ATV Polska
A A A

Muł roboczy - Kawasaki Mule

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 04.10.2004
Gdy w roku 1988 inżynierowie z firmy Kawasaki opracowali projekt nowego pojazdu terenowego typu pikap, nie wiedzieli, iż ich dzieło, ochrzczone nazwą Mule (Multi-Use Lightweight Equipment), stanie się zaczątkiem nowego segmentu na rynku motoryzacyjnym.

Czterokołowy wehikuł od quada różniący się zastosowaniem "samochodowej" przekładni kierowniczej szybko zdobył popularność wśród amerykańskich farmerów, myśliwych i... właścicieli pól golfowych.
W roku 2004 firma Kawasaki oferuje do sprzedaży pięć odmian pojazdów Mule. Najbardziej rozbudowaną konstrukcję ma model 3010 występujący w wersji z dwucylindrowym silnikiem benzynowym (o poj. 617 ccm) lub trzycylindrowym dieslem (o poj. 953 ccm). Pojazd ma automatyczną przekładnię Kawasaki Automatic Power-Drive System (KAPS), posiada rozłączany napęd 4x4 i dwubiegowy reduktor. W praktyce napęd może być przekazywany na cztery, dwa lub tylko jedno koło. Dzięki trybowi 4x1 pojazd łatwiej skręca.
Ponadto w ofercie Kawasaki znajduje się model 3000, charakteryzujący się napędem 4x2, którego przeznaczeniem jest przede wszystkim praca w mało wymagających warunkach terenowych (np. na płytach lotnisk czy podczas patrolowania ulic). Najmniejszym pojazdem z tej serii jest Mule 550, wyposażony w niewielki silniczek o pojemności zaledwie 286 ccm, który może być wykorzystywany np. do jazdy rekreacyjnej lub... na wyprawy do sklepów.