Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Obsługa funkcji i ustawień odbiorników GPS.
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 16.04.2024 11:07



Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Obsługa funkcji i ustawień odbiorników GPS. 
Autor Wiadomość
Mod-Team Member & Moderator Działu Linhai & GPS & Warsztat
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11.02.2010 06:50
Posty: 3723
Miejscowość: Ruda Śląska
Imię: Łukasz
Poprzednie quady: Hassan 200, Allroad 300IS, Kingquad 750Axi
PostWysłany: 13.09.2011 22:58 
Obsługa funkcji i ustawień odbiorników GPS.
Nie jest to finalna wersja tematu.
Zostanie on rozbudowany i uzupełniony w najbliższym czasie.
Dla odbiorników posiadających inne menu(modele dotykowe i nowsze odbiorniki np. seria 62 a także odbiorniki TwoNav) zostaną stworzone osobne odpowiedzi w tym wątku(Jeżeli jest Ktoś chętny zapraszam).
Jeżeli znajdziecie jakiś błąd, literówkę, niezgodność lub będziecie chcieli coś dodać proszę o kontakt poprzez PW. Są tu zawarte podstawowe informacje dotyczące ustawień i funkcji jakie można spotkać w konkretnych modelach odbiorników. Nic co może zaskoczyć osoby obsługujące GPS-y.
Miłej lektury.


Podstawowe ustawienia i funkcje odbiorników Garmin(modele serii Vista, Legend, 60 itp. ) posiadające soft 2.20 lub wyższy


Podstawowe ustawienia:

1.Ślady.

Aby wejść w menu z opcjami śladu:
Menu główne->Ślady->Ustawienia.
Opcje dostępne to:

:strzałka: Zawiń gdy pamięć pełna- Opcja dotyczy śladów zapisywanych na karcie pamięci bez ingerencji użytkownika. Ślad taki jest zapisywany bezpośrednio na karcie pamięci w formacie rrrmmdd.gpx
gdzie rrrr to rok, mm- miesiąc, dd- dzień, w którym ślad został zapisany poprzez wyłączenie odbiornika Przy aktywnej funkcji po zapełnieniu karty pamięci odbiornik zapisze najnowszy ślad
w miejsce najstarszego. Przy nieaktywnej funkcji po zapełnieniu karty pamięci najnowsze ślady nie będą zapisane.

:strzałka: Metoda rejestracji- Funkcja ta określa w jaki sposób ma być rejestrowany ślad
do wyboru jest rejestracja na podstawie odległości, czasu lub automatycznie.

:strzałka: Interwał- Opcja zależna bezpośrednio od opcji Metoda rejestracji.
Przy wyborze(w opcji Metoda rejestracji):
-odległość- do wyboru mamy zakres rejestracji punktu od 0,01km do 9,99km
-czas-do wyboru mamy zakres rejestracji punktu od 00:00:01(1s) do 99:59:59
-auto- do wyboru mamy: najrzadziej, rzadziej, normalna, częściej, najczęściej
Przy wyborze stawiania punktu najczęściej(czyli co 1m, 1s,najczęściej) ślad będzie bardzo dokładny jednak punkty będą bardzo szybko się kończyć co prowadzi do podziału śladu.
Wybór optymalny zależy od stopnia dokładności śladu jaki chcemy uzyskać.

:strzałka: Kolor- Jak sama nazwa wskazuje można wybrać jeden z 17 dostępnych kolorów w jakim będzie zapisywany ślad.

:strzałka: Ustawienia karty- Po wybraniu tej opcji znajdziemy się w podmenu w którym można włączyć lub wyłączyć rejestrację śladu na karcie pamięci, zobaczyć procentowy stan zajętego miejsca na karcie pamięci, usunąć wszystkie(nie można pojedynczo) zapisane na karcie pamięci ślady oraz podejrzeć listę zapisanych śladów.

Im większa karta pamięci tym więcej śladów może zostać zapisanych na karcie pamięci.
Ślady te przydają się po np. przypadkowym usunięciu śladu z pamięci odbiornika.
Nie mylić tych śladów z 20 śladami, które można zapisać w odbiorniku.
Ślad zapisywany na karcie pamięci zawiera wszystkie dane takie jak w active log czyli czas, wysokość, długość etapu, prędkość itp.


2. Trasy.

Aby wejść w menu z opcjami tras:
Menu główne->Ustawienia->Trasa automatyczna
Opcje dostępne to:

:strzałka: Wyznaczanie tras- opcje dostępne to z zapytaniem, według dróg, bezdroże.
- Z zapytaniem- po wybraniu tej opcji odbiornik przed każdym wyznaczeniem trasy zapyta w jaki sposób chcemy wyznaczyć trasę dając nam do wyboru: według dróg i bezdroże.
-według dróg- po wybraniu tej opcji odbiornik będzie wyznaczał trasę po drogach dostępnych na mapie.
-bezdroże- po wybraniu tej opcji odbiornik będzie wyznaczał trasę bezpośrednio do celu w linii prostej

:strzałka: Typ trasy według dróg- Opcja ta działa tylko z opcją według dróg w punktu a).
-Z zapytaniem- po wybraniu tej opcji odbiornik przed każdym wyznaczeniem trasy według drogi zapyta w jaki sposób chcemy wyznaczyć trasę dając nam do wyboru: krótki czas lub mała odległość.
-krótki czas- po wybraniu tej opcji odbiornik będzie wyznaczał trasę według możliwości jak najszybszego jej pokonania.
-mała odległość- po wybraniu tej opcji odbiornik będzie wyznaczał trasę według najkrótszej możliwej drogi w celu jej pokonania.

:strzałka: Ekran następnego zwrotu- Opcja ta może być włączona lub wyłączona i służy do tego, ze podczas zbliżania się do punktu zwrotu czyli np. skrzyżowania ekran mapy przeszedł w tryb pokazania za pomocą strzałki kierunku w którym mamy skręcić. Na ekranie tym jest również pokazywana odległość do miejsca wykonania zwrotu, która maleje wraz ze zbliżaniem się do tego punktu.

:strzałka: Konfiguracja kolorów- Opcja ta daje nam możliwość wybrania koloru wyświetlania trasy inny niż standardowy różowy. Do wyboru mamy oddzielnie kolor dla pory nocnej i kolor dla pory dziennej.
Do wyboru jest 16 kolorów.
UWAGA!
Jak pokazało życie funkcja ta nie działa poprawnie na niektórych odbiornikach. Jeszcze nie doszliśmy do tego od czego jest to zależne.

:strzałka: Opcje nawigacji według trasy- Po wybraniu tej opcji przeniesiemy się do podmenu, w którym do wyboru mamy:

-Rekalkulacja gdy po za trasą- Opcja ta pozwala wybrać jedną z trzech opcji: Z zapytaniem, automatycznie, wyłączone.
a)Z zapytaniem- po wybraniu tej opcji odbiornik pytał będzie w jaki sposób wykonać rekalkulację trasy w razie zjechania z trasy czyli zapyta o to co ustawiliśmy w opcji Wyznaczanie tras i ewentualnie Typ trasy według dróg gdy wybraliśmy opcję jazdy po drogach.
b)Automatycznie- po wybraniu tej opcji odbiornik automatycznie zrekalkuluje trasę według swoich preferencji.
c) Wyłączone- po wybraniu tej opcji po zjechaniu z trasy próba rekalkulacji nie będzie podejmowana.

-Metoda kalkulacji- Opcja ta pozwala wybrać w jaki sposób będzie podejmowana metoda kalkulacji trasy. Do wyboru mamy: najszybsza kalkulacja, szybka kalkulacja, lepsza trasa, najlepsza trasa.
Pierwsze dwie opcje w bardzo krótkim czasie po zjechaniu z trasy są w stanie na nowo obliczyć trasę i pozwolić na sprawna jazdę. Ostatnie dwie opcje kalkulują trasę dość długo ale za to bardzo dokładnie.

-Oblicz trasę dla- Opcja ta pozwala wybrać dla kogo/czego obliczyć trasę. Do wyboru mamy: samochód/motor, ciężarówka, autobus, uprzywilejowany, taksówka, dostawczy, pieszy, rower.
Przy wyborze tej funkcji dużo zależy od tego jak dużo danych posiada mapa, którą mamy wgraną.

-Unikaj- Opcja ta pozwala unikać specyficznych rodzajów dróg.
Do wyboru mamy zawracanie, drogi płatne, autostrady, drogi nieutwardzone, pasy specjalne.
Po zaznaczeniu jednej z tych opcji podczas kalkulacji trasy nie będzie ona brana pod uwagę.


3. Mapa.

Aby wejść w menu z opcjami mapy:
Menu główne->Ustawienia->Mapa lub podczas gdy jesteśmy na ekranie mapy klikamy przycisk „find” i następnie ustawienia mapy.
Opcje dostępne to:

:strzałka: Ogólne- Opcje ogólne dotyczące mapy. Do wyboru mamy:

-Orientacja map- Opcja ta pozwala na wybór jednej z opcji: Kursor góra lub Północ góra.
Po wybraniu pierwszej opcji góra ekranu będzie zawsze skierowana najczęściej w kierunku jazdy co obrazuje kursor a mapa ustawi się stronami świata według wbudowanego kompasu lub w przypadku jego braku według danych z satelit.
Przy wybraniu drugiej opcji na górze ekranu zawsze będzie ustawiona północ.

-Poniżej- Opcja ta ma bezpośredni wpływ na opcję Orientacja map. Po ustawieniu odpowiedniej wartości w m. lub km. po powiększeniu ekranu czyli zmniejszeniu skali ekran ustawi się na opcję wybraną u polu Orientacja map.

PRZYKŁAD.
Opcje:
Orientacja map: Kurs- gór
Poniżej 300m

Po zbliżeniu ekranu na z 800m na 200m mapa ustawi się stronami świata według kompasu a na górze będzie kursor czyli kierunek jazdy.
Przy wybraniu skali powyżej 300m orientacja dostosuje się automatycznie w zależności od preferencji mapy jaka posiadamy.
-Auto zoom- Opcja ta pozwala na automatyczne przybliżenie lub oddalenie widoku w zależności od szczegółów jakimi dysponuje mapa. Opcja ta ma związek z opcją Szczegółowość.

-Szczegółowość- Opcja ta pozwala na wybór szczegółów jakimi dysponuje mapa. Do wyboru mamy: najlepsza, lepsza, normalna, słabsza, najsłabsza.

Powyższe dwie opcje pozwalają są od siebie zależne a ich działanie zależy od mapy jaką posiadamy.
PRZYKŁAD.
Opcje:
Auto zoom: załączone
Szczegółowość: najlepsza

W takiej konfiguracji gdy wjedziemy w obszar, na którym jest dużo ulic, waypointów, nazw odbiornik automatycznie przybliży obraz aby nazwy tych obiektów były bardziej czytelne.

-Klej do drogi- Opcja pozwala na włączenie lub wyłączenie klejenia śladu do dróg jakimi dysponuje mapa. Gdy opcja jest wyłączona np. poruszając się po terenie, gdzie na mapie nie ma dróg a w rzeczywistości istnieje możliwość przejścia lub przejazdu można przy dobrej dokładności bardzo precyzyjnie nanieść drogę, którą przejechaliśmy na mapę. Można także korygować istniejące już drogi i przesyłać je do aktualizacji.
Gdy opcja jest włączona odbiornik będzie przyklejał nasz ślad do istniejącej na mapie drogi niwelując tym samym np. spadek dokładności odbiornika ze wzglądu na warunki atmosferyczne, lub przesunięcie drogi n mapie względem jej rzeczywistego położenia.

:strzałka: Ślady- Opcje ogólne dotyczące śladu. Do wyboru mamy:
-Ślady zapisane
-Ślad aktywny

Obie funkcje pozwalają na wybór maksymalnego powiększenia. Przy wyborze AUTO maksymalny zoom określany jest przez mapę Przy wyborze własnym od 5m do 800km jeżeli mapa nie będzie obsługiwała zoomu większego niż ustawimy automatycznie ustawi się na fabrycznie zapisany maksymalny zoom. Można też tę opcje wyłączyć wybierając OFF.

-Punkty śladu- Opcja pozwala na określenie ilości punktów z jakich będzie składał się ślad.
Maksymalnie można wybrać do 10001 punktów.
Opcja ta jest powiązana z ustawieniami śladu w punkcie Interwał .
Im mniejszy interwał(punkty stawiane częściej) tym szybciej limit punktów ustawionych w tej opcji się skończy.

-Linia nawigacyjna- W tej opcji mamy do wyboru namiar lub kurs.
Opcja ta jest bezpośrednio dostępna z poziomu kompasu i służy do zmiany sposobu wyświetlania linii nawigacyjnej.

:strzałka: Punkty- Opcje ogólne dotyczące wyświetlanych punktów. Do wyboru mamy:
-punkty mapy
-waypointy
-nazwy ulic
-pokrycie lądu

Opcje te pozwalają na określenie maksymalnego zoomu poszczególnych punktów.

:strzałka: Tekst- Opcje ogólne dotyczące tekstu. Do wyboru mamy:
- Punkty mapy
-Waypointy
-nazwy ulic
-pokrycie lądu

Opcje te pozwalają wybrać jaka wielkością czcionki będą oznaczone poszczególne rodzaje punktów.
Do wyboru mamy: żaden, małe, średnie, duże.

:strzałka: Lista map- W opcji tej możemy zaznaczać lub odznaczać obszary mapy, które wgraliśmy do odbiornika. Gdy dany obszar jest zaznaczony to będzie on wyświetlany na mapie, jeżeli nie to będzie wyświetlana mapa bazowa lub w przypadku jej braku pusty obszar.
Opcja jest o tyle ważna, że pozwala na obsługę dwóch obszarów innych map jednocześnie.
Jak wiadomo do odbiorników Garmina można wgrać więcej map niż jedną.
Ale podczas oglądania jakiegoś obszaru będzie wyświetlana mapa, która jest wyżej na liście map(najczęściej z powodu nazwy przy sortowaniu według nazwy).
Wtedy aby obejrzeć ten sam obszar na drugiej mapie odznaczamy obszar z mapy pierwszej.

PRZYKŁAD
Na liście map mamy:
Katowice Garmin Topo 2011
Kielce Garmin Topo 2011
Kraków Garmin Topo 2011


UMP-PL-Katowice-15 Jun. UMP-pcPL to, Lip 2011
UMP-PL-Kielce-15 Jun. UMP-pcPL to, Lip 2011
UMP-PL-Kraków-15 Jun. UMP-pcPL to, Lip 2011


Jeżeli jesteśmy w Krakowie to w tym przypadku wyświetlana będzie mapa Garmina pomimo tego, że wszystkie mapy będą zaznaczone a to dlatego, że na tej liście jest pierwsza.
Aby zobaczyć obszar Krakowa na mapie UMP trzeba odznaczyć obszar Krakowa na mapie Garmina.

Wiele zależy od tego jak nazwaliśmy mapę i w jakiej kolejności ustawialiśmy je na liście w programie do zarządzania mapami.

:strzałka: Morskie- Opcje te najprawdopodobniej nie będą obsługiwane przez mapy, którymi posługuje się nasze środowisko bo są skierowane do użytkowników map morskich.

4. Ustawienia.

Aby wejść w menu z ustawieniami:
Menu główne->Ustawienia
Ważniejsze opcje to:

:strzałka: System-Opcje systemowe pozwalające na dostosowanie głównych ustawień odbiornika.
Do wyboru mamy:

- GPS- Opcja pozwala włączyć, wyłączyć lub przejść w stan demonstracyjny moduł GPS(nie wyłącza całego odbiornika)

- WAAS/EGNOS- Opcja pozwala aktywować lub dezaktywować dokładniejsze określanie pozycji za pomocą naziemnych systemów korekty pozycji.

-Typ baterii- Alkaiczne/ NiMH/ Litowa, wybór jest o tyle ważny, że od niego zależy długość działania odbiornika. Dobre ustawienie tej opcji względem posiadanego źródła zasilania pozwoli na jak najdłuższa pracę. Złe ustawienie potrafi bardzo szybko pochłonąć baterie.

-Język tekstu- Opcja pozwala zmienić język menu. Do wyboru jest 17 języków.

-Po utracie zasilania zewnętrznego- Opcja określa co się stanie z odbiornikiem po odłączeniu kabla zasilającego/ do transmisji danych. Można wybrać opcję, że po dołączeniu kalba odbiornik się wyłączy lyu pozostanie dalej włączony.

-Alarmy punktów ostrzegawczych- Opcja pozwala na włączenie lub wyłączenie alarmu w przypadku zbliżania się do punktu ostrzegawczego.

:strzałka: Wyświetlanie- Opcje wyświetlacza. Do wyboru mamy:

-Tryb wyświetlania- Można ustawić porę dzienną, porę nocną lub automatycznie. Opcja ta jest zależna od następnych dwóch opcji. Przy wyborze funkcji auto tryby będą się zmieniały automatycznie według opcji Słońce i księżyc w menu głównym.

-Dzienny schemat kolorów
-Nocny schemat kolorów

Opcje te pozwalają na wybór schematu, który o konkretnej porze będzie wyświetlany na ekranie.
Na noc można wybrać schemat ciemniejszy(np. Oliwin) a na dzień jaśniejszy(np. Ametyst)

-Czas podświetlenia- Opcja pozwala na to jak długo od ostatniego naciśnięcia przycisku lub ruszenia dżojstikiem będzie aktywne podświetlenie. Do wyboru mamy: ciągle włączony, 15s,30s, 1 min, 2 min.

-Poziom podświetlenia- Opcja pozwala na dostosowania poziomu podświetlenia.
Opcja pozwala dostosować jasność w skali od 0-100% ze skokiem co 5% co daje nam 20 poziomów jasności podświetlenia.
Podczas naciskania klawisza odpowiedzialnego za podświetlenie zauważyć idzie, że działa on trójstopniowo. Jest możliwość zdefiniowania środkowego stopnia podświetlenia i dostosowania go do własnych potrzeb.
Np. Wyłączony- 20%-100%. Aby tego dokonać trzeba nacisnąć raz przycisk podświetlenia i dżojstikiem lub klawiszem góra/dół ustawić pożądaną wartość(np. 20%) lub optycznie stwierdzić czy dany poziom jest odpowiedni i zatwierdzić klikając na dżojstik lub klawisz odpowiedzialny za zatwierdzanie.
Parametry Wyłączony i 100% są nieregulowane.

:strzałka: Interfejs-Opcja pozwala na wybór rodzaju pracy przy podłączonym kablu do transmisji danych.

:strzałka: Sekwencja ekranów- Opcja pozwala na dodawanie, usuwanie i zmianę kolejności wyświetlanych ekranów pomiędzy którymi się przełączamy np. mapa, komputer, satelity kompas i wiele innych z menu głównego.

:strzałka: Jednostki- Opcja ta pozwala na ustawienie odpowiednich jednostek dla odległości/prędkości. Wysokości, głębokości i ciśnienia jak również na wybór Formatu pozycji(siatki) oraz układu odniesienia.

:strzałka: Aktualny kurs- Opcja ta daje możliwość ingerowania we wskazania kompasu i to od niej są zależne wartości wyświetlane przez kompas.
Dostępne opcje to:

-Wyświetlanie- do wyboru mamy: litery kierunków(N,S,W,E), stopnie lub tysięczne.
Od tego co wybierzemy w tej opcji zależy co będzie wskazywał kompas.

-Odniesienie północy- rzeczywiste, magnetyczne, siatka, ręczne.
Od wyboru tej opcji zależy jak będzie wskazywana północ na kompasie. Zalecane ustawienie to magnetyczna,

-Wariacja magnetyczna- Opcja ta ustawi się automatycznie po wybraniu opcji Odniesienie północy.

-Użyj kursu z kompasu, gdy prędkość poniżej lub dłużej niż. Większość urządzeń GPS określa kierunek podczas ruchu odbierając sygnał z satelitów. Jednak jeżeli staniemy i nie będziemy się ruszać a kręcić w miejscu szukając drogi kompas GPS może nieprawidłowo określić kierunek. Dlatego urządzenia wyposażone dodatkowo w elektroniczny GPS maja możliwość odczytu kierunki z niego podczas postoju.

Jeżeli prędkość poruszania spadnie poniżej ustawionej lub będziemy w bezruchu dłużej niż ustawiony czas wtedy urządzenia zacznie określać kierunki za pomocą kompasu elektronicznego.

Przydatne informacje:


a)Kompas elektroniczny w nieznacznym stopniu ogranicza czas pracy na bateriach.
Dlatego istnieje możliwość wyłączenia kompasu elektronicznego.
Aby tego dokonać musimy przejść na ekran kompasu a następne dłużej przytrzymać klawisz zmiany okien między którymi się przemieszczamy.
Włączenie kompasu następuje w ten sam sposób.

b)Na prawie każdym ekranie(kompas, komputer, mapa, wysokościomierz) można zdefiniować ilość pól z dodatkowymi informacjami. Aby to zrobić trzeba ustawić się na jednym z ekranów(np. mapa) kliknąć przycisk find(oznaczony lupą) a następnie pola danych i wybrać jedną z dostępnych opcji(np. mapa na dole +dwa dodatkowe pola u góry)

c)Istnieje także możliwość edytowania informacji jakie zawierać będzie każde z dodatkowych pól informacyjnych. Aby to zrobić trzeba ustawić się na jednym z ekranów(np. komputer podróży) kliknąć przycisk find(oznaczony lupą) a następnie wybrać opcję Zmień pola danych.
Klikając na interesujące nas pole można wybrać jeden z bardzo wielu parametrów klikając na niego i zachowując informacje klikając na przycisk zmiany ekranu wyświetlania.


d)Można włączyć funkcję aby dany ślad zapisany w odbiorniku na stale był wyświetlony na mapie nawet podczas rejestracji nowego śladu. Funkcja ta jest przydatna np. po przejechaniu jakiejś trasy i udostępnieniu śladu osobie, która jej nie zna. Aby włączyć tę funkcję należy z menu ślady wybrać zapisany interesujący nas ślad i pod polami nazwa, odległość, obszar i kolor zaznaczyć opcję Pokaż na mapie.

_________________
Regulamin Forum ATV Polska Kodeks Quadowca ATV Polska
Facebook ATV Polska - codziennie nowe ciekawostki dla miłośników quadów
PROJEKT: QUADOWCY POMOCNI W TERENIE.
>>>>>SilesiaSquad na YouTube<<<<<


Ostatnio zmieniony przez Nazir, 13.09.2011 22:58, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil Gadu-Gadu WWW
MultiMoto
MultiMoto
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2005 14:23
Posty: 13123
Miejscowość: Warszawa i okolice
Quad: Quad czy motocykl - nie ma znaczenia ;)
PostWysłany: 19.09.2012 10:32 
Re: Obsługa funkcji i ustawień odbiorników GPS.
Myślę, że tego typu inicjatywę trzeba nagrodzić.


 
Profil Facebook WWW
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 2 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 19 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.