ATV Polska
A A A

Niedźwiadek - Yamaha YFM 600 FWB Grizzly

Maciej Musiał "Off Road Pl" 15.10.2002
Najcięższy, największy, najgroźniejszy... Wzbudza respekt i zarazem pożądanie. Człowiek w konfrontacji z nim nie stoi jednak na straconej pozycji. Gdy go ujarzmi, znajdzie w nim oddanego przyjaciela. Yamaha YFM 600 FWB Grizzly.

[h4]Pochodzenie[/h4]
Grizzly – podgatunek niedźwiedzia brunatnego; długość ciała ok. 2,5 m, ciężar ok. 450 kg, ubarwienie różne: brunatne, rude lub stalowe; pazury długie (ok. 10 cm); sztuki dorosłe nie wspinają się po drzewach; pływa doskonale; sposobem życia i zachowaniem przypomina niedźwiedzia brunatnego, jest jednak od niego bardziej drapieżny, chód ma cięższy i bardziej chwiejny; zamieszkuje zachodnią cześć Ameryki Północnej, głównie góry Skaliste.
Dotychczas taką definicję można było znaleźć w Encyklopedii Powszechnej, jednak ze względu na postępującą ewolucję przyrody nieśmiało wnioskuję o zastąpienie jej taką:
Grizzly – podgatunek Yamahy; długość ciała 2068 mm; szerokość 1161 mm; wysokość 1215 mm; ciężar 273 kg; ubarwienie zielone; pazury Dunlop KT404A 25x8-12 na przednich łapach i KT405G 25x10-12 na tylnych; wspina się pod niesłychanie strome stoki; brodzi doskonale; sposobem zachowania przypomina Polarisa Sportsmana 500, jest jednak od niego lżejszy; chód ma pewny i stabilny; zamieszkuje punkty sprzedaży pojazdów marki Yamaha w całym kraju.

[h4]Silnik[/h4]
Grizzly (Yamaha, a nie miś) jest jednym z największych użytkowych czterokołowców świata, dysponującym potężnym, czterosuwowym, jednocylindrowym silnikiem o pojemności 600 ccm i mocy 32 KM przy 6250 obr./min. Jednak w wypadku pojazdu tego typu ważniejszy od mocy maksymalnej jest moment obrotowy, a tutaj wynosi on aż 37,9 Nm przy 5500 obr./min. Dzięki takim parametrom, silnik ciągnie bez najmniejszego problemu, nie zwracając najmniejszej uwagi na kąt pochylenia stoku, jaki kierowca zdecydował się zaatakować. Podczas dwóch dni, jakie dane mi było spędzić na quadzie Yamahy, nie spotkałem się z terenem, który zdecydowanie wymagałby wykorzystania wszystkich zasobów drzemiących w tym silniku. W trakcie każdego kolejnego przejazdu wybranej trasy, dochodziłem do wniosku, że poszczególne jej fragmenty można pokonać jeszcze szybciej, bez najmniejszego sprzeciwu jednostki napędowej czy zawieszenia.

[h4]Zawieszenie[/h4]
Kolumny McPhersona przy przednich kołach doskonale spełniają powierzone im zadanie, w bardzo płynny sposób wybierając wszelkie nierówności podłoża, jak i precyzyjne prowadząc pojazd po wybranym torze jazdy.

Pewne zastrzeżenia można mieć do sztywnej osi tylnej, która powoduje odrywanie się od nawierzchni raz jednego, a raz drugiego koła podczas przedzierania się przez bardzo pofałdowane odcinki terenowe. Niezależne prowadzenie tylnych kół, jakie zastosowano np. w Polarisie Sportsman, radzi sobie lepiej na wybojach, dzięki czemu jazda jest bardziej komfortowa. Ponieważ jednak każdy kij ma dwa końce (przynajmniej ja z takimi kijami do tej pory miałem do czynienia), sztywna oś Niedźwiadka ma również pozytywne strony. Wygrywa bowiem nad innymi rozwiązaniami tym, że podczas bardzo szybkiego pokonywania łuków, można wprowadzić Yamahę w kontrolowany poślizg, bez niepokojącego uczucia braku stabilności, podczas gdy niezależne wahacze mają tendencje do uginania się w najmniej odpowiednich momentach, wymuszając tym samym podróż zespołu pojazd-kierowca w niezamierzonym i zupełnie nieprzewidywalnym kierunku. Te rozwiązania powodują, że nierzadko przy większej prędkości team kończy jazdę, przyjmując pozycję kołami do nieba – jeźdźcem do ziemi.

[h4]Napęd[/h4]
Zastosowanie małej liczby dźwigni i przełączników niezbędnych do obsługi znacząco ułatwia korzystanie z pojazdu osobom pierwszy raz na niego wsiadającym; już po krótkim instruktażu, bez najmniejszego problemu radzą sobie one z jazdą, a każde kolejne kilkadziesiąt przejechanych metrów odbywa się coraz sprawniej i coraz szybciej. Automatyczna, pasowa przekładnia pozwala zapomnieć o konieczności zmieniania biegów. W czasie jazdy do przodu dysponujemy przełożeniami szybkim lub wolnym (z reduktorem). Pojazd wyposażony jest także w bieg wsteczny. Znaczne uproszczenie obsługi, w niebagatelny sposób usprawnia poruszanie się w bardzo ciężkim terenie, gdzie należy raczej skoncentrować się na trzymaniu kierownicy i kontrolowaniu prędkości prawym kciukiem, niż na przełączaniu niezliczonej liczby dźwigni odpowiedzialnych to za napęd na cztery koła, to za reduktor, to inne „ułatwienia”.
Pierwsze moje próby podjazdów pod strome wzniesienia odbywały się przy włączonym napędzie na cztery koła, lecz po kilkakrotnym ich pokonaniu okazywało się, że pojazd bez problemu radzi sobie z takimi górkami przy napędzie przekazywanym jedynie na tylną oś. Przedni napęd przydaje się w trakcie przedzierania się przez naprawdę głębokie błota i podczas brodzenia w wodzie. Okaże się również nieoceniony zimą, w trakcie jazdy w głębokim śniegu. Jednak podczas zabawy na innym podłożu będzie zbędny. Dodatkowo napędzane przednie koła wymuszają wykonywanie mocniejszych i bardziej zdecydowanych ruchów kierownicą ze względu na wyraźnie odczuwalny efekt jej prostowania, podczas przyśpieszania. Jednak według zaleceń producenta, jazdy z małą prędkością (pełzanie), pod górę czy w błocie powinny odbywać się na włączonym reduktorze, ze względu na znaczne obciążenia przenoszone przez pasek napędowy.

[h4]Hamulce[/h4]
Gdy spostrzeżemy, że stanowczo za szybko zbliżamy się do znajdującej się na naszej drodze przeszkody, wtedy należy zrobić użytek z dwóch tarcz hamulcowych umieszczonych przy przednich kołach oraz (lub) pojedynczej tarczy na tylnej osi.
O ich skuteczności miałem okazję wielokrotnie się przekonać.

[h4]Ogumienie[/h4]
Dzięki niezbyt dużej masie i szerokim, niskociśnieniowym oponom, Grizzly bez sprzeciwu pokonuje przejazdy przez brody, które zwykły zatrzymywać samochody terenowe (sam widziałem!). W trakcie jednej z takich kąpieli, udowodnił mi jak dobrym jest myśliwym. Mianowicie po wyjechaniu na ląd, gdy wreszcie spod wody ukazał się moim oczom przedni bagażnik, ujrzałem uwięzioną pomiędzy jego szczeblami szamoczącą się rybę. Możecie wyobrazić sobie złość w oczach koczujących nieopodal wędkarzy, którzy siedząc od wieczora poprzedniego dnia nie mogli poszczycić się żadnym trofeum.
Jeżeli chodzi o stylistykę pojazdu, to w jego wyglądzie można dopatrzyć się wpływu legendarnego Hummera wykorzystywanego obecnie przez wojska amerykańskie. Jednym może się to podobać, inni potraktują to jako wadę. Jeżeli chodzi o moje doznania estetyczne to z całą pewnością mogę powiedzieć, że dla mnie jest on... ZIELONY???
[h4]Jazda[/h4]
Podczas jazdy należy pamiętać o charakterystycznej cesze czterokołowców, jaką jest wysoko położony środek ciężkości i wąski rozstaw kół, co powoduje, że przy trawersowaniu stoku o znacznym pochyleniu, niewprawny kierowca może doprowadzić do wywrócenia pojazdu. Tę niebezpieczną granicę można w znacznym stopniu odsunąć, montując tak zwane Bigfooty, czyli ogumienie i felgi o dużym rozmiarze, zwiększające rozstaw kół, co bardzo korzystnie wpłynie także na stabilność w szybkich zakrętach. Dodatkowym efektem takiego zabiegu będzie znaczne zwiększenie prześwitu pojazdu, a - co za tym idzie - sprawniejsze pokonywanie błota, czy kopnego śniegu.
Mimo iż jest to czterokołowiec użytkowy, bez najmniejszych sprzeciwów znosi zabawy będące domeną raczej quadów sportowych. Mam tu na myśli zapędy kierujących, którzy marzą o dorównywaniu długością lotów Adamowi Małyszowi. Jednak nie należy zapominać o tym, iż jest to pojazd stworzony w innym celu i wszelkie korekty lotu czy wyprowadzenie go z niezbyt równego lądowania nie zawsze mogą należeć do zadań łatwych, a czasem stają się wręcz niemożliwe.
Skoro mowa już o jego użytkowym charakterze, to należałoby wspomnieć o całej gamie wyposażenia dodatkowego, dostępnego dla tej wersji, a jest tego niemało. Zaczynając od wyciągarek, akcesorii dla myśliwych, dodatkowych lamp (szperaczy), poprzez kosiarki do trawy, kilka typów pługów śnieżnych, pokrowce maskujące, podgrzewane manetki, GPS-y i wiele innych, a na przyczepach kończąc.

[h4]Podsumowanie[/h4]
Yamahę YFM600FWB Grizzly z całą pewnością można polecić jako uniwersalne urządzenie do wędrówek w Nieznane - zarówno w lecie jak i w zimie. Znakomite własności układu jezdnego, mocarny silnik jak i pojemny dziewiętnastolitrowy zbiornik paliwa, umożliwią dotarcie tam, gdzie prawdopodobnie długo jeszcze nie zaglądnie żaden samochód terenowy. Mimo elektroniczne uruchamianego napędu na cztery koła, warto zaopatrzyć nasz pojazd w wyciągarkę, która na pewno pomoże wydobyć go z niejednej opresji.
Jeżeli zapragniemy pogonić trochę po czymś w rodzaju toru z wieloma skokami i szybkimi zakrętami, Grizzly na pewno nas nie zawiedzie. Z całą pewnością nie wykręcimy na nim czasu takiego jak najnowszą Yamahą YFM660R Raptor, ale i tak poziom adrenaliny w naszym organizmie zdecydowanie się podniesie.
W obecne chwili jest już w sprzedaży nowy model o oznaczeniu YFM 660 FWA Grizzly, o nowej stylistyce, kolorystyce i wyposażony w silnik o pojemności 660 ccm (TAK! ten sam, który można znaleźć w Raptorze). Ponadto nowy Grizzly posiada niezależne zawieszenie z tyłu, blokadę mechanizmu różnicowego na przedniej osi oraz całą masę innych ciekawostek. To tak w skrócie. Jego test znajdziecie również na stronach naszego portalu.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka YAMAHA
Model YFM 600 FWA GRIZZLY
Dostępny w Polsce Tak
Cena 39 900 PLN (cena brutto)

Silnik
Typ jednocylindrowy, czterosuwowy, SOHC
Pojemność 595 cm³
Średnica i skok tłoka 95x84 mm
Stopień sprzężenia 8.5 : 1
Chłodzenie powietrze + wentylator
Zasilanie gaźnik Mikuni BST 40 mm
Rozrusznik elektryczny
Moc 32 KM przy 6250 obr./min
Moment obrotowy 37,9 Nm przy 5.500 obr./min
Pojemność zbiornika paliwa 18.8 l

Napęd
Rodzaj 2WD/4WD
Przeniesienie napędu automatyczna przekładnia pasowa, bieg wsteczny, dwustopniowy reduktor, przód i tył: wałki

Wymiary
Długość 206,8 cm
Szerokość 116,1 cm
Wysokość 121,5 cm
Wysokość kanapy 86,5 cm
Rozstaw osi 125,4 cm
Promień skrętu 27 cm
Waga 273 kg

Zawieszenie
Przedni kolumna MacPhersona / 16 cm (skok)
Tylne wahacz + amortyzator / 19 cm (skok)

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Tylny uszczelniony, hydrauliczny, bębnowy

Opony
Przednia Dunlop KT404A 25x8-12
Tylna Dunlop KT405G 25x10-10

Udźwig
Przedni bagażnik 45 kg
Tylny bagażnik 85 kg
Uciąg 550 kg