Drodzy forumowicze. W związku z tym ,że wiele użytkowników zapomina po okresie zimowania maszyn (tak tak quadowcy mają sezon cały rok
) ,ale nie każdy a więc postanowiłem przedstawić kilka istotnych kwestii na temat zaworów oraz ich serwisowaniu.
Sam znam wiele osób ,które zapominają ,że trzeba zajrzeć do zaworów.
Niektóre silniki najczęściej 450 wyczynowe niekiedy nie posiadają dźwigienek z regulacją a płytki ,którymi reguluje się luzy.
Płytki wraz z eksploatacją trzeba zakładać coraz cieńsze ze względu na zużywanie się zaworów dlatego dystans pomiędzy trzpieniem zaworu a wałkiem się zmniejsza. ( W serwisówkach powinny być zawarte informacje przy jakiej grubości płytki należy wymienić zawory )
A więc.. jakie mogą być skutki nieodpowiedniej eksploatacji.
Skutki zbyt małego luzu?-Gorące gazy (KOLOR CZERWONY) tworzące się podczas sprężania przepływają szczeliną pomiędzy zaworem a gniazdem zaworowym. Zawory wraz z gniazdem ulegają wypalaniu !
- Zawory są ciągle podparte w efekcie tego sprężyny zużywają się szybciej , nacisk zaworu na dźwignie zaworową powoduje wycieranie się powierzchni roboczej wałka rozrządu jak i powierzchni ślizgowej dźwigni zaworowej.
Sytuacja druga.
Zbyt duży luz również nie działa pozytywnie a wywołuje tylko negatywne skutki.
-Uderzanie zaworu w gniazdo powodując szybsze zużycie w efekcie tego zawór traci szczelność i może wpaść do kanału.
-Klepanie dźwigni w zawór. Luz pomiędzy dźwignia a zaworem jest na tyle duży ,że występuje stukanie powodujące nierównomierne zużycie wałka oraz szybsze zużycie powierzchni ślizgowej dźwigni.
Co daje nam odpowiedni luz zaworowy?-Bezproblemowe odpalenie silnika w każdych warunkach.
-Równomierną pracę
-Dobre wkręcanie na obroty
-Długą eksploatacje.
Luzy dla waszego silnika znajdziecie w Serwisówkach (SERVICE MANUAL).
Luzy ustawiamy na zimnym silniku !Myślę ,że wielu osobą się przyda
Ps.Grafika niewyrafinowana to tylko PAINT
Edit na prośbę Autora. //Nazir