ATV Polska
A A A

Nowy Polaris - Hawkeye

AK 31.05.2006
Dla amatorów off-roadu, których ambicje nie sięgają startów czterokołowcem w Croatii Trophy czy River Ride, amerykański Polaris ma od niedawna nową, ciekawą propozycję. Jest nim Hawkeye – quad przeznaczony dla kierowców początkujących i średniozaawansowanych, który został wprowadzony do sprzedaży przed kilkoma miesiącami.

Hawkeye jest quadem klasy średniej – jego silnik ma pojemność 300 ccm. Amerykanie zadbali jednak, aby nikt kto ma duszę off-roadera i nosi się obecnie z zamiarem kupna czterokołowca, nie przeszedł obok niego obojętnie. Efektem ich zabiegów jest przyciągająca oko, nowa stylistyka pojazdu, który choć wciąż nieco przypomina Sportsmana, ma w sobie to „coś” nowego. Największe zaskoczenie czeka nas przy podziwianiu tyłu pojazdu – Hawkeye’a wyposażono bowiem w niezależne zawieszenie tylne, które dotąd było zarezerwowane niemal wyłącznie dla najmocniejszych quadów użytkowych.
Nowy Polaris napędzany jest czterosuwową jednostką zasilaną gaźnikiem i chłodzoną powietrzem. Za pośrednictwem przekładni paskowej moment obrotowy przekazywany jest na dwa lub cztery koła pojazdu. Kupujący Hawkeye’a ma bowiem do wyboru wersje z napędem 4x2 lub 4x4. Model 4x4 posiada system All Wheel Drive – gdy tylne koła pojazdu gubią trakcję, AWD automatycznie uruchamia napęd kół przednich, po czym – gdy napęd na wszystkie koła przestaje być potrzebny – powraca do bazowego napędu 4x2.
Zawieszenie przednie Hawkeye’a zbudowane jest z kolumn MacPhersona, a jego maksymalna wartość ugięcia wynosi prawie 18 cm. Tylne koła zawieszone są na podwójnych wahaczach, które gwarantują ponad 20-centymetrowy skok. Zarówno przednie, jak i tylne hamulce są hydrauliczne.
Nowy Polaris to nie tylko quad rekreacyjny, ale i użytkowy – jest w stanie uciągnąć ładunek o masie 340 kilogramów (quad posiada fabrycznie zamontowany hak holowniczy), jego tylny bagażnik ma nośność 77 kilogramów, a z przodu znajduje się zamykany luk bagażowy, w którym można bezpiecznie schować narzędzia, dokumenty czy drugie śniadanie. Miejmy nadzieję, że kiedyś będziemy żyli w czasach, gdy tego typu pojazdy trafią pod polskie strzechy...
Na razie kupno Hawkeye’a wiąże się z wydatkiem, na który przeciętnego rolnika raczej nie stać – model z napędem 4x4 kosztuje 26,5 tys. zł, a model 4x2 jest o 2 tys. tańszy.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Polaris
Model Hawkeye
Dostępny w Polsce Tak
Cena 26,5 tys. zł (4x4), 24,6 tys. zł (4x2)

Silnik
Typ 1-cylindrowy, 4-suwowy
Pojemność 299 cc
Średnica i skok tłoka bd
Stopień sprzężenia bd
Chłodzenie powietrze
Zasilanie [G] CV Mikuni 34mm
Rozrusznik elektryczny
Moc bd
Moment obrotowy bd
Pojemność zbiornika paliwa 17 l

Napęd
Rodzaj 4x4 lub 4x2
Sprzęgło -
Przeniesienie napędu bezstopniowa przekładnia paskowa, przód i tył: wałki, bieg wsteczny

Wymiary
Długość 182.9 cm
Szerokość 106.7 cm
Wysokość 115.6 cm
Wysokość kanapy 81.3 cm
Rozstaw osi 116.8 cm
Promień skrętu 149.9 cm
Prześwit 20.3 cm
Waga 249.5 kg

Zawieszenie
Przedni kolumny MacPhersona/ skok 17,8 cm
Tylne niezależne / skok 20,3 cm

Hamulec
Przedni hydrauliczny, tarczowy
Tylny hydrauliczny nożny

Felgi
Przednia bd
Tylna bd

Opony
Przednia 22x7-12
Tylna 22x10-12

Udźwig
Przedni bagażnik 31.8 kg
Tylny bagażnik 45.4 kg
Uciąg 340.2 kg