ATV Polska
A A A

Pierwszy z wielkich - Polaris Sportsman 700

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 28.02.2003
Gdy wśród miłośników czterokołowych pojazdów ATV pojawiła się pogłoska o nowym quadzie użytkowym wyposażonym w silnik o pojemności 700 cm³, którego projekt przygotowywany był przez amerykańskich inżynierów z firmy Polaris, wszyscy jęknęli z zachwytu: - Siedemset.... – powtarzali, niedowierzając, że ktoś zdecydował się umieścić aż tak ogromny silnik w quadzie.

Pojawiły się pogłosy, że jest to już górna granica, że Sportsman 700 zdominuje na wiele lat rynek quadów z napędem 4x4. Rzeczywistość okazała się jednak zupełnie inna. Obecnie po bezdrożach świata podróżuje kilka modeli quadów wyposażonych w równie duże silniki – obok Polarisa - między innymi: Kawasaki KFX 700 i 650 Prairie, Yamaha 660 Grizzly (opisywana na łamach „Giełdy Samochodowej”) i Bombardier 650 Quest.
Wzbudzający niegdyś ogromne zainteresowanie silnik Polarisa Sportsmana 700 w rzeczywistości okazał się najsłabszym ogniwem konstrukcji tego pojazdu. Przede wszystkim jego magiczna pojemność jest nieco „oszukana” i wynosi tylko 683 centymetry sześcienne. Sam motor został zaadaptowany z istniejącego już skutera śnieżnego Polarisa i – niestety – nie wzbudza zachwytu zastosowanymi w nim technologiami. Jest to wprawdzie jednostka dwucylindrowa, ale tylko z dwoma zaworami na cylindrze, w której zastosowano przestarzały już napęd popychaczowy oraz wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika. Z tego powodu Polarisowi musiano odmówić tytułu „Króla mocy”, bowiem quad ten zwyczajnie ustępuje nowocześnie skonstruowanemu Prairie (dwucylindrowy silnik ośmiozaworowy o pojemności 633 cm³), zaś z Grizzly (jednocylindrowy, pięciozaworowy motor o pojemności 660 cm³) toczy bardzo wyrównane boje.
Zastosowany w Sportsmanie układ napędowy jest jedną ze specjalności amerykańskiego Polarisa – mowa o bezstopniowej, automatycznej przekładni pasowej, która może pracować w dwóch trybach: wysokim i niskim. Z myślą o dużej mocy „siedemsetki” elementy napędu zostały przez konstruktorów znacznie wzmocnione. Jadący pojazdem skorzystać może z uruchamianego ręcznie biegu wstecznego oraz może wybierać między napędem wszystkich czterech kół lub tylko dwóch tylnych. Podczas zjazdów docenimy działanie EBS-u, czyli systemu hamowania silnikiem, za którego działanie (jak w Sportsmanie 500) Polaris jestzwykle bardzo chwalony.
Jedną z najważniejszych zalet współcześnie produkowanych quadów użytkowych Polarisa jest ich całkowicie niezależne, bardzo komfortowe zawieszenie. W przypadku Sportsmana 700 z przodu umieszczone zostały kolumny MacPhersona (brak możliwości regulacji skoku), zaś z tyłu – podwójne wahacze typu A-arm z pięciostopniowymi, regulowanymi amortyzatorami i stabilizatorem. Kontrolę nad kołami sprawują hydrauliczne hamulce tarczowe.
Polaris Sportsman 700 – mimo niezbyt nowocześnie skonstruowanego silnika – w zachodniej prasie specjalistycznej został należycie doceniony, choć oceny w jego przypadku bywają rozbieżne. „ATV Magazine” przyznał mu tytuł „ATV of the Year” (Quada roku), doceniając – a jednak! – największy silnik, jaki pojawił się w klasie pojazdów ATV 4x4, nowocześnie skonstruowany układ napędowy i doskonale sprawujące się w terenie tylne, niezależne zawieszenie pojazdu. Równocześnie, w teście dziennikarzy magazynu „DirtWheels” porównującym cztery najmocniejsze quady użytkowe świata, Polaris znalazł się dopiero na trzecim miejscu, ustępując modelom 650 Prairie i 660 Grizzly.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Polaris
Model Sportsman 700
Dostępny w Polsce Tak

Silnik
Typ Dwucylindrowy, czterozaworowy, czterosuwowy
Pojemność 683 ccm
Chłodzenie ciecz
Zasilanie Gaźnik 34 mm-CV Mikuni
Rozrusznik elektryczny
Pojemność zbiornika paliwa 17,9 l

Napęd
Rodzaj 2WD/4WD
Przeniesienie napędu bezstopniowa, automatyczna przekładnia pasowa PVT, bieg wsteczny, dwustopniowy reduktor, system EBS,

Wymiary
Długość 215,9 cm
Szerokość 116,8 cm
Wysokość 119,4 cm
Rozstaw osi 128,9 cm
Promień skrętu 193 cm
Waga 335,6 kg

Zawieszenie
Przedni kolumny MacPhersona/ 17 cm skoku
Tylne niezależne: podwójne wahacze typu A-arm z pięciostopniowymi, regulowanymi amortyzatorami i stabiliza

Hamulec
Przedni hydrauliczne, tarczowe
Tylny hydrauliczne, tarczowe

Opony
Przednia 25x8-12
Tylna 25x11-12

Udźwig
Przedni bagażnik 40,8 kg
Tylny bagażnik 91,3 kg
Uciąg 680,3 kg