Witam. Mam zamiar zbudować quada 4x4, jeszcze żadnego pojazdu nie stworzyłem, ale interesuje się motoryzacją, lubie coś grzebać i ogólnie mam smykałkę do tego. Sporo czasu siedze również w buggy(utv) więc ogólnie jakieś pojęcie o samoróbkach mam. Mam kilka pytań do osób które znają się lepiej ode mnie.
Zamierzam użyć silnik motocyklowy, chłodzony cieczą, nie wiem jeszcze jaki:
-V-ka(nie mam doświadczenia)
-Singiel, ładnie ciągnie na całych obrotach
-Rzędowy, w motocyklu(R2) od dołu ma troszke muła(w porównaniu do wysokich obrotów), czy w quadzie na jakiś terenowym przełożeniu może zabraknąć mocy? R4 nie jeździłem więc nie wiem
Najlepiej byłoby kupić jakiś rozbity motocykl i z niego wykorzystać silnik i kilka innych gratów
Skrzynia
Myślałem zastosować skrzynie biegów od samochodu przednio napędowego z silnikiem ułożonym wzdłuż, aby zębatka zdawcza z silnika moto napędzała wałek wejściowy skrzyni z samochodu i półosie napędzały dyferencjały(mosty z półosiami) Skrzynia robiła by za bieg wsteczny i dodatkowo reduktor.
Dyfry. Zależy mi aby dyfry nie miały stałej szpery(50:50) tylko miały możliwość blokady w krytycznych momentach lub szperę LSD(60:40 lub 70:30) ponieważ chciałbym quadem czasem wyjechać na asfalt
Zawieszenie
Przód i tył na wielo wahaczu? Czy może z przodu Mcperson? z możliwością regulacji sztywności i wysokości poprzez zmianę mocowania amortyzatora przy wahaczu i ramie
Piasty i zwrotnice. Większość osób pakuje zwrotnice i piasty na przód z poloneza, co przy feldze 12 uniemożliwa założenie zacisku na oryginalą tarcze, i tutaj trzeba cudować z przetaczaniem tarczy od tico. Myślałem założyć piasty jakieś inne np VW, mercedes 5x112(o ile dobrze pamiętam) i na to felge 15/16 i kopię opony simex, nigdy nie widziałem quada na takich oponach ciekaw jestem jak by się spisywał w terenie.
Rama. Jaki materiał? Do produkcji buggy ludzie wykorzystują profil 40x40x3, na tym forum przeczytałem że ktoś chciał użyć 30x30x2(czy taki profil wytrzyma?). Czy może lepiej rurki? Jeżeli tak to jakie,4/4, 3/4, 5/4 cala? Jaka ścianka tych rurek? Z tego co mi się wydaje to z rury rama byłaby wytrzymalsza. Jedynym problemem jest brak giętarki, ale myśle że może 2 rury na sanki pod silnik by się jakoś wygięło, a reszte to zespawało normalnie tak jak profile.
Waga. hmm Yamaha Grizzly 700 waży 274kg. Nie mam pojęcia jaka waga, z racji tego że to ma być quad to waga najlepiej jak najmniejsza. 350kg? W tylu byłbym się w stanie zmieścić?
Podsumowując wydaję mi się że jakieś tam pojęcie mam, ale zawodowcem nie jestem, lepiej zapytać. Waga jeżeli będzie większa nic się nie stanie, ale przez zastowanie tej skrzyni boję się żeby nie wyszła koza, tylko po założeniu plastików żeby to przypominało quada. Regulowane zawieszenie i brak stałej szpery to wszystko przez to że będę chciał quada zarejestrować(o ile spełni moje oczekiwania) Liczę na komentarze, oraz wytykanie mi wszystkiego co według was jest złe. Z góry dziękuje
Pozdrawiam Bartek!