W związku z nowymi doświadczeniami, chciałem przedstawić przepis na wymianę osłon przegubu zewnętrznego tylnego koła w Kawasaki Brute Force 750 (maszeta, mieszek- żeby wyszukiwarka dała radę).
NARZĘDZIA: młotek, pobijak (np. śruba 10cm fi=10mm), klucz 27, 14, pneumatyczny pistolet udarowy, szczypce płaskie, obcęgi
CZĘŚCI: osłona przegubu zewnętrznego Hyundai – jakiś tam, średnica wewnętrzna dużego okręgu ~70mm sprzedaje to np.
http://www.japparts.plcena ok. 35zł – Super Drogo. Wbrew opiniom
nie można użyć w Kawasaki osłon od Deawoo Tico/Suzuki Alto – są zbyt krótkie – chociaż zestaw osłona+smar+opaski kosztuje 14zł (producent HART kod 401 383), lepiej już wygląda osłona od FIAT CC – długość odpowiednia, ale duże fi=63mm więc trzeba się naciągać, a może to nie być łatwe. Osłona Hyundaia jest jak robiona do Kawasaki.
Opaski do osłon przegubów duża i mała cena ok 2zł/1szt. – człowiek w motoryzacyjnym będzie wiedział o co prosisz, smar do przegubów – ja użyłem ten z zestawu od TICO, taśma izolacyjna czarna 2zł.
NAPRAWA:
Pkt 1-3 wykonać np. w pobliskiej wulkanizacji
1. Ściągnąć gumową osłonę na środku koła,
2. Wyciągnąć zawleczkę
3. Kluczem 27 przy pomocy pistoletu udarowego odkręcić (lub tylko poluzować) złotą nakrętkę, która mocuje piastę do osi. Pkt 3 nie próbuj w domu – szkoda czasu i energii i tak nie dasz rady, pneumat załatwia sprawę w aż 15 sekund !!!
4. Jeżeli tylko luzowaliśmy nakrętkę, dokręcić z ręki zabezpieczyć i pomału spokojnie wracać do garażu (chyba, że garaż jest 40 km od wulkanizacji).
5. W garażu odkręcić nakrętkę, następnie dwie śruby 14 trzymające łożysko piasty i zdjąć cały ten system – schodzi bez najmniejszego oporu.
6. Półoś wyszarpnąć z tylnego mostu. To co wchodzi w most to wieloklin z zabezpieczeniem C trzeba to zdecydowanymi ruchami wyszarpnąć.
7. W ręku masz właśnie półoś z dwoma przegubami górnym i dolnym. Wkręć półoś w imadło i młotkiem przez pobijak uderzaj w koszyk kulek. Operacje rób zdecydowanie przesuwając pobijak dookoła osi. Oś wchodząca w przegub to również wieloklin z zabezpieczeniem C
8. Zdejmij uszkodzone gumy,
9. Przegub oraz oś dobrze wymyj w ropie – bardzo ważna operacja od której zależeć będzie dalsze życie przegubu
10. Załóż nową gumę na oś.
11. Wciśnij smar gdzie się da w przegub, następnie wsuń oś w przegub uważając na zabezpieczenie C – można sobie pomagać śrubokrętem lub drugą osobą z dwoma śrubokrętami. Walnąć kilka razy z wyczuciem młotkiem żeby jedno weszło w drugie i zaskoczyło.
12. W gumę wcisnąć jeszcze smaru i odpowietrzyć ją wsadzając delikatnie cienki śrubokręt pod gumę przy osi.
13. Założyć opaski, uważając na kierunek obrotu osi – tak żeby wąs, który pozostanie nie obracał się „pod włos” z osią. Jest to chyba najgorsza operacja. Opaski do osłon przegubów zaciska się bardzo dobrze obcęgami! Efekt jednak nigdy nie będzie taki jak w fabryce. Oryginalne opaski nie odstają, nie łapią więc nic w terenie.
14. Na koniec mój patent (jeszcze nie sprawdzony w boju) opaskę z wąsem obwiązać (z 10 razy) taśmą izolacyjną – mam nadzieję, że uniknę w ten sposób zaczepienia opaski o cokolwiek w błocie i rozerwaniu wszystkiego w cholerę
15. Złożyć wszystko do kupy
16. Jeszcze raz jechać do wulkanizacji i dokręcić udarem nakrętkę – Zabezpieczyć ją potem zawleczką !!!
Oryginalna osłona Kawasaki kosztuje ok. 150zł i jedzie do nas 2-3 tygodnie. Sprawę w garażu załatwisz w ok. 60 minut, o ile pomoże ci przed i po Pan wulkanizator i będzie Cię to kosztowało max 40zł.