BigHorn vs. Kenda HTR opona uniwersalna- Test by Sir Adam Jr
Witajcie
Ostatnio zastanawiałem się nad zmianą ogumienia w moim quadzie.
Były 2 opcje:
-
http://www.pitbulltires.com/growler_uber_atv.php -
http://www.kendatire.com/en/home/atv/ut ... w-htr.aspx Oba komplety są w USA bardzo chwalone, pierwszy jako specjalista do błota i ogólnej jazdy a drugi (Kenda) do ogólnej jazdy.
PitBulle są nie do dostania w Polsce – albo wymaga to długiego czasu natomiast Kendy to już łatwiejszy temat choć również jako nowość od zeszłego roku nie tak łatwo dostępne.
Mi się udało je dostać za 2200 brutto (kupiliśmy na spółkę z Olkiem i Krzychem z A.P.T. 3 komplety). Dziś Krzysztof założył już nowy komplet Kendy więc już dziś po pierwszej jeździe napiszę recenzję.
Dziś jeździliśmy w terenach dla nas charakterystycznych czyli:
- szutry
- asfalty
- piaski
- małe górki
- trawersy
- podmokłe łąki
- bagienka
Dotychczas przejeździłem już zarówno kluczowe modele ITP jak i Maxxis. Teraz mam już przejechane 6 000 km na BigHorn-ach.
Każdy zadaje sobie pytanie jakie są najlepsze opony dla jego quada.
a) Wpierw każdy zadaje sobie pytanie jaki rozmiar powinien wybrać?
b) Potem myśli o rodzaju bieżnika i ewentualnie firmie która produkuję ta oponę
Ponieważ w A.P.T. bez kompromisu szukamy najlepszej jakości produktów które będą nam służyły na lata a dotychczas sprawdzone już opony nam nie wystarczają poszliśmy o krok do przodu.
Pitbulli nie dało się zdobyć ale udało się z Kendą HTR.
Wpierw zdecydowaliśmy jaki rozmiar nas interesuje. Nie chcieliśmy zmieniać felg więc oczywistym był ich rozmiar czyli że szukaliśmy 12 cali.
Wielkość gum wahała się między rozmiarem 25 a 26
25 wydaje się lepsze dla ciągłej jazdy po szutrach ale za to 26 daje trochę przewagi w trudnym terenie – zyskujemy ważny dla każdego przeprawowa prześwit. W błocie również każdy cm prześwitu więcej jest na wagę złota.
My nasze quady mamy poszerzone więc 26 cali mimo że podnoszą quada przy zainstalowanych dystansach nadal w miarę dobrze trzymają na szerokości quada podczas jazdy.
Więc 26 cali to dobry kompromis między w miarę dobrymi właściwościami jezdnymi na płaskim a jednak lepszymi właściwościami przeprawowymi.
Gdy się szuka opony do quada przeprawowego marki Can-am wie się że moc jest atutem a prześwit jest lekkim minusem.
Przeważnie pierwszym wyborem każdego przy zamianie oryginalnych gum jest firma Maxxis z ich legendarną marką BigHorn. Na podstawie tej opony powstaje wiele wariacji (tzw. podrób) np. KTracing czy Duro. Wszystko za sprawą ciekawego bieżnika – bardzo uniwersalnego na różne typy terenu.
BigHorn jest świetna oponą którą ... szczególnie jej pancerność. Ogólnie opony quadowe szybko się zużywają natomiast BigHorn jest w świecie opon wyjątkiem – nawet przebiegi 10 000 km nie koniecznie muszą się na nich odbić żadnym piętnem.
Mój wybór BigHorna 26 cali jako opony co Outlandera XXc był świadomym i jestem z niego zadowolony.
Dobrze się trzyma różnych nawierzchni.
- Daje radę w średnim błocie. Głębokie błoto niestety oblepia bieżnik i koło przestaje nas przesuwać.
- Podjazdy pod wysokie górki jest ok. – choć tu preferuję inny model Maxxis-a AllTrack. AllTrack ma świetnie opony przednie i bieżnik jest stworzony do wdrapywania. Nie wyczyta jednak tak długich przebiegów jak BigHorn.
- Trawersy - dobrze się wgryza w boczne przesuwy jednak wiadomo że tu konieczny jest również dobry balans wagą na quadzie i maksymalnie szeroki rozstaw kół (poszerzenie quada)
- Asfalt i szutry – stworzony do jazdy po tego rodzaju nawierzchni. Odporny na przebicia i twarda guma nie ubywa
- Piach – przejdzie się fajnie ale AllTracki lepiej się wykopują z piasku.
Więc dlaczego zmiana? Dlaczego Kenda HTR?
Bo ma zalety których trochę brak BigHornowi.
Nie boimy się eksperymentowania a nasz wybór HTR był podyktowany głównie bieżnikiem i lekko mniejsza wagą całego kompletu.
Gdy przyjrzymy się jak jest zbudowany bieżnik w HTR zaraz dopatrzymy się równo wytłoczonym elementom. Każdy klocek z lewej strony ma swoje lustrzane odbicie z prawej strony na tym samym poziomie. Ta równomierność powoduje że opona jest idealnie wyważona z punktu widzenia konstrukcji co dalej będzie skutkowało zerowym biciem na kierownicy.
Ileż to razy quadowcy którzy to zakładali typowo błotne opony typu np. XTR ITP albo MudLite po przejażdżce asfaltem dziękowali że już się kończy i już są w błocie – bo ręce im bolały od opijania bieżnika o podłoże.
Tu mamy skrajność w drugim kierunku – po prostu się płynie po każdej nawierzchni.
Również HTR będzie mocniejszy bo ma 8 warstw – BigHorn 6 warstw.
Należy pamiętać że wszystkie warstwy przypadają we wszystkich oponach na część podstawową – która ma styczność z podłożem. Boki nie mają tych warstw co wielu nie bierze pod uwagę i myśli że to cała opona jest tak fajnie chroniona. Błąd tylko część styczna z podłożem ma ten kontakt. Jest to co prawda najbardziej narażona część opony na przebicie więc i zwiększenie ilości warstw w tym obszarze powiększa szanse nieprzebici – jednak w żadnym wypadku jej nie eliminuje. Zawsze jednak każda dodatkowa cecha poprawiająca walkę z wszystkim co chce przebić nam oponę – jest mile widziana i na plus HTR.
Jak widać w tabelce wagowo cały zestaw wyjdzie lżej o nie cały 1 kg – to praktycznie niezauważalne.
Mamy natomiast więcej warstw przy tej samej wielkości i ciekawszy bieżnik.
Dziś jadąc Krzychu stwierdził że teraz lekko boi się na zakręcie dawać gazu bo opona po prostu trzyma się niesamowicie nawierzchni. Ma świetna trakcję.
Ja w porównaniu na BigHornie ślizgałem się bokami a Krzychu po prostu wgryzał się w glebę. Było to również zauważalne w tym że dużo więcej błota i ziemi wlatywało w powietrze z HTR w porównaniu do BigHorn.
W oponie szukamy trakcji – szczególnie w ciężkim terenie. HTR ma jej więcej niż BigHorn.
Zobaczcie też na zdjęciu dlaczego tak jest. Radialność czyli świetne przyleganie całą powierzchnią do podłoża ma lepsza zdecydowanie HTR. Zobaczcie jak opona jest płaska w porównaniu do BigHorn – który wydaje się być bardziej diagonalny (w kształcie litery U).
To daje przewagę HTR – bo więksi powierzchnią łapie teren i dzięki temu ma świetną trakcję.
Czy warto było zmienić na HTR – warto.