Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - poradnik skoków
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 28.04.2024 03:16



Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 
poradnik skoków 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15.05.2011 15:25
Posty: 121
Miejscowość: Ostrowiec Św.
Quad: Lucky star 180-250/kiedys adly czasem YFZ 450
PostWysłany: 04.08.2011 15:04 
poradnik skoków
Elo, w oparciu o moją wiedzę i zgromadzone artykuły na temat skakania quadem, chciałem przybliżyć niektórym tą wspaniałą czynność jaką jest skakanie na quadzie ;)

W życiu każdego quadowca następuje taki moment kiedy jesteśmy już pewni, że znamy naszego quada na wylot, nie może nas zaskoczyć, w skrócie o technice jazdy quada wiemy już wszystko. Przychodzi czas na wstęp do kolejnego etapu quadowania. Dowiadujemy się w nim, że rzeczą piękną (prawie jak w Tyrtajosie :D) jest móc latać, jednak bez quada tego nie potrafimy i za jego pomocą staramy się łamać zasady fizyki i odwieczne prawa natury, lecz pamiętajmy, że bez niezbędnego przygotowania może się to źle skończyć.

Wiedza

Jak już wyżej napisałem do oddawania skoków niezbędna jest jednak wiedza, dzięki której polecimy w dal i nie bezpiecznie dolecimy na drugi koniec hopy, najazdu. Przy skoku ważna jest pozycja, prędkość i umiejętności, które pozwalają na ewentualne poprawki w trakcie lotu i przede wszystkim - ćwiczenia. Nigdy nie możemy być pewni udanego skoku, jednak dzięki niezbędnym ćwiczeniom, nauką na własnych błędach i dązeniu do ideału poprzez dopasowanie odpowiedniej prędkości do odpowiedniego najazdu i korekty lotu we właściwym czasie skoku. Jak to opanujemy będziemy w "gronie" szczęśliwców, którzy mają taką samą liczbę startów jak i udanych lądowań ;)


Prędkość najazdu


Pierwszym i jednym z najważniejszych elementów w naskoku jest dostosowanie odpowiedniej prędkości najazdu. Właściwe operowanie gazem i wybicie się z najazdu decyduje w dużej mierze o naszym bezpieczeństwie . Jeszcze przed hopą uspokój quada, przygotuj swoje zawieszenie, aby wybiło Cię w górę i w dal. Możesz tego dokonać poprzez uniesienie się i stanięcie na stopkach . Podczas wyjścia z naskoku amortyzatory rozciągną się co spowoduje dodatkowe wybicie pojazdu. Postaraj się najechać na naskok w najrówniejszym miejscu i z równą prędkością .
Jeżeli nie uda się w powietrzu będzie niezbędna korekta poprzez balans ciałem. Ważną rolę odgrywa tu zawieszenie, które już w fazie najazdu na naskok dokonuje i wpływa na poprawę wybicia. Po oderwaniu się kół od podłoża delikatnie odpuszczamy gaz i obserwujemy zachowanie quada.

Lecimy


Podczas skoku cały czas stoimy na stopkach. Dzięki temu unikniemy niekontrolowanych obrotów pojazdu. Stojąc w trakcie lotu nie skupimy wtedy środka ciężkości w jednym miejscu, będziemy mogli łatwo przenieść ciężar i pomoże nam to w sterowaniu pojazdem w locie.
Będąc już w locie ok. dwie długości quada za najazdem, mamy już możliwość sterowania pojazdem, który w zależności od prędkości najechania na hopę, jej kształtu i ułożenia kierującego ma tendencję na zbytni przechył w przód ( pikowanie dziobem w dół) lub przechył w tył. Obydwa te przypadki mogą doprowadzić do poważnego urazu, dlatego niezbędna jest szybka korekta ustawienia quada .

Przechył w tył


Jeśli przód pojazdu jest za wysoko, istnieje ryzyko, że wylądujemy centralnie na tylną oś lub quad przy spotkaniu z gruntem wyjedzie spod nas. Naciśnij hamulec tylny. co spowoduje, że prędkość rotacji kół tylnych przekaże siłę na przód i obniży przedni bumper. Praca hamulcem powinna być dostosowana do faktycznej potrzeby. Zbyt mocne przyhamowanie może doprowadzić do skutków innych niż zamierzone. Pamiętaj, żeby operując hamulcem w locie nie doprowadzić do zgaśnięcia quada, bo wtedy stracisz możliwości korekty pozycji quada .


Przechył w przód


W tej sytuacji jeśli przód pojazdu jest zbyt nisko, odkręć manetkę jednocześnie przenosząc cięzar ciała na tył quada, aby podnieść przód maszyny. Fizyka działa tutaj podobnie, jest to odwrotność opuszczania pojazdu w locie. Należy także dostosować skalę działania do potrzeb tak, aby nie przesadzić z gazem .


Kieruj nogami


Stopki , na których stoimy, posłużą nam także do lądowania. Dzięki odpowiedniemu dociskaniu stopek poprzez balans ciałem ustawiamy pojazd najbliżej paraboli lotu i zetknięcia się kół z gruntem. Najlepszym rozwiązaniem jest takie wysterowanie quada tak, aby tylne koła minimalnie wcześniej dotknęły gruntu - absorbując pierwsze uderzenie, a potem maszyna opada na przód - wybierając ewentualne nierówności i amortyzując nasze ręce. Nigdy nie skaczemy siedząc . Uderzenie kanapy w nasze cztery litery może zakończyć się poważnym urazem kręgosłupa ( zmiażdżone kręgi ).


I gazu


Dokładnie na chwilę przed lądowaniem odkręcamy gaz. Co prawda usztywni to tylny amortyzator, ale cały proces lądowania przebiegnie bardziej miękko w momencie utrzymania pędu. W konsekwencji energia utrzyma kierującego wraz z pojazdem i nie doprowadzi do przyłożenia szczęką w kierownicę.

Bezpieczeństwo to podstawa


Zawsze pamiętajmy, aby przy takich ćwiczeniach towarzyszył nam ktoś doświadczony, na którego pomoc możecie liczyć w przypadku niekontrolowanego skoku. Nigdy też nie jeździjcie, a tym bardziej nie skaczcie bez niezbędnego wyposażenia (kasku,zbroi,googli,rękawic, odzieży ochronnej, butów)



Pamiętajcie, że prawdziwy poradnik pisze nam sama praktyka. Poradnik przygotowałem w oparciu o swoje doświadczenia i zgromadzone artykuły które ułatwił zadanie ;) Powodzenia w ćwiczeniach NoDdYls250 :kier:

_________________
http://picasaweb.google.com/js2013osw - moja pasja ( oczywiście oprócz quadów)
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2953_n.jpg ---> moja skromna osoba ;D


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03.07.2008 13:14
Posty: 2653
Miejscowość: Dąbrowa Górnicza Przy samej pustyni
Quad: Suzuki LTR 450
Poprzednie quady: Bashan 200 -> Suzuki LTZ 400
PostWysłany: 04.08.2011 16:58 
Re: poradnik skoków
Bardzo fajny poradnik jeszcze do tego przydały by się filmiki z odpowiednich faz lotu. Może jak pojadę na tor następnym razem to coś nagram i podrzucę.


Ostatnio zmieniony przez Damiandg, 04.08.2011 16:58, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil Gadu-Gadu WWW
Zawodnik ATV Polska
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04.07.2007 19:59
Posty: 3233
Miejscowość: Drezdenko
Imię: Bartosz
Quad: KTM wkrótce
Poprzednie quady: wiele ich było :)
PostWysłany: 04.08.2011 17:21 
Re: poradnik skoków
Lecisz na plecy wciskasz sprzęgło i hamujesz. Oczywiście odpuszczasz też gaz.
No i kontrolę nad pojazdem masz już na samym najeździe, a nie 2 długości quada za hopą

_________________
www.soundbase.pl


 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12.03.2009 15:34
Posty: 1747
Miejscowość: Warszawa
Quad: Bashan i Suzuki
PostWysłany: 04.08.2011 19:51 
Re: poradnik skoków
do lekkich poprawek ale ok.

_________________
Suzuki!


 
Profil
Zawodnik ATV Polska
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04.07.2007 19:59
Posty: 3233
Miejscowość: Drezdenko
Imię: Bartosz
Quad: KTM wkrótce
Poprzednie quady: wiele ich było :)
PostWysłany: 04.08.2011 21:41 
Re: poradnik skoków
Z drugiej strony dużo roboty, a według mnie i tak to nie ma sensu.
To tak jakbyś chciał komuś wytłumaczyć jak ma skręcać.... Jedź na 3 biegu na 8tyś obrotów i skręć kierownicą na 49stopni. No bez sens.

_________________
www.soundbase.pl


 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12.03.2009 15:34
Posty: 1747
Miejscowość: Warszawa
Quad: Bashan i Suzuki
PostWysłany: 05.08.2011 00:27 
Re: poradnik skoków
ruszko
to takie poglądowe bardziej bo wiadomo że nie ma co po przeczytaniu tego poradnika iść na hopę 20m i próbować przeskoczyć. to bardziej takie podpowiedzi niż nauka. i tak zaczniesz na małych hopkach i coraz to wyżej i dalej.

_________________
Suzuki!


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15.05.2011 15:25
Posty: 121
Miejscowość: Ostrowiec Św.
Quad: Lucky star 180-250/kiedys adly czasem YFZ 450
PostWysłany: 05.08.2011 14:42 
Re: poradnik skoków
Dokładnie to taki wstęp, a najlepiej mówiąc tak jak w temacie "poradnik" czyli rady co kiedy zrobić i nie sądzę, że bez sensu bo na bank komuś na pewno chociaż 20% tego się przyda

-- dodano 05.08.2011 15:42 --

Ruszko to powiedz mi po co w jakimś temacie pytałeś się o porady dotyczące skakania quadem jak piszesz, że to bez sensu ?? :mysli: ;)

_________________
http://picasaweb.google.com/js2013osw - moja pasja ( oczywiście oprócz quadów)
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2953_n.jpg ---> moja skromna osoba ;D


Ostatnio zmieniony przez NoDdYls250, 05.08.2011 14:42, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil Gadu-Gadu
Zawodnik ATV Polska
Awatar użytkownika

Rejestracja: 04.07.2007 19:59
Posty: 3233
Miejscowość: Drezdenko
Imię: Bartosz
Quad: KTM wkrótce
Poprzednie quady: wiele ich było :)
PostWysłany: 05.08.2011 16:56 
Re: poradnik skoków
Pytałem się owszem, ale jak już miałem jakieś doświadczenie w skakaniu.
Są niektóre hopy, które wymagają pytań. Nie da się ich zrobić od razu, no chyba, że jesteś Blażusiak.

_________________
www.soundbase.pl


 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12.03.2009 15:34
Posty: 1747
Miejscowość: Warszawa
Quad: Bashan i Suzuki
PostWysłany: 05.08.2011 18:03 
Re: poradnik skoków
ruszko napisał(a):
Są niektóre hopy, które wymagają pytań

e tam. idziesz zobaczyć wyskok i miejsce do wylądowania i mniej więcej będziesz wiedział jak masz lądować, pod jakim kątem i jak szybko masz najechać.

_________________
Suzuki!


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18.05.2010 14:22
Posty: 448
Miejscowość: Białystok
Quad: YFZ 450
Poprzednie quady: YFM 350R , chińczyk 110
PostWysłany: 07.08.2011 17:28 
Re: poradnik skoków
domin159 dobrze to uchwycił ;)

_________________
SPRZEDAM YFZ 450 po tuningu!!!
#505


 
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 10 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 19 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.