Postanowiłam założyć taki temat. Ostatnio bardzo zainteresowało mnie spawanie plastików w quadach. Zapewne jest wiele osób, które nie wiedzą co to jest, jak się to robi i czym itp rzeczy. Sama byłam zielona w tej sprawie i teraz kiedy już się dowiedziałam co jest grane postanowiłam pomóc innym:) Mam nadzieje, że mój temat pomoże kilku osobom gdyż połamane plastiki to częsty przypadek w naszym środowisku:)
Oto przykłady takich napraw:
http://spawanie-plastiku.prv.pl/index.php?p=galeriaNa czym to polega??Spawanie polega na łączeniu uplastycznionych krawędzi tworzyw sztucznych za pomocą dodatkowego materiału w postaci pręta spawalniczego. Powinno to odbywać się bez wywierania nacisku na łączone elementy. W procesie tym największe znaczenie ma oddziaływanie strumieniem gorącego gazu na pręt spawalniczy, grający rolę spoiwa. Najczęściej stosowanym nośnikiem ciepła jest sprężone powietrze, pręty spawalnicze zaś są wykonywane z tego samego tworzywa, co łączone elementy. Wiedząc to, możesz poszukać najbliższego zakładu świadczącego usługi spawalnicze, ale można też – jeśli masz smykałkę – pobawić się w spawacza plastików.
Co można spawać??zderzaki, błotniki, zabawki, sprzęty AGD, i różnego rodzaju sprzęty z plastiku
Jak to zrobić samemu?1 – rozpoznajemy przeciwnika. Połamane elementy należy na wstępie skompletować i oczyścić. Szukamy oznaczenia - najczęściej jest to ułożony ze strzałek trójkąt oznaczający możliwość ponownego przetworzenia, a w nim lub pod znajduje się informacja w postaci skrótu nazwy danego tworzywa (PP, PA itp.). Jeśli nie uda nam się znaleźć oznaczeń, można samemu sprawdzić, z jakim polimerem mamy do czynienia., a jeśli go nie ma, musimy zdobyć wiór, zestrugując go z fragmentu owiewki, błotnika itp. Jego kształt jest pierwszą wskazówką. Po zakończonych oględzinach podpalamy wiór.
O właśnie tak:
2Płomień, dym i unoszący się po zgaszeniu zapach są źródłem wiedzy nie tylko dla czarowników i szamanów. Dzięki specjalistycznym tabelom wiemy, z jakim materiałem przyszło nam się zmierzyć i jak go spawać.
Taka tabelka:
http://obrazki.elektroda.net/0_1209629883.jpg3Jeśli spawany element jest tylko pęknięty, przeznaczoną do spawania szczelinę poszerzamy, tak aby rowek miał kształt litery V. Chodzi o to, aby zwiększyć powierzchnię łączenia i poprawić stabilność spawu.
O tak:
4Wzdłużne pęknięcia najlepiej spawać, prowadząc dyszę równolegle do linii spawu. Wtedy drut spawalniczy sam układa się we właściwym miejscu.
Tak:
5Przed spawaniem wyłamanej części owiewki, błotnika, zderzaka trzeba znów wyfrezować rowek w kształcie litery V, a obszar łączenia oczyścić z brudu i resztek lakieru.
O właśnie tak:
6Duże nierówności lub wybrzuszenia w miejscu spawania wyrównuje się szlifierką. Gdy miejsce spawu jest dokładnie wypełnione, można część oddać do lakiernika, który spoinę zaszpachluje, oszlifuje i polakieruje.
Tak:
7Gdy po pierwszym przejściu spoina jest zbyt płaska, za pomocą dyszy szybkiego spawania należy nałożyć drugą warstwę lub uzupełnić brak taśmą z tworzywa sztucznego, kładąc ją sposobem wachlarzowym.
O tak:
7Technika wachlarzowa jest stosowana także podczas mocowania odłamanych zaczepów owiewek, błotników, osłon i uchwytów lamp.
W tym celu potrzebny będzie zestaw złożony z nagrzewnicy powietrza (koniecznie z regulacją temperatury), kilku różnych nasadek i dysz, wiązki drutu spawalniczego wykonanego z różnych tworzyw, skrobaka oraz szlifierki do obróbki spawanych krawędzi. Najdroższym elementem zestawu jest nagrzewnica. Jej ceny wahają się od stu kilkudziesięciu do ponad tysiąca złotych.
Teraz kilka słów o tym, co będzie spawane. Tworzywa dzielą się pod względem właściwości fizykochemicznych na dwie grupy (patrz: ramka na następnej stronie). Pierwsza z nich to tzw. duroplasty, do których należą m.in. kevlar i karbon. Nie da się ich naprawić metodą spawania. Druga grupa to termoplasty: ABS, PC, PMMA, PP, PA itp. Te tworzywa można bez problemu spawać. Ponieważ za wysoka temperatura może zniszczyć spawane elementy, przed przystąpieniem do dzieła warto zdobyć nieco wiedzy na temat temperatur i ilości powietrza potrzebnego do spawania poszczególnych tworzyw oraz pozwalającej w prosty sposób ustalić, z jakiego materiału wykonano naprawianą część.
Ta firma zajmuje się sprzedażą sprzętu to spawania:
F.H. Ataszek - Leszczyńska
Address:
ul.Leszczyńska 181
61-411Poznań
E-mail:
[email protected]Tel: (0048) 0-61 8 306 277
Fax: (0048) 0-61 8 306 277
Kom: (0048) 0 602 665 224
Teraz podam kilka adresów gdzie zajmują się takimi sprawami:1.
PLASTIK-SERWISul. Słowackiego 74
80-257 Gdańsk Wrzeszcz
tel. 503 819 089
tel. 507 780 766
ul. Spacerowa 2
83-031 Łęgowo k/ Pruszcza Gdańskiego
tel 507 780 766
E-mail:
[email protected]2. SPAWANIE PLASTIKUul. Gnieźnieńska 6-8
(teren Giełdy Samochodowej SPTS)
53-632 Wrocław
tel. kom.: 0 500 518 211
http://spawanie-plastiku.prv.ple-mail:
[email protected]3. Kraków, ul. Siemaszki 1(Samochodownia PKP) tel: (012) 393 - 58 - 81
tel. kom. 0501 172 - 559
pon-pt: 9.00 - 17.00
soboty: 9.00 - 13.00
4.
Autoplast. Klejenie, odbudowa plastików
07-130 Łochów, Nowowiejska 34
Kom.: 507 227 941
5.
Plastik-Service. Chłodnice - naprawa i sprzedaż, spawanie plastików samochodowych65-012 Zielona Góra, Daliowa 22
Kom.: 793 112 090
6.
Plastik AG. Spawanie aluminiowych i plastikowych elementów chłodnic i zderzaków81-571 Gdynia, Chwaszczyńska 7
Kom.: 603 848 301