ATV Polska
A A A

Test Opon Maxxis ZILLA

Czosnek 29.08.2008
W segmencie ogumienia przeznaczonego do pojazdów ATV robi się bardzo ciasno. Coraz więcej firm dostrzega pewną lukę w tym rodzaju rynku oponiarskiego . Podążając za światowym trendem wprowadzania na rynek towarów o ściśle określonym zastosowaniu i przeznaczeniu – firmy, które już produkują opony do stosowania w quadach, wprowadzają nowe rodzaje opon tzw. opon dedykowanych. Lider na rynku, jeśli chodzi o doświadczenie w produkcji opon, firma Maxxis - zaprezentowała całkiem niedawno oponę z serii Zilla. W założeniu producenta jest to opona błotnoprzeprawowa. Postanowiłem to sprawdzić.

Testowane opony były w rozmiarze 26 cali ( felgi 12 cali). Jednak przed założeniem zamierzałem dokładnie się im przyjrzeć. Pierwszy w oczy rzuca się - i to dosłownie - agresywny bieżnik i charakterystyczne przetłoczenia ( foto 1)– już po pozostawionych przez pojazd śladach można poznać, że przed nami jechała Zilla. Opony posiadają wzmocnienia wewnętrznych rantów chroniące felgę przed uderzeniem ( foto 2). Na samej powierzchni opony wyżłobiono charakterystyczne fale, mające za zadanie lepsze odklejanie błota z pomiędzy wysokich bieżników (foto 3). Na zewnętrznej stronie opony wystają piramidalne kolce (foto 4), mające na celu lepsze trzymanie quada na trawersach prostopadłych. Sama opona, jak i jej protektor, jest bardzo miękka. W górnej części protektora znajdują się głębokie przetłoczenia, przez co opona lepiej zachowuje się na twardych powierzchniach tzw. lepiej klei. Mała uwaga dla potencjalnych użytkowników tej oponki - należy pamiętać, aby ciśnienie w oponach nie przekroczyło wartości 5psi. Powyżej tej wartości, na twardym podłożu, jedziemy tak, jakby koła były ośmiokątne , a na szutrach pływamy po całej drodze . Największym atutem Zilli jest mniejsza waga, w porównaniu do opon konkurencyjnych oraz ilości warstw płócien, w tym przypadku 6. Jest to również opona tzw. płaska w odróżnieniu od wypukłych opon konkurencji , co jest niezaprzeczalnym atutem tego produktu. Zwiększa to komfort jazdy po płaskich powierzchniach utwardzonych.
Jako, że Zilla jest oponą tzw ‘bagienna’ czyli dedykowaną na określone podłoże trudno tu kierować się uniwersalnym systemem ocen i należy unikać porównań między poszczególnymi segmentami. Postanowiłem stworzyć kryteria ocen dla opon bagiennych w skali 0-5. Na wynik oceny ogólnej mają wpływ:
Głośność opon na podłożu utwardzonym , droga hamowania na podłożu sypkim , twardym i podmokłym, błotnistość – czyli zachowanie opony w warunkach mułu wody i błota , przyczepność opon tzw. równoległa ( podjazdy) oraz prostopadła( skosy, trawersy) , komfort jazdy i zachowanie trakcji , ścieralność i twardość gumy , odczucia subiektywne i wrażenia , suma punktów
Testowane opony przejechały około 1000km: 40% twarde podłoże, 60% miękkie podłoże. Tak wyglądał bieżnik po pokonaniu tego dystansu (foto 5)

Wrażenia z jazdy i ocena

Opona mniej „kurzy” w porównaniu do opon konkurencji
Głośność opon – 3
Droga hamowania na podłożu sypkim - 4
Droga hamowania na podłożu utwardzonym -2
Droga hamowania na podłożu podmokłym -4
Błotnistość -5
Przyczepność równoległa - 4
Przyczepność prostopadła - 4
Komfort jazdy - 4
Zachowanie trakcji - 3
Ścieralność 3
Twardość gumy 2
Odczucia subiektywne i wrażenia 4
suma punktów 42

Oponka została” zmęczona” przez kolegę Majówkę na piaskowni oraz w błocie i wodzie co przedstawia [l=http://pl.youtube.com/watch?v=Rq7YNax9tWU ] ten oto filmik[/l].
Test na piaskowni pokazał ,że opony Zilla dosyć dobrze zachowują się w sypkim podłożu, dowodem niech będzie podjazd na piaskowni. Opony konkurencji, w tym samym quadzie dojechały do 2/3 odległości , Zilla wdrapały się na szczyt (sic!). Zille wspinają się również zadowalająco na podłożu twardszym – jednak troszkę odbiegają od twardszych opon konkurencji. Boczne trawersy pokonywały tak samo. Natomiast prawdą okazało się to co napisał producent- są to opony stworzone do błotka nawet na małym gazie wychodzą z dużych opresji . Zdały również egzamin przetłoczenia oczyszczające oponkę z błota – bardzo ciężko jest ‘zakleić’ tę oponkę i bardzo szybko się oczyszcza. Wracając kiedyś do domku w trakcie burzy , co równało się dosyć dużej ilości wody na asfalcie – opony traciły trakcję i ciężko było manewrować przy większych prędkościach. Droga hamowania to długie chwile z zaciśniętymi rękami na manetkach i przygryzaną wargą w oczekiwaniu na szczodrość losu i niebios. Podsumowując - mimo że jest to opona dedykowana, Maxxis stara się dodać tej oponce troszkę uniwersalności , w wyniku czego przemieszczenie się kawałkiem utwardzonej trakcji z jednego bagienka w drugie nie musi być męczące

Dziękujemy firmie [l=http://www.quadshop.pl/]www.quadshop.pl[/l] F.H.U. V2 z Opola za udostępnienie opon do testów.


Firma [l=http://www.quadshop.pl/]www.quadshop.pl[/l] F.H.U. V2 z Opola
jest fundatorem [b]nagród dla zwycięzców KLASYFIKACJI GENERALNEJ
[l=http://www.atvpolska.pl/index.php?s=imprezy]Przeprawowego Pucharu ATV Polska 2008: [/l]
[/b]
[b]
Kompletu najbardziej wypasionych i największych toreb Kolpin na quada (tył MATRIX deluxe + przód + sakwy na zbiornik + sakwa na błotnik)[/b]


* Pani oraz quad nie wchodzą w skład tegorocznego zestawu. Ale może za rok, kto wie...
[b]Komplet felg Nuke Motosport Alloys[/b]

oraz wiele innych nagród dla zwycięzców poszczególne eliminacji.
[b]

Serdecznie zapraszamy na [l=http://www.atvpolska.pl/forum/viewtopic.php?t=9270]III Rundę Przeprawowego Pucharu ATV Polska - Gryf Trophy[/l], która odbędzie się już 17 października we Władysławowie, nad morzem.