ATV Polska
A A A

Nadjeżdża nowa 450-tka! Kawasaki KFX 450R

30.11.2006
Koniec plotek! Kawasaki już w niedalekiej przyszłości wprowadzi na rynek nowy model pojazdu sportowego. Będzie to kolejna wyczynowa 450-tka – Kawasaki KFX 450R, która dołączy do wspaniałego szeregu tworzonego przez Yamahy YFZ 450, Hondy TRX 450R czy Suzuki LTR 450. Jej najważniejsze cechy to: aluminiowa rama, nowy silnik o pojemności 449 cm³, elektroniczny wtrysk paliwa i bieg wsteczny.

Kawasaki KFX450R - jak deklaruje producent – jest maszyną, która już w postaci seryjnej jest w pełni przygotowana do startów w profesjonalnych zawodach sportowych i nie potrzebuje żadnych kosztownych modyfikacji czy przeróbek. Konstruktorzy Kawasaki dołożyli starań, by fabryczny pojazd posiadał cechy wyczynowego ściganta.
Pojazd zbudowany jest na całkowicie aluminiowej, wzmocnionej ramie, która charakteryzuje się zarówno niską wagą, jak i ogromną wytrzymałością i sztywnością, co ma duże znaczenie w maszynach sportowych.
Kawasaki wyposażono w jednocylindrowy motor, którego konstrukcja bazuje na znanej z motocykli motocrossowych jednostce KX450F. Jest to silnik jednocylindrowy, czterozaworowy, oczywiście czterosuwowy, z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy. Za jego temperaturę w trakcie pracy odpowiada układ chłodzący wypełniony cieczą. Jednostka ma pojemność skokową 449 cm³ i jest wyposażona w elektroniczny wtrysk paliwa z 32-bitowym modułem zapłonowym. Dzięki takiej konstrukcji motor charakteryzuje się wyższym momentem obrotowym wytwarzanym w dolnym i środkowym zakresie obrotów. Jest również mniej czuły na temperaturę otoczenia i wysokość, na jakiej jeździmy. Sprawniej także zapala.
Czterokołowiec odpalany jest za pomocą elektrycznego startera (w opcji dostępna jest również „kopka”). Kierowca ma do swojej dyspozycji 5-biegową skrzynię, która oferuje mu także – to rzadko spotykane w wyczynowych quadach sportowych – bieg wsteczny! Oczywiście napęd przekazywany jest za pośrednictwem łańcucha na tylne koła.
Na przednie zawieszenie Kawasaki składają się podwójne wahacze typu A-arm; z tyłu koła umieszczone są na sztywnej ośce, która zawieszona jest na pojedynczym, aluminiowym wahaczu. Zaawansowana konstrukcja zawieszenia pozwoliła konstruktorom pojazdu uzyskać nisko położony środek ciężkości, przez co quad nie przejawia tendencji do wywrotek.
Kontrolę nad przednimi kołami sprawują hamulce tarczowe wyposażone w dwutłoczkowe zaciski. Z tyłu również zamontowano hamulec tarczowy, który został odpowiednio wyprofilowany dla wydajniejszego chłodzenia w ekstremalnych warunkach.
Pojazd będzie poruszał się na oponach Dunlop o rozmiarach 22x7x10 (przód) i 20x10x9 (tył), które z tyłu założone są na specjalne felgi, wzmocnione po wewnętrznej stronie dla lepszej ochrony przed uszkodzeniem w terenie.
O wyczynowym przeznaczeniu KFX 450R świadczą również liczne szczegóły, jak wieloczęściowe błotniki (wedle woli można je swobodnie demontować – tak w całości, jak i w części) czy łatwo demontowalne przednie reflektory.
Nowy czterokołowiec będzie dostępny w – typowym dla Kawasaki – kolorze zielonym oraz czarnym. Anonsowany jest jako pojazd roku... 2008 (!), ale jego oficjalna premiera spodziewana jest już w przyszłym roku.