[200/250] Książka serwisowa do chińskich Quadów. Część I.
Poradnik do Quadów o pojemności 200/250No to zaczynamy :
Przed jazdą należało by:
1. Sprawdzić stan oleju w silniku, ewentualne ubytki uzupełnić odpowiednim olejem.
2. Sprawdzić stan hamulców przednich i tylnych.
3. Sprawdzić jakość i ciśnienie w oponach.
4. Sprawdzić czy wszystkie śruby kół i elementów w quadzie są dokręcone.
5. Sprawdzić stan układu kierowniczego.
A teraz konkrety
1. Kilka podstawowych danych
:strzałka: Olej:
Kontrolować poziom oleju przed każdą jazdą, który powinien mieścić się między dolną a górną granicą na miarce jeśli takowa występuje.
Olej 15W40-SE - tak podaje producent.
Wymiana:
Nie określone jest co ile, lecz wiadomo przy ekstremalnej eksploatacji częściej.
Silnik Bashana 200 mieści 0.9 l oleju silnikowego.
Sprawdzenie stanu oleju:
Jeśli występuje wskaźnik poziomu oleju (tzn bagnet):
1. Wyciągamy wskaźnik, wycieramy czystą szmatką bądź chusteczką:
2. Poziom oleju nie powinien być mniejszy niż znak
MIN na miarce ani większy niż
MAX:
Jeśli występuje okienko poziomu oleju:
:strzałka: Stopień sprężania:
W silniku o pojemności 200cm3 wynosi 9.2:1
:strzałka: Świeca zapłonowa:
Symbol świecy NGK D8EA bądź NGK DR8EA.
Przerwa na świecy od 0.5mm do 0.7mm
Świeca.
:strzałka: Opony:
Ciśnienie w oponach według instrukcji obsługi Quada powinno wynosić:
Przód: Ciśnienie 100kPa
Tył: Ciśnienie 100 kPa
Rozmiar opon:
Przód: 21x7-10
Tył: 20x10-10
2. Czynności regulacyjne:
:strzałka: Regulacja gaźnika:
Śrubka z dołu gaźnika 1,5 obrotu wykręcona. Następnie odpalamy i rozgrzewamy silnik. Iglica powinna znajdować się na drugim licząc od góry ząbku. Następnie kręcimy tą śrubką z dołu tak aby wzrastały obrotu. Później kręcimy śrubką od obrotów obniżając je do tego stopnia aby quad się dobrze zbierał i płynnie chodził. Następnie znowu śrubka na dole i później znowu obroty aż do momentu gdy quad będzie wkręcał się na obroty prawidłowo.
Na temat samej regulacji to tyle.
Teraz kilka danych, wziętych z dobrze działającego Bashana 200 :strzałka: Poziom paliwa w komoże pływakowej ciężko było zmierzyć w jaki kolwiek sposób,
więc zmierzyłem ilość paliwa jaka powinna znajdować się w komorze pływakowej.
Wynosi ona 55ml
Iglica znajduje się na drugim od góry ząbku.
Śrubka składu mieszanki wykręcona o 2 obroty.
Przerwa i rodzaj świecy zastosowane:
Świeca o symbolu: NGK D8EA
Przerwa na świecy: 0.55mm.
Kolor świecy: jasny, nie okopcona elektroda.
Sposób na słabą iskrę jeśli cewka jest sprawna:
:strzałka: Świecę wyżarzamy bądź jak kto woli wypalamy ( określenia różne)
Wkładamy świecę do żaru, a to robiłem w piecu w żarze z węgla. Czekamy aż świeca się nagrzeje do czerwoności.
Pamiętajcie Wkładamy świecę mniej więcej do połowy gwintu. Dalej nie próbowałem ale to uszkadza świecę.
Gdy świeca jest nagrzana, wyciągamy ją i w temperaturze normalnej pokojowej studzimy. Nie wkładamy do wody Świeca ma ostygnąć sama a my gdy świeca nie będzie już bardzo czerwona szczotką drucianą czyścimy ją do takiego stanu aż będzie błyszcząca jak nowa Sprawdzona przeze mnie metoda, jeżdżę na świecy wypalanej i już 600km wytrzymała.
3.Regulacja zaworów:
:strzałka: Do regulacji zaworów przystępujemy gdy silnik nie pracuje jak należy gdy wyregulowany jest gaźnik. Zawory mogą mieć zbyt duży luz, lub jego brak co powoduje podparcie zaworu który w rezultacie się nie domyka.
Jeśli chodzi o wymiar luzów zaworów to chyba nikt na forum dokładnie tego nie wie, ale z doświadczenia wiem, że luz powinien być 0,05 ssący i 0,07 wydechowy. U siebie tak zrobiłem i jest dobrze. Nie mam żadnych problemów.
A co do regulacji zaworów w Bashanie to żeby dojść w ogóle do głowicy to trzeba ściągnąć przednie plastiki i bak. Potem odkręcić pokrywę klawiatury(zaworów), wykręcić świece i śrubę na pokrywie po lewej stronie silnika. Tam znajduje się koło magnesowe, na którym jest znak najczściej- T. Znak ten musi się pokryć ze znakiem na obudowie. W tym celu trzeba obrócić wałem, a najlepiej to zrobić na włączonym biegu obracając tylnymi kołami. Kiedy te znaki się pokryją to wtedy tłok jest na samej górze i wtedy właśnie pojawiają się owe luzy zaworowe i można przystąpić do ich regulacji.
Co do samej regulacji potrzeba:
:strzałka: szczelinomierz, śrubokręt płaski + klucz 10.
Odkręcamy nakrętke wkładamy między pieska a główkę zaworu szczelinomierz, dokrecamy śrubkę regulacyjną tak aby ciasno szczelinomierz się przesuwal pomiedzy zaworem a pieskiem i kontrujemy nakrętką na klucz 10.
Pamiętajmy że zawór ssący jest od strony gaźnika zaś wydechowy od strony kolanka wydechowego.
4. Odpowietrzenie hamulców (Tył jeden zacisk, przód dwa po jednym na koło
)
:strzałka: Niewielka bańka gazu w przewodzie hamulcowym może spowodować nierównomierne działanie hamulców w parze kół, a tym samym „ściągania” Quada podczas hamowania. W skrajnym przypadku może mieć to tragiczne konsekwencje.
Kontrola i odpowietrzanie hamulców nie są czynnościami skomplikowanymi, ale wymagają zarówno wiedzy, jak i wprawy, oraz odpowiednich narzędzi.
Odpowietrzanie hamulców powinny przeprowadzać dwie osoby.
Odpowietrzanie zaczynamy od koła najdalej oddalonego od pompy hamulcowej.
Odpowietrzanie zaczynamy od uzupełnienia płynu w zbiorniczku płynu hamulcowego, po czym jedna osoba klamką bądź pedałem hamulca naciska np trzy razy na hamulec i za czwartym trzyma, w tym czasie druga osoba z pojemniczkiem na płyn i wężykiem założonym na odpowietrznik poluzowywuje odpowietrznik (najczęściej klucz
na około 2 sekundy aby płyn/powietrze wyleciało i następnie zakręca po czym osoba wciskająca hamulec ponawia czynność pompowania hamulcem. Czynność tą należy wykonywać na każdym zacisku hamulcowym do zyskania twardego stabilnego położenia klamki/pedału hamulca
Pamiętajmy o uzupełnianiu ubytków płynu w zbiorniczku podczas odpowietrzania.
Nie wolno dopuścić, aby płyn hamulcowy dostał się do oczu i na skórę. W tym celu należy stosować okulary ochronne i gumowe rękawice – płyn może powodować alergie!