ATV Polska
A A A

Maluch z Kanady - Bombardier Rally

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 18.12.2002
Firma Bombardier w ostatnim czasie znacząco rozszerzyła ofertę produkowanych przez siebie czterokołowców. Jedną z nowości kanadyjskiego koncernu jest Bombardier Rally.

Bombardier początkowo stawiał na pojazdy duże, wyposażone w potężne silniki, których przeznaczeniem były albo starty w profesjonalnych wyścigach (sportowy model DS 650), albo ciężkie trasy przeprawowe (np. modele Traxter i Traxter XT). Po pewnym czasie do pojazdów tych dołączyły nowe quady (użytkowe Quest 500 i Quest 650, sportowe DS 650 Baja), ale znowu zaprojektowane z myślą o osobach dorosłych i dobrze jeżdżących. Dopiero od niedawna Bombardier wypuścił do sprzedaży pojazdy mniejsze, przeznaczone dla młodzieży oraz osób dopiero uczących się jeździć. Jednym z nich jest Bombardier Rally 200.
Już pierwsze spotkanie z tym pojazdem potrafi zaskoczyć nawet osobę obeznaną z tematyką ATV (All Terrain Vehicles). Rally swym wyglądem nie przypomina bowiem żadnego innego quada i potrzeba przynajmniej kilku minut, aby się do niego przyzwyczaić. Ostre, kanciaste kształty wyróżniają go spośród innych pojazdów, którym projektanci zwykli nadawać sylwetką opływową lub – ewentualnie - agresywną. Toporny wygląd nadwozia Bombardiera idzie jednak w parze z dużą wytrzymałością zastosowanych przy jego budowie plastików. Konstruktorzy jakby przewidzieli, iż uczące się jazdy osoby, mogę mieć czasami kłopoty z ominięciem - na przykład - drzewa...
Przeznaczeniem Rally nie są wyścigi ani ekstremalne przeprawy, dlatego pojazd ten wyposażono w silnik niewielki o pojemności zaledwie 176 cm³. Jest to jednak jednostka czterosuwowa (quady tego typu są często wyposażane w dwusuwy) i w dodatku bardzo oszczędna. Mały Bombardier wyposażony w prawie siedemnastolitrowy zbiornik paliwa jest dzięki temu w stanie jeździć bez tankowania przez prawie cały dzień. Co ciekawe Rally dysponuje większą ilością paliwa niż dużo większa od niego Honda Rubicon 500.
Automatyczna skrzynia biegów sprawia, iż Rally dobrze się sprawdza w roli pojazdu przeznaczonego dla nowicjuszy, którzy poza dodawaniem gazu, hamowaniem i kierowaniem nie muszą się niczym więcej przejmować. Mimo iż quad ten swą stylistyką przypomina raczej Hummera, jazda na nim jest bardzo komfortowa. Niezależne zawieszenie przednie zbudowane z wahaczy typu A-arm odznacza się czternastocentymetrowym skokiem (wartością tą Rally przewodzi w swojej klasie), z tyłu pojazd amortyzuje sztywny wahacz uginający się o ponad szesnaście centymetrów. W praktyce przejawia się to w tym, że nawet po wybiciu się w powietrze, quad ten ląduje miękko i bezpiecznie.
Nowym Bombardierem można nauczyć się jeździć, ale i można także trochę poszaleć w terenie. Podczas jazd testowych Rally był w stanie rozpędzić się do blisko 70 km/h i tym samym godnie stawić czoła – pozornie dużo mocniejszej – Hondzie 250 Recon. Bez problemu również quadem tym możemy poćwiczyć jazdę na dwóch kołach, młynki, czy wchodzenie i wychodzenie z poślizgów.
Podsumowując, należy uznać, że nowy quad Bombardiera jest bardzo udanym modelem pojazdu służącego rekreacji i nauce jazdy. Godna podkreślenia jest ogromna prostota jego obsługi, duży komfort i ponadprzeciętne możliwości jazdy bez tankowania. Za oceanem Rally 200 kosztuje około trzy tysiące dolarów i jest to cena bardzo niewygórowana. Szkoda tylko, że kanadyjska firma do tej pory nie doczekała się swojego oficjalnego przedstawicielstwa w Polsce.