ATV Polska
A A A

Szara eminencja - Kawasaki Prairie 650

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 18.03.2003
Po przedstawieniu na łamach „Giełdy Samochodowej” sylwetek dwóch quadów użytkowych wyposażonych w wysokopojemnościowe silniki – Yamahy 660 Grizzly i Polarisa Sportsman 700, czas nadszedł na prezentację ich wielkiego rywala – Kawasaki Prairie 650, który zdaniem wielu dziennikarzy zajmujących się tematyką ATV najbardziej zasłużył na tytuł króla bezdroży.

W bezpośrednich testach udowadniał on bowiem swoją wyższość podczas jazdy sportowej, zawsze będąc odrobinę szybszy i bardziej zwrotny od pojazdów konkurencyjnych. Choć – tak naprawdę - wybór pomiędzy nimi przypomina odwieczny spór, kto był większym poetą – Adam Mickiewicz czy Juliusz Słowacki...

[h4]Silnik[/h4]
Inżynierowie Kawasaki dla nowego Prairie (wcześniej istniały już inne modele tak nazywane, ale wyposażone w mniejsze silniki – np. 300 i 400 cm³) zbudowali od podstaw zupełnie nową jednostkę napędową o pojemności 633 cm³, z dwoma cylindrami w układzie V i czterema zaworami na każdym z cylindrów. Efekt końcowy ich prac był – zdaniem fachowców – oszałamiający. Wystarczy wspomnieć, że w teście opiniotwórczego magazynu „ATV Action” silnik ten, w każdej z ocenianych kategorii (m.in. moc w różnych zakresach obrotów, szybkość reakcji na dodanie gazu) otrzymał najwyższe oceny, daleko lepiej wypadając w porównaniu do Grizzly 660 czy nowej Hondy Rubicon 500.

[h4]Napęd[/h4]
Prairie 650 zgodnie z panującą obecnie tendencją wyposażony został w automatyczną skrzynię przekładniową, która przekazuje napęd na cztery koła lub tylko dwa tylne i może pracować w dwóch trybach: wysokim i – zredukowanym – niskim. Pojazd ten posiada – podobnie jak Grizzly – przedni mechanizm różnicowy, który może zostać manualnie zablokowany przez kierowcę. Rozwiązanie to znacząco poprawia zdolności terenowe Prairie, co odczujemy, pokonując śliskie zbocze góry czy próbując przedostać się przez błotny teren.

[h4]Zawieszenie[/h4]
Konstruując zawieszenie, inżynierowie Kawasaki sięgnęli po tradycyjne rozwiązania, umieszczając z przodu kolumny McPhersona, zaś z tyłu pojedynczy wahacz obsługujący sztywną oś. Decyzja ta ma wpływ na bardzo dobre zachowanie się pojazdu podczas jazdy sportowej – zawieszenie jest bowiem „twarde” i odpowiednio sztywne.

[h4]Hamulce[/h4]
Za hamowanie odpowiedzialność w Kawasaki sprawują: z przodu hydrauliczne hamulce tarczowe, zaś z tyłu ciekawa konstrukcja wielopłytkowa, stanowiąca integralną część wału Kardana, hamująca całą tylną oś pojazdu.

[h4]Jazda[/h4]
Podczas jazd testowych Prairie 650 ujawnił swoją sportową duszę. Pokonując przeszkody, kierowca doskonale czuje, co czynią koła pojazdu. Kawasaki nie jest bowiem tak komfortowy jak Grizzly 660 – jego najgroźniejszy konkurent w klasie. Nie ma tu mowy o niepotrzebnym traceniu dynamiki, która byłaby uszczuplana przez zbyt „miękkie” zawieszenie. Oczywiście cecha przybiera odwrotne znaczenie w sytuacji, gdy planujemy całodzienną podróż po górach. Wówczas, być może, zatęsknimy za większym komfortem.

[h4]Na koniec[/h4]
Inżynierowie Kawasaki, produkując ten niemal doskonały pojazd, zapomnieli – niestety – o jednym. Prairie 650 obdarzony został wyglądem zupełnie nieprzystającym do pozycji, jaką zajmuje w świecie ATV. W jego sylwetce nie ma krzty tej drapieżności, którą szczyci się Grizzly, czy dostojeństwa, będącego chlubą Sportsmana. Taka szara eminencja...

Informacje ogólne - dane fabryczne
Marka Kawasaki
Model Prairie 650
Dostępny w Polsce Nie

Silnik
Typ Dwucylindrowy, cztery zawory na cylindrze, czterosuwowy
Pojemność 633 ccm
Średnica i skok tłoka 80 x 63 mm
Stopień sprzężenia 9.9:1
Chłodzenie ciecz
Zasilanie (2 gaźniki) Keihin CVKR-D32
Rozrusznik elektryczny + ręczny
Moc 43 KM
Pojemność zbiornika paliwa ok. 17 l

Napęd
Rodzaj 2WD/4WD
Przeniesienie napędu bezstopniowa, automatyczna przekładnia pasowa PVT, bieg wsteczny, dwustopniowe przełożenie, przód i

Wymiary
Długość 215.3 cm
Szerokość 117.0 cm
Wysokość 104.1 cm
Wysokość kanapy 85.5 cm
Rozstaw osi 129.5 cm
Prześwit 24 cm (środek podwozia), 19.3 cm (tylna oś)
Waga 275 kg

Zawieszenie
Przedni kolumny McPhersona/17 cm skoku
Tylne pojedynczy, aluminowy wahacz + amortyzator/18.2 cm

Hamulec
Przedni podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Tylny konstrukcja wielopłytkowa

Opony
Przednia AT25 x 8-12
Tylna AT25 x 10-12

Udźwig
Przedni bagażnik 120 kg (przód i tył)
Uciąg 567.5 kg