ATV Polska
A A A

Najwygodniej w klasie - Polaris Sporstman 400

Michał Pierewicz "Off Road Pl" 31.03.2006
Seria Sportsman budzi skojarzenia ze sportem, są to jednak quady przeznaczone nie tylko do jazdy w terenie, ale i zdolne do ciężkiej pracy. Wśród nich znajdują się modele używane w armii, potwory z silnikami 800cm3, imponujące 6x6. Testowany Sportsman 400 jest wprawdzie najmniejszy, ale reklamowany jako „najlepiej resorujący w swojej klasie”.

Już pierwsza jazda potwierdza to hasło - niezależnie do tego czy jedziemy po polskim asfalcie, czy dziurawej leśnej ścieżce, komfortowe zawieszenie tłumi wyboje. Jednak chęć do bardziej agresywnej jazdy też jest tłumiona przez komfortowe nastawy niezależnego zawieszenia wszystkich kół.

Zawieszenie
Z przodu typowo dla Sportsmanów są kolumny MacPhersona, a z tyłu podwójne wahacze poprzeczne. Wszelkie ostrzejsze manewry powodują jednak spore boczne przechyły, wymagające znacznie mocniejszego balastowania niż w modelach z wahaczem centralnym. Strach pomyśleć, co byłoby, gdyby nie zainstalowano tylnego stabilizatora przechyłów. Poskramia on wprawdzie przechyły, ale ogranicza też wykrzyż, który jest realizowany przede wszystkim przez przednie – miększe niż tylne – zawieszenie.

Jazda
Jeśli się pamięta o charakterystyce zawieszenia i odpowiednio balastuje lub jeździ zgodnie z przeznaczeniem, to tym ciężkim przecież pojazdem (masa własna to aż 324 kg) można poruszać się całkiem sprawnie, a na pewno bardzo wygodnie. Podczas jazdy na wprost Sportsman wyrównuje nierówności profilu nawierzchni wręcz ze skutecznością poduszkowca. To naprawdę może się podobać - jeśli ktoś oczekuje od quada komfortu - Sportsman 400 może być dobrym wyborem.
W testowanym egzemplarzu mieliśmy zastrzeżenia do niewyczuwalnej pracy hamulca nożnego, mającego działać na obie osie. Na szczęście hamulec ręczny hamował tylną oś bez problemów.
Wszystkie elementy sterujące są łatwo dostępne, a wskaźniki czytelne. Analogowy szybkościomierz wyskalowany jest optymistycznie do 100 km/h, a resztę informacji pokazuje wyświetlacz LCD. Można z niego odczytać obroty silnika, poziom paliwa, przebieg, tryb pracy napędu, zalecenie serwisowe oraz informację o ładowaniu akumulatora lub przegrzaniu silnika.
Wprawdzie testowaliśmy wersję bez homologacji, ale Sportsman był całkiem dobrze oświetlony. Z przodu można włączyć światła mijania i drogowe, z tyłu - pozycyjne i stopu. Brakowało więc migaczy, ale za to osobnym włącznikiem można doświetlić tylną przestrzeń roboczą.

Off-road
W terenie pomaga duży prześwit, mający prawie 28 cm oraz skok kół wynoszący z przodu prawie 21 cm, a z tyłu 24 cm. W tej klasie pojazdów koła o średnicy 25 cali to standard – jedynie tylne opony o szerokości 11 cali są szersze od ogumienia konkurencji. Z pewnością lepiej przeniosą one niemały ciężar quada i ładunku.
Promień zawracania nie jest mały - 208cm przy rozstawie osi prawie 130 cm. W razie kłopotów, gdy zawiedzie napęd 4x4 i przełożenie terenowe, lepiej mieć na pokładzie wyciągarkę. Jej instalacja jest wyjątkowo łatwa, gdyż Sportsman dysponuje na pokładzie gotową płytą montażową.

Układ napędowy
Prosty sposób sterowania pracą układu napędowego również przyczynia się do czerpania przyjemności z jazdy. Do wyboru kierunku jazdy oraz zakresu przełożeń służy jedna dźwignia. Niekiedy jednak pojawiał się opór, utrudniający wybranie parkingowej pozycji P. Automatyczna skrzynia biegów działa bardzo sprawnie, umożliwiając przy tym skuteczne hamowanie silnikiem.
Włączanie przedniego napędu nie może być prostsze – wystarcza jeden ruch przełącznika na kierownicy, a elektromagnetyczne sprzęgiełko robi co trzeba.
W porównaniu do elektromagnetycznego systemu w opisywanym poprzednio Scramblerze dokonano tu istotnych udoskonaleń. Zamiast dwóch sprzęgiełek w piastach zastosowano jedno centralne przy przekładni głównej. Dzięki temu załączanie napędu jest jednoczesne dla obu kół, a przy tym eliminuje się możliwość jednostronnego zablokowania napędu przez szczątkowo namagnesowane sprzęgiełko. To się nazywa postęp – jest prościej, skuteczniej i bardziej niezawodnie.

Silnik
Wbrew oznaczeniu jednostka napędowa Sportsmana 400 jest pojemniejsza niż sugerują cyferki. Rzeczywista pojemność wynosi 425cm3 – to chyba jakieś przeoczenie marketingowców, którzy na pewno woleliby mieć przy nazwie 450. W każdym bądź razie moc 26 KM, pochodząca z czterosuwowego jednocylindrowca chłodzonego cieczą, jest wystarczająca do sprawnego poruszania się, aczkolwiek nie gwarantuje sportowych osiągów. Istotniejszy jest jednak moment obrotowy, osiągający 30 Nm przy 5 tys. obr/min. Silnik trzeba pochwalić za dużą kulturę pracy oraz cichy, lecz rasowy basowy wydech.

Użyteczność
Polaris oferuje do Sportsmanów imponującą listę akcesoriów i wyposażenia dodatkowego. „Goły” Sportsman 400 dysponuje sporym przednim bagażnikiem, a pod nim zamykanym i uszczelnionym schowkiem o pojemności prawie jak bagażnik Malucha. Z tyłu również znajduje się platforma bagażnika, a pod nią drugi, mniejszy schowek, dostępny od tyłu. Możliwości przewozowe można zwiększyć korzystając z szyn mocujących wszelkie akcesoria do przedniego i tylnego bagażnika, z tyłu zaś – również bez użycia narzędzi - można użyć systemu sprytnych szybkozłączek. Ładowność przedniego bagażnika wynosi 41 kg, a tylnego 82 kg. Gdyby brakowało przestrzeni bagażowej, można jeszcze podpiąć przyczepkę do 587 kg - uwagę zwraca bardzo wysoka wartość dopuszczalnego obciążenia haka: 84,5 kg.

Podsumowanie
Polaris Sportsman 400 rzeczywiście zapewnia bardzo komfortowe warunki podróżowania, zarówno w terenie jak i na drodze. Ceną za to jest konieczność zwiększonej uwagi podczas ostrzejszych manewrów, ale nie jest to przecież przeznaczeniem quada użytkowego. Ogromną zaletą Polarisa jest dopracowana i przemyślana konstrukcja, zapewniająca duże zdolności przewozowe oraz umożliwiająca montaż wyposażenia dodatkowego oraz akcesoriów z bardzo długiej listy.

Dziękujemy firmie Polonia Cup za wypożyczenie quada do testów.

Więcej zdjęć na [l=http://www.off-road.pl/]www.off-road.pl[/l]

Polaris Sportsman 400 - plusy i minusy
PLUSY
komfortowe zawieszenie
wygodna kanapa
sprawny układ hamowania silnikiem
bardzo proste sterowanie napędem
funkcjonalne wyposażenie
wysoka ładowność
bogate dodatkowe wyposażenie i osprzęt
sprawny i cichy silnik
automatyczna skrzynia biegów
reduktor
dobre oświetlenie
MINUSY
spory ciężar
słaby hamulec nożny
trudności podczas przełączania napędu na pozycję P


Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Polaris
Model Sportsman 400

Silnik
Typ jednocylindrowy, czterosuwowy, czterozaworowy
Pojemność 425 cm³
Chłodzenie ciecz
Zasilanie gaźnik Mikuni 34 mm CV
Rozrusznik elektryczny i ręczny
Moc 26 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy 30 Nm przy 5000 obr/min
Pojemność zbiornika paliwa 18 l

Napęd
Rodzaj 4x2 / 4x4
Sprzęgło odśrodkowe
Przeniesienie napędu tył: wałki, przód: sprzęgło elektromagnetyczne, wałki

Wymiary
Długość 2057 mm
Szerokość 1168 mm
Wysokość 1194 mm
Wysokość kanapy 864 mm
Rozstaw osi 1295 mm
Promień skrętu 2080 mm
Prześwit 279 mm
Waga 324.3 kg

Zawieszenie
Przedni niezależne, kolumny MacPhersona, skok 208 mm
Tylne niezależne, podwójne wahacz poprzeczne, stabilizator, skok 241 mm

Hamulec
Przedni hydrauliczne, tarczowe
Tylny hydrauliczne, tarczowe

Opony
Przednia 25x8-12
Tylna 25x11-10