ATV Polska
A A A

Takiego jeszcze nie było

Arek Kwiecień "Giełda Samochodowa" 04.11.2004
Nowy quad Bombardiera Outlander 400 H.O. 4x4 otrzymał prestiżowy tytuł "Quada roku 2003" ("ATV of the Year"), który przyznawany jest przez redakcję jednego z największych amerykańskich czasopism zajmujących się quadami "ATV Magazine".

- Spośród wszystkich modeli Outlander najlepiej spełnia nasze kryteria, które przyjęliśmy przy wyborze najlepszego quada - powiedział Glenn Hansen z "ATV Magazine".

- Oferuje niespotykany dotąd w pojazdach tej kategorii cenowej poziom komfortu oraz możliwości jezdnych.

Outlander posiada dwie wersje silnikowe o poj. 330 i 400 ccm. Nagrodzony model posiada jednocylindrową, czterosuwową jednostkę Rotaxa, która dla kanadyjskiego pojazdu została specjalnie wyprodukowana w Austrii. Wytwarzana przez nią moc jest przekazywana za pomocą wałków na obie osie pojazdu, ale kierowca może sam zadecydować podczas jazdy, czy napędzane mają być wszystkie koła, czy tylko dwa tylne.

Transmisja napędu odbywa się za pomocą komfortowej, bezstopniowej, automatycznej przekładni paskowej, która pracować może w trybie wysokim i niskim, czyli pojazd posiada dwustopniowy reduktor. Do dyspozycji kierowcy pozostaje również bieg wsteczny.

Ciekawym rozwiązaniem w Out-landerze, które stosowane jest również w najmocniejszych użytkowych quadach Bombardiera, takich jak Traxter czy Quest, jest nowoczesny centralny mechanizm różnicowy Visco-Lok blokowany przez wielopłytkowe sprzęgło cierne, którego zastosowanie znacząco zwiększa możliwości terenowe pojazdu.

Kolejnym atutem pojazdu jest jego całkowicie niezależne zawieszenie. Z przodu jego konstruktorzy umieścili kolumny McPhersona, zaś z tyłu znajdziemy system TTI. Redaktorzy "ATV Magazine" nie mogli wyjść z podziwu, opisując komfort, jaki podczas pokonywania trudnego terenu ma kierowca jadący Outlanderem. Umieszczone z tyłu wahacze o unikatowej konstrukcji niemal całkowicie eliminują uciążliwe przechylanie się pojazdu.

Quad Bombardiera, który kwalifikowany jest do grupy pojazdów mid-size, czyli średniej wielkości, od swych konstruktorów otrzymał także nową ramę, której konstrukcja również jest nowością. Rama ściśle otacza silnik pojazdu oraz jego układ przekazania napędu. Jest lekka i zwarta, dzięki czemu ułatwia kierowcy wchodzenie w "szybkie" zakręty oraz pokonywanie nierówności terenowych.

W opinii amerykańskich dziennikarzy Outlander szybkością bije na głowę swych bezpośrednich konkurentów, takich jak Yamaha Kodiak 400. Co więcej, nieduży Bombardier rywalizuje jak równy z równym z dużo większym i mocniejszym Polarisem 500 H.O. Do dyspozycji osób lubiących wyprawy po bezdrożach pozostają całkiem mocne bagażniki, które łącznie mogą udźwignąć 120 kg.

Quadów Bombardiera nie można kupić w Polsce. Za oceanem ich cena wynosi ponad 8 tys. dolarów.