Polskie Stowarzyszenie Czterokołowców - ATV Polska - Forum - Zobacz temat - zmiana biegów - ze sprzęgłem czy bez?
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy Obecny czas: 21.10.2020 08:56



Odpowiedz  [ 22 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
zmiana biegów - ze sprzęgłem czy bez? 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.02.2004 22:49
Posty: 94
Miejscowość: Wawa
Quad: Yamaha 660R Raptor
PostWysłany: 25.02.2005 12:57 
aXcid napisał(a):
nagminnie padaja tam także skrzynie biegów - faktycznie, jeśli biegi zmieniane są bezsprzęgłowo to skrzynie padają - nie ma na to siły. Jeśli zaś będziesz uzywał normalnie sprzęgło , zarówno przy wkładaniu wyzszego biegu jak i redukcji nigdy nie powinno się nic stać.

czy masz na myśli skrzynie w rapim 2001 czy generalnie w skrzyniach sekwencyjnych?

_________________
Wielkie yo!! :D


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.09.2004 14:17
Posty: 3014
Miejscowość: Okolice Warszawy
Quad: Zbyt dużo quadów ;)
PostWysłany: 25.02.2005 13:04 
Mam na myśli skrzynie ogólnie ;) Wiem , ze na zawodach ładuje się biegi bez sprzęgła - ale na dłuzszą metę nie polecam :/ Za dużo już robiłem silników z posypaną skrzynią :(

_________________
Pozdrawiam, Piotr "aXcid" Winiarski :)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.09.2004 14:17
Posty: 3014
Miejscowość: Okolice Warszawy
Quad: Zbyt dużo quadów ;)
PostWysłany: 26.02.2005 14:29 
Ja jednak radzę zdecydowanie używać sprzęgła normalnie podczas zmniany biegów. 1000 razy się uda a za 1001 może posypać się skrzynia (a to są naprawdę DUŻE koszty). Skrzynie stosowane zarówno w motocyklach jak i quadach działają na zasadzie sprzęgieł kłowych - z jednego trybu wystają 3 badź 4 "kły" (takie wypustki) które podczas zazębiania wchodzą w odpowiednio wyprofilowane gniazda. Wszystko to dzieje się podczas pracy silnika, czyli wszsytkie te elementy obracaja się bardzo szybko. Gdy nie używamy sprzęgła "kły" uderzają z olbrzymią siłą w ścianki gniazd - działa tutaj potężna siła ścinająca, w wyniku której po pewnym czasie "kły" się po prostu najzywczajniej w świecie urwą :( Gdy dostanie się taki urwany kawałek pomiedzy koła zębate - to nie zazdroszczę :( Sprzęgło zapobiega takim uderzeniom rozłączajac wał korbowy od skrzyni i co za tym idzie zwalniając obroty wałków i zazębiających się trybów.
Wiem że bezsprzęgłowo jeździ się niby wygodniej - ale po pewnym czasie GWARANTUJĘ że skrzynia pójdzie, uzywając kolokwializmu "się paść" :P
Jeśli ktoś by chciał to mogę zrobić zdjęcia skrzyni i pojedynczych trybów - tak żeby było to wszystko bardziej zrozumiałe ;)

_________________
Pozdrawiam, Piotr "aXcid" Winiarski :)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.02.2004 22:49
Posty: 94
Miejscowość: Wawa
Quad: Yamaha 660R Raptor
PostWysłany: 26.02.2005 14:37 
to ja bym prosil o te zdjecia, widzialem skrzynie na schematach, ale niewiele zrozumialem :?

_________________
Wielkie yo!! :D


 
Profil

Rejestracja: 27.01.2004 20:07
Posty: 159
Miejscowość: KRAKÓW
Quad: Suzuki LTR 450
PostWysłany: 26.02.2005 19:05 
Dotyczy wypowiedzi kolegi axcid: jeżeli chodzi i zmiane biegów bez sprzęgła to zgodze się,że odbija się to na żywotności samej skrzynia ale tylko przy zmianie biegów do góry,ponieważ wtedy na samej skrzyni jest dosyć mały moment obrotowy natomiast bardzo duży moment obrotowy idzie z silnika,ponieważ jest to rozpędzanie się ,które wymaga zwiększania obrotów silnika.Natomiast przy redukcji już nie występuje taka duża dysproporcja w momentach obrotowych miedzy silnikiem a skrzynią. Pomijając ten fakt nie wyobrażam sobie jeżdżenia na torze crossowym z ciągłym używaniem sprzęgła do zmiany biegów (przedramie puchnie momentalnie nawet przy hudraulicznym sprzęgle) ,poza tym traci się dużo czasu na zmiane biegu ze sprzęgłem porównywałem to z kolegą ok.pól długość quada na jednej zmianie biegów.Przy ostrych zakrętach gdy dodatkowo oprucz sprzegła wciśniesz hamulec doprowadzasz do ogromnego spadku obrotów i jednocześnie tracisz na czasie,bez sprzęgła można lepiej dozować siłe hamowania silnikiem.Oczywiście jeżeli ktoś jedzie do lasu na wycieczkę to dla samego lepszego samopoczucia lepiej używać sprzęgla zwłaszcza przy zmianie w góre.


 
Profil

Rejestracja: 16.10.2004 11:05
Posty: 241
Miejscowość: warszawa
Quad: YFZ 450
PostWysłany: 26.02.2005 19:21 
skrzynia nie ucierpi wiele jeżeli podczas zmiany bez sprzęgla będziecie na moment ujmować gazu,nie wolno go puszczać,tylko wystarczy cofnąć manetke o milimetr,dwa,chodzi tylko o to by w momencie zmiany biegów nie byly obciążone pary kól,kly na kolach i przesówkach(czyli element sprzęgający) mają ksztalt rombu,postawionego na krótszym boku,jeżeli ostra krawędz ulegnie zniszeniu,biegi zaczną wypadać,ale same kly raczej się nie powinny urwać

_________________
moc zawsze dostępna! ;-)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20.02.2004 22:49
Posty: 94
Miejscowość: Wawa
Quad: Yamaha 660R Raptor
PostWysłany: 26.02.2005 21:19 
u mnie w raptorze nie da się zmienic biegu przy wcisnietym gazie. to jest chyba taka blokada zeby oszczedzac skrzynie.

_________________
Wielkie yo!! :D


 
Profil
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.09.2004 14:17
Posty: 3014
Miejscowość: Okolice Warszawy
Quad: Zbyt dużo quadów ;)
PostWysłany: 26.02.2005 23:51 
Panowie :) Wszystko (no prawie, ale otym pozniej ;) ) co tutaj zostało napisane jest prawdą - zgadza się - nie uzywając sprzegła mamy lepsze przyspieszenie, biegi takze można zmieniać bez sprzęgła - wszystko to najprawdziwsza prawda. Problem w tym do kiedy możemy to robic. Jeżeli jeździmy na zawodach to i tak wiadomo że średnio co start żeby być w 100% pewnym sprzętu powinniśmy wymienić skrzynię biegów. Jeśli jednak nie jeździmy zawodowo, tak jak 98% procent z nas, uzytkowników tego forum, to zmiana biegów bez sprzęgła z czasem ZNISZCZY SKRZYNIĘ! Będzie to proces stopniowy - jeśli zmienimy biegi w ten sposób 1,2 czy też nawet i 20 razy - nie zauważymy żadnej różnicy. Jednak naszą skrzynia - tak :( Koła zębate w skrzyni zawsze zazębiają się tylko do połowy, nigdy całą powierzchnią. Jeśli dodatkowo wzrasta obciążenia na zęby, spowodowane niewysprzęglaniem po pewnym czasie z naszymi kołami zębatymi w skrzyni zrobi się coś takiego -
http://www.atv.cp.win.pl/gal/albums/use ... by%201.jpg
http://www.atv.cp.win.pl/gal/albums/use ... by%202.jpg
Tak jak pisałem jest to proces powolny, dziejący się jednak nieubłaganie przy niekorzystaniu ze sprzęgła :(
Oprócz powyższego kły, tak jak już wcześniej pisałem zderzają się z olbrzymią siła, powodującą zmęczenie materiału. Po pewnym czasie materiał ulegnie zmęczeniu krańcowemu co doprowadzi do jego destrukcji - tak jak w poniższym przypadku -
http://www.atv.cp.win.pl/gal/albums/use ... ly%202.jpg
http://www.atv.cp.win.pl/gal/albums/use ... ly%201.jpg
Możemy tu też zaobserwować jak wygląda zmęczenie materiału na pozostałych 2 kłach - zaczynają się one powoli ukruszać, a z czasem urwą się całkiem, tak jak 2 brakujące, po których pozostały tylko wyrwane puste miejsca.

Wracając do początku mojej wypowiedzi - Maćku, nie jest do końca tak jak mówisz - podczas redukcji, zgadza się moment obrotowy przenoszony przez wał korbowy na skrzynie maleje i to znacznie. Wzrasta jenak lawinowo moment obrotowy przenoszony przez koło (za pomocą łańcucha lub wału) na skrzynię - efekt mamy więc ten dokładnie ten sam co przy "wkładaniu" biegów do góry.
Osobiście wiem z doświadczenia co dzieje się przy redukcji - "własnonożnie" ukręciłem wałek zdawczy w swoim pierwszym motocyklu crossowym, bo waliłem biegi w dół bez sprzęgła z 5 na 1 :x (dla zainteresowanych - mogę zrobić zdjęcia :D )

Podsumowując - PANOWIE (i PANIE ;) - Używajcie sprzęgła zarówno przy redukcji jak i "wbijaniu" biegów w góre - oszczędzamy w ten sposób swoją ATV'kę i szanse że posłuży ona nam długo znacznie wzrastają. Pamiętajmy także o tym że raczej nie będziemy mieć jej wiecznie - kiedyś przyjdzie pora na "upgrade" sprzętu na jakiś nowszy, szybszy bądź mocniejszy - i wtedy, wskutek naszej zabawy skrzynią bez sprzęgła będzie BARDZO cierpiał kolejny, już może niekoniecznie szczęśliwy nabywca naszej maszyny...

PS. Koła zębate użyte do tego "pokazu" pochodzą z 2letniego Suzuki RM250 (zorientowani w temacie wiedzą jak potężne są tryby w skrzyniach stosowanych w motocyklach crossowych). Sprzęt należał od człowieka któemu powiedziano właśnie że biegi można w crossach zmieniać nie używając sprzęgła "bo tak robią zawodnicy"...

_________________
Pozdrawiam, Piotr "aXcid" Winiarski :)


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 16.10.2004 11:05
Posty: 241
Miejscowość: warszawa
Quad: YFZ 450
PostWysłany: 27.02.2005 01:50 
nie,chodzi wlaśnie o zasade dzialania,jeżeli delikatnie ujmiesz gazu-wejdzie bez bólu,jeżeli będziesz na obozie to pokaze jak to dziala,pozdr, Opal

_________________
moc zawsze dostępna! ;-)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.09.2004 14:17
Posty: 3014
Miejscowość: Okolice Warszawy
Quad: Zbyt dużo quadów ;)
PostWysłany: 27.02.2005 09:33 
Opal, nie mówie że nie wejdzie - zgadzam się w 100%, ale wierz mi, że to skrzyni nie pomaga a wprost przeciwnie. Po to zostało stworzone sprzęgło, żeby z niego korzystać. Nie wiem czy miałeś kiedyś półautomata (czyli masz normalnie biegi ale wrzucasz je nie wciskając sprzęgła). Tam każde włożenie biegu powoduje także automatyczne wysprzęglenie, i zabiera doslownie ulamek sekundy. Gdyby inżynierowie tworzący silniki uznali że sprzęgło potrzebne nie jest, byłoby to zaznaczone nawet w instrukcjach do maszyn.

_________________
Pozdrawiam, Piotr "aXcid" Winiarski :)


 
Profil Gadu-Gadu

Rejestracja: 16.10.2004 11:05
Posty: 241
Miejscowość: warszawa
Quad: YFZ 450
PostWysłany: 27.02.2005 09:50 
aXid-wiem,ale jakoś nie zgralem czasu odpowiedzi z postępem postów dlatego lekka rozbiezność w tematach,
masz 100 procent racji,na pewno jadąc turystycznie bezsensem jest walenie biegów bez sprzęgla,natomiast na zawodach albo "w boju w lesie" nie będziesz bawil się ze sprzeglem-robiąc to umiejetnie szanse uszkodzenia skrzyni maleją,np. żeby zmniejszyć sily wystepujace na klach,wystarczy redukowac biegi pod koniec hamowania a nie na poczatku,prędkość kól jezdnych maleje razem z obrotami silnika.Startując trzeba się liczyć z naprawami,a nie interesuje kierowcy nic innego jak wynik,więc kasa teoretycznie nie gra roli
Fajnie że daleś zdjęcia-kola w moto i w samchodach są ciut inne-dlatego myslalem ,że są male szanse urwania klów-w samochodach są na plaskiej powierzchni,a tu są oslabione od tylu rowkiem na widelki-zwracam honor ;-) ,pozdr.

_________________
moc zawsze dostępna! ;-)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.09.2004 14:17
Posty: 3014
Miejscowość: Okolice Warszawy
Quad: Zbyt dużo quadów ;)
PostWysłany: 27.02.2005 11:05 
No właśnie Opał:) - dokładnie o to mi chodzilo :) Jeśli się ścigasz, nie ma znaczenia dla ciebie oszczedzanie skrzyni, w koncu i tak ją wymienisz (a na ogół cały silnik). Jeśli jednak jeździsz tak jak 98% z uzytkowników forum czyli rekreacyjnie, to skrzynię trzeba oszczędzać, bo koszty naprawy są horrendalne - jeden taki tryb to koszt podchodzący pod 800zł, zaś wałek to ponad 2 tys :/. Miałem już nawet zamiar zacytować Douga Gust'a z tłumaczeniem ale widzę że nie będzie takiej potrzeby, bo w końcu jakoś po długich bojach żeśmy się zrozumieli :D Na obóz może zajrze jeśli są jeszcze miejsca :) Zależy od czasu i od kasy :|

_________________
Pozdrawiam, Piotr "aXcid" Winiarski :)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28.12.2005 10:58
Posty: 34
Miejscowość: Małopolska - Olkusz
Quad: Pioneer 200ST
PostWysłany: 06.01.2006 20:13 
A co w przupadku ztw. półautomatów.

Kupłem właśnie takiego quada "sprzedawca" powiedziłą że tylko 1 ze sprzęgłem reszta bez ale jak pisaliście przy takiej zmiani słychać zgrzyty itp. Wiec zaczołem używać sprzęgła przy każdej zmianie ale czy to czasem nie wpłynie negatywnie na mój tzw półautomat ?

pozdrawiam


 
Profil Gadu-Gadu WWW
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14.08.2005 18:51
Posty: 1526
Quad: Polaris Scrambler 500H.O. 4x4 wYYYpas =)
PostWysłany: 06.01.2006 20:22 
hmm półautomat z biegami i sprzęgłem ?? :szok: ciekawe :D

_________________
Szerokości i gumowych przeszkód ! :)


 
Profil Gadu-Gadu
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06.09.2004 14:17
Posty: 3014
Miejscowość: Okolice Warszawy
Quad: Zbyt dużo quadów ;)
PostWysłany: 06.01.2006 21:01 
No właśnie :D
Półautmoat ... się tym, że nie ma sprzegła ząłaczanego ręcznie ręką (masło maślane :P) tylko podczas wbijania biegu, ruchem nogi przesuwając dźignię biegów w górę lub w dół, z każdym razem przed "załapaniem" kolejnego biegu nastepuje automagiczne wysprzeglenie.

Ktoś ci bajek naopowiadał, jendym słowem - jeśli masz sprzegło w "łapce" to masz zwykłą skrzynie manualną.

_________________
Pozdrawiam, Piotr "aXcid" Winiarski :)


 
Profil Gadu-Gadu
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Odpowiedz   [ 22 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style created by Pink Floyd Ringtones|Modified by Daniel.