ATV Polska
A A A

NOWOŚĆ! Polskie reflektory LED najwyższej klasy.

Tekst sponsorowany 13.09.2011
4XLED czytaj "forexled" to polska marka reflektorów LED powstała wiosną 2008r wraz z pojawieniem się supermocnych diod LED najnowszej generacji. Nazwa nawiązuje do 4x4 (off-road) oraz LED (Light Emitting Diode), ponieważ reflektory te szczególnie dobrze nadają się do użycia w trudnych warunkach jakie stanowi off-road, i takie było ich pierwsze zastosowanie. Reflektory 4XLED bazują na oryginalnej opatentowanej koncepcji technicznej dzięki czemu osiągają wyższe parametry niż inne produkty. Wszystkie zasadnicze podzespoły jak obudowa i płytka z elektroniką produkowane są w Polsce, zasadnicze elementy - diody LED pochodzą od przodującego technicznie producenta Cree (USA), soczewki i zwierciadła wysokiej sprawności od czołowego europejskiego producenta.

Dlaczego warto stosować reflektory 4XLED, a nie halogeny, ksenony czy listwy LED?

Zacznijmy od halogenów.
Porównanie wymiarów w tej samej skali: „halogen” FF75 versus reflektory 3X i 9X.



Małe wymiary nie tylko ułatwiają ulokowanie reflektora w różnych miejscach pojazdu, lecz także zwiększają jego odporność na zniszczenie.

Siła światła i pobierana moc:


Tutaj halogen wypada szczególnie źle. Częściowo zaradzić temu można wstawiając palniki ksenonowe do obudów halogenów względnie stosując oryginalne reflektory ksenonowe. To takie halogeny w których żarzące się włókno zastąpiono łukiem elektrycznym. Jest to jednak półśrodek, ponieważ ksenony choć początkowo wytwarzają sporo światła przy umiarkowanej mocy (prawie jak dobre LEDy), to mają jednak sporo słabych punktów: zewnętrzna przetwornica i kabel 25 tys. volt, nie lubią częstego włączania, a szczególnie na ciepło (obniża to znacznie ich i tak niewielki czas życia), pobierają duży prąd po włączeniu na zimno (wymagają przekaźnika), ich siła światła stopniowo spada przez stopniowe zaciemnienie bańki palnika. Nie są odporne na zalanie reflektora, które w trudnych warunkach może łatwo nastąpić.
Wad tych nie posiadają reflektory LED.

Reflektory czy listwy?

Listwy powstały właściwie dlatego, że jeszcze kilka lat temu pojedyncza dioda LED dawała tak mało światła, że trzeba było stosować listwę z dużą ilością diod aby uzyskać sumarycznie odpowiedni strumień światła. Ten problem w ostatnim okresie przestał istnieć. (Aczkolwiek istnieje on nadal dla mniej markowych diod.) Tak więc widok nieco dziwnej belki najeżonej wieloma słabszymi diodami, zamontowanej na pojazdach, niedługo odejdzie do historii.

Porównanie różnic: reflektory 4XLED a listwa

Wymiary: Listwa: rozciągnięty kształt, przy miejscowym uderzeniu w dowolny punkt, cała ulega zniszczeniu. Reflektory: zwarty kształt, dzięki czemu dużo większa odporność.
Strumień światła: Listwa: jeden typ soczewek, wszystkie skierowane w tym samym kierunku. Reflektory: możliwość tworzenia zestawień soczewek, rozstawienia kilku reflektorów pod różnym kątem, co znacznie zwiększa efektywność wykorzystania światła.

Przykład wykorzystania reflektorów 3X30 do oświetlenia quada:
Listwa (szer. całkowita 440mm. gł. 55mm) utworzona z 4 reflektorów 3X30, wewnętrzne reflektory o charakterystyce SPOT, zewnętrzne FLAT, dodatkowo nieco odchylone na zewnątrz. Sumaryczna siła światła 4200 lumen (czyli więcej niż 3 halogeny H7, i proszę dodać do tego optymalną dystrybucję światła).




Inne bardzo dobre zestawy na przód quada: jeden reflektor 3X90HP SPOT + jeden 3X90HP FLAT na kierownicę lub body; jeden lub dwa dziewięciodiodowe reflektory 9X30 6SPOT3FLAT.
Idealny reflektor roboczy na tył: 3X30WIDE (1 lub 2szt.)


Mam nadzieję, że udało mi się w sposób możliwie obiektywny i zrozumiały przedstawić różnice w różnych środkach oświetleniowych stosowanych w motoryzacji i korzyści wynikające z użycia reflektorów LED. Chętnie przyjmę wszelką polemikę, uwagi, propozycje. Zapraszam na [l=http://www.4xled.com]www.4xled.com[/l]

Marek Szymelis