 08.11.2018 23:53 --

Witam wszystkich, quad po zmianie rozrządu zalany został olejem półsyntetycznym Motul 5100 10w40. By zmienić rozrząd musiałem zajrzeć do karterów, tam osadów nie ma ( w końcu olej zmieniany co 1000-1500km ). Teraz zaczęła zastanawiać mnie zmiana oleju, mianowicie zmiana z motula 5100 10w40 za który płacę 140zł zamienić na Valvoline Synpower 10w50 za który zapłacę 90zł. Od razu mamy tutaj 50zł różnicy, z których można kupić coś innego do quda lub skrzynkę piwa :pijoki:

Pytanie brzmi:
Czy mogę zmienić olej z półsyntetyka na syntetyka ?
Jaki valvoline wybrać 10W40 czy 10W50 (- oba syntetyki) ?
Czy miał ktoś styczność z olejem valvoline synpower ?
Czym się różni klasa JASO MA od JASO MA2 ?


Ostatnio zmieniony przez dominik011298 08.11.2018 22:57, edytowano w sumie 2 razy



 
Profil
Moderator Działu Polaris
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2010 12:07
Posty: 6567
Miejscowość: Józefosław
Quad: čtyřkolka
Poprzednie quady: 126p
PostWysłany: 08.11.2018 23:21 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
A to jeszcze zależy jak długo jeździłeś na półsyntetyku, czy quad bierze olej i jaki masz przebieg.

_________________
... no looking back

Wyprawy maqowe - blog


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01.06.2014 18:57
Posty: 1220
Miejscowość: Polska
Imię: Dominik
Quad: BRP 1000
Poprzednie quady: Było ich trochę:)
PostWysłany: 09.11.2018 12:05 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
Oj... Z trzy lata na półsyntetyku silnik pracuje co najmniej. Oleju nie bierze w ogóle. Przebieg coś koło 10500km i lekko ponad 600mth


 
Profil
Moderator Działu Polaris
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2010 12:07
Posty: 6567
Miejscowość: Józefosław
Quad: čtyřkolka
Poprzednie quady: 126p
PostWysłany: 09.11.2018 12:39 
Re: FAQ - Oleje silnikowe - Poradnik ATV Polska
To ja bym nie zmieniał na syntetyk.

_________________
... no looking back

Wyprawy maqowe - blog


 
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 48 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4  Następna

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 15 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.