Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Reklama1
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 16.04.2024 10:05



Odpowiedz  [ 15 posty(ów) ] 
Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja 
Autor Wiadomość
Moderator Działu Polaris
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2010 12:07
Posty: 6567
Miejscowość: Józefosław
Quad: čtyřkolka
Poprzednie quady: 126p
PostWysłany: 19.11.2013 09:54 
Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Poniżej opis jak rysuję trasy pokonywane później z ogromną satysfakcją.

1. Zaczynamy od Google Earth, program darmowy, do pobrania ze strony oficjalnej. Nie polecam innych, skoro jest u źródła.
http://www.google.pl/intl/pl/earth/download/ge/agree.html

Kiedy już się pobawimy wszystkimi pięknymi widokami i dobrodziejstwami jakie daje GE oraz polatamy samolotem dostępnym w narzędziach, można zabrać się za poważniejsze sprawy.

2. Najpierw rysujemy linię prostą od startu do mety. Robimy to dla ułatwienia późniejszej pracy, bo przy dużym zbliżeniu mapy łatwiej odnaleźć tą linię niż oddalać perspektywę i kontrolować czy obrany kierunek jest właściwy.

- do narysowania linii używamy tego samego narzędzia, które później będzie służyło nam podczas opracowania trasy

- korzystamy albo z menu: Dodaj/ścieżka, albo ze skrótu na pasku narzędzi

- otwiera się okno, w którym nazywamy ślad, na początku będzie to linia prosta

Image

- potem wybieramy kolor linii oraz jej grubość, można zmienić też przezroczystość

Image

- dalej zmienia się jednostkę pomiaru wyznaczonej odległości na kilometry, co nie jest niezbędne

Image

- okna nie można teraz zamykać, tylko trzeba je odsunąć na bok, aby narysować linię; zamknięcie powoduje zakończenie i zapisanie edycji

Image

- klikamy na miejsce startu wyprawy, potem na metę i GE wyznacza nam linię, której będziemy się trzymać, choć nie kurczowo

Image

- zamykamy okno edycji śladu (linia z Piaseczna do Konina ma 191 kilometrów); linia jest widoczna teraz również w menu bocznym, po lewej stronie, w katalogu miejsca

Image

- w menu poniżej natomiast, o nazwie 'Warstwy', można włączyć lub wyłączyć pokazywanie dróg i zdjęć przez zaznaczenie odpowiedniej opcji

Image
Image

Planujący trasę sam wybierze jak mu wygodniej pracować. Z doświadczenia jednak łatwiej będzie z wyłączoną opcją pokazywania dróg, bo nie można czasem ocenić z tego powodu czy są one asfaltowe czy gruntowe.

2. Sprawdzamy co nas czeka w terenie.

- śledzimy teraz teren w pobliżu wyznaczonej linii i sprawdzamy czy obrany kierunek nie będzie nas wiódł przez lasy, które warto omijać, autostrady i rzeki, które da się przeciąć tylko w przewidzianych do tego miejscach. Tutaj można narysować drugi, bardziej złożony ślad, wiodący przez punkty, do których dotrzeć trzeba, czasem żeby przejechać przez właściwy most, a innym razem żeby ominąć miasto; jeżeli tak zostanie zrobione, to wyłączamy linię narysowaną na początku, bo nie będzie już potrzebna (robi się to przyciskiem obok nazwy śladu w menu bocznym)

- na tym etapie nie należy jeszcze szukać stacji benzynowych, bo trudno przewidzieć jak będzie przebiegał ślad, tą czynność najlepiej zrobić na końcu pracy i dostosować do nich prowadzony ślad; wyszukuje się ich natomiast po wpisaniu w okno na górze menu bocznego słowa 'paliwo'; pojawią się czerwone kropki oznaczające lokalizacje, które trzeba jednak zweryfikować; ślad najlepiej prowadzić potem przez stacje benzynowe co 100-120 kilometrów.

Image

- dodatkowo, podczas przeglądania i planowania przejazdu, jeszcze przed rysowaniem, można włączyć wyświetlanie zdjęć (nie da się ich oglądać podczas edycji trasy), przycisk jest na pasku bocznym, nad przyciskiem odpowiedzialnym za wyświetlanie dróg

Przeszkody na trasie do Konina:

- lasy koło Magdalenki i krajowa 'śiódemka'

Image

- Nadarzyn i trasa 'katowicka'

Image

- Grodzisk Mazowiecki

Image

- autostrada A2

Image

- rzeki Rawka i Bzura

Image

- Autostrada A1

Image

- Miasto Koło

Image

- dolina rzeki Warty na bardzo długim odcinku trasy, tak duża rzeka może być oddzielona wałami, po których nie można jeździć i lepiej nie trzymać się jej za blisko

Image

3. Rysujemy trasę.

- do rozpoczęcia pracy znów otwieramy 'dodaj ścieżkę' i koniecznie ustawiamy parametry oraz wpisujemy nazwę. Jeżeli nie zrobimy tego ostatniego, a przez nieuwagę zamkniemy okno edycji, to cała wykonana wcześniej praca nie zostanie zapisana

- dobrze wybrać wyróżniający się kolor oraz odpowiednią grubość śladu

- krok, po kroku zaznaczamy punkty i systematycznie posuwamy się do obranego celu

Image
Image

Trasa z Piaseczna za Konin, o łącznej długości 314 kilometrów, zbudowana została z 1091 punktów

4. Wybieranie właściwej drogi.

Jest wiele sposobów radzenia sobie z przygotowaniem dobrej trasy. Takie wyprawy zawsze będą oznaczały konieczność wyjazdu na asfalt i niezbędne są odpowiednie do tego rodzaju podróży opony (zaQuad Piaseczno jeździ na BH1 25')

- pamiętać trzeba, że zbliżanie się do miasta zawsze będzie oznaczało więcej dróg asfaltowych

- jeżeli nie jest się pewnym przejazdu ze zdjęcia satelitarnego, to należy wybrać inną drogę, bo takie wątpliwości zazwyczaj oznaczają konieczność kilkukilometrowego objazdu źle wybranego miejsca

- korzystanie z dróg zaznaczonych przez Google może wyprowadzić w pole; dla przykładu pionowa droga na środku zdjęcia

Image

- nie dość, że prowadzi przez podwórko stadniny koni

Image

to jeszcze sugeruje przejazd przez ogrodzenie, którego cień jest widoczny na łące

Image

i dalej prowadzi miedzą, którą nie wiadomo czy da się przejechać

Image

Zdjęcia satelitarne są również nieaktualne i trudno wymagać od nich czegoś innego. Wiele konstrukcji drogowych nie jest jeszcze widocznych lub są w trakcie realizacji, pomimo że jeżdżą po nich samochody już od wielu miesięcy. Większym problemem jest jednak położenie asfaltu na do tej pory szutrowe drogi.

Image

Sporym utrudnieniem będą też rowy melioracyjne. Na mniej wyraźnych zdjęciach mogą się wydawać nawet drogami. Często są na nich ustawione przejazdy umożliwiające dotarcie na pola. Korzystanie z tych kładek jest korzystne wyłącznie w przypadku, gdy prowadzi po nich wyraźna droga. W innym razie skończy się na czyimś polu, a tam się nie wjeżdża.

Image

Bardzo przydatne do pokonywania nieprzyjaznych miejsc są drogi wzdłuż torów kolejowych, jednak w okresie letnim z całą pewnością będzie na nich miało miejsce zapchanie chłodnicy trawą i nasionami

Image

- oraz drogi przez łąki położone na rzekami. W okresie jesienno-zimowym mogą być nieprzejezdne z powodu błota lub wysokiego stanu wody

Image
Image
Image

Drogę gruntową można łatwo poznać, jeżeli jest widoczny pas zieleni po środku (nie pomylić z autostradą)

Image

- szutrówki mają wyraźnie jaśniejszy kolor od asfaltu, ale uwaga, bo czasem asfalt bywa jasny, a drogi szutrowe zrobione z ciemnego kruszywa

Image

Grogi gruntowe pomaga też rozpoznawać ich nierówny brzeg, nieregularna szerokość, czasem objazd błota lub kałuży. Na drogach utwardzonych będzie też więcej samochodów.
Jak już pisano wcześniej, lasy najlepiej omijać. Wówczas odpadną wątpliwości dotyczące właściwego, legalnego przebiegu trasy.

Po zakończeniu pracy klikamy 'ok' w oknie edycji/rysowania śladu, które uprzednio odsunęliśmy na bok. Klikamy prawym klawiszem myszy na narysowanym śladzie w pasku bocznym i wybieramy 'zapisz miejsce jako'. Podajemy nazwę, miejsce na komputerze i zmieniamy typ pliku na *.kml, żeby go można było otworzyć w Garmin Base Camp. Plik jest gotowy do formatowania na urządzenia nawigacyjne.

Image
Image

5. Mapy Geoportal.pl

Zmiana rozdzielczości zdjęć satelitarnych w GE, albo chmura zakrywająca interesujące nas miejsce oraz weryfikacja zaplanowanej trasy powinna się odbywać z wykorzystaniem map geoportal.pl (http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/). Lepszych nie ma. Można je rzekomo wykorzystać jako pracujące pod Google Earth, ale nie sprawdzałem, nie znam się.

- otwieramy program i wpisujemy interesujące nas miejsce

Image

- po wyszukaniu miejscowości widok jest nieczytelny, ale...

Image

- otwieramy pełne menu (największy symbol oka po prawej stronie), otwieramy zawartość mapy (lewy przycisk na belce w menu) i zaznaczamy co ma być wyświetlane

Image

- po wyłączeniu danych ewidencyjnych i danych o charakterze katastralnym

Image

- po wybraniu nazw geograficznych i ortofotomapy otrzymamy doskonały widok analizowanego terenu

Image
Image

W Google Earth niektóre zdjęcia są niewyraźne i nie da się na ich podstawie zaplanować trasy

Image
Image
Image

Tutaj pomocą służy właśnie geoportal, na którym cała powierzchnia kraju jest pokazana w jakości na dobrym poziomie

Image

Mapa topograficzna lub wizualizacja BDOT pomagają czasem w odnajdywaniu dróg i ścieżek.

Image

Dane ewidencyjne i dane o charakterze katastralnym najlepiej wyłączyć, chociaż są głosy, że te ostatnie pomagają w wyszukiwaniu dróg. Ja się jednak w tym nie odnajduję.

Ja weryfikuję ponownie cały ślad po zakończeniu jego opracowania, pomimo, że w trakcie pracy wspomagam się geoportal.pl

6. Garmin Base Camp.

W przypadku posiadania urządzenia Garmin, dobrze poprawić ślad korzystając z map Topo. Ja posiadam wersję 2011. W tym programie daje się również łączyć, dzielić i edytować trasy.

- podłączamy urządzenie Garmin do komputera, ja mam mapy na pen drive
- zapisany wcześniej plik *.kml, otwieramy za pomocą Garmin Base Camp

Image

- ślad pojawi się na mapie i jego nazwa wyświetli się na pasku bocznym; przy użyciu prawego klawisza myszy można trasę wysłać do urządzenia, duplikować i pracować potem na wersji roboczej, edytować punkty i sprawdzić długość trasy przez pobranie informacji, wyświetlić w Google Earth, utworzyć ze śladu trasę, odwrócić ślad, itp.

Image

- po co zatem bawić się w GE, skoro i tak potem poprawia się w Garminie? Tutaj niestety nie ma bardzo wielu ścieżek i nigdy ich nie będzie. Na zdjęciach satelitarnych widać o wiele więcej.

- wszystkie zgromadzone trasy i punkty będą zgromadzone na pasku bocznym 'Mój zbiór'

Image

- można tutaj dodawać również inne punkty (w narzędziach do tworzenia) i potem wysłać do urządzenia

- ślady składające się ze zbyt długiej ilości punktów można dzielić; najpierw prawym klawiszem myszy klikamy na wybraną trasę i zaznaczamy 'pobierz informacje'; potem zaznaczamy punkt, w którym będzie miejsce podziału i wybieramy 'podziel w wybranym punkcie' z 'działania dla śladu'

Image

- można również połączyć dwa ślady, zaznaczamy je w tym celu i z menu prawego klawisza wybieramy 'połącz ślady', program zapyta o ich kolejność i mamy jedną trasę

Image

- eksportujemy wybrany element na dysk komputera, żeby móc go potem wysłać i przechowywać bez ryzyka utraty, jeżeli wybierzemy więcej danych, to wszystkie potem otworzą się w urządzeniu

Image

Warto również prześledzić całą trasę punkt po punkcie i sprawdzić pokrycie trasy zrobionej w Google Earth z drogami w Garmin. U siebie obserwuję małe przesunięcie na mapie Garmin.

7. Wyświetlanie z Garmin Base Camp w Google

Jeżeli trasa z Garmin będzie otwierana w GE, to trzeba ją tam edytować

- klikamy prawym klawiszem na linii lub nazwie 'Base Camp' w pasku bocznym i wybieramy 'uzyskaj informacje'

Image

- możemy zmienić kolor i grubość linii

Image

- da się też wyłączyć wyświetlane punkty przez rozwinięcie 'Base Camp' w pasku bocznym i odznaczenie 'Punkty'

Image

Ja odtwarzam wykonaną pracę w telefonie przy użyciu programu GPX Viewer, ale już czas na poważniejsze urządzenie.

Życzę dobrej zabawy i wspaniałych podróży.

-- dodano 19.11.2013 10:54 --

Dyskusję na temat projektowania tras prowadzimy tutaj:

http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic.php?f=44&t=60243

_________________
... no looking back

Wyprawy maqowe - blog


Ostatnio zmieniony przez maq, 19.11.2013 09:54, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.03.2015 20:13
Posty: 40
Miejscowość: Prochowice
Imię: Marcin
Quad: xxc
Poprzednie quady: CF 500, kq700, kq750
PostWysłany: 15.03.2017 20:03 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Czy można gdzies zobaczyc poradnik ze zdjęciami?


 
Profil
Moderator Działu Polaris
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2010 12:07
Posty: 6567
Miejscowość: Józefosław
Quad: čtyřkolka
Poprzednie quady: 126p
PostWysłany: 15.03.2017 20:23 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
W wolnej chwili pomyślę jak to aktualizować. Zdjęcia były na imageshack. Wszystko niestety zniknęło.

_________________
... no looking back

Wyprawy maqowe - blog


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11.02.2011 23:13
Posty: 867
Quad: Out XXC
Poprzednie quady: Było ich trochę ;-) Can-amy, Polarisy, Rincony, Yamahy, Chińczyki ...
PostWysłany: 15.03.2017 21:04 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Macku sam zainteresowałem się tematem i też byłbym wdzięczny za aktualizacje :-)


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.03.2015 20:13
Posty: 40
Miejscowość: Prochowice
Imię: Marcin
Quad: xxc
Poprzednie quady: CF 500, kq700, kq750
PostWysłany: 15.03.2017 21:28 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Czekamy zatem na aktualizację, planuje wyprawę około 600km i przydałby się ten tutorial :)


 
Profil
Moderator Działu Polaris
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.04.2010 12:07
Posty: 6567
Miejscowość: Józefosław
Quad: čtyřkolka
Poprzednie quady: 126p
PostWysłany: 15.03.2017 21:35 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Rozumiem, że przynajmniej na dwa dni jazdy?

_________________
... no looking back

Wyprawy maqowe - blog


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.03.2015 20:13
Posty: 40
Miejscowość: Prochowice
Imię: Marcin
Quad: xxc
Poprzednie quady: CF 500, kq700, kq750
PostWysłany: 15.03.2017 23:43 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Plan jest bez postojów i raczej tak się zakończy.


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27.05.2015 08:08
Posty: 247
Imię: Marcin
Quad: Hyosung TE90 - synka, Outlander 570Max - mój.
Poprzednie quady: Outlander 450L
PostWysłany: 16.03.2017 07:11 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
600km bez postojów??,
Tak na moje pojedziesz jakieś minimum 30h.
Trasa Poznań - Pogorzelica (ta nad morzem) zajęła nam 16-17h jazdy nie znając terenu a i tak wyszło coś grubo ponad 300km z tego co pamiętam.


Ostatnio zmieniony przez Nazir 16.03.2017 12:07, edytowano w sumie 2 razy



 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.03.2015 20:13
Posty: 40
Miejscowość: Prochowice
Imię: Marcin
Quad: xxc
Poprzednie quady: CF 500, kq700, kq750
PostWysłany: 16.03.2017 12:07 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
To słabo jechałeś :P :P w ubiegłym roku trasa Legnica - Międzywodzie (tak też te nad morzem) zajęła mi 13h plus około 2h na tankowania i kanapkę.
Track miał prawie 580km. Najgorzej męczący był poligon Drawsko a to z racji charakterystyki terenu.

Trasy po 300km robimy w niedziele jako "luźny" wypad na quada.

Jeśli chodzi o poradnik wyżej najbardziej interesuje mnie ta część dotycząca geoportalu oraz skąd wziąć mapsource na maca? Ogólnie nie sama kwestia zrobienia traka w GE a raczej topo z geoportalu oraz sama konwersja na urządzenie.

Nie cytujemy postów, pod którymi bezpośrednio odpowiadamy. //Nazir


Ostatnio zmieniony przez Nazir 16.03.2017 12:07, edytowano w sumie 3 razy



 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.09.2013 07:07
Posty: 176
Miejscowość: Rymanów
Imię: Marcin
Quad: Polaris XP 1000
Poprzednie quady: Polaris XP 850, Kawasaki Brute Force 750
PostWysłany: 17.03.2017 10:38 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Jeżeli używacie Garmina proponuję tę mapę http://mihurybi.website.pl/MAPA/
Sprawdzona na poligonie drawskim i w okolicach Golubia.
Zrobiona na bazie mapy topograficznej Polski i naprawdę pokrywa się z istniejącymi ścieżkami.


 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.03.2015 20:13
Posty: 40
Miejscowość: Prochowice
Imię: Marcin
Quad: xxc
Poprzednie quady: CF 500, kq700, kq750
PostWysłany: 18.03.2017 10:36 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Chodzi o Małopolskę i Podkarpacie a nie o Pomorze.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.09.2013 07:07
Posty: 176
Miejscowość: Rymanów
Imię: Marcin
Quad: Polaris XP 1000
Poprzednie quady: Polaris XP 850, Kawasaki Brute Force 750
PostWysłany: 18.03.2017 13:53 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Ja u siebie na Podkarpaciu jeżdżę na OSM, Topo PL + dodatek ścieżki 2014. OSM ma najlepsze pokrycie terenu i najbardziej aktualne.


Ostatnio zmieniony przez klax, 18.03.2017 13:53, edytowano w sumie 1 raz



 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16.10.2013 09:15
Posty: 1680
Quad: Ale o co CanAm?
PostWysłany: 21.03.2017 11:04 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Jak ma się traka to i mapa nie jest aż tak szczegółowa potrzebna.
Nie wiem po co komplikować sobie życie. Ja rysuję na GE.
Map Source jak dla mnie jest totalnie zbędny.

Trzeba szukać dobrych map w internecie, jest pełno bezpłatnych.


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 05.09.2013 07:07
Posty: 176
Miejscowość: Rymanów
Imię: Marcin
Quad: Polaris XP 1000
Poprzednie quady: Polaris XP 850, Kawasaki Brute Force 750
PostWysłany: 21.03.2017 11:09 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
_X_8_ zgadza się ale może się okazać że track który kilka razy był przejezdny nagle jest nieprzejezdny.
Wtedy pomaga dokładna mapa w której widzisz najbliższą ścieżkę, którą możesz zrobić objazd


 
Profil WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16.10.2013 09:15
Posty: 1680
Quad: Ale o co CanAm?
PostWysłany: 21.03.2017 11:37 
Re: Rysowanie tras w Google Earth i ich weryfikacja
Quadem nieprzejezdne? :)
Walisz w bok i na kreskę :)

Jak dobry jest nawigator to potrafi ładnych naście km jechać na totalnej improwizacji


 
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 15 posty(ów) ] 

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 28 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.