Trochę o tuningu z innego punktu widzenia (przy kupnie quadzika)
Warto zapytać sprzedawcę (jeżeli będzie wiedział) czy sprzęt jest na seryjnych podzespołach, czy coś zostało wymienione na lepsze, np inny wydech czy dłuższe wahacze przednie widać prawie od razu, a tuningowy moduł , sprzęgło, wałek czy dysze gaźnikowe poznajemy głównie po nalepkach.
więc niespodzianka przy awarii i naprawie gotowa .
Z reguły każdy się chwali , że coś tam zmienił, bo podnosi to wartość sprzętu (z reguły), ale czasem może to być przyczyną problemów kiedy coś nietypowego padnie i nie wiadomo np. jakiej firmy mamy graty. Na pierwszego sprzęta osoba o małej znajomości tematu chyba powinna wybierać serię lub prawie serię, a nie pakować się w NIEZNANY mocno stuningowany sprzęt. Sytuacja się oczywiście zmienia kiedy kupujmy sprzęta od kogoś kto sam wszystko robił, wie co jest grane i jakby co może doradzić czy nawet pomóc w naprawie.
Lista tuningowych zmian może być bardzo długa i nie wszystkie muszą sprawiać problemy jednak kilka modyfikacji może, ale nie musi sprawić problem(y):
Zmiany można umownie podzielić na mocno ingerujące w konstrukcję np:
-tłok o podwyższonej kompresji
-ostrzejsze wałki rozrządu
-powiększenie pojemności sprzętu
i muszą być wykonane z głową i mogą sprawić mniej lub bardziej poważne problemy przy naprawie, jeżeli nie wiemy jakie części mamy zamontowane.
Do średnio ingerujących w sprzęt : (można wrócić do oryginału)
-inne sprzęgła w przekładni pasowej, lub inne ciężarki w sprzęgle
-dynojety
-wydech "sportowy"
-inne wahacze (dłuższe z reguły)
-aftermarketowy moduł zapłonowy
-inne amory
i też mogą nasz zaskoczyć przy naprawie czy regulacji gaźnika o ile nie wiemy co mamy włożone
Do "bezbolesnych" zmian można zaliczyć:
- zmiana wydechu
- zmiana filtra powietrza
- grabbary
- podłogi, osłony, handbary itp
- większe /szersze kapcie
- inne klocki hamulcowe
Oczywiście jest to kilka przykładowych modyfikacji...
Jeżeli ktoś się czuje na siłach i ma trochę pojęcia to nie ma problemu, wszystko (prawie) da się kupić lub naprawić, jednak trzeba się liczyć, że graty tuningowe trzeba będzie kupić w USA i trochę na nie poczekać. Jak ktoś nie bardzo wie co tam w silniku się dzieje to chyba powinien inwestować w serię , jak myślicie?