ATV Polska
A A A

Pracowity Polaris ATP (All-Terrian Pickup)

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 20.02.2004
Quady to pojazdy wszechstronne, o szerokim spektrum zastosowań. W zależności od modelu i rodzaju napędu jedne z nich ścigają się na sportowych rajdach, inne jeżdżą w trudnym terenie, a jeszcze inne służą człowiekowi w jego codziennych obowiązkach. Pojazdem wymarzonym do pracy wsi, na gospodarstwie czy w lesie, jest najnowsza propozycja amerykańskiej firmy Polaris – model ATP (All-Terrian Pickup).

Pojazd zbudowany został w oparciu o konstrukcję istniejącego już, cieszącego się wśród klientów dużą popularnością modelu Sportsman. Wprowadzone zmiany pozwoliły przystosować maszynę do przewozu dużych ładunków. Pomyślano również o dodatkowych, zamykanych schowkach na podręczne rzeczy i zadbano o ułatwienie prowadzenia pojazdu w ciężkich warunkach terenowych.
Podstawowym walorem pojazdu jest umieszczona nad tylną osią skrzynia (a raczej skrzynka) ładunkowa, której nośność producent ocenia na blisko 182 kilogramy. Aby takie obciążenie nie okazało się zgubne dla mechanizmów podwozia, tylne zawieszenie czterokołowca wzmocniono, stosując dwa gazowe amortyzatory. W miejscu przedniego bagażnika umieszczono pojemny i – co ważne – szczelnie zamykany schowek, w którym można przewozić ładunek o wadze do 41 kilogramów. To jeszcze nie wszystko. W tylnych błotnikach znalazły miejsca dwie maleńkie skrytki, które idealnie nadają się do przechowywania podręcznych drobiazgów – dokumentów, telefonu komórkowego czy minilatarki. Nośność każdej z nich wyceniona jest na 9 kilogramów. Łączna waga przewożonego ładunku wynosi więc ponad 240 kilogramów, czyli jest o blisko dwa i pół raza większa od konkurencyjnych pojazdów użytkowych.
Większość rozwiązań konstrukcyjnych pojazdu znamy już z poprzedniego modelu Polarisa – Sportsman. Podstawowy model ATP wyposażany jest w jeden z silników swego pobratymcy - 500 H.O. (drugą wersję stanowi silnik o pojemności 330 cm³ stosowany dotąd w modelu Trail Boss) i ma napęd automatyczny. Nowość znajdziemy za to w układzie przeniesienia napędu. Podobnie jak w większości quadów użytkowych kierowca ATP może zadecydować o ilości napędzanych kół, wybierając między trybem 4x4 a 4x2. Innowacją jest tryb „turf” (z ang. darń), który pozwala na życzenie odblokować tylny mechanizm różnicowy, co o 20% zmniejsza promień skrętu pojazdu i przeciwdziała niszczeniu nawierzchni terenu, po której on jedzie. Oczywiście wybór trybu napędu kierowca dokonuje za pomocą elektrycznego przycisku.
Polaris ATP jest nowością na rynku amerykańskim, która już jednak została doceniona. Quad otrzymał zaszczytny tytuł „Czterokołowca roku” corocznie przyznawany przez czasopismo „ATV Magazine”.

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Polaris
Model atp 500 H.O.
Dostępny w Polsce Nie
Cena 6,999 USD

Silnik
Typ czterosuwowy, jednocylindrowy
Pojemność 499 cm³
Chłodzenie ciecz
Zasilanie [G] Mikuni 40 mm CV
Rozrusznik elektryczny
Pojemność zbiornika paliwa 12,3 l

Napęd
Rodzaj 4x4, 4x2, turf
Przeniesienie napędu CVT, wałki, przełożenia: parkingowe, wsteczne, neutralne, wysokie, niskie

Wymiary
Długość 231.1 cm
Szerokość 116.8 cm
Wysokość 116.8 cm
Wysokość kanapy 87.6
Rozstaw osi 142.2
Prześwit 17,8 cm
Waga 335.4 kg

Zawieszenie
Przedni kolumny MacPhersona /17 cm skoku
Tylne wahacz /15.2 cm skoku

Hamulec
Przedni hydrauliczne, tarczowe
Tylny hydrauliczny, tarczowy

Opony
Przednia 25 x 8 - 12
Tylna 25 x 11 - 12

Udźwig
Przedni bagażnik 40.9 kg
Tylny bagażnik 181.8 kg
Uciąg 556.8 kg